Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 21:24

Hallo,

Ik heb een jong paard gekocht 3 weken terug. Hij is niet veel gewend. Kent goed de basis maar heeft geen bespiering en mist wat balans en vet op de botten omdat toen ik hem kocht er niet structureel rijmatig wat mee gedaan is. Omdat we nu sinds 2 weken rustig aan het opbouwen met rijden (3 x rijden, 2x longeren en 2 x lekker speelkwartier in de paddock) wil ik hem graag wat ondersteunen met Luzerne voor extra mineralen etc. 2 halve scheppen per dag.

Nu vroeg ik mij af of het perse nodig is om het bij zijn brok te geven of dat ik het zelf ook kan geven als ik 's avonds langs ga bijvoorbeeld? Ik kan de staleigenaar vragen of ze bij iedere voerbeurt ook een halve schep luzerne kunnen geven, maar dacht als ik het 's avonds nog een keer geef dan heeft die nog iets extra's om op te knabbelen bijvoorbeeld. Maar ik weet niet of dat slim is of dat het te 'heftig' is. Als dat zo is vraag ik het gewoon om bij de 2 voerbeurten 's ochtends en 's middags te doen.

Alvast heel erg bedankt :)

Groetjes
Willemijn

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:44

Ik denk dat je het allebei wel kan doen hoor, 3x een half schepje kan echt geen kwaad. Bij de brokken doen zorgt ervoor dat ze wat langer over hun voer doen. ;)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:53

Hoe oud issie? Een jong paard 3x per week rijden is wel veel en daarnaast nog 2x longeren. Kun je hem ipv brokken geen vitaminebrokje of musli geven?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:10

Hutcherson schreef:
Hoe oud issie? Een jong paard 3x per week rijden is wel veel en daarnaast nog 2x longeren. Kun je hem ipv brokken geen vitaminebrokje of musli geven?


Hij is 6, bijna 7 :). Dus heel jong valt wel mee, maar wel jong in het rijden zeg maar :)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:17

Lucerne kan je geven wanneer je wilt. Er is geen reden om het alleen bij de brokken te kunnen geven. wel is het handig om als je meer dan een kilo per dag voert of ernaast graszaadhooi om de calcium fosfor verhouding in zijn voer in de gaten te houden. Lucerne bevat vrij veel calcium en weinig fosfor.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:32

Oké dank je :) dus als ik gewoon 1 x voer als ik ga (zal door de weeks s avonds zijn) kan ik het dan ook gewoon zelf geven. Zou 1 schep willen geven per dag.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:27

1 schep, is dat gehakselde luzerne of luzernebrok?
Gehakseld stelt 1 schep niet zoveel voor en levert het weinig extra eiwit in het rantsoen. Moet je toch al snel naar minimaal een halve emmer per dag.

Voor extra aanvulling mineralen kun je beter een balancer/vit+min brokje aanhouden dan daar luzerne voor gebruiken.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:36

Afbeelding

Dit zegt Hartog over de luzerne.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 21:46

Bedankt! En van een halve schep of hele schep luzerne kan een paard toch niet direct hoefbevangen worden oid?

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:05


Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:00

Djilna schreef:
1 schep, is dat gehakselde luzerne of luzernebrok?
Gehakseld stelt 1 schep niet zoveel voor en levert het weinig extra eiwit in het rantsoen. Moet je toch al snel naar minimaal een halve emmer per dag.

Voor extra aanvulling mineralen kun je beter een balancer/vit+min brokje aanhouden dan daar luzerne voor gebruiken.


Ik dacht eigenlijk meteen hetzelfde.
Als het een gewone voerschep is dan heeft een halve schep alleen zin om het bij de brok te geven zodat hij iets meer moet kauwen en meer speeksel aanmaakt.
Voor de vitamientjes beter iets anders bij geven, vitaminebrok of een supplement.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:20

Luzerne in dit soort hoeveelheden is inderdaad beperkt zinvol.
Wil je meer geven, let er dan op dat je mineralenbalans blijft kloppen.

Bij twijfel: meng 4 scheppen luzerne op een schep zemelen. Hoeft niet op de gram afgewogen te zijn, maar in die verhouding zijn de mineralen voldoende in balans voor een paard dat daarnaast een goed rantsoen voer krijgt.

Beetje water erbij, zodat het niet stoft en je hebt gelijk een basis waarmee je meestal ook heel simpel medicijnen naar binnen krijgt.

Je kunt het altijd voeren, los van de overige voerbeurten.
Wij doen het vaak 's avonds om ze nog wat extra te geven.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:37

Maar zoals hierboven staat, geldt dat enkel als het echt Luzerne is en geen geperste brokken, want die hebben een hogere concentratie eiwitten en moeten dus minder gevoerd worden.

