Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 10:35

IngridM schreef:
Waarom ga je niet voor een vitamine brokje? Weet je zeker dat ze alle vitaminen en mineralen binnen krijgt en je hoeft er maar weinig van te voeren. Vitalbix daily, pavo vital, marstall force etc etc

Ik dacht eerst dat vitaminebrok een aanvulling was door een beschrijving die ik heb gelezen. Maar na verder onderzoek denk ik ook wel dat het de beste brok is. :j

Mizora schreef:
Om het dik worden te verminderen is der hoeveelheid zetmeel en suiker weinig van belang, de hoeveelheid ewpa of vep des te meer. Dit is de energie-eenheid, zoals wij kcal gebruiken. Die zit bij een basiskrachtvoer meestal tussen de 0.8-0.9 (ewpa, vep heeft andere waarden), maar kan zo laag zijn als 0.6. Het probleem is dat 2kg van 0.6 ewpa nog steeds meer dikmakend is dan 1kg van 0.9 ewpa. Een paard van 500kg heeft overigens gemiddeld 4 ewpa nodig om op gewicht te blijven. Als dat paard enkel krachtvoer krijgt en geen hooi, is 5kg gemiddelde basisbrok dus al voldoende. Terwijl 8-9kg hooi vaak ook voldoende energie geeft. Dat betekent dat je voor de vitaminen en mineralen uit krachtvoer de helft minder hooi moet gaan geven als het paard niet meer gaat lopen. En dat is weer niet goed voor hem.

Mineralenbrok is daar een mooie tussenvorm voor. Ik ieder krachtvoer zit een premix, dit is vaak zo'n 2.5-5% van het voer. Hierin zitten alle supplementen, vitaminen en mineralen. De rest wordt dan aangevuld met de rest van de ingrediënten met meer of minder vet, vezels, zetmeel, suiker en eiwit, wat resulteert in een hoger of lager energiegehalte.
Bij een mineralenbrok is het gedeelte premix geen 2.5-5%, maar tussen de 20-50%. Daarom hoef je er zo weinig van te voeren. Wat er grotendeels uit gelaten is, is de energie en bij sommige mineralenbrok, degene waar je het minst van moet voeren, het eiwit.

Bij een paard dat te dik wordt is alle extra energie te veel, maar doordat het in jouw geval ook de drager is van de supplementen/ medicatie, is iets van krachtvoer wel noodzakelijk. Maar dat zou ik dus zo beperkt mogelijk houden. En dus aanvullen met het gedeelte dat je eigenlijk wilt uit het krachtvoer, namelijk de premix, waarbij voor particulieren de met geconcentreerde vorm als mineralenbrok te koop is.

En ja, per kg is het duurder, maar je hoeft er slechts gemiddeld zo'n 10% van te voeren ten opzichte van gewoon krachtvoer dus dan is het toch weer goedkoper.

Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat vitaminebrok inderdaad de oplossing is.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:02


Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:07

Agrobs Alpengrün muesli. Smakelijk voor de paarden en vrij van graan, melasse en kunstmatige toevoegingen.
https://www.rwdh.nl/product/paard-agrob ... grun-musli

Ik weet niet of slobber ook een optie is, maar anders zou je deze eens kunnen proberen: https://www.marstall-shop.nl/nl/graanvr ... zak-12,5kg
Ook te koop in een emmer van 5 kg. Graan- en melassevrije, suikerarm en licht verteerbaar. Is met warm en koud water aan te maken, dat maakt het ideaal.

Beiden niet speciaal voor het oudere paard, maar wel wat bij je vraag past :j

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:08

Amanda, volgens mij vroeg ze iets waar vitaminen en mineralen inzitten. Ik voer de agrobs alpengrün müsli ook regelmatig maar wel voor erbij, naast de vitamine brok.

Anoniem

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:48

Ik ben zelf fan van vitalbix, zowel de daily complete als de active +
Betaald wel iets meer als €10 maar je voert ook een stuk minder dus naar vergelijking ben je hetzelfde geld kwijt.

Heb veel voer geprobeerd maar deze beviel mij het beste voor mijn 26 jarige, bleef mooi op gewicht en kreeg al haar vitamines binnen, en vond het erg smaakvol.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:55

IngridM schreef:
Amanda, volgens mij vroeg ze iets waar vitaminen en mineralen inzitten. Ik voer de agrobs alpengrün müsli ook regelmatig maar wel voor erbij, naast de vitamine brok.

Dan is volgens mij een vitaminebrokje nog de beste optie, want een basisbrok of muesli moet je altijd een paar kilo voeren wil je aan voldoende vitamines komen. Vraag is of dat voldoende is om iets doorheen te mengen.

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:00

Ik voer aan mijn 22 jarige Dodson en Horrel Go Lite met eventueel de Ultimate Balance erbij.
Werkt super

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:04

blue_sky schreef:
St Hippolyt Beste Jahre. Wel wat vet maar heerlijk kruidig. Het suikergehalte weet ik eerlijk gezegd niet.

Geen 10€ per 20 kg, maar potverdorie een goede muesli moet vooral een goede opneembaarheid.

Geef zelf momenteel de Medvetico Brandon XS (ook St Hippolyt) aan mijn ex-hb'er, eerst St Hippolyt gegeven daarna naar een betaalbaarder alternatief gezocht, ben helemaal blij met de Medvetico Brandon XS. Mijn paard is mooi op gewicht, niet meer te zwaar en zijn zware IR hals begint te slinken ondanks hij op 2 kg voer staat, naast 24/7 weidegang en hooi ter beschikking heeft.

Zelf van 1995 bezig met paarden, veel uitgezocht en geprobeerd bij de paarden met (Natuurlijke) voeding, van St Hippolyt ben ik heel tevreden, en mijn paard ziet er netjes uit, lust het graag.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:21

Als je vitalbix daily complete geeft, is dat voldoende, is niet bedoeld voor naast krachtvoer maar ipv . In vergelijking met marstall force, ook prima vitaminekorrel, geef je in hoeveelheid meer, is dus minder geconcentreerd maar dat maakt het wel makkelijker om te mengen met supplementen, eventueel nog wat lucerne erbij geven.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:22

Wij zijn erg tevreden over de Dodson&Horrell Senior Balancer!

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:44

Ik ben erg tevreden over OerBalans. Bevat ook alle vitaminen en mineralen, maar ook belangrijke kruiden die paarden nodig hebben. :j