Middels voeding de groei ondersteunen: nodig of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Middels voeding de groei ondersteunen: nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 21:09

Hoi lezers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening en advies. Recent heb ik een Shetland Pony merrie van 2 jaar aangeschaft. Zij staat nu 24/7 buiten op een relatief schrale weide en heeft altijd hooi (dit had zij bij de fokker ook altijd). Qua voeding heb ik de volgende vragen:

1. Is het nodig om haar bij te voeren (in de winter is er sowieso voordroogkuil). Welke criteria hanteren jullie om wel of juist niet bij te voeren?
2. Graag wil ik Layla (de pony) ondersteunen in de groei. Niet omdat ze groter moet worden o.i.d., maar zodat ze gewoon helemaal top ontwikkelt. Wat is jullie visie hierop? En als jullie inderdaad door middel van voeding en/of supplementen de groei ondersteunen, wat gebruiken jullie dan?
3. Ik kreeg het advies om haar tijdens de groei Bodybuilder van Mijten te voeren. Nu heb ik (o.a. op Bokt) gelezen dat dit vooral ingezet wordt wanneer het paard / de pony al in training is. Dit is echter bij mijn merrie nog niet het geval. Wat is jullie advies daarin?

Uiteraard heb ik hier zelf al veel over gelezen en uitgezocht, maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen in plaats van verkooppraatjes...!


Groetjes!

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:25

Ik heb niet enorm veel verstand van voer oid maar dit is wat wij bij onze paarden doen
1. Zou ik wel doen, wij hebben twee minipaardjes die op een kaal weitje staan die voeren we ongeveer 5 keer per dag een plukje hooi (paard moet om de 5 uur eten anders wordt de kans op koliek groter). De hoeveelheid hangt af van of ze dikker worden of niet.
Criteria:
1- om de vijf uur eten
2- kijken hoelang ze doen over een plukje (ik probeer genoeg te geven voor een uur)
3- kijke of ze laten liggen
4- kijken of ze aankomen/afvallen
2/3. wij geven onze paarden altijd vitamine koeken (kleintjes een halve) omdat we merkten dat biks teveel suikers voor ze was maar ze de mineralen wel nodig hadden https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... kg_1161281

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Middels voeding de groei ondersteunen: nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:40

Nederlands hooi is meestal nogal eenzijdig en om die reden ben ik mijn jonkie naast goed ruwvoer een vitaminebrokje naar gewicht gaan geven. Zo weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt zonder dat ik veel hoef te geven of er dingen in zitten die ze nu helemaal niet nodig heeft. Mijten bodybuilder is vooral voor spieropbouw en dat is niet specifiek wat je zoekt. Je wilt niet alleen spieren je wilt een gezonde pony. Daatom zou ik een vitaminebrokje uitzoeken. Body builer is voor naast gewoon krachtvoer en geen vervanger voor vitaminebrokjes.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Middels voeding de groei ondersteunen: nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:43

Alleen een vitaminebrokje eventueel bijvoeren en misschien een analyse van het hooi en in de winter van de voordroog laten doen, weet je er in zit en wat ze nodig is.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Re: Middels voeding de groei ondersteunen: nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 23:58

Oké, wat ik nu dus voornamelijk hoor is vitamine. Maar dat is alleen nuttig als het voedsel te schraal is, dus een analyse van het hooi is geen gek idee.

Welke vitaminebrokjes gebruiken jullie dan? En zijn er mensen die juist wél Bodybuilder voeren tijdens de groei?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:20

Er is ooit, lang geleden, op de Waiboerhoeve toen die nog bestond een onderzoek gedaan naar groei van (KWPN) paarden. Er waren vier groepen:
1 groep beperkt beweging en veel krachtvoer (naast goed hooi)
1 groep veel beweging (niet alleen vrije beweging maar ook lichte training) en veel krachtvoer (naast goed hooi)
1 groep beperkte beweging en geen krachtvoer (alleen hooi plus mineralen)
1 groep veel beweging (idem als hierboven) en geen krachtvoer (alleen hooi plus mineralen)

De groep die zich het beste ontwikkelde en de minste OCD, spat en HKO had was de groep veel beweging en geen krachtvoer.

Dit is jaren 80 geweest, voor de vitaminebrokjes en voor de 'uitvinding' van 24/7.

