Overstap van voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 09:28

Hallo allemaal,

Sinds januari dit jaar ben ik mijn Fjord wat extra's gaan bijvoeren naast het hooi dat hij altijd krijgt i.v.m. de vele inspanning die hij levert en ik merkte dat hij wat extra's nodig had. Ik werd door een vriendin gewezen op Havens green vet reform. Daar zit wat haver in en daar zou hij wat meer energie uit halen. Haar paard krijgt het ook en doet het er super op en wat belangrijk is, daar wordt haar paard ook niet heet van.

In eerste instantie merkte ik bij die van mij ook geen verschil, maar zoiets moet in zijn lijf opgenomen worden dus ik gaf het de tijd. Wat heb ik daar nu spijt van. Van een heel makkelijk paard waar ik overal naartoe kan is hij verandert in een schikkonijn.... Alle geluiden achter hem zijn ineens ontzettend spannend en gaat hij lopen miepen. Dit is niet zoals hij van nature is en ik baal nu ontzettend, voor hem met name, want dit zal voor hem ook niet prettig zijn.

Inmiddels ben ik gestopt met het geven van aanvullend voer, maar hoelang zou het duren voordat hij weer op z'n normale energie niveau zit en belangrijker wat zouden jullie adviseren als aanvullend voer zodat hij wel extra energie krijgt, maar niet heet wordt in z'n hoofd.

Er zijn zo verschrikkelijk veel mogelijkheden, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Iemand advies?

Alvast bedankt!

Kirsten

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:30

Je zou zwarte haver kunnen proberen. (dus geen mix)
Mijn haf is ook zo'n rilkikker op gewone haver, maar zwarte haver geeft langzamer energie af en is dus minder explosief. 1 of 2 handjes waren voor hem al voldoende.
Wat voer je verder nog?
Ik voerde het naast een vitaminebrok, magnesium en lijnzaad.

Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 09:40

Ha Amanda,

Ik voer hem nu niets. Hij staat nu op het land en in principe krijgt hij verder even niets. Ik heb nog even gedacht aan Pavo Nerv control(tip van iemand van stal), maar ik weet niet waar ik goed aan doe.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:48

Op goed hooi en een vitaminekorrel moet een normaal gezond paard toch best wat energie hebben. Wij vinden werk al gauw 'best pittig', maar dat is het vaak helemaal niet.
Wil je wat extra energie, maar langzame energie, bijvoeren, dan kun je dat doen met wat olie of met een olierijke brok, zoals bijvoorbeeld een lijnzaadbrok.

Mijn haflingermerrie heeft - en die werkt echt wel een aantal keer in de week flink hard en een paar keer licht werk - genoeg aan een vitaminekorrel met een handje grasbrok. Heeft ze meer nodig, voeg ik daar 100-300 gram lijnzaadbrok aan toe per dag.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 10-05-19 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:48

Als je nou gewoon een vitaminekorrel geeft dan?

En je zegt de vele inspanning die hij levert.
Waar bestaat dit uit?

Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 09:57

Bedankt voor jullie reacties!

Wij lessen in 1 keer in de week een uur dressuur en daarnaast gaan we 4 keer 1,5-3 uur naar buiten op rit. Dit zal voor een paard niet direct veel inspanning zijn wellicht, maar als ik ons vergelijk met stalgenoten, dan vind ik dat wij redelijk veel doen in vergelijk met de rest... Dan zeg ik het wellicht beter :-)

Wat voor vitaminekorrel geven jullie en hoelang denken jullie dat er nodig is om de effecten van de haver uit z'n lijf te laten verdwijnen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:06

Zelf voer ik al een tijdje marstall force. Nu ben ik toevallig gister overgegaan op een proefverpakking VS200, omdat het verhoogde seleniumgehalte, vit.E gehalte en koper en zink gehalte kan helpen bij wat jeuk op haar buik.

