Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 02:20

Voordeel van de DC van VItalbix is dat je dat echt wel als brokje kunt laten geven tijdens de voerronde. De Force en VItal zijn bijv erg klein vind ik zelf om kaal te geven.

En 2e voordeel is dat je ze kan laten thuis bezorgen. Bij 2 zakken is dat gratis en ben je wel even zoet.

Kijk ook naar de supplementen, want sommigen hebben wel een smaakmaker erin die toch wat suiker bevat. Goed om te weten, welke, hoeveel etc,

Als je het te weinig vindt of het wordt niet goed gegeten, kun je beter kijken naar een ruwvoer mix erdoor. Dan bijv van mijten de optiform of mix van Havens gezien de merken die je noemt.

Degene die je de Quattro bij spierbevangenheid heeft verkocht, moet zich diep schamen....Sowieso zou ik zelf geen enkele muesli kiezen nu. Maar als het echt moet dan beter de fiber force weer gezien de keus die je hebt.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 06:49

Laat ook je hooi testen . Gras hooi kan namelijk ook heel veel suiker bevatten. Luzerne hooi in combinatie met een arm hooi zou een optie kunnen zijn.

Daarnaast een vitamine korrel of poeder ik kan je geen merken aanbevelen. Maar zoek er een mer weinig toegevoegd ijzer en wat hoger in fosfor, lucerne is namelijk hoog in calcium. Ik kan je niet helpen aan merken in Nederland helaas.

Ook kun je als een arm hooi vind. Lucerne in gehakselde vorm (chaff) geven bij het hardvoer. Ongeveer 500 gram per dag dat is een voerschep ochtend en avond daar dan je vitaminen in mengen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:47

wortel115 schreef:
Laat ook je hooi testen . Gras hooi kan namelijk ook heel veel suiker bevatten. Luzerne hooi in combinatie met een arm hooi zou een optie kunnen zijn.

Daarnaast een vitamine korrel of poeder ik kan je geen merken aanbevelen. Maar zoek er een mer weinig toegevoegd ijzer en wat hoger in fosfor, lucerne is namelijk hoog in calcium. Ik kan je niet helpen aan merken in Nederland helaas.

Ook kun je als een arm hooi vind. Lucerne in gehakselde vorm (chaff) geven bij het hardvoer. Ongeveer 500 gram per dag dat is een voerschep ochtend en avond daar dan je vitaminen in mengen



Mijn paard reageerde wel op lucerne (hartog) de grasmix (ook hartog) gaat goed.

Pavo heeft ook 2 nieuwe soorten voer. Kwam voorbij op FB Maar heb er niet dusdanig naar gekeken om te zeggen of het voor TS haar paard geschikt zou kunnen zijn.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:11

Cowgirl schreef:
wortel115 schreef:
Laat ook je hooi testen . Gras hooi kan namelijk ook heel veel suiker bevatten. Luzerne hooi in combinatie met een arm hooi zou een optie kunnen zijn.

Daarnaast een vitamine korrel of poeder ik kan je geen merken aanbevelen. Maar zoek er een mer weinig toegevoegd ijzer en wat hoger in fosfor, lucerne is namelijk hoog in calcium. Ik kan je niet helpen aan merken in Nederland helaas.

Ook kun je als een arm hooi vind. Lucerne in gehakselde vorm (chaff) geven bij het hardvoer. Ongeveer 500 gram per dag dat is een voerschep ochtend en avond daar dan je vitaminen in mengen



Mijn paard reageerde wel op lucerne (hartog) de grasmix (ook hartog) gaat goed.

Pavo heeft ook 2 nieuwe soorten voer. Kwam voorbij op FB Maar heb er niet dusdanig naar gekeken om te zeggen of het voor TS haar paard geschikt zou kunnen zijn.



De luzerne en grasmix van Hartog heeft melasse er in aka suiker. Heb dat toen uitgezocht ivm ex bevangen pony. Nu voer ik luzerne van vitalbix is zonder melasse en suiker/zetmeel wat er in zit komt uit de luzerne zelf.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:26

Kimmiee_D schreef:
wortel115 schreef:
Laat ook je hooi testen . Gras hooi kan namelijk ook heel veel suiker bevatten. Luzerne hooi in combinatie met een arm hooi zou een optie kunnen zijn.

Daarnaast een vitamine korrel of poeder ik kan je geen merken aanbevelen. Maar zoek er een mer weinig toegevoegd ijzer en wat hoger in fosfor, lucerne is namelijk hoog in calcium. Ik kan je niet helpen aan merken in Nederland helaas.

Ook kun je als een arm hooi vind. Lucerne in gehakselde vorm (chaff) geven bij het hardvoer. Ongeveer 500 gram per dag dat is een voerschep ochtend en avond daar dan je vitaminen in mengen



Mijn paard reageerde wel op lucerne (hartog) de grasmix (ook hartog) gaat goed.

Pavo heeft ook 2 nieuwe soorten voer. Kwam voorbij op FB Maar heb er niet dusdanig naar gekeken om te zeggen of het voor TS haar paard geschikt zou kunnen zijn.



De luzerne en grasmix van Hartog heeft melasse er in aka suiker. Heb dat toen uitgezocht ivm ex bevangen pony. Nu voer ik luzerne van vitalbix is zonder melasse en suiker/zetmeel wat er in zit komt uit de luzerne zelf.[/quote]

Dat wist ik niet welk merk er melasse heeft en welk merk minder/geen. Ik woon namelijk niet in Nederland dus ken ook niet echt de merken.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:08

Ik heb zelf een pssm'er wat betekend dat ik die van mij ook suiker en zetmeelarm moet voeren.

Mijn paard staat op pavo vital, zitten weinig suikers in en je hoeft er maar weinig van te voeren. Daarnaast krijgt hij ook de bijbehorende supplementen zoals bijv. magnesium en natuurlijke vitamine E. En qua luzerne heb ik die van vitalbix pure luzerne. Zoals hierboven genoemd word zitten daar geen melasse in en is ook het suiker gehalte onder de 10%

Die van mij is helaas van de week toch ook wel Spierbevangen geraakt. Maar bij mij komt het door de weide(dit is jaren goed gegaan, maar helaas dit jaar niet, dus voor de mijne geen weidegang meer)

Maar ik Snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet, tegenwoordig heb je zo veel verschillende soorten voer op de markt,dat je haast een studie nodig heb om eruit te komen wat bij je paard zijn/haar behoeftes past.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Welk voer past het beste bij een spierbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:35

Mijn vorige paard heeft spierbevangen gestaan (geen pssm).
In overleg met de dierenarts alle krachtvoer eraf gehaald, droger dan droog hooi gaan voeren (dus absoluut geen verpakt hooi meer), overdag op de weide gehouden (natuurlijke vitamine E). Hij kreeg een vitaminekorrel (vitalbix DC, ongeveer 300 gram voor een paard van 500kg), en daarnaast nog los vitamine e, selenium en magnesium.
Na twee weken begon hij weer op een paard te lijken, zogezegd. Het voer heb ik zo gehouden, maar toen hij voor de verkoop getraind ging worden, is hij 'gewoon' weer op een rijkere brok gezet (horsefood xp-eq gistbrok, wel met droog hooi) en ook bij de eigenaar erna is hij op 'sportvoer' gehouden. Het was bij hem dus echt alleen een aanval van spierbevangenheid als logische reactie op een situatie - en dus heel anders dan pssm.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:10

Waarom wil je persee een brokje geven? Loopt je paard veel? Hoog in de sport? Is hij mager?

Anders volstaat een vitamine brokje en als je je paard toch tijdens de voorrondes wat wil geven.. hartog digest? Krijgt ze toch tegelijk te eten met haar buren.



Mijn paard is ook spier bevangen geweest (liep toen L1 dressuur en l springen) en heb echt heel sober gevoerd en de rest aangevuld met supplementen, pharmahorse is suikervrij.

Nu ik richting het Z ga ben ik weer brokken gaan voeren