Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:04

Hey,

Mijn paard is spierbevangen en nu moet ik speciaal voer kopen. Maar er staat overal op internet dat het suikerarm en zetmeelarm moet zijn. Nu heb ik dus het merk mijten gekocht en daar de variant quattro. Alleen ik kwam een berichtje van bit tegen en daar stond dat veel granen een paard juist energiek en dus ook hoog in spanningen staat. Dit is dus niet goed voor een paard met spierbevangenheid.

Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie een advies welk voer het beste in deze situatie past? Ik wil het beste voor mijn paard en dus ook het beste voer zodat ze zo min mogelijk last hiervan heeft.

Groetjes!

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:09

Hoi,

Mijn pony krijgt enkel nog ruwvoer en suikervrije snoepjes, hij is inmiddels 19 jaar en is chronisch spier bevangen. Hij staat overigens met pensioen gezien zijn leeftijd, diagnose en de sport die ik met hem beoefende.

Wij hadden hem altijd op sport brok staan maar moesten toen meteen van al het brok af en enkel op ruwvoer overgaan, hij heeft hier nooit last van gehad met rijden (L2 dress/B springen).

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:09

Geen krachtvoer.

Voor nu alleen goed ruwvoer en vitaminen en mineralen aanvulling.


En uitzoeken waarom spierbevangen, want de oorzaak kan divers zijn. In het ene geval is het ene voerbeleid goed, een in het andere geval het andere.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:10


KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:14

Ik weet hoezo ze spierbevangen is. Dit komt door te veel suikers en eiwitten. (Ze heeft continu spanning op de spieren omdat zij de suikers enz niet goed doet verwerken) Ze heeft hier al een paar x last van gehad. En de dierenarts heeft ook aangegevn dat het hierdoor komt. Ik heb een vast schema wanneer ze wat doet en welke dagen rust dus het kan niet door het vele werk komen. Daarom heb ik ook speciaal voer nodig. De dierenarts gaf aan dat ze geen brokken mag hebben als de brokken die de manege paarden krijgen. Maar dat ik dus zelf voer moet kopen
Laatst bijgewerkt door KaLu13 op 27-03-19 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:15

Mijten Quattro heeft alleen al een zetmeegehalte van 28% en is dus absoluut niet suiker/zetmeelarm. Degene die je dit geadviseerd heeft zou ik echt even op het matje roepen. :(

Als suiker/zetmeelarm voer geldt eigenlijk alles wat net zoveel of minder suiker/zetmeel bevat dan gewoon hooi of gras. Over het algemeen kun je dus uitgaan van dat alles met een suiker+zetmeelgehalte van maximaal 10% veilig is.
Ik weet niet precies wat je zoekt voor je paard aan voer, maar veel vitamine/mineralenbrokjes zitten hier onder, plus dat je daar ook maar heel weinig van hoeft te voeren (Vitalbix, Pavo Vital, Je Paard Gezond en Fit enz).
Zoek je voer als dikmaker/energieleverancier, dan kun je kijken naar bijvoorbeeld Pavo Care4Life en Subli Dieet (niet de Subli Dieetmix!), dat zijn normale mueslis die je ook in grotere hoeveelheden kunt voeren en die ook allebei onder de 10% zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:17

Staat je paard nu ook op de wei? Veel spierproblemen, waaronder gevoeligheid voor spierbevangenheid) worden veroorzaakt of verergerd door gebrek aan natuurlijke vitamine E, en dat zit alleen in vers gras en niet in hooi. Ik heb hier al verschillende keren gezien dat paarden met altijd strakke spieren of gevoeligheid voor spierbevangenheid erg opknapten door natuurlijke vitamine e.
Weet je misschien ook iets over het seleniumgehalte van je paard?

