kopersupplement voor pigmentverlies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 13:53


Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:58

Voordat je een potentieel giftig spore-element gaat voeren, zou ik eerst je DA even vragen of je paard geen vitiligo heeft. Dat is een typisch schimmelkwaaltje en een autoimmuunziekte. Daar kan je niets aan doen qua supplementen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 14:03

Dank voor de tip! Is die diagnose gemakkelijk te stellen?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:15

Met een huidbiopt is het sowieso aan te tonen, maar een DA kan gewoon op grond van het beeld al een goeie gok doen volgens mij.

Anoniem

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:24

Mijn dierenarts raadt bij pigmentverlies Je Paard Gezond & Fit aan. Dit is wel een volledige balancer maar zij heeft er goede resultaten mee gezien.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 21:46

Tarico schreef:
Mijn dierenarts raadt bij pigmentverlies Je Paard Gezond & Fit aan. Dit is wel een volledige balancer maar zij heeft er goede resultaten mee gezien.


Dank voor de tip! Ik ga me er eens in verdiepen.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:22

Je paard is een schimmel toch? Heeft hij alleen rond zijn mond pigmentverlies of over zijn hele lichaam? Mocht koper voeren nou niet werken kan je ook eens kijken naar de kleur van familieleden van je paard. In de familie van mijn schimmel krijgen alle schimmels, ongeacht welk land ze wonen en daarmee voerbeleid, witte stippen in hun zwarte huid. Overal. Worden er op den duur steeds meer. Of niet schimmels ze ook krijgen weet ik niet. Ik ken alleen schimmels uit die vaderlijn.
Het zou best een genetische afwijking kunnen zijn maar daar kan je tegenaan voeren wat je wilt.. effect heeft het niet. Last heb ik er voor alsnog ook niet van maar ik moest er aan denken toen ik je verhaal las.
Succes met het vinden van een oplossing voor je wondjes!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 13:27

Het is inderdaad een (bruin)schimmel. Het pigmentverlies is alleen rond zijn ogen en mond, dus het eerder genoemde vitiligo zou goed kunnen. Vader is Quincerot van T&L, ik geloof dat die het niet heeft.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:28

Wat handig dat ik hierop stuit en interessant! Ik kan je niet helpen. Ik heb een vos met pigment verlies bij ogen en snoet. Ene keer meer bij de ogen, andere keer meer bij der snoet. Wat witte stippels tussen de benen maar voor de rest nog niet.
Het veranderd ook constant :j

Anoniem

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:21

Ik denk eerder dat het zink tekort is , ipv koper.
Google daar eens op.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 16:41

Dat zou op zich ook zijn schrikkerige gedrag kunnen verklaren. Ons andere paard moet maandag naar de kliniek. Misschien neem ik deze ook even mee, kunnen ze bloed afnemen voor een check op alle mineralen etc. Dan weet ik het tenminste zeker.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:00


FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 11:33


FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 14:22

Liksteen is binnen en bloedonderzoek wordt gedaan, ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: kopersupplement voor pigmentverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:30

Slim om eerst bloedonderzoek te doen, blind mineralen toevoegen heeft ook risico's, zeker als ze in hogere doseringen al vrij snel gifitig zijn, en het is zelfs mogelijk dat je paard juist symptomen krijgt door overschotten in plaats van tekorten, dus dan is extra toevoegen helemaal problematisch.
Mijn paard had trouwens elk jaar in de herfst een wonderlijk soort oogontsteking waarbij eerst een adertje in zijn ene ooghoek opzwol tot een rood 'wormpje', als er dan niets gebeurde gebeurde hetzelfde aan de andere ooghoek, en daarna kreeg hij pigmentverlies rond het oog en kreeg hij witroze vlekken op de huid eromheen. Een tube antibioticazalf erop smeren en dan was alles na een week of twee weer normaal en bleef het weer een jaar weg. Heel apart, dierenartsen hebben ook nooit kunnen verklaren wat het was. Dat zal bij jou niet het het geval zijn, maar dat om maar even aan te geven dat er nog veel meer oorzaken kunnen zijn voor pigmentverlies. :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:02

Omdat het voor mensen die dit topic opzoeken vanwege eenzelfde probleem misschien interessant is nog even een update: paard staat inmiddels aan huis (meer weidegang, meer hooi, minder stress, veel minder brok, alleen een handje Vitalbix) en de roze plekken zijn helemaal aan het wegtrekken (inmiddels voor 2/3 weg, ik vermoed dat ze helemaal zullen verdwijnen). Of het uiteindelijk de stress of het voer is geweest weet ik niet, maar ik ben blij :)