welk supplement voor extreem heftige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 11:12

zoals de titel al zegt zoeken we een supplement om bij te voeren aan een extreem heftige merrie. Er is zoveel te koop, maar overal zit wel een behoorlijk prijskaartje aan dus om nou direct alles te kopen en uit te proberen wordt wat te duur.
paard is behoorlijk bloederig maar daarnaast extreem heftig tijdens rijden (voornamelijk tijdens wedstrijden), wij gaan ervan uit dat dit komt door een combinatie van stress en bloederigheid
om het paard wat meer rust te gunnen, willen wij dus een supplement gaan proberen, het kan tenslotte niet snel kwaad.

wie o wie heeft er ervaring met welk supplement en is het aan te raden?

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:21

Infocus van de Paardendrogist? Bevat tryptofaan, geloof dat dat voor meer innerlijke rust zorgt en dus beter is dan alleen maar magnesium.

Angie91
Berichten: 126
Geregistreerd: 11-10-09

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:25

NAF Magic , werkt bij die van mij heel goed. Ze kan net wat beter met spanning omgaan waardoor er lichamelijk ook minder spanning voelbaar is.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:28

Super simpel: valeriaan tinctuur.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:29

hoogendroog schreef:
Super simpel: valeriaan tinctuur.


valeriaan is volgens mij doping, lijkt mij voor wedstrijden dus niet zo handig ;)

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:31

Oh, TS doet aan wedstrijden op het niveau waarbij er dopingcontrole is?

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:35

hoogendroog schreef:
Oh, TS doet aan wedstrijden op het niveau waarbij er dopingcontrole is?


Of er controle is of niet, het hoort gewoon niet op een wedstrijd. Blijft doping. maar dat is mijn mening.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:42

Inderdaad het is jouw mening, en een ieder heeft recht daarop.

MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:42

Wat ik mijn merrie geef die in deze omschrijving past is ProKalm van science supplements, dit is tot nu toe het enige wat bij mijn merrie duidelijk werkt. Wat wij al geprobeerd hebben is sectolin nervo, pavo nerv control, naf magic, stressless van primeval en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het kost wat maar heeft bij mij bij 2 paarden die beide erg hoog in het bloed staan en rillerig zijn enorm geholpen en helpt bij eentje nogsteeds.

https://www.horsepax.nl/pro-kalm.html

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 12:10

bedankt vast allemaal, ik ga ze allemaal even uitpluizen
ik rijdt niet op het niveau dat ze zullen controleren op doping. Ik ben er alleen geen voorstander van, het paard zal naar mijn verwachting geschikt zijn voor de hogere (internationale) sport (absoluut niet met mij :+ ) en dan zal er dus 'ineens' gestopt moeten worden met het supplement
het supplement is namelijk voor langere tijd (lijkt mij). 'doping' voor kortere tijd heb ik absoluut geen problemen mee als het het paard helpt, zo geven wij ze geregeld rijstolie wat officieel ook niet zou mogen.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:15

Betamag forte van Equistro heb ik mijn merrie gegeven toen ik wedstrijden reed. misschien is het wat.

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 12:20

hoogendroog schreef:
Super simpel: valeriaan tinctuur.



intussen even snel hierover ingelezen, klinkt toch eigenlijk precies wat het paard nodig heeft :')
http://www.equine-naturalpharmacy.com/page/valeriaan-bij-nerveuse-paarden op deze site staat aangegeven dat het een uitwerkingstijd van 48 uur heeft, dus prima te gebruiken voor mijn paard.

mag ik vragen of je hier zelf ervaring mee hebt? en waar je het vandaan haalt en in welke mate je het voert?


over de rest wat hier wordt aanbevolen moet ik me nog verdiepen

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:37

Het is eigenlijk wat weinig informatie om iets zinnigs te kunnen adviseren. De merrie is heftig; wat versta je onder heftig? Wat doet ze? Merk je verschil met hengstigheid? Heb je les? Is ze medisch gezien in orde/heb je wel eens bloed laten trekken of een osteo laten kijken? Komt ze (voldoende) buiten?

Ik heb ook een redelijk heethoofd, maar dit "fix" je niet met een supplementje. Het kan een randje eraf halen, maar als ze echt zo heftig is met rijden (wat ik lees als spanning), zal er meer nodig zijn in je management of rijden om grote stappen te kunnen maken. De mijne is een stuk meer ontspannen geworden nadat hij goed is behandeld door een osteopaat, om maar een voorbeeld te geven. Hij krijgt nu alleen nog kamille en M-Fit voor z'n spieren, maar mocht hij weer spanning opbouwen in z'n lijf, dan moet ik de oplossing niet zoeken in een supplement. Ik zou dus - als je dat nog niet gedaan hebt - proberen de oorzaak van de spanning te achterhalen.

