Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Elektrolyten?

 
Profiel   

Meet mijn paard, een super werkwillige, hete merrie van 5 jaar.

Zij zweet alleen enorm. Na amper 5 minuten draven staat het schuim al tussen der billen en na 20 minuten longeren druppelt het zweet onder de buik vandaan. Ze heeft altijd schuim onder het dekje en geregeld op hals. Kortom, altijd flink nat. Ze heeft het altijd warm, met flinke vorst is 100 gram voldoende voor haar.

Dit is nu al, dus laat staan met een hittegolf.

Iets in mij zegt dus, dat moet je aanvullen, al dat zout.

Maar aan de andere kant, mijn paard is topfit. Glimt als een spiegel, zit goed in der vel, wil altijd werken, heeft altijd (meestal teveel) energie en ik merk verder niks aan een tekort. Hoe merk je dat?

Ze staat hele dagen op een vol grasland, altijd water, liksteen, goed hooi/voordroog en gewoon een klein beetje brok (want energie genoeg haha)

Oja verder wordt ze op L/M niveau gereden, goeie conditie
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 17:22 



 
Profiel   

Ik zou niet direct teveel zorgen maken hoor, zeker niet met een liksteen (zit waarschijnlijk zouten in? Anders is ie ook niet zo gezond). Als ze geen hele dagen zweet maakt het niet zo veel uit vgm

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 17:30 



 
Profiel   

Eens advies vragen aan een veearts en kijken wat die er van zegt.
Er bestaat muslie met toegevoegd elektrolyten, maar als ze zo heet / voorwaarts is van zichzelf is dat denk ik geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 17:44 



 
Profiel   

Je kan wel eens bloed laten prikken na inspanning maar dat is dan ook weer zo’n gedoe, moet dan net op het juiste moment etc... en dan nog zegt het niet veel want wie weet vult dat tekort zich vanzelf weer aan door inderdaad jouw management. Ik zou je gevoel volgen, als je paard niet aangeeft dat er een tekort of probleem is zou ik niets ondernemen :) je kan natuurlijk wel eens elektrolyten proberen en dan kijken of je een verschil merkt, is ze nog frisser de volgende dag? Komt ze nog beter aan de start bij training de dag erna? Als dat niet zo is hoef je je al helemaal geen zorgen te maken denk ik! Als je de aangegeven dosering volgt zijn elektrolyten vrij ongevaarlijk, gezien je aangeeft dat ze ook overvloedig zweet en zelfs schuimt kan je er vanuit gaan dat ze dit ook verbruikt. Wel zorgen voor voldoende drinkwater (maar dat spreekt voor zich) want een teveel aan elektrolyten is ook niet goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 18:03 



 

Met een handje brok krijgt ze niet de benodigde vitaminen en mineralen binnen.
Ben je in gelegenheid dit te ( laten) vervangen door een vitamine brok?
Dan heb je met een kleine gift wel alles binnen. En als je wilt kan je dat dan altijd nog aanvullen met iets..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 09:44 



 
Profiel   

Je kan er eventueel voor kiezen om "naar behoefte" aan te bieden. Door het water in een extra bak water (dus naast gewoon water). Dan kan het paard ervoor kiezen als ze daar behoefte aan hebben of laten staan. Vind ik veiliger dan het door het voer te forceren. Je kan ook je voer even nagaan. Als je brok voert zou het zomaar zo kunnen zijn dat daar al een mooie portie doorheen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 09:58 



 
Profiel   

Overal mineralen ed maak ik me dan weer niet druk. Ze staan op een boerenbedrijf dus de graslanden worden vaak bemest met van alles, staan ook altijd in vol gras. Ze krijgt 2x een halve kg brok, dat is ook niet heel weinig.

Je bedoelt met oplosbare elektrolyten?

Bloedonderzoek kan idd, maar is idd een heel gedoe en zou ik doen bij klachten, maar die heb ik dus niet haha

Volgens mij krijgen ze pavo sportbrok, himalaya liksteen en hooi van eigen land gecontroleerd. Het is meer dat ik denk zoveel zweet jeetje en die hype rondom elektrolyten haha. Maar idd misschien is proberen en kijken of ik verschil merk

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 11:45 



 
Profiel   

Ze plassen het gewoon weer uit als je teveel geeft.. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 14:35 



 
Profiel   

Ik heb ook elektrolyten. Ik heb ze vorig jaar ook gevoerd, maar ik merkte geen verschil. Mijn paard drinkt goed, ook op vreemde locaties dus eigenlijk was er niks aan de hand en heeft ze het niet nodig gehad. Ze likt tijden veel aan haar liksteen, soms minder.

Nu een jong paardje, heet. Zweet snel en veel en likt onwijs veel aan haar liksteen. Ik denk dus dat ze daarmee haar tekorten aan vult. Ze drinkt ook prima dus daar maak ik me ook geen zorgen om.

Ik heb ze dus nog niet nodig gehad.. Maar ze kunnen idd het teveel weer uit plassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 15:19 



 
Profiel   

Wij hebben marstal vitamine brok, daar zitten elektrolyten in. Zoiets Niks?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 15:30 



 
Profiel   

Ik geef alleen elektrolyten bij op de dagen dat ze enorm gezweet heeft tijdens het werk. Ik geef het dus niet elke dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 23:59 



 
Profiel   

Maar dat enorm zweten doet mijne dus elke dag haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-19 09:29 



 
Profiel   

Dan mag je inderdaad gerust zout bijgeven. Dat hoeft niet een speciale elektrolytenmix te zijn, gewoon keukenzout mag ook (of een mix van keukenzout en lo-salt). Natrium is toch datgene wat ze het meeste uitzweten van alle zouten.

Een paard wat goed aan een zoutblok likt zal idd zelf al aardig wat aanvullen, maar anders bij zoveel zweten zeker zelf wat zout bijgeven. Nou zal tijdens dresuurwerk het zoutverlies niet extreem zijn zoals bij eventing en endurance, maar een klein beetje aanvullen (rond de 50-70gr per dag) kan zeker geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-19 09:57 



 
Profiel   

Ik geef op dagen dat het warm is of dat ik verwacht dat ze veel gaan zweten elektrolyten van pharmahorse erbij. Gewoon 2 schepjes door je muesli of slobber. Ideaal spul. Mijn paarden hebben een liksteen in de box, maar die gebruiken ze liever niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-19 10:04 



 
Profiel   

Djilna schreef
maar een klein beetje aanvullen (rond de 50-70gr per dag) kan zeker geen kwaad.



Dan ben ik nog te voorzichtig qua hoeveelheid denk ik, geef max. 30 gram per dag. Geldt die 50-70 gram voor pony's en paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-19 15:11 



 
Profiel   

Voor dagelijks onderhoud is 30gr zat, maar na flink zweten mag het wel iets meer zijn. De uiteindelijke benodigde hoeveelheid hangt af van de duur en intensiteit van de inspanning en (dus) de mate van zweten. Hoe meer zweet, hoe meer zouten je moet aanvullen. De grootte van je paard of pony bepaalt dan ook mede de hoeveelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-19 15:17 



 
Profiel   

Ja? Dus gewoon wat zout doornl slobber?

Ik zag van voermeesters geloof ik een slobber, iemand ervaring mee?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-19 15:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen