wat anders dan ventipulmin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 22:32

ik was toch benieuwd of er ook wat anders is dan ventipulmin als een paard hoest en een snotneus heeft

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:45

Bedoel je dan een echt geregistreerd geneesmiddel of iets op kruidenbasis bijvoorbeeld?

Zelf geef ik mijn paard bij hoest de Naf Respirator Boost of Easy Breathing, bij hem hielp de Ventipulmin namelijk niet.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:49

Dierenarts om te kijken wat de oorzaak is ( allergie of virus)
En dan daarop beleid maken.

( slijmoplosser en verder niets bij virus bv./ of iets om allergie aan te pakken )

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:54

Ik geef ook NAF Respirator Boost.
Huismiddeltje: een handjevol spliterwten over het voer.
Verder altijd kijken of van het stofvrij maken van de stal helpt (dus geen hooi/stro).

Voor alle zekerheid zou ik ook temperaturen.
Als ze niet ziek zijn en geen opgezette klieren hebben haal ik meestal geen DA er bij.
Wel als ze zwaar gaan ademen of als het niet met bovenstaande acties overgaat.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:56

Luchtwegcompositum van de Groene os en NAF respirator boost.

Als het daarmee niet weg gaat bel ik wel de dierenarts om te checken.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:02

Anijs! Werkte hier altijd goed

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:04

Mijn paard had met zijn stofallergie veel baat bij een scheut Schwarzkummel olie over het voer.
Moest wel weg uit de stoffige omgeving, en geen hooi of te droge voordroog meer gegeven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:15

Wat heeft de veearts over de hoest gezegd? En waarom wil je iets anders?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:18

Respulmin is volgens mij hetzelfde als Ventipulmin, maar scheelt wel qua prijs. Mijn pony heeft soms periodes met hoesten cq dampigheid. Voor de rest geef ik HMP Horse en Fenegriek. Momenteel hoest mijn Fly niet meer en natuurlijk stofarme baaltjes hooi!

Maar als een paard een snotneus ook heeft dan is er meer aan de hand dan alleen dampigheid. Kan een virus zijn of iets anders. Bij twijfel dierenarts.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:49


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:51

Equistro Secreta Pro Max. Werkte béter dan de combinatie ventipulmin en sputolysin bij mijn vorige paard.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:19

Zouttherapie kuur.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:38

Niks mis met ventipulmin. Het brengt de boel ( longblaasjes) tot rust in de longen. En dat is juist het belangrijke.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 15:40

Popstra schreef:
Niks mis met ventipulmin. Het brengt de boel ( longblaasjes) tot rust in de longen. En dat is juist het belangrijke.


Nou het werkte niet het spul.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:48

Ik geef bij hoesten zeewier, foenegriek en knoflook.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:57

Broomhexine ( Bisolvon) is ook in grote bussen te koop als poeder, werkt slijmoplossend, wordt officieel verkocht voor kalveren maar werkt dus ook goed bij paarden. https://www.dierapotheker.nl/Rund/192-K ... gLPMPD_BwE
Ventipulmin werkt lang niet altijd, daarbij zit er clenbuterol in en dat is een middel met voor maar ook veel nadelen. https://bodybuildingblog.nl/clenbuterol ... lenbuterol
Een andere oplossing bij hoestende paarden is vernevelen met een fysiologisch zoutoplossing. Wij gebruiken een humane vernevelaar met een zelfgemaakte kap voor over de paardenneus. Als ons paard echt een fikse hoest/ astma aanval heeft gaat er wel een beetje prednison bij in.
Als het echt niet beter wil worden zou je longspoeling kunnen laten doen dan wordt er ook slijm afgenomen en op kweek gezet om te zien wat de oorzaak is. In veel gevallen zie je dan een allergie ( bijv. voor pollen en heeft het paard dus een soort hooikoorts) dan kan je ook gericht gaan behandelen.

Gewone tijmsiroop kan ook goed werken en kost maar een paar euro, eucalyptus olie ( een paar druppels over het voer) geeft ook lucht. Er bestaan honderden anti-hoestmiddelen voor paarden, sommige werken, andere niet maar over het algemeen zijn ze schreeuwend duur.

Wij hebben deze vernevelaar https://www.lavernevela.nl/product/delp ... aem-nuova/, kap gemaakt van een klein flexibel emmertje, en dat werkt uitstekend. Kort geleden had de Lidl ze ook, voor ca. 30,- . Zoutoplossing kan je kant en klaar kopen of zelf maken ( fysiologisch zout ca. 1 theelepel op 1 liter water). De officiële paarden vernevelaar kost ca. 800,-...............

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:19

Ik gebruik ook broomhexine maar ik haal gewoon een paar flesjes hoestsiroop met deze stof bij het Kruidvat. Ventipulmin deed hier ook niks, paar dagen hoestsiroop en klaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:36

Maar je moet echt weten wat voor hoest het is en liefst wat het veroorzaakt.

Een longarts heeft me verteld dat je hoest niet altijd moet tegengaan met allerlei commerciele middelen. Vastzittende hoest moet eigenlijk loskomen. En zoals de veearts zei; Je wil niet dat paarden hoesten, maar een hoest kan ook effectief zijn.

Wij vernevelen ook met een soort gelijk apparaat als ElCid plaatst, maar dan wel van een paardenwinkel. Wij hebben wat erbij zat weggelegd en heb een graasmasker dichtgeplakt. We vernevelen 20min met zoutoplossing en daarna altijd 20min stappen en wat draven enkele passen steeds.
Hij hoest dan soms in het begin, maar daarna is het juist opgelost.

Ook bij ons hielpen veel middelen niet; ventipulmin, sputolysin, prednison en cubarmix.

Bij mn merrie is het toen na een vernevel kuur weg gebleven. Bij mn ruin blijft het soms komen en gaan. Staan 24/7 buiten en we maken momenteel het hooi nat wat echt goed helpt. Laatste hooi was wat stoffiger.

Ik vond de balsamic air wel goed werken en deed dit ook een periode bij de zoutoplossing.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:02

Popstra schreef:
Niks mis met ventipulmin. Het brengt de boel ( longblaasjes) tot rust in de longen. En dat is juist het belangrijke.


Het zet ze open zodat evt rommel beter opgehoest kan worden.....

Maar ook ik zeg: ga op zoek naar de oorzaak.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:10

Inderdaad: wat is de oorzaak.
Wat betreft virus kan ik je geen advies geven.
Wat betreft stofallergie wel. Mijn paard van 26 heeft al 21 jaar stofallergie. Veel buitenlucht, liefst een buitenstal ( of buiten met schuilstal). Het hooi nat maken of voordroogkuil ( voor Paarden!) geven en geen stro in de stal maar zaagsel of vlas of koolzaadstro. Hierin zitten minder schimmelsporen dan in gewoon stro en het is niet lekker waardoor ze er minder in gaan snuffelen.
Ik denk dat dit voor ieder paard dat hoest goed is. Als een paard hoest door verkoudheid kan dit door in contact komen met stof/schimmels ook op een stofallergie uitdraaien...

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: wat anders dan ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:25

Is het een virus of luchtweginfectie? Dan geef ik altijd Immulon.
Bij een hoest of verkoudheid geef ik LongVitaal. :j