Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk krachtvoer voor 2 jarige die geen brok lust

 
Profiel   

Hoihoi!

Mijn fjorden vriendje is begin deze maand al weer 2 geworden. Hij heeft tot een half jaar geleden ongeveer opfokbrok gehad. Deze ging hij echter steeds slechter eten. Deze hebben we toen gemengd met muesli voor meer smakelijkheid (pavo Nature's best) Toen at hij hem beter. Op advies van de voerleverancier hebben we hem met ongeveer 18 maanden (iets later vgm) overgezet naar een combinatie van nature's best en draversbrok (deze brok krijgen de volwassen sportpaarden hier ook.)

Omdat hij de enige was die de nature's best kreeg, en de eigenaar hiervoor apart naar de welkoop moet rijden (de rest wordt geleverd, maar de leverancier heeft geen pavo) is hij ook overgegaan op de draversbrok. Echter vind hij deze ook niet lekker. Hij at het eerst wel, maar inmiddels nauwelijks meer. Als we het mengen met natural balance muesli (van Havens, kan wel geleverd worden) eet hij er wel wat van (zijn avond voerbeurt eet hij over de nacht wel op, maar 's ochtends zijn voerbeurt voor hij de wei op gaat eet ie weer slecht).

De natural balance muesli lust ie wel, maar pavo leek hij duidelijk lekkerder te vinden. Ook vind ik persoonlijk dat meneer geen draversbrok hoeft, alleen de eigenaar vond hem op alleen de nature's best wat terugvallen in groei t.o.v. met de veulenbrok, en is bang dat hij aan alleen nature's best te kort heeft. Uiteraard is naar de welkoop rijden om brok te halen geen probleem hoor, als hij dit wel goed eet.

Wat ik zelf als idee had: Nature's best aanvullen met lucerne. Dan heeft hij toch in verhouding ook wat 'meer' krachtvoer (de rest krijgt gewoon 2x een schep per dag). En daarvan weet ik in ieder geval zeker dat hij het met smaak eet. Indien jullie dit wat lijkt, welke luzerne/luzernemengsel zouden jullie aanraden? En omdat hij 's ochtends moeilijker eet, zouden jullie de luzerne alleen 's avonds geven of ook 's ochtends? (wel beide voerbeurten de nature's best)

Maar ik sta zeer open om te horen wat jullie hiervan vinden, of dat jullie andere ideeën hebben!

De tandarts komt over 3 weken, echter verwacht ik hier geen grote problemen, aangezien meneer muesli en ruwvoer wel gewoon goed eet. Maar daar wordt dus sowieso ook naar gekeken!

Ik hoor graag jullie meningen/adviezen. alvast bedankt voor iedereen die mee wil denken!

Groetjes, Renée
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 10:56 



 
Profiel   

Naar mijn idee heeft een 2 jarige helemaal geen brok nodig, zeker een koudbloed niet.
Wel ruwvoer van goede kwaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 10:58 



 
Profiel   

Misschien kijken naar dengie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:01 



 
Profiel   

Ruwvoer krijgt hij zeker voldoende, gras en hooi van eigen weide. Echter ben ik van mening dat in gras niet alle vitaminen en mineralen zitten die ze nodig hebben. Daarom vullen we dit graag aan. Hiervoor zou ik dan graag naar een product kijken wat redelijk laag in suikers en zetmeel zit, zodat hij niet te dik wordt etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:03 



 
Profiel   

Fibra? is een compleet voer wat voor een groot deel uit lucerne en gras bestaat maar wel met een vitamine brokje erin en mais en wortelvlokken. Wij voeren het aan 1 van onze paarden en die doet het er erg goed op en de rest vind het ook erg lekker ;-).
Kan aan huis geleverd worden en heeft diverse verkooppunten door het hele land. https://www.fibra-paardenvoeders.nl/fibra-premium/


Laatst bijgewerkt door ElCid op 20-05-19 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:05 



 
Profiel   

Normaal gezien zou je zeggen dat ze op 2-jarige leeftijd niet echt veel krachtvoer nodig hoeven te hebben als ze voldoende ruwvoer krijgen. Wellicht kan een vitaminebrokje icm luzerne wel een mooie toevoeging zijn aan het ruwvoer?
Als je dan kijkt naar bezorggemak zou ik als eerste aan Vitbalbix denken (hebben ze ook een soort muesli), anders Marstall force met Luzerne.


Laatst bijgewerkt door Josien_ op 20-05-19 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:05 



 
Profiel   

Dengie heeft zeker een uitgebreid assortiment zeg, hier zal ik me eens een beetje in gaan verdiepen!

Thanks voor de tip ElCid, lijkt me een mooi product! Naar zoiets ben ik inderdaad op zoek! Dankje, die gaat op het lijstje haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:06 



 
Profiel   

en een liksteen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:07 



 
Profiel   

Thanks Josien! Zoiets zat ik zelf inderdaad ook aan te denken. Eens kijken naar de merken die jij noemt! Ik ben het zeker met je eens dat een 2 jarige niet heel veel krachtvoer heeft hoor. Ik wil echter wel zeker weten dat hij voldoende vit/min krijgt om goed te groeien etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:09 



 
Profiel   

NenaC schreef
en een liksteen?


Hij heeft een himalaya liksteen, hier doet hij helaas erg weinig mee.

Daarnaast krijgt hij af en toe een likit steen. Deze vind hij fantastisch. Zit natuurlijk praktisch alleen maar suiker in :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:09 



 
Profiel   

Ik geef mijn 3 jarige (KWPN merrie) , die nog niet veel doet. veel kuil (zoals eerder genoemd) en krijgt klein handje biks per keer (2x per dag) daarnaast krijg ze elke dag een koek van Equifirst vitalbar of Pavo summerfit.
Ze doet het er tot nu toe goed op.

wie weet is dat een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:17 



 
Profiel   

Onze koudbloeden krijgen alleen Pavo Vital bij met een handje brok erdoorheen. Meer hebben ze echt niet nodig hoor TS. Tenzij ze dagelijks prestaties moeten leveren een handje sportbrok erbij. Eventueel kun je in de stal een himalaya liksteen ophangen voor het zout behoefte. Koudbloeden moet je zo sober mogelijk houden dus zo min mogelijk suikers voeren overigens is Pavo Vital Melasse- en graanvrij: https://www.pavo.nl/vital


Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 20-05-19 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:17 



 
Profiel   

Evelien4 schreef
Ik geef mijn 3 jarige (KWPN merrie) , die nog niet veel doet. veel kuil (zoals eerder genoemd) en krijgt klein handje biks per keer (2x per dag) daarnaast krijg ze elke dag een koek van Equifirst vitalbar of Pavo summerfit.
Ze doet het er tot nu toe goed op.

wie weet is dat een idee?


Krachtvoer krijgt ie inderdaad veel, hooi ipv kuil en staat dagelijks ongeveer 10uur op de weide. Biks lust hij helaas niet. Hij houdt gewoon absoluut niet van voer in brokjes-vorm. De koeken heb ik nog niet geprobeerd omdat ik hoor dat hier veel suiker in zit. Daarom kijk ik liever naar een suiker/zetmeel arme muesli. Maar mocht ik niet slagen in een arme muesli die hij lekker blijft vinden zijn de koeken zeker eens een goed alternatief om naar te kijken, krijgt hij in ieder geval zn vitamientjes binnen. Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:19 



 
Profiel   

maria1990 schreef
Onze koudbloeden krijgen alleen Pavo Vital bij met een handje brok erdoorheen. Meer hebben ze echt niet nodig hoor TS. Tenzij ze dagelijks prestaties moeten leveren een handje sportbrok erbij. Eventueel kun je in de stal een himalaya liksteen ophangen voor het zout behoefte. Koudbloeden moet je zo sober mogelijk houden dus zo min mogelijk suikers voeren overigens is Pavo Vital Melasse- en graanvrij: https://www.pavo.nl/vital


Helemaal met je eens dat ze niet meer nodig hebben hoor! Helaas is de pavo vital ook in brokvorm. Daarom ben ik bang dat hij deze ook niet lekker vind. Tot nu toe nog geen enkele brok ontdenkt welke hij lekker vind (ook wel eens proefverpakkingen van andere producten gehad) daarom ben ik echt op zoek naar muesli. Een himalaya steen heeft hij, maar doet hij helaas weinig mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:21 



 
Profiel   

Renee_S schreef
Thanks Josien! Zoiets zat ik zelf inderdaad ook aan te denken. Eens kijken naar de merken die jij noemt! Ik ben het zeker met je eens dat een 2 jarige niet heel veel krachtvoer heeft hoor. Ik wil echter wel zeker weten dat hij voldoende vit/min krijgt om goed te groeien etc

Wat ik vergeten te melden was; bij vitalbix kun je gemakkelijk proefzakjes bestellen. Wellicht is dat handig om het uit te proberen :) .

Wat betreft de liksteen; heb je al een geprobeerd om hem bijvoorbeeld in de voerbak te leggen of ergens anders op te hangen? Hier maakt het een enorm verschil of ik de liksteen op hang (gebeurt er niets) of dat ik hem in de voerbak leg (Dan wordt er wel gebruik van gemaakt).


Laatst bijgewerkt door Josien_ op 20-05-19 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:22 



 
Profiel   

Josien_ schreef
Renee_S schreef
Thanks Josien! Zoiets zat ik zelf inderdaad ook aan te denken. Eens kijken naar de merken die jij noemt! Ik ben het zeker met je eens dat een 2 jarige niet heel veel krachtvoer heeft hoor. Ik wil echter wel zeker weten dat hij voldoende vit/min krijgt om goed te groeien etc

Wat ik vergeten te melden was; bij vitalbix kun je gemakkelijk proefzakjes bestellen. Wellicht is dat handig om het uit te proberen :) .


oh dat is zeker de moeite waard! Dat ga ik sowieso eens doen dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:22 



 
Profiel   

Wellicht kun je de Pavo Vital weken TS zodat het slobber wordt dan lusten ze het vaak wel of met een handje brok/muesli erdoorheen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 11:28 



 
Profiel   

De koeken van Pavo bevatten niet veel suiker, ze bevatten alleen meer suiker dan een bepaalde groep wil voeren, want die willen sowieso niet boven de 12% zetmeel+suiker komen.

Ik weet niet hoeveel nature's best hij kreeg, maar 3 scheppen nature's best staat gelijk aan 2 scheppen draversbrok gemiddeld gesproken. Dus mocht hij evenveel scheppen krijgen, is het niet raar dat hij invalt t.o.v. het andere voer.

Als je wilt kan ik ook kijken wat ook een goede muesli is binnen de merken die de voerleverancier wel levert. Klopt het dat het nu gaat om Havens ook qua draversbrok?

Luzerne toevoegen helpt eigenlijk alleen als het gaat om een eiwittekort. Het voegt relatief weinig energie toe (10% meer dan hetzelfde gewicht aan hooi gemiddeld gesproken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 12:16 



 

Mijn eerste vraag: waarom krijgt een 2 jarige zo veel krachtvoer op een dag?
2x een schep vol per dag, mijn 26 jarige wat volop in het werk staat krijgt nog niet eens 1 schep krachtvoer per dag.

Ik snap dat je hem wat wil geven, dan zou ik toch voor de vitalbix active + gaan, dat is een muesli vol vitamines en mineralen en eten ze graag.
Eventueel als je graag brok bij wilt voeren kan je mengen met vitalbix daily complete.
Vitalbix heb je ook maar erg weinig van nodig trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 12:19 



 
Profiel   

Zoveel krachtvoer is inderdaad ook niet helemaal mijn keuze, helaas is het ook niet mijn paard.
De eigenaar is meer van de boeren stempel in dat opzicht, "goed brokjes eten wordt ie groot van" etc.

Nou ziet hij echter natuurlijk ook dat meneer de fjord zijn brokjes simpelweg niet eet. En daarom heeft hij mij gevraagd te kijken naar een advies. Als het aan mij lag kreeg hij sowieso minder/ander krachtvoer.

Mizora, Fijn dat je hier reageert! alvast bedankt voor je adviezen. Momenteel wordt er geleverd door Dommelsche watermolen. Ik weet niet precies welke merken zij leveren. Ik was toch van plan ze dalijk ook te bellen, vragen of zij nog advies hebben, en welke merken zij leveren. Invallen vond ik het niet, hij ging alleen 'minder groeien' na de overgang. Maarja, 1,5 jaar, castratie, dan is dat niet zo gek. Alleen dat icm de visie van de eigenaar heeft hem doen kiezen voor iets anders dan alleen een 'arme muesli'. Ik vind niet dat hij voor zijn gewicht die 2kg nodig heeft. Hij is niet te dik hoor, maar eerder te vol dan te mager. Maar het liefst zou ik hem wel 2 scheppen voeren, omdat ik bang ben dat de eigenaar anders weer bang is dat hij te weinig krijgt. (Is het nog te snappen? Zo niet mijn excuses) Maar luzerne zou jij niet aanraden dus?


