Zand weg? Hoe? Welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 13:05

Hi,

Wat geven jullie je paard tegen zand en hoe voeren jullie dit?

Mijn dierenarts heeft onlangs geconstateerd dat mijn paard een grote hoeveelheid zand heeft. Hier ben ik natuurlijk erg van geschrokken en hij staat nu op een zandkuur voor meerdere dagen. Deze kuur kan nu gegeven worden door mijn staleigenaresse, maar die gaat dit niet maandelijks doen.

De komende maanden wil ik dit herhalen en om de 3/4 weken een kuur geven. Maar wat? En hoe doe je dit verder en waar geef je het mee?

Ik kan mijn paard zelf 1 keer per dag (bij)voeren.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:08

Laatst bijgewerkt door _Tristan op 27-03-19 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:08

Ik geef psyllium husk door geweekte luzerne brok, bietenpulp of slobber. Maakt verder niet zo veel uit, als het maar een beetje nattig is en het paard waar het voor is het lekker vindt. De psyllium zelf vinden ze namelijk niet heel smakelijk.

Hoeveel moet je voeren van de DA? 1x per dag is normaal gezien wel genoeg.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:10

Ik heb van de DA sand oil 369, werkt super en makkelijk te voeren. Dit is in kleine brok vorm. Aangezien mijn mini nagenoeg niks aan brok krijgt (onbeperkt hooi), kreeg hij dit zo gevoerd en at hij prima op! En het is me een kieskeurige hoor :')

Het is wel een dure variant, je kan ook zelf psyllium zaadjes halen, en koken (weet zelf zo niet hoe dat in elkaar zit) maar ik verkies persoonlijk de sand oil, puur voor het gemak :)

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 13:11

@_Tristan: Bedankt voor de link!


@Nies_: Hij krijgt nu twee keer per dag, wat ik begreep. Deze keer wordt geregeld door stal zelf. Waar haal jij je psyllium husk?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:24

Ik heb de laatste keer bij pit & pit besteld.

Rizette
Berichten: 4370
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:27

Melewel94 schreef:
Ik heb van de DA sand oil 369, werkt super en makkelijk te voeren. Dit is in kleine brok vorm. Aangezien mijn mini nagenoeg niks aan brok krijgt (onbeperkt hooi), kreeg hij dit zo gevoerd en at hij prima op! En het is me een kieskeurige hoor :')

Het is wel een dure variant, je kan ook zelf psyllium zaadjes halen, en koken (weet zelf zo niet hoe dat in elkaar zit) maar ik verkies persoonlijk de sand oil, puur voor het gemak :)

Psylllium niet koken

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:30

Gewoon psyllium zaadjes. De bleke (je hebt ook zwarte). En dan 2x per dag 100 gram gedurende een week tot max 10 dagen. Om te zorgen dat het écht op gaat, week ik wat grasbrok en gaat het daar doorheen. Dit omdat die van mij zo weinig brok (marstall force) krijgt, dat ze de psyllium niet op eet omdat het volume daarvan groter is dan van de force. Voorheen met muesli at ze het gewoon mee op droog.

Mijn is wel eentje die aardig wat zand binnenkrijgt om alle sprietjes gras op te eten, dus ze krijgt het elke 4 weken een week tot tien dagen.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 13:41

Waar bestel je die? Daar hoef je verder niks mee te doen en kan je zo door het voer heen gooien?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:50

JorisDy schreef:
Waar bestel je die? Daar hoef je verder niks mee te doen en kan je zo door het voer heen gooien?


Ik bestel bij pit-pit altijd. gewoon erdoor gooien ja :)

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:59

Ik geef physilium zaad/vlozaad. Elke maand 5 dagen 100 gram. Mocht ik twijfels hebben kan ik ook 7 dagen 200 gram geven.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:03

Ik doe 4x per jaar een kuurtje van deze.
Best duur maar wordt goed gegeten en anders is het zo’n gedoe met 4 paarden die niet willen. :+

Afbeelding

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:05

Het makkelijkste vind ik de subli psyllium slobber. Daar hoef je alleen water bij te doen en klaar. Als je het wat goedkoper wilt kan je los psyllium (husk of heel, beide zijn prima),halen en door een zelf gemaakt slobbertje doen. Ik doe het laatste, meng zijn normale brok met wat water en gooi de psyllium erdoor. Gaat prima,

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:45

Bedankt allemaal! Hoe zit het met lijnzaadolie? Zou dit ook volstaan?

https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html
Is dit het goede psyllium-vlozaad? Ik voor mijn paard nu luzerne bij, is dit te combineren of kan ik beter overstappen naar een muesli/slobber? En zo ja welke?
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 27-03-19 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:51


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:59

Rizette schreef:
Melewel94 schreef:
Ik heb van de DA sand oil 369, werkt super en makkelijk te voeren. Dit is in kleine brok vorm. Aangezien mijn mini nagenoeg niks aan brok krijgt (onbeperkt hooi), kreeg hij dit zo gevoerd en at hij prima op! En het is me een kieskeurige hoor :')

