Pony eet magnesium niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 12:49

Titel zegt het al. Mijn pony moet dagelijks 3 schepjes (21 gram) magnesium(chelaat) hebben maar ze eet het met geen mogelijkheid op.

Heb het eerst door haar andere voer gedaan wat ze moet hebben, dan laat ze alles staan. Toen heb ik appels met appelmoes door de blender gedaan en dan een klein handje muesli erdoor en dan 2 schepjes magnesium, en zelfs dat eet ze niet.

Ik wil het niet door de slobber doen aangezien ze het elke dag moet hebben en in slobber veel te veel suikers zitten. Heeft iemand nog een ander idee ?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:53

Ik lees even mee. Mijne eet wel magnesium maar hij laat zijn eten staan als ik er elektrolyten doorheen doe.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:55


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:56

Niet meteen de volle dosis voeren, maar langzaam opbouwen. Begin eens met een half schepje en een klein beetje water om het te laten plakken aan het voer. Wat voor voer meng je het door? Bij ons gaat het erg goed met luzerne en wat zemelen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:58

Misschien het appelmoes papje in een spuit doen en net zoals een wormenspuit geven?
Zo heb ik in het verleden mijn haf eens medicatie gegeven. In zo’n dikke spuit (had mijn moeder meegenomen van het werk) papje met medicatie erin en achter op de tong spuiten.
Zelfde idee als een wormen spuit.

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 12:58

Waratje, Ze krijgt 's ochtends zemelen gemengd met water en black balance, maar mevrouw ruikt het gelijk als er magnesium door heen zit, daarom laat ze dan ook alles staan en wil ik het apart voeren.

Chasey, ik kan er zelf helaas niet elke dag heen en ze moet het echt dagelijks hebben.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:59

Appelsap erover doen :j

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:01


ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 13:03

Juut, ze moet speciaal magnesium chelaat hebben, heb net een kilo gekocht en dat wil ik eerst opmaken

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:06

Is dat die van paard natuurlijk?
Die vind namelijk bijna geen enkel paard te vreten.
Waarom moet het perse deze zijn? Heb je dat van de dierenarts meegekregen?
Er zijn zat magnesium supplementen die een betere smaak hebben.

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 13:07

Ja klopt, is die van paard natuurlijk. Ostheopaat is langs geweest en deze magnesium neemt het paard het beste op. Daarnaast heb ik er nu een kilo van gekocht, ik wil hierna overgaan op pavo nerv control, maar eerst zal ze toch echt de poedervorm moeten eten.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:14

Heb je dat poeder zelf al geproeft?
Kei bitter en echt vies.
Heb het me ook ooit eens aan laten praten aangezien ze zich leuk weten te verkopen. Heb het maar gewoon weggegooid. Als het niet te eten is neemt het ook niet op :+
Als het via de ostheopaat komt dan weet je in feite niet eens of hij wel tekort heeft.

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 13:17

Heb het idd zelf geproefd en moet zeggen dat ik er weinig smaak aan vond zitten.
Tekort misschien niet, maar ze is altijd gespannen en zo erg oplettend, dat hopelijk de magnesium er rust in brengt.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:23

Als er geen tekort vastgesteld is, zal het lichaam het poeder ook niet opnemen.
De natuur zit fantastisch in elkaar op dat gebied.
Krijg je enkel hele dure urine van :+

En het is idd echt niet te vreten, die magnesiumpoeders }>
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-04-19 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:24

Wij hebben ook de chelaat van PN en dat gaat er goed in. Maar wel nadat je het heel rustig opbouwt en in voldoende voer mengt. Enne, drie van die schepjes is errug veel, die van ons krijgen dat samen 8-)

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 13:29

Dat klopt, maar als ik een verkeerde beweging maak of iets op der rug leg dan gaat ze er bijna bij zitten, vandaar dat ik van de osteopaat heb meegekregen dat ze 3 schepjes per dag moet. Hopelijk wordt ze daar ontspannen en rustig van.

Maar aangezien ze het dus niet eet ben ik terug gegaan naar 2 schepjes.
Ik ga morgen eerst proberen om muesli met de magnesium en een scheutje appelsap te mengen.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:42

Ik loste het op in water en gaf het dan met een spuit direct in de mond.

Werkt redelijk.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:43

Ik zal je gelijk even uit de illusie helpen: een zeer ril paard wordt niet lekker ontspannen en rustig van magnesium. Hooguit ietsje minder ril.
Wellicht kun je bij de dierenarts even een bloedonderzoek laten doen of ze verder nog tekorten heeft.

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:46

Je had beter de gewone koeienmagnesium kunnen kopen, vaak wel boerenwinkels war je een bakje los kunt kopen. Dat opname verhaal is imo bullshit, met de gewone magnesium voor de koe bereik je hetzelfde en dat eten ze vel beter.

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 13:47

Sizzle, nou als de osteopaat zegt dat het toch wel gaat helpen, ga ik daar maar vanuit, die heeft ervoor gestudeerd.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:50

Je kunt ook gewoon overstappen op voer waar extra magnesium in zit. Magnesium bijvoeren heeft idd sowieso geen zin als er al voldoende binnen komt.

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Re: Pony eet magnesium niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 13:51

Het tegenwoordige gebruik van magnesium richt zich dan ook voornamelijk op klinische “problemen” zoals nervositeit en hoge spierspanning.

Een tekort aan magnesium kan zorgen dat de spieren moeilijk ontspannen en het paard stijf is met rijden. Een indicatie van een magnesium tekort kan verder zijn dat het paard ook in rust een hoge spierspanning heeft.

Nies_, ik vraag om advies hoe ik deze poedervorm kan toedienen aangezien dit me genoeg heeft gekost en ik dit niet zomaar weggooi. Heb ook al gezegd dat ik hierna op pavo nerv control over stap.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:04

Je geeft aan dat je paard 3 schepjes zou moeten hebben op 1 dag en dat je dit terug hebt gebracht voor nu naar 2 schepjes.
Waarom niet naar een half schepje zoals hier boven al genoemd is? 2 scheppen is echt enorm veel als ze het niet willen eten en het nooit eerder gehad hebben. Dit moet je rustig opbouwen.

Je zou kunnen kijken of er een andere variant is, tja jammer dat je net een hele pot gekocht hebt maar als je paard het niet eet gooi je het overtollige ook uit de voerbak neem ik aan.

Als je toch wilt overstappen kun je ook alvast die variant aanschaffen en kijken of ze die wel eet. Daarna kun je eventueel lichtjes mengen zodat die andere ook op gaat?

ellalover

Berichten: 171
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Het hoge Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 14:08

Omdat een half schepje per dag niet gaat werken als ze volgens de osteo 3 per dag moet hebben.
Als ze het met appelsap niet eet, bedenk ik dan wel hoeveel ik ga geven.

Daarom vraag ik hier dus om advies zodat ik het overtollige niet uit de voerbak hoef weg te gooien ;)

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:11

ellalover schreef:
Omdat een half schepje per dag niet gaat werken als ze volgens de osteo 3 per dag moet hebben.

Daarom vraag ik hier dus om advies zodat ik het overtollige niet uit de voerbak hoef weg te gooien ;)


Nee maar meteen 3 scheppen erin gooien werkt ook niet. Je kunt toch beginnen met een halve en volgende week opbouwen naar 1 schep.

Je ziet de werking toch niet binnen 1 week dus rustig opbouwen zou je misschien eerst kunnen proberen.