Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 20:26

Hallo bokkers,

Ik ben mij even aan het oriënteren op speciaal voeder voor oude paarden en pony's.

Veel van jullie zullen mijn pony Lotje wel kennen :D . Ze wordt aankomende juli 29 jaar maar gedraagt zich er gelukkig niet naar. Ook haar lijf toont veel jonger (muv de artrose).

Sinds ik haar weer terug in bezit heb (nu meer dan 1.5 jaar) ben ik haar lijf goed in de gaten aan het houden. Ze is eerder te dik dan te dun, maar op deze leeftijd zie ik dat persoonlijk liever omdat ze dan genoeg reserves heeft voor als ze ooit ziek zou worden. Natuurlijk mag ze niet te dik worden, wat ik zeker goed in te gaten houd.

Toen ze weer op het gras mochten, vond ik haar toch wel dikker worden dan ik liever had, waarbij ik in overleg met de staleigenaar heb besloten om de hoeveelheid brokken te verminderen naar een handje. Eigenlijk heeft ze geen enkel brok nodig, maar omdat ze voor haar artrose supplementen krijgt in poedervorm, is het wel noodzakelijk om iets van brokken te geven.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar iets wat de basisbrok kan vervangen. Dus iets wat weinig suikers bevat, veel vezels en als het kan ook voldoende vitaminen.

Natuurlijk is Seniores Priores een brok voor oude paarden, maar helaas is het wel een dikmakertje en ik wil juist iets wat puur voor haar (darm) gezondheid goed is.

Gelukkig heeft ze al haar tanden nog en is ze dus nog niet aan slobber toe :D .


Kunnen jullie mij misschien een aantal brokken adviseren?
Ideaal als de prijs rond de 10 euro per 20kg kan blijven (iets meer maakt niet uit).

Alvast bedankt! _/-\o_

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:30

Ponybrok van Subli?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:33

Misschien overstappen op een vitaminebrokje? Zelf voer ik bijvoorbeeld Marstall Force. Het lijkt op het eerste zicht duur, maar ze hoeven er maar weinig van te hebben per dag.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:36

St Hippolyt Beste Jahre. Wel wat vet maar heerlijk kruidig. Het suikergehalte weet ik eerlijk gezegd niet.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:36

Vitaminebrok of die van voermeester voor sobere rassen is ook fijn. En is te koop bij de welkoop
Of wil je liever een muesli voeren?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 20:47

ClauH schreef:
Ponybrok van Subli?

Ik heb deze even opgezocht. De omschrijving lijkt mij precies wat ik zoek *\o/* , maar in de specificaties staat zetmeel 16.3% en suiker 6%. Ik weet niet of dit veel is. Ik heb er weinig ervaring mee.

Ik heb fiberforce online gevonden die een zetmeel van 6% heeft en suiker van 3%. Veel lager dus. Maar de beschrijving gaat echt om paarden met problemen zoals Cushing, hoefbevangenheid, maagzweren, etc. Dat heeft die van mij niet.

Kidde schreef:
Misschien overstappen op een vitaminebrokje? Zelf voer ik bijvoorbeeld Marstall Force. Het lijkt op het eerste zicht duur, maar ze hoeven er maar weinig van te hebben per dag.

Ik denk dat een vitaminebrokje op zichzelf eerder een toevoeging voor bij normale brokken. Dat idee kreeg ik uit de beschrijving van Subli namelijk.

blue_sky schreef:
St Hippolyt Beste Jahre. Wel wat vet maar heerlijk kruidig. Het suikergehalte weet ik eerlijk gezegd niet.

Bedankt voor de tip. Ik kan alleen op de website geen goede beschrijving van de inhoud vinden.

AaronYve schreef:
Vitaminebrok of die van voermeester voor sobere rassen is ook fijn. En is te koop bij de welkoop
Of wil je liever een muesli voeren?

Tot nu toe is er nog geen problemen geweest met brokken. Zit er niet over het algemeen meer suikers in muesli? Of is dat een fabeltje.

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:49

Vitalbix Daily Complete. Een van de enige balancers die mijn oudere pony ook echt lekker vindt en laag in zetmeel en suikers.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:53

Pavo Liga?
Weet zo niet goed de suiker- en zetmeelverhoudingen maar wel een sobere brok volgens mij.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:57

Horsefood Happy Summer Mix. Krijgen de mijne ook, incl. een 33 jarige Shet. Super laag in suikers maar wel voldoende vitamientjes en mineralen erin. Die van mij krijgen het nu iets meer dan een jaar en ze hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Ik heb ook lichtvoederige rassen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:05

Mijn 27 jarige ruin doet het heel goed op een halve voerschep subli dieetmix.
Is dus een muesli zonder graan,laag in suiker.
En ik geef momenteel pavo vital als vitaminebrokje daar bij.
Marstall force kan ook.
Als ze goed op gewicht zijn is dat ook meer dan voldoende :j

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:10

Misschien subli dieetmix
?

