Afbouw brok en weidegang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 19:33

Dag allemaal,

Mijn paard gaat over 4 dagen de wei op. Ik heb hem even teruggezet van 1kg naar 1/4 kg per dag. Hij is al 21 en heeft actief pensioen.

Kreeg opmerkingen op stal dat het raar is om dit te doen. Ben ik raar? Ik vind het gewoon...

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:46

Ik ben ook al aan het afbouwen hoor.
Heb mijn ponys van 26 en 27 de hele winter op bijvoer gehad, maar die gaan terug naar een beetje muesli met een vitaminekorrel als ze op het,gras komen.
Meer is dan echt niet nodig.

Als jouw dier het er goed op doet,lekker zo houden! :j

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:48

Hier heb ik de laatste dagen voor dat hij de wei op ging ook de brokken afgebouwd, 2 weken er voor gaan afbouwen met zijn pavo daily plus.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:18

Ik heb ook al afgebouwd. Er zit ineens heel veel energie in het gras dus ik moet nu heel streng zijn...

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:19

Ben hier ook rustig aan het afbouwen naar gelang ze langer op het gras mogen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:31

Ik bouw ook af.Vind dat eigenlijk normaal.Of je paard moet erg mager zijn of iets mankeren.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 20:40

Paard is helemaal gezond hoor. Zit al volledig in de appeltjes en heeft genoeg energie en looplust. Dus leek mij prima!

Lize92

Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:50

Hier ook aan het afbouwen. :j Als hij genoeg energie en looplust heeft kan dat inderdaad prima!

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:26

Ik snap waarom jullie afbouwen maar als je over gaat op vitaminebrok ipv biks dan zeg ik; juist blijven geven omdat er in het gras niet de benodigde vitaminen en mineralen zit die ze zo keihard nodig hebben bij het verwerken van het suikerrijke gras.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:29

En met vitaminebrok bedoel ik bijvoorbeeld; Vitalbix, Fibra, Agrobs of Pavo vital, dat zijn de hoofdmerken die ik mensen van harte aan kan bevelen.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:15

Karma schreef:
Ik snap waarom jullie afbouwen maar als je over gaat op vitaminebrok ipv biks dan zeg ik; juist blijven geven omdat er in het gras niet de benodigde vitaminen en mineralen zit die ze zo keihard nodig hebben bij het verwerken van het suikerrijke gras.

Ik ben best wel wat gewend om onzin/waanzin te lezen maar dit soort uitspraken bereikt de top 3 van keiharde onzin.... Hoe kom je erop?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:37

Nou inderdaad, die informatie klopt echt niet hoor.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:03

Er zijn weldegelijk essentiële vitaminen, die het lichaam echt niet zelf aan kan maken. Maar of dat nu met de verwerking van het suikkerrijke gras te maken heeft. Dat is een heel ander deel van de homeostase in het paardenlichaam, dan hebben we het over de suikerhuishouding als in insuline ed. Als je je paard moet ondersteunen in het verwerken van het suikerrijke gras, heb je hem of niet opgebouwd, of hij is insulineresistent ppid en dergelijke, dan kun je een supplement als glucosamine bijvoeren.
Maar vertering is een heel ander onderwerp, darmflora is prima instaat weer in balans te komen na aanpassing op het nieuwe dieet.

Dat haalt niet weg, dat een goede mineralen vitaminen korrel heel goed is om bij te geven.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:09

Met glucosamine bedoel ik uiteraard glucobalance………

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:59

Ja ik vatte het op alsof Karma stelt dat je voor een goede vertering biks moet blijven voeren. Dat is natuurlijk niet zo. Wel moet je voldoende vitaminen en mineralen voeren. Ik geef nog steeds een menu bij naast de weidegang met vitaminekorrel (vitalbix), soja, olie, luzerne, een kruidensportmuesli (vitalbix) en senioren muesli (pavo 18+) en natuurlijk hooi. Maar heb afgebouwd naar de helft van zijn wintermenu. Je moet het menu gewoon passend maken bij je paard.

Anoniem

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:05

Het is toch juist logisch?

Mijn paard staat in de winter op 4x daags hooi (waarvan 2x in hooi net, buiten) en 1/2 basisbrok pavo 1/2 sportsmuesli pavo, verdeeld over 2 voerbeurten. Na het werk halve schep sportsmuesli en halve schep luzerne met Glucosamime, MSM, Vitamine Excellent en Magnesium.

Na het werk is hier nog identiek maar verder 1/4e verdeed én (!) geen wortels/appels meer die ik in de winter wel geef. Tuurlijk moeten ze hun vitamines binnen krijgen maar hij eet nu toch echt heel wat meer gras dan hooi normaal.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:05

madamX schreef:
Karma schreef:
Ik snap waarom jullie afbouwen maar als je over gaat op vitaminebrok ipv biks dan zeg ik; juist blijven geven omdat er in het gras niet de benodigde vitaminen en mineralen zit die ze zo keihard nodig hebben bij het verwerken van het suikerrijke gras.

Ik ben best wel wat gewend om onzin/waanzin te lezen maar dit soort uitspraken bereikt de top 3 van keiharde onzin.... Hoe kom je erop?

