Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Sober paard hoger in energie met welk voer?

 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
_Joelle schreef
Ik heb een kruising friese merrie van 16 die snel dik word. Ik rij Z dressuur met haar. Ze is niet sloom ofzo maar ze mag wel iets meer pit hebben (niet druk maar power).

Gewoon ouderwets beetje geplette haver


Ja, dat lijkt mij ook... als ze het goed doet op je huidige voer, en je wil iets meer power, lijkt een handje haver de simpelste en goedkoopste oplossing. Haver is als een van de weinige graansoorten ook prima verteerbaar voor paarden. Als je dus geen eczemer of IR of EMS paard hebt - waarbij je liefst graanvrij wil blijven -, lijkt een handje haver me echt prima, geplet inderdaad het makkelijkst verteerbaar, hoewel de hele korrel z'n werk ook doet. (en in tegenstelling tot veel granenmixen die ook tarwe en gerst bevatten wat ze gewoon minder goed verteren, voer je die niet mee als je pure haver voert)

Als je écht anders wil, kun je ook de ballaststoffen zoveel mogelijk weghalen (zetmelen en suikers), dan raken ze het 'pafferige' wat kwijt, maar dan ben je wel iets langer bezig om die energie terug op peil te krijgen... ze moeten even 'detoxen' dan. In dat geval heb je het over bijvoorbeeld een vitaminekorrel, aangevuld met naar behoefte een supplement zoals omega 3-6-9 van subli of subli atleet (niet graanvrij overigens, dus past niet helemáál in het plaatje graanvrij/schoon, maar als topping voor energie natuurlijk anders dan in flinke hoeveelheden als basiskrachtvoer), dit soort producten zijn er ook van merken zoals dodson & horrell etc, maar subli is natuurlijk makkelijk verkrijgbaar, vandaar als voorbeeld.

Met lijnzaadbrok krijg ik ze hier echt niet heter, wel mooier in het haar. :Y)

Van de vitalbix active+ ben ik juist afgegaan: paard had niet meer looplust, maar werd wel meer ril. Dat was precies niet de bedoeling. Nou komt dat vermoed ik omdat mijn paard gewoon niet goed tegen luzerne kan. Overgegaan naar marstall force (zonder luzerne dus) en ze was in drie dagen niet meer ril. Ik hoor deze reactie van ril worden op active+ alleen wel vaker, ook bij paarden die wel luzerne verdragen, dus ik noem het toch even :)


Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 23-04-19 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 07:41 



 
Profiel   

Ik voer havens Gastro
Is sport brok
Maar lager in suikers en zetmeel
21 %
Dat is weinig voor sport voer

Daarnaast evt de Pavo top sport topping
En dat is echt iets om naast t reguliere voer te geven voor dat extra beetje energie.
Pavo Heeft nu een nieuwe ruw voer mix waar ze wat meer energie uithalen.

Maar de Gastro en topsport is ideale combi voor ons

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 07:43 



 
Profiel   

Ik voer de powermix van havens. Ben daar ook erg tevreden over :j

Nu zit ik juist met een paars die snel invalt dus meng ik het eigenlijk altijd met fibrebeet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 09:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen