Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:26

Def schreef:
MirandaFuego schreef:
In de slobber zit wel suiker en zetmeel, ik zou dat zelf liever niet voeren aan een paardje wat gevoelig is voor hoefbevangenheid.


Daarom is het handig een slobber te voeren die geschikt is voor hoefbevangen paarden. Zie mijn eerste bericht hierboven.


Ik kan helemaal niks vinden over wat er precies inzit, heb jij daar iets duidelijks van met procenten?
Want als je zand goed weg wil krijgen moet je psylliumgehalte best hoog zijn, én het belangrijkste, je kan het alleen in een korte kuur geven anders heeft het geen werking meer.
Dus ik denk dat als je wil ontzanden dit geen geschikt product is.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:02

Ik lees mee want bij een mestconrole op wormen blijkt de mijne behalve wormen ook zand te hebben. De stalhoudster raadde me aan zonnebloemolie over de brokken te doen. Ik heb dus een fles daarvoor gekocht. Zou het helpen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:08

anjali schreef:
Ik lees mee want bij een mestconrole op wormen blijkt de mijne behalve wormen ook zand te hebben. De stalhoudster raadde me aan zonnebloemolie over de brokken te doen. Ik heb dus een fles daarvoor gekocht. Zou het helpen?


Nee, dat gaat echt niet genoeg doen als er al zand in de darmen zit...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:56

Zandkoliek en zand in de darmen gaat heel vaak samen met bloedwormen.Eerst het probleem oplossen dus,en mestonderzoeken helpen daar niet aan mee.Ingekapselde bloedwormen die vaak de oorzaak zijn ,zie je niet in mestonderzoek.Je kunt dus wel weet ik veel wat gaan voeren om dat zand eruit te krijgen,maar zolang de darm gehinderd word door bloedwormen gaat het niet werken en doe je aan symptoombestrijding

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:38

geerke schreef:
Zandkoliek en zand in de darmen gaat heel vaak samen met bloedwormen.Eerst het probleem oplossen dus,en mestonderzoeken helpen daar niet aan mee.Ingekapselde bloedwormen die vaak de oorzaak zijn ,zie je niet in mestonderzoek.Je kunt dus wel weet ik veel wat gaan voeren om dat zand eruit te krijgen,maar zolang de darm gehinderd word door bloedwormen gaat het niet werken en doe je aan symptoombestrijding

De mijne blijkt inderdaad ook bloedwormen te hebben helaas,en krijgt daar een wormkuur voor. Op deze stal wordt 2X per jaar mestonderzoek en ontworming gedaan, maar dat is dus niet afdoende .

renate561

Berichten: 81
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:11

Lijnzaad zou ik niet doen. Een pony bij ons op stal is onlangs bijna overleden aan zandkoliek, ondanks dat ze regelmatig hier een kuur van kreeg. De veearts heeft toen lijnzaad afgeraden en gezegd dat vlozaad beter is. Weet alleen even niet of dit hetzelfde is als psyllium. Mijn paarden vinden de vlozaad iig erg lekker.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:16

Jammer dat ze het droog niet eet.
Wij hebben ook de vlozaad van pit pit. Is niet anders dan ander vlozaad hoor, alleen goedkoper.
Daarvoor hadden we die van horseflex. Precies hetzelfde maar dus een stuk duurder.

Vlozaad en psyllium is hetzelfde.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:13

MirandaFuego schreef:
Ik kan helemaal niks vinden over wat er precies inzit, heb jij daar iets duidelijks van met procenten?
Want als je zand goed weg wil krijgen moet je psylliumgehalte best hoog zijn, én het belangrijkste, je kan het alleen in een korte kuur geven anders heeft het geen werking meer.
Dus ik denk dat als je wil ontzanden dit geen geschikt product is.


Als ik het mijn paard voer geef ik de aanbevolen 600 gram slobber per dag en dan voer ik uit mij hoofd 130 gram psyllium. Dit lijkt me voldoende? Meestal wordt 100 gram psyllium per dag geadviseerd. De slobber bevat ook wat pre en probiotica dacht ik en wat lijnzaad. Door het hogere suiker/zetmeel gehalte durf ik het niet aan mijn shetlander te voeren, maar voor mijn paard vond ik het een makkelijk product.
Met 600 gram per dag is 1 zak een kuur van 10 dagen.

Edit: hierbij een linkje met wat meer info

http://www.subli.nl/psyllium-slobber/

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... bber-subli

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:47

Meiske, mijn reactie sloeg op Def van de alpengrün mash, dat zou geschikt moeten zijn voor hoefbevangen gevoelige paarden, maar ze hebben geen duidelijke percentages aangegeven van de inhoud.

Wat ik heb gelezen is een kuur langer dan vijf dagen niet meer effectief.
Er zou in subli wel genoeg psyllium zitten dan maar idd ook niet geschikt voor de pony van de ts.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:00

Even een vraagje; voer je voordroog of hooi? In voordroog zijn de vezels voorverteerd door het fermenteren. Hooi voert beter zand bij mest af vanwege het hogere vezelgehalte.

Ssuuz92
Berichten: 462
Geregistreerd: 23-08-12

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:04

Gewoon even een vraagje hoor, waarom niet de oorzaak aanpakken? Het zand komt toch ergens vandaan?

