Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Smeerwortel

 
Profiel   

[ img ]
Ik ben een stuk vol brandnetels aan het zeisen op een doorgangsweg in het natuurgebied waar mijn paarden binnenkort gaan staan.
Hier en daar staat smeerwortel. Giftig voor paarden, maar goed voor bij'tjes.
Gezien ik samenwerk met natuurorganisatie kijk ik om zoveel mogelijk het milieu te respecteren.
Zouden paarden durven eten van smeerwortel? Er staat ontzettend veel gras...daarom vroeg ik me af of ik de smeerwortel kon laten staan, of eten paarden dit graag?
http://petssupermart.com/pure-enkelvoud ... 2_s4_a3455
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 20:30 



 
Profiel   

De gewone europese smeerwortel bevat alkaloiden en die zijn inderdaad slecht voor de nieren. Er zijn cultivars die wel veilig zijn, dit zijn kruisingen met de russische variant en zijn te koop onder rasnaam bocking 14 en bocking 4.
Mijn pony's vreten het graag als ik het aanbied en door hoog eiwitgehalte is het een interessant bijvoer voor een aantal dieren. Nu laten mijn pony's grote stukken met brandnetel wel staan ook als er lekkers tussen staat ivm brandnetels niet willen aanraken als ze vers zijn, maar ik heb wel pony's meegemaakt die brandnetels bunkeren.

Als er nog geen bloemen in zitten is smeerwortel heel makkelijk aan te zien voor vingerhoedskruid (hier groeit beide, cultivar smeerwortel voor veevoer en vingerhoedskruid, gelukkig weet ik precies waar de smeerwortel staat (cultivar is steriel en enkel via scheuren wortelstok te vermeerderen), hommels zijn met beide gelukkig.


Laatst bijgewerkt door tamary op 03-05-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 20:36 



 
Profiel   

Als je je eigen link goed leest, zou een paard van 500 kg 3 ton (3000 kg) smeerwortelplanten moeten eten om dezelfde toxische effecten te krijgen als het geciteerde rattenexperiment (150 kg pure stof, die slechts 5% uitmaakt van de verse plant, dus heb je 20x zoveel verse plant nodig om aan die 150 kg pure stof te komen)
Nou ben ik niet gaan zoeken naar het artikel van het rattenexperiment, noch heb ik gecontroleerd of de genoemde getallen in je link kloppen, maar als die beide wel kloppen, hoef je je over de giftigheid niet per se zorgen te maken, lijkt me...:+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 20:39 



 
Profiel   

Ik zou bij voldoende grassen rustig wat onkruiden laten staan. Zelfs licht giftige zijn dan geen probleem, mits het niet overwoekert en geen ernstig dodelijke zijn als taxus en zo. Ze eten dat toch niet als er voldoende ander aanbod is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 21:06 



 
Profiel   

Omdat onkruid niet gegeten wordt, gaat het snel overheersen, dat soort stukken regelmatig maaien is wel degelijk aan te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 21:25 



 
Profiel   

Is natuurgebied, dus best maaien met de zeis dan, alhoewel ik het moeilijk heb om het te maaien voor de bij'tjes als het maar zo licht giftig is...
Ja, heb het artikel gelezen, maar ik geloof niet alles wat op internet staat, blijf voorzichtig, ik vroeg me dus vooral af of ze dit kruid zoals JKK mijden of dat ze het wel degelijk lekker vinden en eten.
Dat lijkt me nu het meest interessant om te weten.
Woekeren denk ik ook niet dat het zal doen, het natuurgebied mag niet overbegraasd worden. Er komen dus geen kale plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 22:18 



 
Profiel   

tamary schreef
De gewone europese smeerwortel bevat alkaloiden en die zijn inderdaad slecht voor de nieren. Er zijn cultivars die wel veilig zijn, dit zijn kruisingen met de russische variant en zijn te koop onder rasnaam bocking 14 en bocking 4.
Mijn pony's vreten het graag als ik het aanbied en door hoog eiwitgehalte is het een interessant bijvoer voor een aantal dieren. Nu laten mijn pony's grote stukken met brandnetel wel staan ook als er lekkers tussen staat ivm brandnetels niet willen aanraken als ze vers zijn, maar ik heb wel pony's meegemaakt die brandnetels bunkeren.

Als er nog geen bloemen in zitten is smeerwortel heel makkelijk aan te zien voor vingerhoedskruid (hier groeit beide, cultivar smeerwortel voor veevoer en vingerhoedskruid, gelukkig weet ik precies waar de smeerwortel staat (cultivar is steriel en enkel via scheuren wortelstok te vermeerderen), hommels zijn met beide gelukkig.

Thx, interessant,,zal eens opzoeken ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 22:20 



 
Profiel   

Heb het opgezocht, zeer interessant!
https://mergenmetz.nl/tuin/basiskennis/ ... ocking-14/
Ga het laten staan gezien de grote hoeveelheid gras dat er staat in het gebied, smeerwortel lijkt me heel goed voor de bodem ook, naast het feit dat bij'tjes het kruid ook opzoeken...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 22:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen