Door voer Fiberforce druk of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Door voer Fiberforce druk of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 12:25

Hallo allen,

Ik vroeg mij af of mijn paard drukker/gestrester kan raken van de Fiberforce en Glucobalance?

Vanuit stal kreeg ik te horen dat mijn paard vervelender aan het worden is tijdens het naar buiten brengen naar de wei (terug gaat wel)

En wat ik zelf merk is dat hij zoals gister heel erg reageert op paarden om hem heen. Als een ander paard ook op de binnenplaats aan het stappen is dan maakt die zich helemaal groot en hinnikt die enorm.

Nu is hij wel sinds 1 maart bij mij en is hij daarvoor nooit verhuisd geweest oid en opgegroeid tussen zijn zusjes.

Hij heeft tot 1 week geleden ongeveer 4 weken stil gestaan (wel gelongeerd) wegens een slecht passend zadel en slechte hoefsmid (hiervoor is 1 week geleden een osteopaat geweest).

Heb er 1 week geleden een osteopaat bij laten komen en ben nu een week aan het opbouwen. Het is een 7 jarig paard en rijd nu om de dag 15 min

en moet dit iedere week opbouwen (aan de hand van het advies van de osteopaat) met 5 min extra tot half uur. De andere dagen stap ik met het een half uur of doe ik grondwerk.

Hij staat van 8 tot half 4 op de wei. Hier staat hij wel alleen tussen andere paarden (Ieder paard heeft zijn eigen stukje)

Krijgt 1 kilo brok per dag en daarnaast wat kuil. Hij krijgt op dit moment magnesium

en tevens Glucobalance om te voorkomen dat hij te veel last zou krijgen van de suikers. Om dat te mengen had ik gekeken naar een muesli oid die heel laag in suikers zat en kwam toen op Fiberforce.

Hiervan geef ik hem twee handjes met Glucobalance en Magnesium.  Kan het zijn dat hij zo gestresst is om het voer of hebben jullie andere tips. Ik gun hem die rust.

Zondag reageerde hij overigens amper op andere paarden. Het lijkt bijna of hij specifieke paarden/mensen uitzoekt. Voorbeeld: gisteren reden er 2 mensen met ijslanders in de bak wat hij heel bijzonder.

vond. Ik gun hem die rust. En de ene dag is wel beter dan de andere dag moet ik zeggen.

Alvast heel erg bedankt!
 
Groetjes

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:09

Ik denk dat er de afgelopen weken zoveel voor hem veranderd is en er van alles aan hem is gedaan, dat er meerdere factoren een rol kunnen spelen en zelfs meerdere tegelijk. Dus nee, ik zou het zeker niet (alleen) op het voer gooien.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Door voer Fiberforce druk of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:52

Ik denk niet dat het aan het voer ligt. Wel aan alle veranderingen. Soms kan een paard, vooral als ie niet zo veel gewend is, als ie verhuisd in eerste instantie heel braaf lijken omdat ie nogal overdonderd is door al het nieuwe. Na een paar dagen/weken/maanden afhankelijk van het paard went ie aan de situatie en gaat ie uitproberen waar de grenzen liggen van dit nieuwe leven. Dat is wat je nu ziet. Hij gaat zich beter en vertrouwder voelen en test nu uit wat wel en niet kan. Daarnaast heeft hij waarscheinlijk nog niet zo veel vertrouwen in de nieuwe mensen om hem heen, of nooit geleerd vertrouwen te hebben in mensen, dus denkt ie dat ie alles zelf op moet lossen ipv op mensen te vertrouwen om problemen voor hem op te lossen. Ik zou je een goede grondwerk instructeur aanraden die met je meekijkt in je dagelijkse handelen en tips kan geven zodat jij een betrouwbare leider voor je paard word en je paard leert wat wel en niet kan rond mensen.
Van een paar handjes voer worden de meeste paarden niet extreem anders.

Anoniem

Re: Door voer Fiberforce druk of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:59

Ik zou eerder naar die 1 kg brok kijken. Voor een paard dat weinig doet, vind ik het best veel.