Jouw arbeid is denk ik niet per se intensief, matige arbeid is dat voor mij nog. Dat redden ze wel op vitaminekorrel plus een beetje lijnzaadbrok :)

Haver zou met een dag of 3 uit het systeem moeten zijn. Dan is het écht wel uit de darmen, de energie ervan. Maar de darmbalans kan wat tijd nodig hebben om te herstellen. Daar kun je wel een dag of 10 voor rekenen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:07

Ik verplaats dit topic naar voeding en supplementen.

Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 10:11

Skippy01 schreef:
Zelf voer ik al een tijdje marstall force. Nu ben ik toevallig gister overgegaan op een proefverpakking VS200, omdat het verhoogde seleniumgehalte, vit.E gehalte en koper en zink gehalte kan helpen bij wat jeuk op haar buik.

Jouw arbeid is denk ik niet per se intensief, matige arbeid is dat voor mij nog. Dat redden ze wel op vitaminekorrel plus een beetje lijnzaadbrok :)

Haver zou met een dag of 3 uit het systeem moeten zijn. Dan is het écht wel uit de darmen, de energie ervan. Maar de darmbalans kan wat tijd nodig hebben om te herstellen. Daar kun je wel een dag of 10 voor rekenen.



Bedankt! Ik ben vorig jaar gestart met Marstall Force, maar dat at hij niet :-) Ik zal eens kijken naar lijnzaadbrok.

Voor ons is dit het maximaal haalbare qua arbeid gecombineerd met werk en gezin. Voor een paard is dit wellicht niet intensief, maar als ik vergelijk wat ze om me heen doen met hun paarden dan vind ik het vrij veel. Dat is wellicht een betere opmerking ;-)

Ik ga het afwachten voor wat betreft de werking.. Ik hoop dat hij snel weer de oude is. Bedankt voor je tips!

Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 10:13

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar voeding en supplementen.



Sorry, ik lees wel vaak mee, maar post niet veel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:15

Rover77 schreef:
Bedankt! Ik ben vorig jaar gestart met Marstall Force, maar dat at hij niet :-) Ik zal eens kijken naar lijnzaadbrok.


Er zijn er meer die het niet eten. Er zijn natuurlijk veel merken. Vitalbix eten ze vaak beter - die van mij kan alleen niet tegen luzerne. Je kunt ook pavo vital proberen, die is ook op veel plaatsen verkrijgbaar. Er zijn gelukkig tegenwoordig veel vitaminekorrels om uit te kiezen.
Als online geen probleem is, is er ook nog bijv. Je Paard Gezond En Fit, of VS200, of Dodson&Horrell, of Equilin Balancer...
Er zijn altijd vitaminekorrels te vinden die jouw paard passen :)

Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 10:20

Skippy01 schreef:
Rover77 schreef:
Bedankt! Ik ben vorig jaar gestart met Marstall Force, maar dat at hij niet :-) Ik zal eens kijken naar lijnzaadbrok.


Er zijn er meer die het niet eten. Er zijn natuurlijk veel merken. Vitalbix eten ze vaak beter - die van mij kan alleen niet tegen luzerne. Je kunt ook pavo vital proberen, die is ook op veel plaatsen verkrijgbaar. Er zijn gelukkig tegenwoordig veel vitaminekorrels om uit te kiezen.
Als online geen probleem is, is er ook nog bijv. Je Paard Gezond En Fit, of VS200, of Dodson&Horrell, of Equilin Balancer...
Er zijn altijd vitaminekorrels te vinden die jouw paard passen :)



Super bedankt voor je uitgebreide antwoorden! Zijn de vitaminekorrels in principe allemaal het zelfde qua samenstelling en verschilt alleen het merk of heb je binnen de vitaminekorrels ook weer onderscheid(stomme vraag misschien maar ik heb deze nog nooit gevoerd :o )

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:23

Er is veel verschil tussen de korrels. Op voervergelijk.nl kun je ze opzoeken en de gehaltes uitlezen.

