Magnesium olie: opname via de huid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 23:13

In een tijdschrift las ik over het toedienen van magnesium via een spray op de huid (magnesiumchloride in olie). Dit is te bestellen via Bio-ron.
Heeft iemand hier ervaring mee met zijn of haar paard?

Het idee is dus dat je dagelijks of iig na arbeid het paard hiermee insprayt. De opname gebeurt dus niet via het maag-darmstelsel en zou effectiever zijn op deze wijze via huid/ lymfesysteem en zo naar het bloed.
De reden om dit te geven zou zijn voor spierherstel en tegen spanning.

Ik voer nu magnesium(citraat) bij en ben geïnteresseerd in de beste manier om dit te doen wat betreft de opname. Vandaar mijn interesse in deze nieuwe (?) manier.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:18

Geen ervaring met paarden maar wel met mezelf :D Ik gebruik af en toe magnesiumolie van het merk Permsal na het sporten en ik zweer erbij! Veeel minder spierpijn! Het brandt wel een klein beetje op je huid na het smeren, zeker de eerste keren is het wennen, maar het werkt echt! Dus ik kan me voorstellen dat het voor paarden ook zeker kan werken :)

WendyKtH
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:20

Ik ken het ook alleen bij mezelf maar het helpt zeker gebruik het voor onrustige benen. Het prikt inderdaad wel en met wondjes ook opassen.

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 23:28

Dankjulliewel.
Ik las idd dat het bij mensen ook wordt gebruikt. Fijn dat jullie ervaringen positief zijn.

Er werd aangeraden de eerste keren de spray te verdunnen tegen prikken. Zo te horen is dat dus wel slim. :)

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:19

Waar moet je het dan smeren bij een paard zodat het niet op de vacht blijft liggen maar er ook echt in de huid trekt?

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 17:58

Er wordt omschreven dat het over hele lijf kan. In winter het beste ook op plaatsen waar vacht dunner is. Probleemgebieden (bijv waar paard snel stijf is) kun je ook wat meer sprayen. Maar dit is dus puur wat de site zegt...
Aangezien het op oliebasis is kan ik me voorstellen dat het langzaam tussen haren door naar de huid sijpelt. Olie verdampt niet direct zoals water en kan mengen met huidvet.. maar dat is mijn hypothese.

Hoop nog steeds op ervaringsdeskundigen. :)

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 15:33

Voor wie interesse heeft:

ik heb de olie inmiddels in huis en enige tijd in gebruik.
Er stond een kraampje op Equiday van Bio-ron, dus daar wat vragen kunnen stellen en meteen een fles (goekoper) mee kunnen nemen.

Ik spray het nu na een training, voornamelijk in zijn liezen, waar de huid bijna geen haar heeft. Heb dit uitgebreid naar hals, oksels en achterhand. Dit geeft wel wat 'zoutvlekken' in de vacht. Borstel je er zo weer af.
Paard krijgt geen magnesium meer door het voer, loopt op zich fijn, maar niet perse beter dan eerst.
Ik ga hier iig in de zomer mee door. Met de wintervacht is door het voer misschien toch makkelijker (en dan in de vorm van magnesiumchelaat).

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 23:04

Interessant!
Ik heb ook alleen de ervaring met uitwendig magnesium op mensen, dmv een magnesium bad te nemen.

Hoe lang gebruik jij het nu?

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 23:27

Ik heb dezelfde olie, en idd vlokken voor (voeten)bad.
Opnamecapaciteit van de huid is idd stuk beter: bij spijsvertering hangt het er ook weer af van wel of niet op orde, naast dat er altijd een deel niet wordt opgenomen.

Olie prikt wel, heb het een keer gebruikt na hardlopen, voelde alsof de blaren er op gingen springen...zo zag het er gelukkig niet uit. Hoe groter het plaatselijk te kort, hoe meer het prikt. De gel-variant prikt niet zo. Voor paard gebruik ik het na lange ritten, en bij spiertrillingen.

Voetenbad is wel erg fijn in stress-periodes.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 23:36

Ik heb ook magnesiumolie van lucovitaal voor mezelf gekocht om te proberen. Het prikt niet maar voelt koud aan en vettig. Ik kan nog niet goed beoordelen of het werkt.
Mijn paard eet dr eten niet als er magnesium door zit dus wellicht kan ik ook de olie op haar gebruiken.
Is daar nog verschil in?