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:20

xyzutu2 schreef:
Mijten Quattro heeft alleen al een zetmeegehalte van 28% en is dus absoluut niet suiker/zetmeelarm. Degene die je dit geadviseerd heeft zou ik echt even op het matje roepen. :(

Als suiker/zetmeelarm voer geldt eigenlijk alles wat net zoveel of minder suiker/zetmeel bevat dan gewoon hooi of gras. Over het algemeen kun je dus uitgaan van dat alles met een suiker+zetmeelgehalte van maximaal 10% veilig is.
Ik weet niet precies wat je zoekt voor je paard aan voer, maar veel vitamine/mineralenbrokjes zitten hier onder, plus dat je daar ook maar heel weinig van hoeft te voeren (Vitalbix, Pavo Vital, Je Paard Gezond en Fit enz).
Zoek je voer als dikmaker/energieleverancier, dan kun je kijken naar bijvoorbeeld Pavo Care4Life en Subli Dieet (niet de Subli Dieetmix!), dat zijn normale mueslis die je ook in grotere hoeveelheden kunt voeren en die ook allebei onder de 10% zitten.


Heel erg bedankt! Ze is al snel aan de dikkere kant dus daar moet ik ook goed opletten. Maar dat in de quattro zo veel in zit wist ik niet. Ze zeiden in een paardenspeciaalzaak dat dit voet juist goed was. Pff dat ze eens goed advies geven :(

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:23

xyzutu2 schreef:
Staat je paard nu ook op de wei? Veel spierproblemen, waaronder gevoeligheid voor spierbevangenheid) worden veroorzaakt of verergerd door gebrek aan natuurlijke vitamine E, en dat zit alleen in vers gras en niet in hooi. Ik heb hier al verschillende keren gezien dat paarden met altijd strakke spieren of gevoeligheid voor spierbevangenheid erg opknapten door natuurlijke vitamine e.
Weet je misschien ook iets over het seleniumgehalte van je paard?


Ik geef haar vitamine e, vitamine c, magnesium en selenium als supplement bij het voer. Haar selenium was aan de lage kant kwam uit de bloeduitslag. Ik geef dit allemaal op advies van de dierenarts.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:23

Net als xyzutu2 zat ik ook gelijk te denken aan vitamineE en selenium. Tevens zou je kunnen denken aan fytomed move van Heel https://www.degezondheidslijn.nl/move-fytomed-100ml . Wij hebben dat hier op voorraad voor als paarden spierbevangen c.q. hoefbevangen klachten laten zien. Het helpt om de afvalstoffen af te voeren en dan mag je echt wel paar keer per dag 3 ml geven aan je paard. Dat zijn de paarden vaak snel weer soepel. Wij zijn daar erg tevreden over en inmiddels zijn er enkele dierenartsen die dit ook voorschrijven toen ze zagen hoe het mijn paarden hielp.

Verder ben ik ook voorstander van sober voeren (enkel vezelrijk hooi) aangevuld met mineralen en vitamine die ze bijvoorbeeld uit een emmer kunnen likken en er altijd is voor ze.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-03-19 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:24

Cavalor fiberforce?

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:26

Paard gevoelig op suiker & eiwit.
Plus eerder te zwaar dan te dun.
Lees ik uit berichten van TS.


Dan echt droog hooi, geen kuil of voordroog.
Geen krachtvoer, nergens voor nodig en doet in dit geval meer kwaad dan goed.

En inderdaad wel zorgen voor voldoende vitamine en mineralen.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:30

Ik zou je aanraden ( gestoeld op ervaring ) om een graanvrij voer te geven aangevuld met eventueel een vitaminebrokje en zeker Vitamine E bijgeven.
Bijvoorbeeld Marstall Faser-light , aangevuld met Force en dan een vitamine E supplement

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:40

Ik wil haar toch graag iets geven. Zij krijgt al geen brokken van de stal. Ik vind het zelf een fijn gevoel als ik haar toch iets anders kan bieden dan alleen maar hooi.

