Sober paard hoger in energie met welk voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 09:41

Aangezien ik me helemaal suf zoek maar niet echt wijzer word maar dit topic.

Ik heb een kruising friese merrie van 16 die snel dik word. Ik rij Z dressuur met haar. Ze is niet sloom ofzo maar ze mag wel iets meer pit hebben (niet druk maar power). Ik heb veel gelezen over olie, dat geeft langzamer energie en word verteerd achter in het paard dus gaat de energie ook naar achter inplaats van naar het hoofd (druk) of is dit niet het geval? Maar aan de andere kant lees ik dan weer dat een hoog vet gehalte niet goed is voor paarden die snel dik worden :')
Het enige wat ik nu gevonden heb wat mij erg aansprak was van Horsemolen een brok met dus een hoog olie gehalte alleen om dit te verzenden is behoorlijk duur :Y)

Op dit moment geef ik vital grain van Equifirst. Hier deed ze het altijd prima op maar veel granen voeren kan de omega balans weer uitelkaar halen? En ze eet het minder de laatste tijd dus ik wil graag over op iets anders ..

Iemand een idee wat ik zou kunnen voeren? Ik zie door de bomen het bos niet meer :D

Afbeelding

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:52

Ik geef sinds kort hier de equifirst linamix, gaf altijd de pavo energy control maar die besloot pony ineens niet meer te willen eten.
De linamix geeft ook mooi energie uit vetten. Die van mij word ook snel dik maar tot nu toe gaat het hiermee goed en pony heeft weer mooi dat stukje go.
Wie weet kan je dat eens erbij proberen te voeren aangezien je al equifirst voert.
Je kan het gewoon als topping voeren, ik dacht 100 tot 200 gram per 100kg.

Of anders de equifirst omega mix? Complete muesli met linamix erdoor.
En de pavo energy controle hier ook altijd heel tevreden over geweest toen ie het goed at haha, zou ook nog wat kunnen zijn.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 10:44

MelanieB schreef:
Ik geef sinds kort hier de equifirst linamix, gaf altijd de pavo energy control maar die besloot pony ineens niet meer te willen eten.
De linamix geeft ook mooi energie uit vetten. Die van mij word ook snel dik maar tot nu toe gaat het hiermee goed en pony heeft weer mooi dat stukje go.
Wie weet kan je dat eens erbij proberen te voeren aangezien je al equifirst voert.
Je kan het gewoon als topping voeren, ik dacht 100 tot 200 gram per 100kg.

Of anders de equifirst omega mix? Complete muesli met linamix erdoor.
En de pavo energy controle hier ook altijd heel tevreden over geweest toen ie het goed at haha, zou ook nog wat kunnen zijn.


Ik ben altijd een beetje bang voor muesli omdat daar (vaak) veel suiker in zit. Maar die linamix zal ik eens opzoeken!

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:54

Ik volg even mee! Ik heb een haflinger die ook wat meer pit mag hebben met het rijden. Ik voer hem met zo min mogelijk suiker en melasse maar voer hem wel olie maar geeft nog niet het resultaat... Misschien wordt er straks wat genoemd wat ik wil proberen

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:55

Wij hebben erg goede ervaringen met Dodson&Horrell en hun feed advisors. Ze denken goed mee en stellen gerichte producten voor die echt (kunnen) helpen!

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:59

_Joelle schreef:
MelanieB schreef:
Ik geef sinds kort hier de equifirst linamix, gaf altijd de pavo energy control maar die besloot pony ineens niet meer te willen eten.
De linamix geeft ook mooi energie uit vetten. Die van mij word ook snel dik maar tot nu toe gaat het hiermee goed en pony heeft weer mooi dat stukje go.
Wie weet kan je dat eens erbij proberen te voeren aangezien je al equifirst voert.
Je kan het gewoon als topping voeren, ik dacht 100 tot 200 gram per 100kg.

Of anders de equifirst omega mix? Complete muesli met linamix erdoor.
En de pavo energy controle hier ook altijd heel tevreden over geweest toen ie het goed at haha, zou ook nog wat kunnen zijn.


