Esparcette equifyt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Esparcette equifyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:22

Weet iemand of de esparcette van Equifyt gemengd is met grasbrok? Er zitten twee soorten korrels in mijn zakken, licht en donker, op de zak staat enkel esparcette vermeld.

Afbeelding

Afbeelding
Krijg geen antwoord van equifyt en de verdeler zegt dat het normaal enkel donkergroene korrels zijn en wellicht verkeerd meegekomen in de silo. Wel vreemd dan dat al mijn zakken gemengd zijn dan....

Anoniem

Re: Esparcette equifyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:02

Vreemd antwoord van de verdeler. Als hij dat niet gezegd had dan had ik me eigenlijk geen zorgen gemaakt, brokjes kunnen door verschil in vochtgraad nog wel eens afwijken in kleur en grootte. Zo vulde ik gisteren mijn 8 kilo Pavo Vital doos bij met een 8 kilo zak, en die nieuwe brokjes waren veel groter en lichter en pasten ook niet in de doos, ik hield extra over. Waarschijnlijk een verschil in vochtgraad in het maakproces of de opslag.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 16:27

xyzutu2 schreef:
Vreemd antwoord van de verdeler. Als hij dat niet gezegd had dan had ik me eigenlijk geen zorgen gemaakt, brokjes kunnen door verschil in vochtgraad nog wel eens afwijken in kleur en grootte. Zo vulde ik gisteren mijn 8 kilo Pavo Vital doos bij met een 8 kilo zak, en die nieuwe brokjes waren veel groter en lichter en pasten ook niet in de doos, ik hield extra over. Waarschijnlijk een verschil in vochtgraad in het maakproces of de opslag.

Ik heb hier nog grasbrok staan en is net zelfde kleur van de blekere pellets in de esparcette-zak. Ik weet dat ze hun niet geperste, droge esparcette met timothee gras mengen, dus ik wil zeker weten dat ik niet zoveel geld betaal, zeker niet gezien de hoeveelheid dat ik voor zo'n kudde geef, voor timothee graspellets, want het grootste aandeel zijn de blekere korrels in mijn zak. Voor graspellets betaal ik slechts 312 kronen, dus dat zou boerebedrog zijn mocht Equifyt dat doen en ook strafbaar, want zou op etiket vermeld moeten staan. Ik kan dus bijna niet geloven dat ze zulk risico zouden nemen, de boetes in de veevoederindustrie zijn namelijk niet van de poes...
Als dat zo is, dan koop ik de esparcette van Metazoa, dat zijn wel allemaal donkere pellets.
Ik denk zelfs dat metazoa goedkoper is, maar voor mij wel moeilijk om aan te geraken.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 17:29


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 13:55

Zou puur esparcette zijn van verschillende percelen en verschillende oogsten. Om niet te rijk te zijn is er blijkbaar een eerste en een tweede snee gemengd en zit er dus geen grasbrok in.
Ik denk wel dat de info klopt. Leek me gewoon vreemd omdat er in een zak Metazoa enkel donkere brok zit.
In feite is de equifyt misschien dan nog beter voor mijn kudde als ze rijke en sobere snee mengen.
Vwoila, rechtzetting.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Esparcette equifyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:38


criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Esparcette equifyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:40

Hoeveel esparcette-brok zou je moeten voeren aan een paard van ca 500 kg? En dat naast reguliere brok of balancer? En uiteraard ruwvoer.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 16:42

criollo_yess schreef:
Hoeveel esparcette-brok zou je moeten voeren aan een paard van ca 500 kg? En dat naast reguliere brok of balancer? En uiteraard ruwvoer.


Volgens Herbal Friends hun onderzoek minimaal 1kg per dag. Ze voegde toe dat bepaalde klanten meldden reeds bij 300 gram per dag effect te merken.
Zeker te mijden granen en melasse want dat doet de werking van de esparcette teniet omdat ze de weerstand van maag en darmen naar beneden halen, en verminderde immuniteit zorgt weer voor minder weerbaarheid tegen wormbesmettingen.
Ik heb ook gebeld naar Metazoa, omdat hun product 10 euro goedkoper is en die garandeerden dat hun pellet die ze nu nog op voorraad liggen hadden eerste snee is, want enkel eerste snee geeft dat effect, en dat van hun brok voor alles boven E Pony tweemaal per dag slechts 150gram gevoerd moet worden om effect te hebben.
De equifyt blijkt na info eerste snee gemengd te zijn met tweede en derde snee en dus ongeschikt in geval van wormpreventie wegens minder geconcentreerd aandeel van tannines, flavanoïden en bitterstoffen die effect hebben op daling wormeieren. De zak bevat groter aandeel tweede en derde snee, kun je zien aan groter aandeel bleke pellets. Het zijn de donkere pellets die minst ruwe stofgehalte hebben en dus meest geschikt voor wormpreventie.