Wat helpt tegen stijve spieren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 22:53

M’n hafje van bijna 21 is de laatste tijd wat stijf.

Hij loop 24/7 buiten in een hitactief stal. Hij kan elk uur ruwvoer eten.

Van mij krijgt hij dagenlijks

Kruidenmix
100 gram Pavo vitae
Vitalbix slobber 200gram.

Suplementen
Callogeen en glucosamine/msm voor z’n
En duivelsklauw

Ik dacht ik voer vitamine E en selenium bij. Maar binnen 2 weken gaat hij opbouwend het land weer op tot max 3/4 uur per dag. En wil daarom geen extra vitamine E geven omdat hij straks t gras op gaat.

Hij is eerder aan de dikke kant (hij is nu voor zijn doen goed op gewicht). Dus ik moet oppassen met suikers/zetmeel daarom keuze geen krachtvoer

Kwa arbeid.
3xper week rij ik ongv half uur/3kwartier of doe ik grondwerk (academisch manier)
1 a 2x pet week longeer ik.
En 1 a 2x per week een vrije dag.

En maak ik afentoe een buitenrit van ongv 1,5 uur met veel stap, draf en klein Galopje

Verder speelt hij nog wel met z’n kude genootjes. En galopeerd gerust het langere pad af in de hitactief, al gaat dit wel wat stijfjes
Laatst bijgewerkt door plutolover op 20-04-19 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:55

Ook beweging voor de oudjes is goed! Wandelingen, vrijheidsdressuur. De spieren wat los maken door bezig met ze zijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:58

Ik zou eigenlijk even bloed laten trekken en de spierwaardes laten bekijken. Op basis daarvan is het misschien nog wel degelijk nodig om vit e te geven.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 23:12

Ik heb zelf goede ervaringen met magnesium voor de spieren, zowel bij mezelf als bij mn paard. Misschien dat dat iets is?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:28

Vitamine E die je al en magnesium is ook al genoemd. Je kunt ook de spieren die strak zijn inmasseren met magnesium olie. Dat werkt bij mij persoonlijk ook goed.

Weet je zeker dat het stijve spieren zijn en niet van de artrose komt? Want ook al voer je pijnstillers etc, het geeft toch verminderde bewegelijkheid.

Heeft je paard ook gevoelige voeten? Daardoor kunnen ze zich ook verkrampen in de spieren. Dat hebben wij laatst te horen gekregen van zowel dierenarts als fysio/chiropractor.

In een hit actief lopen ze vaak vrij veel op steen. Dan zouden ijzers een oplossing kunnen zijn als die er nog niet onder zitten.

Verder is afvallen bij te dikke paarden wel erg belangrijk. Overgewicht maakt bewegen meer belastend voor de gewrichten. Vet maakt ontstekingsstoffen aan en je hebt verhoogde kans op problemen door EMS.

De dierenarts gaf advies minimaal een uur per dag (intensieve) beweging. En dieet (afgemeten ruwvoer, geen krachtvoer, gras beperken of niet doen) Mijn paard werd kreupel bij intensiever rijden (door waarschijnlijk artrose en iets gekanteld hoefbeen, en ze had peesblessures gehad, kneusje dus) maar dan was toch het advies stapwerk doen en dan flink doorstappen, desnoods met speciaal beslag.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:37

Mijn oudje gaf ik Souplesse mix van de Paardendrogist. Daar bleef hij echt beter mee en vond hij ook zeer smakelijk.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 08:40

Magnesium krijgt hij nu bij,

Vitamine E geef ik nu niet bij omdat hij straks op r land gaat, en ik niet over wilt doseren.

In januari nog bloed laten trekken. Vitamine E en selenium waren gewoon goed. Wel iets lager dan vorig jaar.

Wil volgende winter wel vitamine E bijvoeren. Alleen dan nog de vraag met of zonder selenium

Daarnaast zou je toch zeggen dat alles in de vitamine brok hoort te zitten?

Hij is niet gevoelig op z’n hoeven en staat rondom op ijzers.

Ik krijg zo gevoel dat m’n paard meer op suplimenten leeft dan voer..

Want Anders krijgt hij zo 3/4 poeders.. terwijl vitamine korrel voldoende zou moeten zijn? Ik geef al wat meer ipv 75gram krijgt hij nu 100.

Z’n bloed in januarie was gewoon perfect zelf beter dan jaar ervoor, toen had hij ook nog wat verhoogde lever/nier waardes (volgens de da niet alarmerend) en zelf die waren nu super goed.

Over afvallen. Daar ben ik mee bezig. Hij gaat hooguit 3 uurtjes t land op. Van 9.00 tot 12.00/12.30. De dagen dat ik hem overdag doe haal ik hem vaak zelf rond 11.00 van t land. En z’n ruwvoer gebruik heb ik er op aangepast.

Daarnaast krijgt hij kruiden speciaal aangemeten en zijn kruiden om z’n suikerstofwisseling in z’n bloed te ondersteunen

De training kan ik wel opbouwen ipv 30 min naar 45/60 min.

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:48

Gebruik je dekens bij slecht weer?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 08:54

Ineke2 schreef:
Gebruik je dekens bij slecht weer?


Ja hij loopt hele winter met een deken nu niet.

en masseur/Chiropractor komt ongv om de 3 maanden.

Enige wat ik nu kan bedenken is z’n training wat langer doen. Dus dar m’n warming up en down meer tijd voor neem.

Hij krijgt ook soms voor t rijden z’n reputex om.

Verder speelt hij wel met de jongere ruinen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:11

plutolover schreef:
Magnesium krijgt hij nu bij,
Daarnaast zou je toch zeggen dat alles in de vitamine brok hoort te zitten?


Dat zou je verwachten. Er zit enorm veel verschil in de verschillende vitaminebrokjes. Een paard van 500 kilo heeft een vitamine E behoefte van (ongeveer) 1000 mg per dag. Een dagdosis Pavo Vital (83 gram) bevat 498 gram vitamine E. Marstall Force bevat 650 mg, Vitalbix 875 mg en Je Paard gezond en Fit 1500 mg als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voert. (respectievelijk 100, 350 en 200 gram voor de drie genoemde voeders).

Het zoeken naar een meer passend vitaminebrokje kan je dus supplementen besparen.
(ik heb een schema'tje gemaakt met de meest voorkomende vitamine/mineralen brokjes; je mag een pb'tje sturen als je interesse hebt).

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:49

Let wel bij vitamine e of je natuurlijke of synthetisch voert.

Die van mij krijgt elke dag standaard 2500 iu (als ik van te voren weet dat ik de volgende dag niet kom, geef ik 5000 iu). Maar die van mij heeft het nodig vanwegen zijn pssm1 en dus zijn spieren. Maar met grasseizoen geef ik nog steeds de vitamine e. Overdoseren moet ik wel héél veel van geven en dat kost enorm veel geld. Dat kost die 2500 iu al. Volgens mij is de vitamine e zo'n beetje net zo duur als mijn voer op jaarbasis. :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:58

Vit e is naar ik vernomen heb vrij vluchtig en lastig in brokvorm te verwerken. Er mag ook eigenlijk geen zonlicht op komen. Mijn da raad chevivit aan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 10:38

Dus stel ik ga voor vitamine E (al is t maar tijdelijk) hoef ik niet bang te zijn voor overdoseren ondanks dat hij op t gras staat?

Magnesium heb ik nu als soort kuur van 5/6 weken. Daarna wordt er opnieuw ‘gemeten’ of hij dat nodig heeft.

Maar dan zou toch in verhouding alle paarden tekort hebben?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:51

Dat weet je pas als je bloed trekt denk ik. Was hij tijdens het bloed trekken ook al stijf?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 11:41

Gypsy schreef:
Dat weet je pas als je bloed trekt denk ik. Was hij tijdens het bloed trekken ook al stijf?


Toen had hij een dip kwa energie en was toen ook wat stijf.

In 2018 was z’n vitamine E rond 3.5en dit jaar rond 2.5 En het moet boven 1 zijn. Maar bloed testen waren verder super goed.

Selenium weet ik zo uit m’n hoofd niet.

Nu is hij kwa energie wel al verbeterd. En ook tijdelijk kwa stijfheid. Maar heeft weer klein terug val. Miss omdat hij erg aan spelen is,merrie hengstig zijn en hij geen 10 meer is haha

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:39

En wat zegt de dierenarts? Ben je al bij een goede kliniek geweest?

Misschien kan die je verder helpen en een plan bedenken aangezien dat de expert is.

Maar je hebt best kans dat die zegt: het beestje wordt ouder, dat hoort er bij. Je doet al van alles om het te verlichten, dus accepteer het.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 07:45

joyce B schreef:
En wat zegt de dierenarts? Ben je al bij een goede kliniek geweest?

Misschien kan die je verder helpen en een plan bedenken aangezien dat de expert is.

Maar je hebt best kans dat die zegt: het beestje wordt ouder, dat hoort er bij. Je doet al van alles om het te verlichten, dus accepteer het.


Toen met bloedprikken in januarie vond de dierenarts hem voor zijn leeftijd en lijf prima lopen. Want net wat je zegt acepteren dat hij ouder wordt.

Ik kijk t nog even aan wat gebeurt als hij weer op t gras staat. Maar mocht hij nog stijver worden of geen voorruit gang. Komt zeker de dierenarts kijken.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Wat helpt tegen stijve spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:35

Ik zou hem magnesium van paard natuur geven, heb daar goede ervaring mee.