Laatst bijgewerkt door Renee_S op 20-05-19 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 12:28 



 
Profiel   

Ik word zo moe van mensen die zeggen dat er geen of heel weinig krachtvoer (niks) nodig is...
Het verschilt gewoon per paard en pony.
Een 2 jarige die volop in de groei is, kan goed wat extra nodig hebben.

Paarden worden buikig van gras en hooi, maar krijgen van hardvoer vet op hun gehele lijf.
Moet hij ook naar de keuring?

Ik vind het niet zo netjes dat je de eigenaar "van de oude stempel" in een negatieve manier, noemt eigenlijk.

Aangezien hij niet zoveel lekker vind, zou ik vooral kijken of hij van zoet houdt of juist niet -suikerklontjes proberen en appelmoes, verschillende smaken en zoals hier al is aangegeven, proefzakjes voer bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 12:40 



 
Profiel   

sneeuwpop schreef
Ik word zo moe van mensen die zeggen dat er geen of heel weinig krachtvoer (niks) nodig is...
Het verschilt gewoon per paard en pony.
Een 2 jarige die volop in de groei is, kan goed wat extra nodig hebben.

Paarden worden buikig van gras en hooi, maar krijgen van hardvoer vet op hun gehele lijf.
Moet hij ook naar de keuring?

Ik vind het niet zo netjes dat je de eigenaar "van de oude stempel" in een negatieve manier, noemt eigenlijk.

Aangezien hij niet zoveel lekker vind, zou ik vooral kijken of hij van zoet houdt of juist niet -suikerklontjes proberen en appelmoes, verschillende smaken en zoals hier al is aangegeven, proefzakjes voer bestellen.


Sneeuwpop, bedankt voor je input! Ik bedoel het totaal niet als kritiek op de eigenaar, hij is fantastisch voor zijn ponys. Het is dan ook niet de bedoeling negatief over te komen!! Echter is zijn kijk op paardenvoeding niet altijd gelijk aan de mijne (mogelijk toch?) Daarom ben ik wel op zoek naar een alternatief waar we beiden blij van worden. appelmoes etc vind ie allemaal heerlijk! Zoetigheid houdt hij voor zover ik weet wel van. Proefzakjes heb ik inderdaad al op een paar plaatsen besteld! Hij mag inderdaad komende zomer mee naar de keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 12:43 



 
Profiel   

Aangezien de pony naar de keuring moet, komt daar een andere manier van voeren bij kijken.
Wsl is jouw idee van voeren niet het beste om hem in de prijzen te krijgen op de keuring.
Ik hoop dat je daar bewust van bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 12:49 



 
Profiel   

Hier ook een best wel kieskeurige eter. Meestal eet hij hij het eventjes prima en gaat uiteindelijk niet meer zo goed eten.
Die van mij vind de Pavo vital vitamine brokjes wel prima te doen. Ik meng het zelf door Pavo Care for life en dat gaat er nogsteeds met smaak in. Het scheelt dat de pavo vital maar een hele kleine hoeveelheid per dag is wat nodig is.
Denk dat het misschien nog makkelijkst is voor je om toch een vitamine brokje te doen en dan mengen met klein beetje van je muslie die hij wel graag eet. Dan hoef je geen volle scheppen te voeren om wel alle behoefte aan vitamines en mineralen te dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 12:51 



 
Profiel   

sneeuwpop schreef
Aangezien de pony naar de keuring moet, komt daar een andere manier van voeren bij kijken.
Wsl is jouw idee van voeren niet het beste om hem in de prijzen te krijgen op de keuring.
Ik hoop dat je daar bewust van bent?


Ik ben benieuwd wat jij hem zou voeren dan? Ik heb geen ervaring met paarden keuring klaar krijgen. Ik weet wel dat het fjordenpaarden stamboek ze liever wat te gevuld ziet dan wat te schraal. In dat opzicht kan ik me dan ook zeker vinden in je bericht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 12:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen