Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dups
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-08-16

Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 11:03

Hallo,

Mijn paard krijgt nu op advies, na de arbeid Speedibeet van Pavo. Ik mix het met Luzerne van Hartog, daar is hij gek op. Maar na 3 dagen is hij gestopt met het eten, in de ochtend moet het weggegooid worden.

Nu heb ik gisteren de verhouding omgedraaid, halve bak Speedibeet met 1,5 bak Luzerne maar ook nu at hij het niet op. Hebben jullie tips om het lekker te maken?

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:13

Misschien een hele gekke opmerking maar hebben de muizen misschien in zn voerbak of in de emmer waarin je de speedibeet aanmaakt gezeten? Misschien vind je paard dat er een vreemd luchtje aan zit en laat ie het daarom staan.

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:15

Mijn paard at de gehakselde luzerne ook niet meer. Te hard en prikkend. Luzernebrok gaat wel goed. Wellicht nog een optie?

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:16

Het voeradvies is 200gram speedibeet (met 1 liter water) voor een volwassen paard.
Een halve schep is best veel en daar moet ruim 2 1/2 liter water bij.
Dat wordt best een hele hap eten.
Helemaal als je er (later!) nog luzerne erbij doet.

Als je luzerne er gelijk bij doet heb je nog meer water nodig omdat de luzerne ook water opneemt en de speedibeet niet voldoende kan weken (en later extra in de maag opzwelt) wat maagpijn veroorzaakt.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:19

Waarom werd Speedibeet geadviseerd? Als het is om wat bij te komen zou je ook Seniores Priores kunnen proberen. Zit ook pulp in, ook laag in suiker/zetmeel, maar vinden de meesten echt veel lekkerder.

Die van mij eet Speedibeet ook niet graag zonder iets ertussen. Heb het wel een tijdje gevoerd met Care4Life erdoor, om het op te krijgen. Seniores moet wel langer weken dan Speedibeet, dat is wel wat te versnellen door het aan te maken met heet water i.p.v. met koud water.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:20

onze wilde in het begin de speedybeet helemaal niet eten, wij hebben er toen wat muesli doorgemengd of een andere slobber erdoor, toen wilde hij het wel eten.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:21

Ik mix mijn speedibeet met een hand slobber. Die van mij wilde het na een paar dagen ook niet meer. Heb ook gehoord dat een scheut appelsap wel wil helpen

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:32

Mijn paard vertikt ook altijd plots om bietenpulp te eten, ik heb er ook nog luzernebrok en sportbrok door. Ik meng er dan tijdelijk Seniores Priores door en dan eet hij het weer een paar maanden. Omdat hij nu wat meer in het werk staat ga ik proberen om de luzerne op te hogen en de pulp te verlagen, hopelijk blijft hij het dan beter eten.

Tiahastrona

Berichten: 1534
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:40

Mijn paard at het alleen met slobber of muesli erdoor

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:41

Hier gelukkig geen moeilijke eters :D
Pavo heeft nu ook FibreBeet. Zijn brokjes speedibeet met luzerne er al doorgemixed.
Dan heb je in elk geval al die prikkende stengels niet.
Moet wel iets langer weken dan de speedibeet.

Misschien is dat een optie ?

Dups
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-08-16

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 10:49

Wat fijn dat iedereen zo meedenkt!

Geen muizen ;-) Gelukkig!

De speedibeet is 1 deel op 3 delen water, ik gebruik warm water en gooi daar bovenop de Luzerne. Ik zet het klaar voor ik ga rijden zodat het echt goed weekt en check dat het niet te droog is. Dat zou dus goed moeten zijn. Het is inderdaad wel veel. Mijn paard krijgt het om lekker veel te kunnen eten, zonder overvoert te worden terwijl dit langzaam energie afgeeft. Samen met extra hooi, voor de avond/nacht.

Slobber, appelsap of appelmoes erdoor ga ik proberen! Hopelijk eet hij het dan wel. Ik heb een pot appelmoes klaarstaan, ik probeer het 1 voor 1.

Bedankt voor de tips!