Ik ben altijd een beetje bang voor muesli omdat daar (vaak) veel suiker in zit. Maar die linamix zal ik eens opzoeken!

Je bent er van op de hoogte dat het voer wat je nu voert mega hoog in suikers en zetmeel zit? 46% maar liefst.

De omega mix die genoemd wordt 28%

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:11

Speedmix van Horsefood bevalt hier enorm goed voor mijn Haflinger. Begreep van mijn leverancier dat de Friese paarden die op dit voer staan het er ook enorm goed op doen..

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:09

Active+ is een muesli van Vitalbix, deze muesli geeft wat meer energie maar er zitten weinig suikers en zetmeel in.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:33

Wellicht is de omega 3 powermuesli wat voor je. Dit is van Horsefood.
Erg blij mee hier

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 22:04


Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:08

Ik haak af zodra er knoflook in Paardenvoeding zit. Dat is namelijk totaal niet geschikt voor paarden en zelfs giftig ( bij wat grotere hoeveelheden)

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:15

Dat was idd ook mijn ding wat Ineke2 zegt, want had die of de omega mix van equifirst op het oog.
http://www.voervergelijk.nl/grondstoffen/221/knoflook
En pony hier heeft al laag hemoglobine waarde dus durfde dat niet aan.

Al was hier echt nergens de omega mix te krijgen dus vandaar de linamix dan maar gedaan.
En wat yvank_ zegt wbt je huidige voer zit heel hoog in suiker zetmeel dus voor muesli hoef je niet bang te zijn.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:28

Ik geef de Active plus muesli en de vitamine korrel van Vitalbix met 2 pompjes lijnzaadolie. Paard komt niet aan maar heeft wel genoeg energie

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:53

Ineke2 schreef:
Ik haak af zodra er knoflook in Paardenvoeding zit. Dat is namelijk totaal niet geschikt voor paarden en zelfs giftig ( bij wat grotere hoeveelheden)

Dat is ook de reden dat ik de o zo smakelijke muesli van Dodson & Horrell eruit gemikt heb. Ze vraten het bijzonder graag. Maar toch gaan mijn principes dan voor.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:06

Daarom voer ik al heel lang vitalbix. Weinig zetmeel en suiker maar wel de energie. Voerde de active en de daily en nu aan mijn menpony's de breed and grow omdat hier nog net wat meer van alles inzit. En nog steeds de daily erbij.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:15

speedmix van horsefood werkt bij mijn merensdame erg goed.
ik voer dit voor de extra 'go' en kan het ook echt merken als iemand anders voert en haar perongeluk uit de andere ton, waar horsefood easymix inzit voert. Dan mis ik vrij snel dat beetje extra.

De easymix voer ik de rest hier, die hebben van zichzelf al genoeg 'go' Ukje mist dat snel een beetje en wordt dat een iets te onverstoorbare koudbloed :D

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 16:12

Die active + lijkt me wel wat!
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met gewone ‘standaard’ sportbrok bijvoorbeeld van Pavo of Subli?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:45

In het verleden kregen alle dressuurpaarden hier op stal sportsfit muesli van Pavo en daar deden ze het eigenlijk altijd heel goed op.

Ik had een paard wat een snel dik werd en wel op lichte tour niveau liep, uit zijn routine bloedonderzoek bleek dat hij qua suikers op het randje zat. Toen ben ik me meer in voeding gaan verdiepen dus ik wilde over op zoveel mogelijk graanvrij en laag in suikers en zetmeel. Ik ben toen naast onbeperkt hooi de vitalbix vitaminebrok aangevuld met active+ muesli gaan voeren en dat deed hij echt super. Mooie is dat je de verhouding vitaminebrok/muesli makkelijk kan aanpassen op rustdagen.

Nu heb ik een paard wat wel gevoelig is voor suikers en daar snel stijf op wordt maar toch heel snel te mager wordt en inteert op bespiering. Deze trainen we nu ook richting de lichte tour.

Die heb ik volledig op de active+ gehad maar daar voerde ik op een gegeven moment bijna 3 kilo van, dat is prijstechnisch ook niet leuk meer en hij werd er eigenlijk niet voller van maar wel heel schrikkerig.