Let ook op met je schema, spieren hebben vooral rust nodig om op te bouwen. Een paard dat echt nog geen spieren heeft, zal het snelste vooruitgaan als er tussen elke werkdag een rustdag zit (en dan idealiter is dat gewoon weidegang).
Later kan je dat opbouwen naar rusttrainingen afgewisseld met intensieve trainingen. Naast spieren moeten ook pezen en banden sterker worden en dat duurt een stuk langer.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:47

SinneJ schreef:
Maar zoals hierboven staat, geldt dag enkel als het echt Luzerne is en geen geperste brokken, want die hebben een hogere concentratie eiwitten en moeten dus minder gevoerd worden.

Die eiwitten zijn niet zo van belang in de mineralenhuishouding; in die zin dat met name de verhouding calcium - fosfor binnen zekere grenzen moet blijven. Zemelen is daar een goed middel voor omdat da de calcium - fosfor verhouding andersom heeft. Wanneer, inderdaad, Luzerne-mix mengt met zemelen, zoals ik hierboven beschrijf, dan blijven de verhoudingen binnen de marges.
Dit belemmerd dan niet de opname van andere voedingsstoffen.

Grofweg wordt een paard hoefbevangen wanneer de hoeveelheid voedingsstoffen niet in verhouding staat tot de hoeveelheid werk. Het maakt dus niet uit wat je voert, zolang het paard er maar hard genoeg voor moet werken :D

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:52

ikke schreef:
SinneJ schreef:
Maar zoals hierboven staat, geldt dag enkel als het echt Luzerne is en geen geperste brokken, want die hebben een hogere concentratie eiwitten en moeten dus minder gevoerd worden.

Die eiwitten zijn niet zo van belang in de mineralenhuishouding; in die zin dat met name de verhouding calcium - fosfor binnen zekere grenzen moet blijven. Zemelen is daar een goed middel voor omdat da de calcium - fosfor verhouding andersom heeft. Wanneer, inderdaad, Luzerne-mix mengt met zemelen, zoals ik hierboven beschrijf, dan blijven de verhoudingen binnen de marges.
Dit belemmerd dan niet de opname van andere voedingsstoffen.

Grofweg wordt een paard hoefbevangen wanneer de hoeveelheid voedingsstoffen niet in verhouding staat tot de hoeveelheid werk. Het maakt dus niet uit wat je voert, zolang het paard er maar hard genoeg voor moet werken :D


Uiteraard, maar ze voert het voor spiervorming, dus ik vermoed dat het juist van belang is dat ze in de hand heeft hoeveel eiwitten ze voert ;) of lees ik je reactie nu zo verkeerd?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:02

SinneJ schreef:
ikke schreef:
Die eiwitten zijn niet zo van belang in de mineralenhuishouding; in die zin dat met name de verhouding calcium - fosfor binnen zekere grenzen moet blijven. Zemelen is daar een goed middel voor omdat da de calcium - fosfor verhouding andersom heeft. Wanneer, inderdaad, Luzerne-mix mengt met zemelen, zoals ik hierboven beschrijf, dan blijven de verhoudingen binnen de marges.
Dit belemmerd dan niet de opname van andere voedingsstoffen.

Grofweg wordt een paard hoefbevangen wanneer de hoeveelheid voedingsstoffen niet in verhouding staat tot de hoeveelheid werk. Het maakt dus niet uit wat je voert, zolang het paard er maar hard genoeg voor moet werken :D


Uiteraard, maar ze voert het voor spiervorming, dus ik vermoed dat het juist van belang is dat ze in de hand heeft hoeveel eiwitten ze voert ;) of lees ik je reactie nu zo verkeerd?

Nee, we bedoelen ieder wat anders, volgens mij.

Eiwit voor spieren, prima, werkt. Luzerne is daar een nuttig produkt voor.

Maar het aandachtspunt bij Luzerne is de mineralenverhouding, die de opname van voedingsstoffen, waaronder ook de verwerking van de eiwitten, kan beïnvloeden. Daarom even opletten op die balans.
Bij een brok zal die verhouding anders zijn, maar dat heb ik nooit uitgerekend. Het principe blijft echter gelijk.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:07

@Ikke
Ah nu ben ik mee! Je hebt gewoon gelijk natuurlijk. Ik wilde vooral herhalen dat brokken heel anders zijn en de 'voer minstens een halve emmer voor verschil' niet per se van toepassing is ;). Maar ook dan is de mineralenverhouding belangrijk natuurlijk.

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Luzerne 1 keer per dag te geven of perse tijdens het voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:04

Een schep lucerne is geen kilo, denk dat er daar veel verkeerd denken. Je kan best wel wat voeten dus voordat verhoudingen fout lopen. En moet ook best wel wat voeren wil je profijt hebben van de eiwitten