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 23:45

Ik gebruik het nu zo'n twee weken, ongeveer vijf keer per week.

Heb het op mezelf getest en vond het prikken meevallen. Toen een klein beetje op het paard en uitgebreid toen hij niet reageerde.
Ik spray/smeer nu zo'n 30 ml per keer (advies is 30-50 ml).

Ik weet niet of er verschil zit tussen de varianten bedoeld voor mensen of paarden. Behalve dat je voor het paard dus vrij grote hoeveelheden gebruikt. Ik heb nu een literfles.

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:18

Interessant om te lezen!
Ik vraag mij alleen af hoeveel het paard ervan opneemt via de vacht. Zorgt dat vacht er niet voor dat het niet bij de huid komt? Ik snap dat het dan bij dunnere stukken vacht wordt gesprayed, maar het lijkt mij te blijven hangen en een kleinere dosis wordt opgenomen.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:45

tegen de haren in strijken en dan sprayen. Ja, een deel zal in het haar blijven hangen.

Anoniem

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:08

Ik vond dat het vooral een ontzettend vieze olie-achtige kleefbende werd die nog dagen bleef zitten, zeker bij het paard.

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 15:32

Ik vind dat kleven dus heel erg meevallen met die ik heb, speciaal voor paarden. Vrij dunne olie.

Moet zeggen dat hij vandaag erg fijn liep en meteen vanaf het begin (vaak heb ik wat meer een dieseltje). Hoorde gister ook dat hij aan het rennen en spelen was in de paddock. Paard voelt zich iig goed dus.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:25

Ik maak de olie ook voor mezelf. Ik gebruik het elke dag en mijn slaapkwaliteit en pms zijn erg verbeterd.

Des te meer het jeukt, des te sterker is het. Ik laat het altijd 20 min zitten en was het er dan weer af. Al je kleren worden er plakkerig van die er tegen aankomen.

Ik heb pure magnesiumvlokken met water verdund.

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 18:02

Wat fijn dat het zo goed helpt bij jezelf.
Waar haal je die magnesiumvlokken?
In mijn olie zit magnesiumchloride. Als het oplost in water lijkt mij 'pure magnesium' ook een magnesiumzout? Ben wel benieuwd of dat dan ook magnesiumchloride is.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:03

ik heb die van Bio-ron: geen last van kleven...

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:07

_Wen_ schreef:
Wat fijn dat het zo goed helpt bij jezelf.
Waar haal je die magnesiumvlokken?
In mijn olie zit magnesiumchloride. Als het oplost in water lijkt mij 'pure magnesium' ook een magnesiumzout? Ben wel benieuwd of dat dan ook magnesiumchloride is.


https://unlimitedhealth.nl/original-sup ... O3EALw_wcB

Deze heb ik drie jaar geleden gekocht en nu nog een halve zak van. Magnesium is idd zout.
Je hebt in spa’s ook de mogelijkheid tot ‘floaten’, dan drijf je in een magnesiumbad door t zout.

Ik wilde geen andere toevoegingen + laag magnesiumgehalte. Ik doe dus al drie jaar met een zak van 7,95, dus het kan ook zat uit :')

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 22:17

Dankjewel voor de link. Inderdaad ook magnesiumchloride. Wie weet kan ik het nog eens zelf maken.

Ik heb nu ook Bio-ron

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:50

Bij die link zie je een zak van een kilo, er staat bij drie kopjes oplossen in water voor voetenbad. Hoe kun je dan zolang doen met een zak? Drie kopjes lijkt me best een hoeveelheid namelijk? Of gebruik jij maar weinig?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:56

Ik gebruik het niet als voetenbad. Ik heb destijds online de verhouding opgezocht.
Ik heb circa 1/3e olie en 2/3e water. Inmiddels doe ik het op basis van 4 lepels (desserlepels) magnesium, dan samen met water laten oplossen en dan in een 50ml spuitflesje.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:05

En hoeveel spray je dan op per keer/dag?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Magnesium olie: opname via de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:13

1x per dag 20x sprayen en minimaal 20 min laten zitten voordat je het eraf wast.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:14

Ok thanks! Ga het onthouden. Moet eerst twee flesjes lucovitaal leeg krijgen :D
(Voor mezelf, niet paard)