Het man-made productiegras wat veel paarden in Nederland te eten krijgen is veel te eenzijdig. Zéker als ze alleen gras krijgen en geen andere gewassen. Een paard is geen graseter.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:38

Hier de halve hoeveelheid.Het zijn wel 2 pensionado's.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 01-05-19 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:01

Onze paarden lopen in de winter in de bak en paddock met hooi. Vanaf 1 april zijn we begonnen met weide opbouw. Onze paarden krijgen vitaminebrok gemengd met een beetje muesli en we hebben niks aan de hoeveelheid veranderd sinds ze op het gras staan. Ze krijgen dus alleen minder hooi, maar in plaats daarvan gras.

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Afbouw brok en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:06

Onze 2 paarden die niet zoveel worden bereden kregen in de winter grasbrok met wat vitamine brok. Sinds een paar dagen staan ze in het gras en krijgen ze alleen nog wat vitamine brok, en als ze gereden zijn na afloop 1/2 kg biks. Je voerpatroon aanpassen op weidegang lijkt mij niet gek!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:30

Koper schreef:
Het man-made productiegras wat veel paarden in Nederland te eten krijgen is veel te eenzijdig. Zéker als ze alleen gras krijgen en geen andere gewassen. Een paard is geen graseter.

Neem aan dat je hier sarcastisch bent? :') Paarden zijn ontworpen om gras te eten

Verder heb ik recent een voormalig manegepony van 1,5 uur op de wei via 8-10 uur op de wei/paddock naar 24/7 op de wei gezet. Ik voer haar elke dag een beetje vitaminebrok met luzerne bij. In de wei hangt ook een liksteen. Zo krijgt ze in ieder geval niet te weinig vitaminen/mineralen binnen. Ze doet het tot nu toe geweldig!

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:55

quote="Koper"]
madamX schreef:
Karma schreef:
Ik snap waarom jullie afbouwen maar als je over gaat op vitaminebrok ipv biks dan zeg ik; juist blijven geven omdat er in het gras niet de benodigde vitaminen en mineralen zit die ze zo keihard nodig hebben bij het verwerken van het suikerrijke gras.

Ik ben best wel wat gewend om onzin/waanzin te lezen maar dit soort uitspraken bereikt de top 3 van keiharde onzin.... Hoe kom je erop?

Het man-made productiegras wat veel paarden in Nederland te eten krijgen is veel te eenzijdig. Zéker als ze alleen gras krijgen en geen andere gewassen. Een paard is geen graseter.[/quote]

Dit dus. Fijn dat je me begrijpt Koper.

Natuurlijk zitten er wel vitaminen en mineralen in (vers) gras, meer vitaminen dan mineralen overigens maar dat ligt ook aan de ondergrond. Om ze de opbouw van het weideseizoen te ondersteunen zou ik zeker een goede vitaminebrok als aanvulling geven, zeker als je bedenkt dat met weideseizoen beter gewacht kan worden tot eind juni en paarden beter geen korte, uit de grond bruisende sprietjes kunnen eten.

En ik ben een enorme voorstander van vitaminebrok dus GEEN biks. Veel te belastend voor de darmen en ook in deze geldt; het ene paard kan er beter tegen dan het andere en ook het ene paard toont zijn ongemak sneller dan het andere.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:58

nessinator schreef:
Koper schreef:
Het man-made productiegras wat veel paarden in Nederland te eten krijgen is veel te eenzijdig. Zéker als ze alleen gras krijgen en geen andere gewassen. Een paard is geen graseter.

Neem aan dat je hier sarcastisch bent? :') Paarden zijn ontworpen om gras te eten

Verder heb ik recent een voormalig manegepony van 1,5 uur op de wei via 8-10 uur op de wei/paddock naar 24/7 op de wei gezet. Ik voer haar elke dag een beetje vitaminebrok met luzerne bij. In de wei hangt ook een liksteen. Zo krijgt ze in ieder geval niet te weinig vitaminen/mineralen binnen. Ze doet het tot nu toe geweldig!


Paarden zijn wel gras-eters, ben ik van mening, maar eigenlijk niet voor het door de mens gefabriceerde Engels raai-gras. Ik denk dat ze dat bedoeld? Maar misschien kan Koper het beter uitleggen.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:07

nessinator schreef:
Neem aan dat je hier sarcastisch bent? :') Paarden zijn ontworpen om gras te eten

Verder heb ik recent een voormalig manegepony van 1,5 uur op de wei via 8-10 uur op de wei/paddock naar 24/7 op de wei gezet. Ik voer haar elke dag een beetje vitaminebrok met luzerne bij. In de wei hangt ook een liksteen. Zo krijgt ze in ieder geval niet te weinig vitaminen/mineralen binnen. Ze doet het tot nu toe geweldig!


Paarden zijn helemaal niet gemaakt om gras te eten. Ze eten wel gras, maar niet alleen dat. ;) Het menu bestaat uit veel meer. On-kruiden, blaadjes, takken, struiken, schors etc behoort zeker tot het normale menu. Van alleen gras, en dan vooral het voedzame bemeste hollandse gras (soms heel eenzijdig en veel engelse raai) krijgen veel, en dan met name sobere ponys, problemen. Lang uitgebloeid gevarieerde soorten gras, licht verhout (hooi op stam) geeft de minste problemen.