Qua eindmaat maakte wel of geen krachtvoer niet uit. De groepen met veel krachtvoer waren gemiddeld gewoon een jaar eerder uitgegroeid.

Voor een Shet lijkt mij schraal hooi plus een vitaminebrokje aangevuld met vrije beweging meer dan genoeg om optimaal te ontwikkelen. Shetten hebben geen krachtvoer/voordroog/rijk hooi nodig. Bedenk even wat er op de Shetlandeilanden groeit aan eten... Next to nothing.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 13:19

Ibbel schreef:
Er is ooit, lang geleden, op de Waiboerhoeve toen die nog bestond een onderzoek gedaan naar groei van (KWPN) paarden. Er waren vier groepen:
1 groep beperkt beweging en veel krachtvoer (naast goed hooi)
1 groep veel beweging (niet alleen vrije beweging maar ook lichte training) en veel krachtvoer (naast goed hooi)
1 groep beperkte beweging en geen krachtvoer (alleen hooi plus mineralen)
1 groep veel beweging (idem als hierboven) en geen krachtvoer (alleen hooi plus mineralen)

De groep die zich het beste ontwikkelde en de minste OCD, spat en HKO had was de groep veel beweging en geen krachtvoer.

Dit is jaren 80 geweest, voor de vitaminebrokjes en voor de 'uitvinding' van 24/7.

Qua eindmaat maakte wel of geen krachtvoer niet uit. De groepen met veel krachtvoer waren gemiddeld gewoon een jaar eerder uitgegroeid.


Oh, dát is een interessant onderzoek! Als ik het dus goed interpreteer, heeft krachtvoer voor een snellere ontwikkeling gezorgd, maar niet voor een betere ontwikkeling. Althans, in die tijd in elk geval. Dank je wel voor het delen!


Ibbel schreef:
Voor een Shet lijkt mij schraal hooi plus een vitaminebrokje aangevuld met vrije beweging meer dan genoeg om optimaal te ontwikkelen. Shetten hebben geen krachtvoer/voordroog/rijk hooi nodig. Bedenk even wat er op de Shetlandeilanden groeit aan eten... Next to nothing.


Nou, dat was dus ook een beetje mijn gedachtegang. Daar waar ze vandaan komen, hebben ze ook veelal schrale voeding. Wel meer variatie dan alleen gras en hooi, want er groeien ook altijd wat kruiden in in té schrale tijden eten de pony's ook jonge twijgjes waar veel voedingsstoffen in zitten. Welke vitaminebrok raadt je aan?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Middels voeding de groei ondersteunen: nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:40

Ik gebruik Vitalbix daily complete sinds mijn paard 1.5 is, ze is nu 5. En met marstall force zie ik ook gezonde glimmende paarden. Het zal elkaar niet zo veel ontlopen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Middels voeding de groei ondersteunen: nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:27

Ik heb voor mijn jonkie Lexa Junior. Een vitaminebrokje speciaal voor jonge paarden (tot 4 jaar). Als je geen krachtvoer wilt voeren, is dat misschien een oplossing. Ik ben er zeer over te spreken.

Overigens krijgt die van mij in de zomer (24/7 land) geen krachtvoer bijgevoerd, alleen om de dag een pavo summerfit koek.

In de winter krijgt ze twee keer een kwartje met dus die brokjes. Ze is een quarter, dus sober voeren is wel handig.

Ze was heel snel in haar ontwikkeling overigens.

Hier net 3 jaar.
Afbeelding

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Re: Middels voeding de groei ondersteunen: nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 12:48

Dank jullie wel voor de input! Ik ben inderdaad voor een vitaminebrok gegaan. Tegen de tijd dat zij in training gaat, zal ik opnieuw kijken wat voor haar goed is.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:08

Rien_92 schreef:
Dank jullie wel voor de input! Ik ben inderdaad voor een vitaminebrok gegaan. Tegen de tijd dat zij in training gaat, zal ik opnieuw kijken wat voor haar goed is.


Klinkt slim. Mijn Lippizaner van 5 die vol in training staat (naar leeftijd) eet nog steeds niets anders dan hooi en vitaminebrokjes en heeft energie zat, glimt als een spiegel en zit goed in haar spieren. Als je goed ruwvoer geeft heb je grote kans dat je shet het prima doet op niet zo veel krachtvoer.