Nadat ik dat bericht op bit heb gelezen wil ik ook graanvrij eten gaan geven. Ze heeft energie genoeg van zichzelf en van die granen krijgt ze allren maar meer spanningen.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:46


Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:13

Na mijn pony hoefbevangen is geraakt vorig jaar (moet nu dus ook suiker en zetmeel arm voer) ben ik overgegaan vitamine/mineralen brokken van vitalbix Suiker 3,0% Zetmeel 2,7%. https://www.vitalbix.com/vitalbix-produ ... lassevrij/

Voordeel van een vitamine/mineralen brok is dat je er ook weinig van moet voeren.
Laatst bijgewerkt door Kimmiee_D op 27-03-19 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:17

Mijn paard met praktisch dezelfde klachten en IR gevoelig( nu weer gezond trouwens) krijgt oud hooi, vit brok , schepje glucobalance(in de zomermaanden) gemixt met een handje grasmix zodat het echt een hapje word.

Verder heb ik alles geband zoals brood, appels, wortels en ook die zogenaamde speciale muesli's.

Paarden zijn sobere dieren hebben echt niet veel nodig.
Sinds ik op mijn huidige stal sta krijg ik alleen maar complimenten over hoe mijn paard er nu uitziet.

nayla

Berichten: 311
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:21

Mss is vitalbix daily complete dan iets als je wat brok wilt geven? Wij zijn er tot nu toe tevreden over.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:17


Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:23

KaLu13 schreef:
Hey,

Mijn paard is spierbevangen en nu moet ik speciaal voer kopen. Maar er staat overal op internet dat het suikerarm en zetmeelarm moet zijn. Nu heb ik dus het merk mijten gekocht en daar de variant quattro. Alleen ik kwam een berichtje van bit tegen en daar stond dat veel granen een paard juist energiek en dus ook hoog in spanningen staat. Dit is dus niet goed voor een paard met spierbevangenheid.

Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie een advies welk voer het beste in deze situatie past? Ik wil het beste voor mijn paard en dus ook het beste voer zodat ze zo min mogelijk last hiervan heeft.

Groetjes!

Bel je veearts en lees niet teveel op het internet.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 21:35

Benzz schreef:
KaLu13 schreef:

Bel je veearts en lees niet teveel op het internet.


Ik vraag het niet voor niks hier. De dierenarts zei je moet naar dat soort zoeken. (Weinig suikers, zetmeel en granen) En op internet staat info...

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 21:38

troi schreef:
Welke merken zijn te koop bij jouw voerhandel, naast mijten?
Edit: van mijten lijkt de hippalgo zero wel geschikt: https://www.mijten.be/nl-be/hippalgo-zero-vp%20115%2020
Die zal de voerhandel vast voor je kunnen bestellen!

En hier kan je mijten vragen om advies: https://www.mijten.be/nl-be/voedingsadvies-paard


Ze hebben mijten, pavo, cavalor, havens. En bij de boerenbond hebben ze ook eigen merk alleen daar vind ik niet echt info over op internet dus daar ga ik morgen even kijken wat op de verpakkingen staan.

Ik ga mijten ook eens vragen voor advies, dankjewel!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:17

KaLu13 schreef:
troi schreef:
Welke merken zijn te koop bij jouw voerhandel, naast mijten?
Edit: van mijten lijkt de hippalgo zero wel geschikt: https://www.mijten.be/nl-be/hippalgo-zero-vp%20115%2020
Die zal de voerhandel vast voor je kunnen bestellen!

En hier kan je mijten vragen om advies: https://www.mijten.be/nl-be/voedingsadvies-paard


Ze hebben mijten, pavo, cavalor, havens. En bij de boerenbond hebben ze ook eigen merk alleen daar vind ik niet echt info over op internet dus daar ga ik morgen even kijken wat op de verpakkingen staan.

Ik ga mijten ook eens vragen voor advies, dankjewel!


Pavo heeft ook ease and excell en care4life die ook in aanmerking kunnen komen. De ease and excell is meer een sportvoer. Van cavalor heb ik weinig kenns.

Overigens hebben de meeste voerfabrikanten een advies service.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:44

Cavalor fiber force of mijten zero zijn beide laag in suiker/zetmeel.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:25

Je zou eens kunnen kijken op een topic over PSSM en hoe men dat managed bij hun paard. Wellicht zij je kunnen vertellen welk voer het beste gegeven kan worden