‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 00:29

Hoi,

Wij voeren gewone onderhoudsbrok (niet de muesli maar echt de brok) van Horsefood en ik ben op zoek naar een handige manier om supplementen aan mijn paard te geven door het voer. Slobber is te energierijk, ik geef nu geweekte Vitamunch maar dat is toch niet echt wat ik zoek. Ik wilde dus eigenlijk gewoon de brok laten weken in warm water en dan aan mijn paard geven (met eventuele supplementen er door gemengd). Kan dit zomaar? Of is dit gevaarlijk in verband met zwellen van de brok? Ik heb Horsefood zelf al gecontacteerd met deze vraag maar nog geen antwoord gehad. Ik heb het wel al eens geprobeerd en de textuur na toevoeging van heet water en een paar minuutjes trekken is echt precies wat ik zoek! Ik had niet de indruk dat de brok uitzet, wat me ook niet logisch lijkt. Maar liever zeker zijn dan straks een paard met koliek of slokdarmproblemen...

Zijn er mensen die hun paard gewoon geweekte brok geven in plaats van slobber?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: ‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:44

Als je het laat weken is het al gezwollen, dat gaat niet verder in de maag.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: ‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 07:15

Zoals hierbovrn al gezegd, als je het laat weken, kan het nooit verder meer uitzetten. Het kan dus prima. Wat ik vaak doe om suplementen te geven is een klein scheutje olie over de brok met suplementen. Even schudden en klaar. Dan hoef je niet te weken en blijven de suplementen aan de brok hangen

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:31

Hier krijgen ze alle krachtvoer altijd geweekt, juist om slokdarmverstopping (en supplementeren selecteren) te voorkomen.

Brok zet best wel wat uit, maar dat doet het normaal in de maag en doe je nu juist al buiten het lichaam, waardoor het risico door uitzetten juist verkleind wordt. Doe maar eens een halve maatbeker brok bij een halve maatbeker water, dan zie je dat de brok daarna gewoon groter wordt. Het valt alleen vrij gemakkelijk uit elkaar doordat het meel is met weinig kleefkracht. Bietenpulp zet meer uit, maar blijft ook langer een brokje, daardoor is dat uitzetten gevaarlijker.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: ‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:35

Ik doe dit met gewone grasbrok als ik er psylliumzaad in wil mengen. Geen enkel probleem.

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Re: ‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:32

Zoals hierboven al een aantal keer gezegd wordt, moet dit inprincipe gewoon kunnen ja!
Ik maakte vaak slobber van brok om bv zakjes vochtafdrijvers aan een paard te voeren, dat at hij dan niet met een scheutje olie over de brok, maar als slobber wel. Handige manier!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:24

Ik heb er 1 tussen staan die een hooivervanger krijgt. Wiesencobs. Die moet je weken. Dat gaat wel heel snel, ik maak de wiesencobs nat en loop dan de stal in. Gooi de brok en Musli erbij en dan duurt het meestal nog wel even voor ze het krijgen, ik gebruik heet water voor de cobs en wil dan dat het een beetje afkoelt. In die tijd zijn de brokken (ook van Horsefood) compleet uit elkaar gevallen. Smaakt ze goed en ik vind het ook wel fijn omdat hij zo nog minder kans heeft op een slokdarmverstopping.

Slobber gebruik ik helemaal niet, veel te veel suikers erin, als ik dus iets aan krachtvoer geweekt moet geven pak ik ook gewoon brok en maak het nat.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: ‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:38

Ik week ook gewone musli voor de oudjes met bijna geen tanden. Dus denk dat het bij de brok ook kan,en anders een zak all in soup van de Aveve halen vinden ze lekker en is zo geweekt en er zit weinig suiker en zetmeel in.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:12

Heleennn schreef:
Kan dit zomaar? Of is dit gevaarlijk in verband met zwellen van de brok?

Ik snap even niet waarom je denkt dat het kwaad kan met wellen terwijl ze diezelfde brok normaal zonder te wellen krijgt?

De gewone harde brokken zwellen op in de maag, de natte variant niet meer. Kun je dus gewoon geven mits geen grote hoeveelheden.
Met warm water gaat het wellen sneller dan met koud.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: ‘Slobber’ maken met Horsefood brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:17

Paard bij mij op stal had wegens ouderdom bijna geen tanden meer en kreeg om die reden zijn brok jarenlang geweekt. Anders kreeg ie het niet weg. Werkte prima.