Sommigen zitten hoog in ijzer, anderen laag. Sommigen hoog in selenium, andere laag. etc. Van sommigen voer je 300 gram per dan, van anderen 100 gram per dag.
Dat staat gelukkig wel bij het product uitgelegd.

Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 10:23

Skippy01 schreef:
Er is veel verschil tussen de korrels. Op voervergelijk.nl kun je ze opzoeken en de gehaltes uitlezen.

Sommigen zitten hoog in ijzer, anderen laag. Sommigen hoog in selenium, andere laag. etc. Van sommigen voer je 300 gram per dan, van anderen 100 gram per dag.
Dat staat gelukkig wel bij het product uitgelegd.



Thx again!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:54

Ik zou inderdaad eens starten met een vitaminebrokje en kijken wat dat doet :j
Je hebt verschillende. Mijn ervaring met Vitalbix en Metazoa waren wat minder. Maar dat is per paard verschillend. Ik voer nu al jaren Marstall Force. Dat gaat super. Hij eet het alleen niet zo, dus ik meng het door muesli. Lijnzaadbrokje zou ook zeker een optie zijn, maar ik zou in de basis starten met de vitamines. :j

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:05

Ik zou in jouw geval oppassen met haver. Veel paarden worden daar heet van.

Voor mijn sobere fjord ben ik persoonlijk zeer te spreken over Pavo Natures best. Dat eten ze bij ons ook erg graag!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:10

Amanda schreef:
Ik zou inderdaad eens starten met een vitaminebrokje en kijken wat dat doet :j
Je hebt verschillende. Mijn ervaring met Vitalbix en Metazoa waren wat minder. Maar dat is per paard verschillend. Ik voer nu al jaren Marstall Force. Dat gaat super. Hij eet het alleen niet zo, dus ik meng het door muesli. Lijnzaadbrokje zou ook zeker een optie zijn, maar ik zou in de basis starten met de vitamines. :j


Hier hetzelfde Amanda: vitalbix werd mijn haflinger ril op. Metazoa werd alles ril op bij ons. Voor mijn haflinger is het probleem met Vitalbix de luzerne ben ik na wat stoeien achter. Marstall Force doet ze het top op. Wil voor de jeuk op haar buik vooral even de VS 200 testen. Als dat nóg beter gaat: top. Indien niet: zo weer terug bij marstall :)
Ik meng de marstall ook door wat grasbrokjes, want echt lekker vindt ze het niet haha

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:15

Ik heb een arme muesli inderdaad. Metazoa werd de mijne ook ril op. Vitalbix niet, maar daar begon hij van aan de stenen en zand te likken. Dus toen de Force geprobeerd. En dat gaat nu een jaar of 4 goed. :j

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:30

Mijn KWPNer reageert ook heel heftig op voer door enorm schrikkerig te worden. Hij staat nu op de pavo basic+ (simpele biks) en dat gaat heel erg goed. Hij krijgt er nog wel wat magnesium of relaxkruiden bij (om en om een maand het een en een maand het ander). Tegelijk kijk ik altijd naar hoe hij eruit ziet en hoe hij reageert tijdens het werk: als hij in gaat vallen of als het koud is dan krijgt hij eerst wat meer bietenpulp en hooi voordat ik meer krachtvoer geef. Als hij een lange pittige buitenrit niet zou trekken, dan zou ik overwegen om wat meer krachtvoer te geven. Als ik weet dat hij van de winterwei de zomerwei opgaat dan minder ik van te voren al wat met voer anders heb ik ineens een bommetje met gras en voer. Dus ik ga echt uit van het paard en de signalen die hij afgeeft.

Rover77
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-11-15

Re: Overstap van voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 14:42

Iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties! Heel erg leerzaam! Er is zoveel keus dat het vaak lastig is om een keuze te maken. Ik ga over naar een vitaminebrok en verder even niets. Kijken hoe dat gaat!