Dus heb ik helemaal graanvrij toch maar weer los gelaten en weer op Pavo gezet. Ik heb gekozen voor de nature’s best als basis voer, mede omdat daar ook veel vezels in zitten en je dus qua volume meer kan geven zonder in gewicht teveel te voeren. Voor hem is dat fijn omdat hij dan goed kauwt en daardoor meer speeksel aanmaakt wat weer goed is voor zijn maag.
Na het rijden krijgt hij nog een halve tot driekwart schep Pavo topsport om zijn bespiering te ondersteunen.
Sinds ik hem zo voer is hij veel beter in de bespiering gekomen, heeft geen opgetrokken buik meer, is kalm tussen de oren maar kan met gemak het werk aan.

Ik voer naast krachtvoer ook dagelijks een emmer geweekte wiesencobs en wat lijnzaadmeel, omdat het een paard is wat qua gewicht niet heel veel hooi eet.

Dat muesli vaak veel suiker bevat is niet helemaal waar, brok zit juist vaak hoger omdat ze daar vaak melasse in verwerken om de brok te persen.

De nature’s best muesli bevat slechts 4% suiker en 16,7% zetmeel. De topsport bevat slechts 5% suiker en 15% zetmeel.

Wat je nu voert bevat maar 2,5% suiker maar wel 43% zetmeel.

Mocht je bij Equifirst willen blijven zou ik kiezen voor een basis van de healthy fiber mix aangevuld met de linamix voor meer energie. Dit is mij door Equifirst aangeraden toen ik op zoek was naar een ander voer voor mijn huidige paard.

Equifirst heeft ook nog de Frysk mix, die leek me ook wel interessant destijds, zat dacht ik ook lager in suiker en zetmeel.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 20:33

meiske1577 schreef:
In het verleden kregen alle dressuurpaarden hier op stal sportsfit muesli van Pavo en daar deden ze het eigenlijk altijd heel goed op.

Ik had een paard wat een snel dik werd en wel op lichte tour niveau liep, uit zijn routine bloedonderzoek bleek dat hij qua suikers op het randje zat. Toen ben ik me meer in voeding gaan verdiepen dus ik wilde over op zoveel mogelijk graanvrij en laag in suikers en zetmeel. Ik ben toen naast onbeperkt hooi de vitalbix vitaminebrok aangevuld met active+ muesli gaan voeren en dat deed hij echt super. Mooie is dat je de verhouding vitaminebrok/muesli makkelijk kan aanpassen op rustdagen.

Nu heb ik een paard wat wel gevoelig is voor suikers en daar snel stijf op wordt maar toch heel snel te mager wordt en inteert op bespiering. Deze trainen we nu ook richting de lichte tour.

Die heb ik volledig op de active+ gehad maar daar voerde ik op een gegeven moment bijna 3 kilo van, dat is prijstechnisch ook niet leuk meer en hij werd er eigenlijk niet voller van maar wel heel schrikkerig.

Dus heb ik helemaal graanvrij toch maar weer los gelaten en weer op Pavo gezet. Ik heb gekozen voor de nature’s best als basis voer, mede omdat daar ook veel vezels in zitten en je dus qua volume meer kan geven zonder in gewicht teveel te voeren. Voor hem is dat fijn omdat hij dan goed kauwt en daardoor meer speeksel aanmaakt wat weer goed is voor zijn maag.
Na het rijden krijgt hij nog een halve tot driekwart schep Pavo topsport om zijn bespiering te ondersteunen.
Sinds ik hem zo voer is hij veel beter in de bespiering gekomen, heeft geen opgetrokken buik meer, is kalm tussen de oren maar kan met gemak het werk aan.

Ik voer naast krachtvoer ook dagelijks een emmer geweekte wiesencobs en wat lijnzaadmeel, omdat het een paard is wat qua gewicht niet heel veel hooi eet.

Dat muesli vaak veel suiker bevat is niet helemaal waar, brok zit juist vaak hoger omdat ze daar vaak melasse in verwerken om de brok te persen.

