Wat heeft mijn merrie nodig 24/7 paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TsarinaZ
Berichten: 927
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Belgie, Temse

Wat heeft mijn merrie nodig 24/7 paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 15:07

Sinds een week heb ik mijn paarden aan huis staan. 1 merrie van 1m55 en 1 shetlander. De shetter hoeft natuurlijk niet veel bijzonders het is vooral voor mijn merrie.

Ze krijgen onbeperkt ruwvoer op 3 verschillende plaatsen in de paddock en stal. Ze staan 24/7 op de paddock 3x per week gaan ze enkele uren op het gras. 2x per dag krijgt ze ook 1 schep care for life van pavo wegens ze snel last heeft van spierbevangenheid. Dit is ook de reden dat ze zo weinig gras mag. Alles gaat tot nu toe goed, toch vroeg ik me af of paarden die zo veel in het zand staan iets extra nodig hebben van supplementen. Dan denk ik aan vitaminen, mineralen,

Uiteraard ga ik ze regelmatig een zandkuurtje geven.

Graag hoor ik jullie tips en ervaringen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat heeft mijn merrie nodig 24/7 paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:04

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Anoniem

Re: Wat heeft mijn merrie nodig 24/7 paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:09

Dat hangt helemaal van je ruwvoer af en wat daar in zit. Als je het heel precies wilt doen moet je dat laten analyseren en dan kijken welke stoffen er missen en dat heel specifiek aanvullen. Geldt trouwens net zo goed voor je shetlander als voor je grote pony, als ze tekorten krijgen worden ze ziek. Maar dat analyseren is duur en het is ook een heel gedoe, dus je kunt ook gewoon een vitaminebrokje bij geven. Ik weet niet wat er allemaal in de pavo zit die je geeft, als daar genoeg vitaminen in zitten dan hoeft dat niet, maar ik denk eigenlijk dat dat niet echt een vitamine supplement is dus dan zou ik er bijvoorbeeld Vitalbix bij geven. En je shetLander mag ook gewoon een vitamine brokje maar dan iets minder. In het voorjaar en de herfst geef ik er dan nog wat lijnzaad olie bij.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:10

Ik houd die van mijn vergelijkbaar (ook vergelijkbaar formaat) en geef vitaminekorrel (pavo vital) en zo nu en dan een zandkuur. Doen ze het prima op. Hebben wel een schuilstal overigens.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:11

Ik geef mijn KWPN elke dag een handje metazoa vitaminebrok. Voor de rest krijgt hij enkel ruwvoer en beperkt gras. Hij doet het daar super op. Als hij iets energie tekort komt in de winter dan geef ik nog wat lijnzaad bij de vitaminebrok.