Het is wel een dure variant, je kan ook zelf psyllium zaadjes halen, en koken (weet zelf zo niet hoe dat in elkaar zit) maar ik verkies persoonlijk de sand oil, puur voor het gemak :)

Psylllium niet koken


Ik zei al dat ik geen idee had hoe het in elkaar zit met psyllium, welke variant(en) wel of niet koken :+

Daarmee dat ik het gemakkelijk doe met sand oil :')

Tancreda4

Berichten: 24034
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:30

JorisDy schreef:
Bedankt allemaal! Hoe zit het met lijnzaadolie? Zou dit ook volstaan?

https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html
Is dit het goede psyllium-vlozaad? Ik voor mijn paard nu luzerne bij, is dit te combineren of kan ik beter overstappen naar een muesli/slobber? En zo ja welke?


Die zaden, kunnen die droog over voer of moet dat ook nat en hoeveel moet je geven? Ik krijg bij mijn pony echt niets van zandweg of iets naar binnen. Psyllium husk nat vind ze echt vies, en heb al diverse brok vormen geprobeerd maar ook die filtert ze vakkundig uit haar voer... deze zaden heb ik nog niet geprobeerd

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:33

Tancreda4 schreef:
Die zaden, kunnen die droog over voer of moet dat ook nat en hoeveel moet je geven? Ik krijg bij mijn pony echt niets van zandweg of iets naar binnen. Psyllium husk nat vind ze echt vies, en heb al diverse brok vormen geprobeerd maar ook die filtert ze vakkundig uit haar voer... deze zaden heb ik nog niet geprobeerd


Kunnen droog over voer. Preventief 100 gram per dag. Mijn zand-eter (ze eet gras met wortel en al als ze de kans krijgt) krijgt 200 gram per dag, gedurende een week per maand.
Het kan ook door slobber als je dat liever hebt.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:07

toevallig heb ik een aantal weken terug mijn DA hierover gemaild.
Vanuit kliniek de Lingehoeve, ik ga de complete mail niet hier op bokt zetten want dat lijkt mij niet de bedoeling. Hier een aantal citaten uit de mail, ik heb niets aangepast, enkel zaken weggehaald.

Kort samenvatting:
Ter voorkoming van zand kun je regelmatig een 'kuurtje' psyllium geven. Dit kan in de vorm van psyllium vezels, geprepareerd poeder of complete zaden.
Door regelmatig (1x in de maand) een kuurtje te geven, voorkom je dat enorme hoeveelheden zand zich in de darm ophopen en leiden tot zandkoliek.
Daarbij is het belangrijk dat de paarden voldoende voer krijgen zodat ze minder geneigd zijn om het zand erbij op te eten.
Je kan zelf gemakkelijk zand in de mest controleren door wat mest op de te lossen in water. Als je de mest in een handschoen ophangt zakt het zand naar de punten van de vingers, dat is handig. Zie je dan zand in de mest dan kan je een kuurtje psyllium extra geven. Zand wordt niet constant uitgescheiden in de mest, daarom is het belangrijk om regelmatig, bv. wekelijks te controleren.

alle copyright/credits gaan naar de Lingehoeve :)

:D mochten er mensen nieuwsgierig zijn naar de verdere informatie kunnen jullie pb sturen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:13

@lampjerulez dit is een beetje de algemene info die iedere dierenarts die ik ken geeft :)

Inderdaad: ik geef dus elke maand een kuur. Ik wéét dat mijn merrie veel zand binnenkrijgt, ook al heeft ze gewoon overdag weidegang en 's nachts nagenoeg onbeperkt hooi en geen mineralentekorten. Ze is gewoon een agressieve grazer zogezegd, ze trekt flink aan het gras en eet de wortels mee op... Dus elke maand een kuur van 7 dagen, dubbel gedoseerd (200 gram ipv 100).

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:15

Skippy01 schreef:
@lampjerulez dit is een beetje de algemene info die iedere dierenarts die ik ken geeft :)
.


weet ik maar kon geen kwaad om het te delen toch :D
Had de tips nog niet zien staan in het topic, afgezien van de psyllium.
Vond de handschoen tip zelf wel heel handig om te weten :)

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:21

Super topic, wilde er eigenlijk zelf een openen maar dat hoeft nu niet meer.

Ga denk ik ook voor het gemak voor de brok dan aangezien mijn stal eigenaresse voert en ik er niet elke dag ben. Zag bij veel zand weg dat je het moest weken en wil haar niet opzadelen met extra werk

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 20:32

Super bedankt allemaal voor de tips! Als het goed is krijg ik morgen 3 zakken vlozaadvezels binnen. Op aanraden van een stalgenootje ga ik dit voeren over een beetje slobber. Over 3 weken ga ik ermee beginnen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:28

Over 3 weken? Waarom niet meteen als je paard veel zand in de darmen heeft?

Anoniem

Re: Zand weg? Hoe? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:39

Worden die zaadjes van pit pit over t algemeen goed gegeten?
Dan bestel ik die ook maar...