Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voeding jong paard

 
Profiel   

Hallo iedereen!
Ik heb een 2-jarige merrie die 24/24 buiten staat in een kudde(met schuilstal). Nu vraag ik me af ivm haar voeding of ik het wel goed doe. Momenteel krijgen ze nog geen hooi bij want er staat nog genoeg gras. S’ochtends krijgen ze 1 schep en s’avonds 2 scheppen recreatievoeding. Ikzelf geef nog een handje cavalor juniorix met wat pavo vital en omega olie bij omdat ik wil dat ze al haar vitaminetjes binnen heeft. Ze weegt nu 460 kilo en is 1m60 groot. Gewicht is al 3 weken hetzelfde. Is dit oke? Geef ik teveel of te weinig eten? Wil ze ook niet teveel korrels geven want ben wat bang voor hoefbevangenheid maar wil dat ze zeker alles binnen heeft dat ze moet hebben. Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:45 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat jonge paarden die geen bijzondere arbeid verrichten genoeg moeten hebben aan 24/7 ruwvoer en iedere dag een handje vitaminebrok.
Ik zou zelf nooit een jong dier krachtvoer gaan geven.
Uitzondering voor medische noodzaak daargelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 10:59 



 
Profiel   

Als ze goed in de spieren zit en je de ribben wel echt kan voelen, maar niet kan zien, zit je goed met dit dieet.

Jonge paarden hebben een verhoogde eiwitbehoefte, daar zie je het nogal eens op mis gaan. Wij hebben nu eiwitarm hooi dus krijgen ze luzernebrok bij (nu Metazoa hp23 ivm leveringsproblemen, normaal Arie blok luzernebrok).

Hier hebben tot nu toe alle jonge dieren, inclusief de shetten, krachtvoer nodig gehad om mooi op gewicht te blijven, ondanks onbeperkt hooi. Maar daardoor hebben we geen magere slungels gehad en ook ons huidige jonge dier (nu 2 jaar, 4 maanden), wordt meestal al als volwassen geschat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:32 



 
Profiel   

Mizora schreef
Als ze goed in de spieren zit en je de ribben wel echt kan voelen, maar niet kan zien, zit je goed met dit dieet.

Jonge paarden hebben een verhoogde eiwitbehoefte, daar zie je het nogal eens op mis gaan. Wij hebben nu eiwitarm hooi dus krijgen ze luzernebrok bij (nu Metazoa hp23 ivm leveringsproblemen, normaal Arie blok luzernebrok).

Hier hebben tot nu toe alle jonge dieren, inclusief de shetten, krachtvoer nodig gehad om mooi op gewicht te blijven, ondanks onbeperkt hooi. Maar daardoor hebben we geen magere slungels gehad en ook ons huidige jonge dier (nu 2 jaar, 4 maanden), wordt meestal al als volwassen geschat.



Je kan wel haar ribben zien, dus denk soms dat ze misschien meer nodig heeft dan enkel onbeperkt gras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:37 



 
Profiel   

LauraCapella schreef
Mizora schreef
Als ze goed in de spieren zit en je de ribben wel echt kan voelen, maar niet kan zien, zit je goed met dit dieet.

Jonge paarden hebben een verhoogde eiwitbehoefte, daar zie je het nogal eens op mis gaan. Wij hebben nu eiwitarm hooi dus krijgen ze luzernebrok bij (nu Metazoa hp23 ivm leveringsproblemen, normaal Arie blok luzernebrok).

Hier hebben tot nu toe alle jonge dieren, inclusief de shetten, krachtvoer nodig gehad om mooi op gewicht te blijven, ondanks onbeperkt hooi. Maar daardoor hebben we geen magere slungels gehad en ook ons huidige jonge dier (nu 2 jaar, 4 maanden), wordt meestal al als volwassen geschat.



Je kan wel haar ribben zien, dus denk soms dat ze misschien meer nodig heeft dan enkel onbeperkt gras?


Ik lees in je andere topic dat je haar nog maar net hebt, ik zou eerst even aankijken hoe ze het hier op doet voor je er (nog) meer voer in doet...ik gaf mijn jonkie naast weidegang en hooi een kilo basisbrok per dag toen ie aan het werk ging (4 jaar). Ik ben toen al snel overgestapt op een vitamine brok en voor het langer kauwen meng ik dat met grasmix van havens. Afgezien van een paar penen per dag krijgt ie verder niks.
Is ze recent ontwormd? Want als ze met dit voerbeleid niet minder schraal wordt is dat misschien iets om na te gaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 18:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen