Speedibeet/Fibrebeet: hoeveelheid energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Speedibeet/Fibrebeet: hoeveelheid energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 20:01

Pony, shetlander, staat op onbeperkt hooi, krijgt Vitalbix van stal elke dag en krijgt van mij elke dag supplement voor zijn kapotte pootjes.
Heb al het eea geprobeerd in de loop der tijd maar situaties veranderen en dus behoeftes ook.

Nu zat ik te kijken naar de speedibeet en de fibrebeet om zijn supplementen in te geven.
2 dingen vallen me op: er staat bij beiden bij dat het is om 'op conditie te komen' of om aan te komen. Energie is ook vrij hoog: speedibeet 12 Mj en Fibrebeet 11 Mj.

Nu zal ik niet zoveel geven maar zul je bij een kleine hoeveelheid ook merken dat je pony dikker zal gaan worden? Of meer energie zal hebben? Iets meer energie mag maar niet in de vorm van schrikkerig/springerig (dat werd hij van care4life).
Of zal dit goed te voeren zijn voor dit doeleinde?
Hij beweegt licht recreatief, zo'n 4 a 5 dagen per week. Voornamelijk stappen, af en toe een paar minuten draven.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:09

Het is wel echt voer dat aanzet. De meeste shets kunnen dat eigenlijk niet gebruiken, maar misschien heb jij een erg slanke shet?

Een andere mogelijkheid is een laag energie muesli of een brok voor sobere paarden zoals ponybrok. Die zetten weinig aan en geven meestal weinig extra energie.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Speedibeet/Fibrebeet: hoeveelheid energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:37

Het is qua energie/kcal/mJ ongeveer gelijk aan basisbrok/basismuesli (Nature's Best zit op 11.5mJ, Basic+ op 11.3mJ. De condition is recent aangepast en zit nu op 8.7mJ).

Niet heel spannend dus. Het is voornamelijk heel geschikt om aan te komen omdat het niet (nog) meer zetmeel en suiker toevoegd en wel extra vezels aan paarden die al veel krachtvoer en weinig ruwvoer krijgen, of vanwege ziekte weinig koolhydraten mogen en/of beschadigde darmen hebben en die juist een handje kunnen gebruiken om te herstellen (bietenpulp bevat pectine, dat een prebiotica is).

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 22:30

Ik zag het Mizora; energie zo ongeveer gelijk aan natures best ed. Maar ik zie vaak genoeg voer waar dat veel lager is. En het is een shet dus niet veel nodig.
De pectine is me bekend en kan geen kwaad bij shet met verleden van maagzweren :-)

Maar als je naar mijn specifieke vragen kijkt, zie jij dan een bezwaar in deze voeders?
Of zou je bv beter subli dieetmix kunnen geven? Of een Cavalor Fiberforce oid (meerdere opties natuurlijk)
Het gaat natuurlijk ook maar om kleine hoeveelheid. Puur om supplement te kunnen geven en om iets lekkers te geven (mensen eigenschap he :-) )

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:42

Ik voer speedibeet aan de mini's

Omdat mijn trekpaard veulen het nodig heeft en zo doen hun er ook iets langer mee.

Ze krijgen elke avond 1 theekopje speeditbeet met 1 kopje slobber
In de ochtend 1 kopje ponymusli

Ik merk niet dat ze dikker/actiever worden en ze krijgen ook onbeperkt hooi

Waarom ik bij hun met theekopjes werk besef ik zelf nog niet... _O-

En die van mij zijn nog maar 2, eten slapen en spelen de hele dag maar werken nog niet.
Afentoe een wandeling door de buurt aan de hand

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 22:49

rayoow schreef:
Ik merk niet dat ze dikker/actiever worden en ze krijgen ook onbeperkt hooi


Fijn!

rayoow schreef:
Waarom ik bij hun met theekopjes werk besef ik zelf nog niet... _O-


Iedere gek z'n gebrek hoor :D :D

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Speedibeet/Fibrebeet: hoeveelheid energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 15:27

Verder niemand?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 15:35

troi schreef:
Een andere mogelijkheid is een laag energie muesli.


Ik geef nu cavalor Fiberforce maar de luzerne stengels zijn wel erg hard. Liet hij eerste paar keer ook liggen. Weet niet of dat wel zo lekker valt als ex-maagzweren patiëntje.
De Fibrebeet of Speedibeet lijkt me iets gezonder maar aan andere kant voer ik er maar zo weinig van....

Agrobs alpengrün müsli ook heel mooi maar komen altijd weer verzendkosten bij. Al weet ik sinds gisteren een plek dichtbij waar het ook besteld kan worden.

De subli dieetmix vind ik eigenlijk weer te hoog in vitaminen die krijgt hij al via Vitalbix.

Of de slobber van Vitalbix. Is ook mooi en vindt hij ook heel lekker.

Misschien moet ik niet zo heel moeilijk doen, ik voer maar weinig en de basis is goed (onbeperkt hooi en Vitalbix vitamine brokjes).....
Nou ja je wilt het beste he :-)