De nature’s best muesli bevat slechts 4% suiker en 16,7% zetmeel. De topsport bevat slechts 5% suiker en 15% zetmeel.

Wat je nu voert bevat maar 2,5% suiker maar wel 43% zetmeel.

Mocht je bij Equifirst willen blijven zou ik kiezen voor een basis van de healthy fiber mix aangevuld met de linamix voor meer energie. Dit is mij door Equifirst aangeraden toen ik op zoek was naar een ander voer voor mijn huidige paard.

Equifirst heeft ook nog de Frysk mix, die leek me ook wel interessant destijds, zat dacht ik ook lager in suiker en zetmeel.


Bedankt voor je uitgebreide bericht! Het allerliefst zou ik ook onbeperkt arm hooi voeren uit een slowfeeder maar helaas gaat dat niet op de stal waar ik nu sta. Ik vond het nog een gepuzzel hoor dat voer haha! Er is zoooveel maar met deze reacties kan ik wel wat :j

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:37

Koper schreef:
Active+ is een muesli van Vitalbix, deze muesli geeft wat meer energie maar er zitten weinig suikers en zetmeel in.


Deze krijgt mijn haflinger kruising ook sinds een week! Hij is er dol op!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:37

_Joelle schreef:
Ik heb een kruising friese merrie van 16 die snel dik word. Ik rij Z dressuur met haar. Ze is niet sloom ofzo maar ze mag wel iets meer pit hebben (niet druk maar power).

Gewoon ouderwets beetje geplette haver

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:58

In de winter heeft mijn IJslandse merrie na inspanning best wel behoefte aan wat meer energie. Ik heb op aanraden van een stalgenootje de Pavo Topsport geprobeerd. Een muesli die ook langzamer de suikers en eiwitten afgeeft waardoor er geen piek ontstaat. Ze is erg gevoelig om snel rond te worden én krijgt vaak jeuk van teveel suikers, maar van Pavo Topsport niet.
Hoewel ik niet helemaal weet of mijn ervaring heel representatief is, want ik geef maximaal 2 kleine handjes op een dag. Nieteens iedere dag := (alleen na flinke inspanning)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 06:46

Misschien zou je eens kunnen kijken hoeveel ruwvoer hij nu krijgt, je zou dit dan zelf aan kunnen vullen met een ruwvoer vervanger. Bv een grasmix of grasbrok. Zo heb je toch weer wat kilo’s ruwvoer extra en je stimuleert het kauwen op zijn voer als je het mengt.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:32

Ik heb dan wel niet een paard die zo hoog loopt, maar wel 1tje die de hele dag loopt. Hij staat namelijk in een PP met bijna onbeperkt hooi (ze krijgen het bijna niet op) Omdat hij de leider in de kudde is loopt hij regelmatig meer dan de rest van de paarden heen en weer. Ook hebben we de afgelopen tijd meer nieuwe dieren/klanten verwelkomt en dan is de mijne erg onrustig wat zich uit in veel heen en weer draven of galopperen in de PP. Omdat er door de stal zelf geen brok wordt gegeven krijg hij alleen krachtvoer als ik er ben en dan wil ik hem geen kilo's moeten geven want ik geef krachtvoer voor en na de training.

Tijdens de training liep hij dan wel, maar ook hij mocht meer pit hebben. Daar ben ik in de richting van endurance voer gaan kijken. Oftewel voer die energie langzaam af geeft zonder dat ik daar kilo's van moet voeren. Ik ben begonnen met Cavalor Perfomix, maar moest daar ruim 1 kg van voeren voordat het effect begon te hebben naar mijn smaak. Dus nu geef ik Cavalor Endurix. Hier krijg hij maar een halve kg van voor het werk en dit werkt perfect.

Daarnaast voer ik een vitamine korrel van Pavo en PrimeVal Gelatinaat voor zijn lijf (+17)

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Re: Sober paard hoger in energie met welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:39

Ik geef onze 2 pony's die aanleg hebben voor dik worden, en beide in de sport lopen, Subli dieet,Vital van PAVO en 20 ml liter olie (lijnzaad gemengd met zonnebloem). Ze doen het er top op qua energie.