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:12

Zie dat Ellepel me net voor was :) Ik voer het inderdaad ook icm Marstall force

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 21:22

ellepel schreef:
Mijn 27 jarige ruin doet het heel goed op een halve voerschep subli dieetmix.
Is dus een muesli zonder graan,laag in suiker.
En ik geef momenteel pavo vital als vitaminebrokje daar bij.
Marstall force kan ook.
Als ze goed op gewicht zijn is dat ook meer dan voldoende :j


MiekeFS schreef:
Misschien subli dieetmix
?


Bedankt beiden! Tot nu toe spreken Subli Ponybrok en Subli dieetmix mij het meeste aan. Ik heb van beiden even de voedingswaarden bekeken en de ponybrok bevat veel meer suiker en zetmeel, maar ook wel meer vitaminen. Maar de vitaminen schelen weinig met de dieetmix. Dus mijn voorkeur gaat lichtjes uit naar dieetmix. Maar ik neem aan dat onderstaande beschrijving voor paarden is die nog bereden worden? Lotje is met vol pensioen met af en toe wandelingen.

"Samen met grof hooi of grove kuil vormt Subli DieetMix een volledig rantsoen.
1,4 kg hooi + 0,3 à 0,6 kg Subli DieetMix per 100 kilogram lichaamsgewicht is voldoende voor jouw paard of pony om één uur lichte arbeid per dag te verrichten."

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:29

Wellicht voor de oudere paardjes, bietenpulp met een beetje Pavo Fibre nuggets en een schepje Multivit van Phytonics. Dit voer ik nu aan de rijponies maar dit voerde ik ook aan mijn wijlen tinker. Veel vezels, alle vitaminen die ze nodig hebben, en voor de smaak een beetje groen :+
Laatst bijgewerkt door Gladijs op 10-05-19 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:29

Mijn paard is niet met pensioen maar doet op dit moment niet zoveel. Met aanleg om dik te worden :) Andalusier merrie Ze krijgt dan ook wel wat minder dan de aanbevolen hoeveelheid en voor de vitaminen en mineralen aangevuld met marstall force. Doet ze het heel goed op

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:33

Als je pony 400 kilo weegt moet je dan dus zowat 2 kilo dieetmix voeren.( uit gaan van 0,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht)
Ik doe dat dus niet.
Ik geef een halve schep,vitaminekorrel er door en klaar. :j

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:40

ellepel schreef:
Als je pony 400 kilo weegt moet je dan dus zowat 2 kilo dieetmix voeren.( uit gaan van 0,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht)
Ik doe dat dus niet.
Ik geef een halve schep,vitaminekorrel er door en klaar. :j


Precies zo ja.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:41

Mineralenbrok is niet voor naast krachtvoer, maar ter vervanging van krachtvoer. Om voldoende vitaminen en mineralen met krachtvoer te voeren moet je gemiddeld zo'n 500g/100kg paard voeren. Terwijl je met een mineralenbrok gemiddeld zo'n 50g/100kg paard nodig hebt (afhankelijk van de specifieke brok tussen de 30 en 120g/100kg paard).

In jouw geval zou ik gaan voor pavo vital, daar moet je 30g/100kg paard van voeren (ja, de verpakking zegt iets anders, maar als je kijkt naar de behoefte van het paard is dit verstandiger). Als je maar een klein beetje krachtvoer voert, en dat gevoel krijg ik wel bij je verhaal, zou ik dat geen rekening met doseren bij houden. En andersom ook, ik zou de keuze van je krachtvoer niet laten afhangen van de mineralen en vitaminen, het is toch allemaal veel te weinig bij een halve schep.

De mineralenbehoefte verschilt eigenlijk niet tussen een paard dat licht werk verricht en geen enkele arbeid. Pas bij zwaar trainen kan het meer gaan uitmaken dan puur de eiwit- en energiebehoefte omhoog.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 01:34

Ik heb de samenstelling van basisbrok bekeken en dan valt de subli pony brok wel af. Het is qua samenstelling van suikers erg gelijkaardig.

De dieetmix heb ik er ook mee vergeleken en qua samenstelling van ruwe vezels, suiker en zetmeel is het veel beter dan de basisbrok. En qua vitaminen en mineralen is het vrijwel gelijkaardig (muv een hogere selenium en biotine, wat dus op zich gewoon goed is).