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:14

Hier ook Seniores Priores er doorheen, dan is het echt ZO op :')

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:14

Ik heb geen moeilijke eter maar door de verhalen dat ze het niet lekker zouden vinden week ik altijd nog brok door de speedibeet. Dus ik voer dan een half schep speedibeet, een klein beetjes brok en dan kokend water erover. Dan zit de brok er helemaal doorheen verpulverd. Misschien helpt dat ook als je paard brok heel lekker vind

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:22

Ik meng het met gemicroniseerde lijnzaad en wat spelt. Zout toevoegen kan ook nog wel eens helpen. En ik geef het altijd lauw warm. Koud vinden ze het ook niet te vreten.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:58

Ik meng de speedibeet met muesli. Dan eet ze de emmer in 1x leeg. Doe ik dat niet dan weigert ze het te eten. Succes.

Dups
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-08-16

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 17:10

Thanks!!

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:14

De Fibrebeet kopen, die heeft toegevoegde foenegriek en is daardoor smakelijker. Plus heeft al de eiwitten van Lucerne dus scheelt ook weer.
Vinden ze hier zowel koud als warm geweldig. Ruikt ook lekkerder. Speedibeet vinden ze niet allemaal geweldig.

En anders idd een smakelijke muesli ermee mengen, bijv Pavo nature's best handje erdoorheen doen, mooi laag in suikers/zetmeel. Kun je ook makkelijk in die 3 kg zakjes kopen bij bijv EJ/Divoza.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:30

Dups schreef:
Wat fijn dat iedereen zo meedenkt!

Geen muizen ;-) Gelukkig!

De speedibeet is 1 deel op 3 delen water, ik gebruik warm water en gooi daar bovenop de Luzerne. Ik zet het klaar voor ik ga rijden zodat het echt goed weekt en check dat het niet te droog is. Dat zou dus goed moeten zijn. Het is inderdaad wel veel. Mijn paard krijgt het om lekker veel te kunnen eten, zonder overvoert te worden terwijl dit langzaam energie afgeeft. Samen met extra hooi, voor de avond/nacht.

Slobber, appelsap of appelmoes erdoor ga ik proberen! Hopelijk eet hij het dan wel. Ik heb een pot appelmoes klaarstaan, ik probeer het 1 voor 1.

Bedankt voor de tips!


Ik denk eigenlijk dat je verhoudingen niet kloppen. Een deel of beker speedibeet moet eigenlijk op vier a vijf delen water worden gebruikt. Ik zet het klaar met drie a vier delen heet water en voeg vlak voordat ik het geef nog een deel warm water toe zodat hét lauw is. Een op drie is zeker niet genoeg en kan zorgen voor verstopping of slokdarmverstopping. Daar wordt ook door klinieken voor gewaarschuwd. Ik zou ook de luzerne later toevoegen zodat het vocht echt in de speedibeet trekt en niet in de luzerne. Ik sluit de emmer meestal af zodat het echt goed absorbeert.
Evt tijdelijk iets toevoegen aan het einde waar hij gek op is. Wortel of wat muesli maar pas na het opzwellen.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:43

Een van onze paarden eet het op vreemd terrein ook niet meer (vakantie e.d.) als hij wat spanning heeft.
Ik meng er dan wat muesli doorheen en omegamix, evt wat appels en wortels en dat gaat het uiteindelijk altijd wel op.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:53

Brainless schreef:
Het voeradvies is 200gram speedibeet (met 1 liter water) voor een volwassen paard.
Een halve schep is best veel en daar moet ruim 2 1/2 liter water bij.
Dat wordt best een hele hap eten.
Helemaal als je er (later!) nog luzerne erbij doet.


Van de site van Pavo:
Advies als gezonde aanvulling: 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
Maximaal voeradvies als onderdeel van het ruwvoer: 400 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag.
Ter bereiding, 1 deel SpeediBeet mengen met 3 delen water. Hierna goed mengen en minimaal 10 minuten laten staan. Als de bietenpulpvlokken helemaal zijn opgelost, is het klaar om te voeren.

Dus voor een beetje paard zit je als "gezonde aanvulling" al minimaal op 250 gram.
En als je het als ruwvoeraanvulling wil geven, kun je tot 2 kg gaan bij een paard van 500 kg.

Verhouding heeft TS gewoon goed volgens website pavo.


@TS ik heb haflingers die alles vreten, dus ook speedibeet zonder toevoegingen, al krijgen ze het hier meestal wel met iets er doorheen, omdat ik het voer na lange trainingen aan de endurance-haf en dan gaat er een flinke schep muesli doorheen.
En de senior krijgt het als ruwvoervervanger. Hij is momenteel te zwaar, wat best lastig is voor een paard met slechte kiezen, want elke voer voor dat soort paarden is gericht op aankomen en hij staat juist strikt op rantsoen.
Ik voer er bij hem zemelen doorheen -ook weer om volume te vergroten zonder dat het verder aanzet- en een handje vitaminebrokjes.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:13

Ik heb de FibreBeet van Pavo zoals hierboven genoemd werd. Dat is een heel stuk aangenamer qua geur (ruikt echt lekker) en ook een andere structuur. Misschien die eens proberen?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:29

Mijn pony krijgt het als aanvulling van het ruwvoer. Hij vindt het kaal ook niet lekker. Ik heb het gemengd met grasbrok, doe er heel ruim warm water bij (denk op 3 pavo vitalbekertjes wel 1,5 liter water. Het mag na het weken echt nog wel een vloeibaar dunne pap zijn), meng er daarna grasmix van Hartog door (prikt minder dan lucerne en veelzijdiger dan alleen lucerne) dan nog een halve schep muesli en zijn vitaminekorrel en als ik gemengd heb nog een plens warm water omdat het anders nog te droog is. Hij eet het vaak in twee delen op. Anders is het te veel.

Ik zou in veel meer water weken en iets minder speedybeet doen en wat meer andere dingen.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard laat Speedibeet staan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:58

Die van mij vreten het dus echt niet graag als 't dunne pap is, die eten het liever als het een mooie bijna droge substantie is geworden, uiteraard wel met alle bietenpulp-deeltjes volledig uitgezet.
Maar als 't dunne drap wordt lopen ze er mee te knoeien en als 't net aan droog is gaat 't schoon op zonder geknoei.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:03

Marije_jiplover schreef:
Die van mij vreten het dus echt niet graag als 't dunne pap is, die eten het liever als het een mooie bijna droge substantie is geworden, uiteraard wel met alle bietenpulp-deeltjes volledig uitgezet.
Maar als 't dunne drap wordt lopen ze er mee te knoeien en als 't net aan droog is gaat 't schoon op zonder geknoei.


Ik meng het daarna nog met gehakseld gedroogd gras, net als TS. Dan wordt het automatisch droger want dat gras zuigt het overtollige water op. Meestal moet er daarna nog meer bij. Met te weinig water gaat het in de buik nog verder uitzetten en dat kan problemen geven. Het is even zoeken hoeveel echt genoeg is.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:31

joyce B schreef:
Marije_jiplover schreef:
Die van mij vreten het dus echt niet graag als 't dunne pap is, die eten het liever als het een mooie bijna droge substantie is geworden, uiteraard wel met alle bietenpulp-deeltjes volledig uitgezet.
Maar als 't dunne drap wordt lopen ze er mee te knoeien en als 't net aan droog is gaat 't schoon op zonder geknoei.


Ik meng het daarna nog met gehakseld gedroogd gras, net als TS. Dan wordt het automatisch droger want dat gras zuigt het overtollige water op. Meestal moet er daarna nog meer bij. Met te weinig water gaat het in de buik nog verder uitzetten en dat kan problemen geven. Het is even zoeken hoeveel echt genoeg is.


PRECIES, als het niet voldoende vocht heeft opgenomen gaat dit proces verder in de buik. En verstoppingen kunnen de gevolgen zijn. Klinieken waarschuwen hiervoor. En ook slokdarmverstoppingen zien ze langskomen.