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:07

Alle paarden krijgen zand binnen, vanuit het hooi en van grazen en op de paddock ook als ze wat rondscharrelen.
Als ze in het zand rollen of liggen bijv. krijgen ze meestal al wat binnen.
Dus het is gewoon normaal om je paard regelmatig te ontzanden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:32

Ssuuz92 schreef:
Gewoon even een vraagje hoor, waarom niet de oorzaak aanpakken? Het zand komt toch ergens vandaan?



Alle paarden krijgen zand binnen,de mijn ook....en vermoedelijk niet gering.Op een schrale heuvel met weinig gras.Ik heb nog nooit zandkoliek gehad.Ze hebben wel altijd hooi tot hun beschikking en worden 4 tot 6 x per jaar ontwormd.Ligt aan het weer temperatuur en nattigheid...

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:27

MirandaFuego schreef:
Meiske, mijn reactie sloeg op Def van de alpengrün mash, dat zou geschikt moeten zijn voor hoefbevangen gevoelige paarden, maar ze hebben geen duidelijke percentages aangegeven van de inhoud.

Wat ik heb gelezen is een kuur langer dan vijf dagen niet meer effectief.
Er zou in subli wel genoeg psyllium zitten dan maar idd ook niet geschikt voor de pony van de ts.


Nee klopt, ik durf hem ook niet aan mijn shetje te voeren. De Alpen grun mash lijkt me dan ook interessant, die ken ik niet...

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:45

geerke schreef:
Ssuuz92 schreef:
Gewoon even een vraagje hoor, waarom niet de oorzaak aanpakken? Het zand komt toch ergens vandaan?



Alle paarden krijgen zand binnen,de mijn ook....en vermoedelijk niet gering.Op een schrale heuvel met weinig gras.Ik heb nog nooit zandkoliek gehad.Ze hebben wel altijd hooi tot hun beschikking en worden 4 tot 6 x per jaar ontwormd.Ligt aan het weer temperatuur en nattigheid...

Dat klopt, maar er is een reden waarom de ene pony geregeld zandkoliek heeft, en de ander niet. Die oorzaak zou ik ook proberen te achterhalen en oplossen.



Psyllium, sandclear enz geef je altijd in kuur van max 7 dagen. Daarna afhankelijk van hoeveel zand er nog inzit na een week herhalen, of na een maand, of langere tijd. Bij te lang door gaan kan het de darmwerking verminderen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 20:49

Lindsey_99 schreef:
Even een vraagje; voer je voordroog of hooi? In voordroog zijn de vezels voorverteerd door het fermenteren. Hooi voert beter zand bij mest af vanwege het hogere vezelgehalte.


Eerst altijd hooi. Afgelopen paar jaar voordroog. En nu weer hooi. Altijd onbeperkt aanwezig maar ze vind altijd sprietjes gras en staat zomers op een klein stukje weide dat kaal is. Ook onbeperkt hooi maar mini grasjes vind ze altijd wel.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:24

Ik heb het topic doorgelezen, Maar wil het toch graag zeker weten.

Mijn paard vind de vezels van Pharmahorse niet te eten en wil eens zaden proberen.

Zijn dit de goede?
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Iemand die mij kan helpen?

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:32

Die geef ik ook altijd pauline.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:36

Ts er zijn dus ook psyllium brokjes te zijn! Dat schijnt goed gegeten te wordrn rn net zo effectief te zijn.

Mocht je toch de husk nog willen proberen, wat bij mij hielp was cavalor slobber, niet te nat maken en net voor t voeren de psyllium er door. Echt van alles geprobeerd wat niet werkte en dit werkte wel. Maar mocht je dat niet willen ptoberen of werkt dat niet zou ik voor de brokjes gaan. Ikzslf bestel via pit en pit maar weet niet of ze de brokjes daar hebben.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:10

Ik heb ook psyllium pelets gebruikt, at mijn paard goed. Daarnaast worden deze pas slijmerig later in de spijsvertering, dus in ieder geval al voorbij de maag. Als je zand vermoed, zou ik daar voor gaan, zodat het in de darmen optimaal werkt. Ik heb deze bij floris pharma besteld, de paardendrogist heeft ze ook.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:49

PPPeet schreef:
Die geef ik ook altijd pauline.


Top. En hoeveel gram geef je dan? 100 gr 7 dagen en na 4 weken nog een keer?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:52

_pauline_ schreef:
PPPeet schreef:
Die geef ik ook altijd pauline.


Top. En hoeveel gram geef je dan? 100 gr 7 dagen en na 4 weken nog een keer?


Heb je al echt zand in de darmen? Ik geef 7 dagen 2x 100 gram per dag, maar voor de meesten zal 1x100 voldoen , tenzij ze dus écht veel zand binnenkrijgen zoals op schrale weides. En dan doe ik dat elke vier weken, jaarrond.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:55

Ik doe gewoon elke 4 weken 1 week 150 gram.. ben er tussen in gaan zitten en heb een groot paard

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Zand darmen - gemalen lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:04

Ik moet nog opnieuw een zand test doen.
Maar ik wil liever voorkomen dan genezen. Is een KWPN van 1.65

Ik ga het bestellen en hoop dat ie het eet :)

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:37

Ik heb er ook eentje die geen psyllium husk wil eten. Echter de zaadjes uit de link van Pauline eet hij wel.