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 13:32

mylittlejoy schreef:
Het is eigenlijk wat weinig informatie om iets zinnigs te kunnen adviseren. De merrie is heftig; wat versta je onder heftig? Wat doet ze? Merk je verschil met hengstigheid? Heb je les? Is ze medisch gezien in orde/heb je wel eens bloed laten trekken of een osteo laten kijken? Komt ze (voldoende) buiten?

Ik heb ook een redelijk heethoofd, maar dit "fix" je niet met een supplementje. Het kan een randje eraf halen, maar als ze echt zo heftig is met rijden (wat ik lees als spanning), zal er meer nodig zijn in je management of rijden om grote stappen te kunnen maken. De mijne is een stuk meer ontspannen geworden nadat hij goed is behandeld door een osteopaat, om maar een voorbeeld te geven. Hij krijgt nu alleen nog kamille en M-Fit voor z'n spieren, maar mocht hij weer spanning opbouwen in z'n lijf, dan moet ik de oplossing niet zoeken in een supplement. Ik zou dus - als je dat nog niet gedaan hebt - proberen de oorzaak van de spanning te achterhalen.


heftig als in te veel willen doen wat ze helemaal niet kan, niet weten waar ze met haar energie heen moet en 'te hard' gaan. een voorbeeld is dat wanneer ik haar stil zet ze direct gaat stampen, en niet een beetje normaal schrapen maar echt stampen.
hengstigheid maakt geen verschil bij haar, lessen zijn er zeker en zelf behoorlijk wat ervaring :o
paard is volledig in orde, elk half jaar gaan de paarden hier naar de fysio/osteo, daar zit echt geen probleem, paard is ook hardstikke los in het lichaam.
ze komen voldoende buiten, in de winter soms wat minder, maar streven is ook dan minimaal een uur er uit bij slecht weer. zomers lopen ze langer buiten.

het 'probleem' zal ook zeker niet weggaan en dat is ook niet de bedoeling. het bloederige is uiteindelijk ook nodig voor de top, maar om het voor het paard wat gemakkelijker te maken lijkt me dit misschien wel een goede ondersteuner.
zoals ik al in de OP aangaf komt de spanning en nerveusiteit naar wat wij denken door het bloederige in combinatie met zenuwen.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:01

Ik lees goede verhalen over de ChillPill van ECOstyle. Dopingvrij, maar werkt heel goed bij paarden met stress en die wel wat meer rust kunnen gebruiken. Helemaal natuurlijk ook!

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:31

Infocus en Moody mix beide van de Paardendrogist. Betaalbaar en bij mijn merrie werkte het goed.
Infocus voor ontspanning en Moody mix omdat merries ook nog eens last van hun hormonen kunnen hebben al denk je van niet

Beide dopingvrij

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:49

Wat eet ze verder? Mijn paard werd heel heet van alles met haver er in. Haver weg en probleem weg. Het zou zonde zijn als je een supplement geeft tegen iets wat je er zelf in stopt... misschien een paar weken alleen hooi gras en water geven en kijken wat dat doet?

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:06

Ik lees minimaal een uur er uit in de winter en in de zomer langer. Zou eerder daar kijken voor een oplossing dan een supplement. Dat is symptoom bestrijding. Paarden horen veel buiten te komen met andere soortgenoten (liefste 24/7)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:08

Schildpadddd schreef:
hoogendroog schreef:
Super simpel: valeriaan tinctuur.



intussen even snel hierover ingelezen, klinkt toch eigenlijk precies wat het paard nodig heeft :')
http://www.equine-naturalpharmacy.com/page/valeriaan-bij-nerveuse-paarden op deze site staat aangegeven dat het een uitwerkingstijd van 48 uur heeft, dus prima te gebruiken voor mijn paard.

mag ik vragen of je hier zelf ervaring mee hebt? en waar je het vandaan haalt en in welke mate je het voert?


over de rest wat hier wordt aanbevolen moet ik me nog verdiepen


Ik lees mee. Ik heb een 7 jarige ruin die soms enorm stressvol kan zijn. Gister was ook zo dag. Reageerde op elk paard dat voorbij kwam. Gun hem die rust.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: welk supplement voor extreem heftige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:35

24/7 buiten met soortgenoten en voldoende ruimte en (voor zover je dat niet hebt gedaan) volledig van het krachtvoer af. Dat is stap 1. Daarna kun je altijd kijken naar supplementen, ik start altijd met NAF Magic, meestal kan ik na 2 potten om naar een regulier magnesium supplement.