Ik ben er zeker niet tegen om bij een nieuw brok wat meer te geven. Maar haar huidige brok bevat zo veel suikers en dat is het enige wat ik kan verminderen tot nu toe. Op de wei wordt strookbegrazing gehanteerd en ik wil niet minderen op hooi wat ze in de avond krijgt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 07:06

Waarom ga je niet voor een vitamine brokje? Weet je zeker dat ze alle vitaminen en mineralen binnen krijgt en je hoeft er maar weinig van te voeren. Vitalbix daily, pavo vital, marstall force etc etc

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 07:26

Om het dik worden te verminderen is der hoeveelheid zetmeel en suiker weinig van belang, de hoeveelheid ewpa of vep des te meer. Dit is de energie-eenheid, zoals wij kcal gebruiken. Die zit bij een basiskrachtvoer meestal tussen de 0.8-0.9 (ewpa, vep heeft andere waarden), maar kan zo laag zijn als 0.6. Het probleem is dat 2kg van 0.6 ewpa nog steeds meer dikmakend is dan 1kg van 0.9 ewpa. Een paard van 500kg heeft overigens gemiddeld 4 ewpa nodig om op gewicht te blijven. Als dat paard enkel krachtvoer krijgt en geen hooi, is 5kg gemiddelde basisbrok dus al voldoende. Terwijl 8-9kg hooi vaak ook voldoende energie geeft. Dat betekent dat je voor de vitaminen en mineralen uit krachtvoer de helft minder hooi moet gaan geven als het paard niet meer gaat lopen. En dat is weer niet goed voor hem.

Mineralenbrok is daar een mooie tussenvorm voor. Ik ieder krachtvoer zit een premix, dit is vaak zo'n 2.5-5% van het voer. Hierin zitten alle supplementen, vitaminen en mineralen. De rest wordt dan aangevuld met de rest van de ingrediënten met meer of minder vet, vezels, zetmeel, suiker en eiwit, wat resulteert in een hoger of lager energiegehalte.
Bij een mineralenbrok is het gedeelte premix geen 2.5-5%, maar tussen de 20-50%. Daarom hoef je er zo weinig van te voeren. Wat er grotendeels uit gelaten is, is de energie en bij sommige mineralenbrok, degene waar je het minst van moet voeren, het eiwit.

Bij een paard dat te dik wordt is alle extra energie te veel, maar doordat het in jouw geval ook de drager is van de supplementen/ medicatie, is iets van krachtvoer wel noodzakelijk. Maar dat zou ik dus zo beperkt mogelijk houden. En dus aanvullen met het gedeelte dat je eigenlijk wilt uit het krachtvoer, namelijk de premix, waarbij voor particulieren de met geconcentreerde vorm als mineralenbrok te koop is.

En ja, per kg is het duurder, maar je hoeft er slechts gemiddeld zo'n 10% van te voeren ten opzichte van gewoon krachtvoer dus dan is het toch weer goedkoper.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 07:40

Supplementen geven in bietenpulp kan ook.

Gewoon klein beetje (half kopje aanmaken)

Werkt bij mij prima als drager voor medicijnen.

Zonder of iig weinig belasting voor maag (dat is het grote probleem bij mijn paard)

Maar het bevat ook heel weinig suikers. En je hoeft maar héél weinig vte gebruiken.
Ik gebruik echt maar een half kopje.
Maar doordat je het weekt zet het enorm uit.
Het is nattig/vochtig als het goed klaargemaakt is, dus ook supplement in poedervorm gaat prima...

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Brokken voor oude paarden zonder te veel suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 07:48

Ik geef mijn oudje naast seniores priores Daily Complete van Vitalbix. Het scheelt me niet alleen veel geld, hij heeft er ook nog nooit zo goed uit gezien.

Een vitaminebrok is geen aanvulling op andere brok, maar een totaalbrok naast je ruwvoer.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 07:50

Kidde schreef:
Misschien overstappen op een vitaminebrokje? Zelf voer ik bijvoorbeeld Marstall Force. Het lijkt op het eerste zicht duur, maar ze hoeven er maar weinig van te hebben per dag.

Ik denk dat een vitaminebrokje op zichzelf eerder een toevoeging voor bij normale brokken. Dat idee kreeg ik uit de beschrijving van Subli namelijk.
[/quote]

Nee hoor een vitaminebrokje is een gehele vervanging van het krachtvoer :n Tuurlijk kan je er nog wat naast geven als ze meer energie nodig hebben tijdens het rijden of moeten aankomen. Maar uit je verhaal begreep ik dat dat niet niet nodig was?
Hier krijgen ze ook alleen vitaminebrokje + hooi uiteraard.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:08

Bietenpulp zou ik niet doen als het paard al te dik is. Sommige zetten al aan van een handje (zoals die van mij).

Ik geef zelf ook een suplement en mix het met de Marstalll force, lijnzaad en wat grasmix.
Hij krijgt daarnaast tussen de middag een strook gras en ochtend en avond oud hooi.

Hij nog ietsjes te dik maar hij word niet zwaarder.
Ik zou de grasmix nog kunnen vervangen door wat zemelen, alleen maar om de boel mee te kunnen mengen.

Op hele koude winterdagen vul ik het nog wel eens aan met wat pulp omdat we oud hooi hebben.
Nu gaat het bij om een fjord van 21.