Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe goed werkt een graasmasker?

 
Profiel   

Hallo allemaal!!
Ik heb 2 mini shetty's staan, zij staan 4u per dag op de wei (dit wordt gedaan door staleigenaar). Aangezien ze snel dik worden en een shet niet zoveel uren gras nodig heeft, heb ik ze graasmaskertjes aangedaan.

Nu ben ik benieuwd, hoeveel minder gras krijgen ze binnen met graasmaskers? :D
Ze staan nu op goed gewicht, maar hoeven niet dikker te worden :9
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 10:24 



 
Profiel   

Volgens Britse onderzoekers van de Waltham Equine Studies Group:

Zonder graasmasker eet een pony ca. 0,80% van zijn lichaamsgewicht in drie uur. Voor een pony van 350 kg betekent dit dus 2,8 kg droge stof. Dit is ca. 17,5 kg gras/3 uur = 5,8 kg gras per uur.

Met graasmasker eet een pony ca. 0,14% van zijn lichaamsgewicht in drie uur. Voor een pony van 350 kg betekent dit dus 0,49 kg droge stof. Dit is ca. 3,06 kg gras/3 uur = 1,02 kg gras per uur.

Gemiddeld genomen zorgt een goed passend graasmasker voor een vermindering van droge stof opname met ongeveer 82%, in vergelijking met pony’s die vrij kunnen grazen.

Bron: voervergelijk.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 10:40 



 
Profiel   

oh super interessant! Blij dat het zo goed werkt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 11:00 



 
Profiel   

Bij mijn shet werkte het héél goed! Alleen kreeg hij wel schuurplekjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 11:00 



 
Profiel   

waar kreeg hij plekjes? dan check ik die bij de mijne ook eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 11:02 



 
Profiel   

Rond zijn neusje, vooral de rand van de korf :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 11:10 



 
Profiel   

ik hou het in het oog dan! tot hiertoe geen last mee gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 11:11 



 
Profiel   

Hier een pro met graasmasker dus bij hem heb ik het gaatje kleiner moeten maken.
Dus werkt niet voor alle even goed helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 15:46 



 
Profiel   

Hier is de shet beter op gewicht te houden, alsnog Hollands welvaren maar niet meer gevaarlijk dik. Ze draagt hem om de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 15:47 



 
Profiel   

hier een c pony die een graasmasker draagt. hij blijft mooi op gewicht nu maar we moeten wel geregeld een nieuw masker kopen want meneer maakt het gat zelf groter :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 16:51 



 
Profiel   

MarieLynn schreef
oh super interessant! Blij dat het zo goed werkt!!


Ik had het van Google geplukt :+
Dus als je er meer over wil lezen moet je even zoeken op dat onderzoek, dan krijg je meer resultaten en bronnen en kun je er verder over doorlezen :j

In elk geval helpen graasmaskers zeker wel, indien het nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 18:40 



 
Profiel   

Hier haflinger ook met graasmasker. Scheelt heel wat overgewicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 18:53 



 
Profiel   

Hier werkt het ook goed. Schuurplekken had mijne ook wel, vooral op haar kinnetje :(:) En ze heeft hem niet graag om, daarom boel ik me altijd een beetje bezwaard om hem om te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 19:12 



 
Profiel   

Ik heb aan de onderkant stukje fleece bont ingenaaid en dat helpt tegen schuurwondjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 19:14 



 
Profiel   

Welk graasmasker hebben jullie?
Ik twijfel tussen
https://www.divoza.com/nl/shires-deluxe-graasmasker
en
https://www.cheepoohorse.com/graasmaske ... asmaasker/

Een vriendin van mij heeft de eerste, die blijft goed zitten, maar geeft wel echt schuurplekken. Een andere vriendin van mij heeft de onderste en vindt die weer fijner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-19 15:46 



 
Profiel   

Mijn pony heeft een snoetje maatje shet, en heeft bewust een korf maat middel van greenguard en dat ding daar zwemt hij in met zijn neus en heerlijk luchtig.
Hij is groot zat en ondanks dat hij schuurgevoelig is nooit wondjes, ik heb wel het halster erbij van greenguard.
Die bloempotten deed hij af, deze accepteert hij beter.
Ik zie hem ook max 3 sprieten gras of ruwvoer tegelijk wegwerken met de greenguard om en hij doet het goed zo.
Zonder is het echt een veelvraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-19 16:13 



 
Profiel   

Equardor schreef
hier een c pony die een graasmasker draagt. hij blijft mooi op gewicht nu maar we moeten wel geregeld een nieuw masker kopen want meneer maakt het gat zelf groter :+


Dit. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-19 16:37 



 
Profiel   

Mijn minishet kan 24/7 op het gras als hij zijn masker continu aan heeft. Mijn paard (KWPN er) werd vorig jaar zonder masker te dik. Als ze nu ca 12 uur per etmaal het masker opheeft blijft ze op een mooi gewicht. Bij 24/7 masker op, valt ze teveel af.
Shet heeft bloempot, paard heeft greengard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-19 17:00 



 
Profiel   

Ik heb wel een gevalletje gehad dat door het "anders" grazen door de korf de speekselklieren wat meer opgezet waren bij de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-19 17:06 



 
Profiel   

Ja dat heb ik bij mijn connemara ook, dikkere speekselklieren tijdens weideseizoen.

Zonder haar graasmasker had zij de wei niet op gekund, of veel korter. Nu kan ze toch lekker met de rest de wei op. Ze gaan sowieso niet 24/7, maar ca 6 uurtjes momenteel tot later in de zomer overdag gehele dag.

Ik ben erg tevreden over de Greenguard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 12:32 



 
Profiel   

die van mij krijgt hem af.. bijna alles al geprobeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 12:37 



 
Profiel   

Cactusknuf, ik heb ook zo’n houdini.
Oplossing: greenguard mét greenguard halster en overal goed strak doen.
En de extra keelriem gebruiken en deze zo strak doen dat het met hoofd omhoog echt strak zit, bij grazen zit het dan losser en kan er een vuist tussen.
Als dat bijgeleverde keelriempje niet werkt vervangen voor een hondenhalsband.
Ik heb een oud hondentuig verbouwd en ik heb een tie-rap als breekpunt aan de halsband, en deze heeft tot nu toe twee keer knal gezegd toen het moest.
Ik vond het toen heel veel geld de greenguard maar hij is geweldig, halster is ook van hele goede kwaliteit en de riempjes van de korf zijn vervangbaar.
Mijn korf heb ik nu 3x moeten repareren in 2,5 jaar, 2x een riempje foetsie, keelriempje was een keer weg, denk -godzijdank- toen het moest gebroken.
Toen enkel een andere halsband gefixt en een keer een stikseltje aan een nylon riempje moeten vervangen, 3 minuten werk met naald en draad.
Nu heeft meneer na ruim twee seizoenen een onschuldig scheurtje in de korf gekregen door klooien aan de hooiruif, maar nog gaat dat ding denk jaren mee.
Die bloempotten gaan niet eens een heel seizoen mee, kosten ook zo €30 en hij doet ze af, hij was ook vanaf dag een blijer met de greenguard dan met bloempot.
Dat ding is zo lekker luchtig, hij heeft een maat medium terwijl hij pony heeft waardoor hij ook zou kunnen gapen enzo.
Het was effe schrikken het bedrag maar het is het waard geweest, hij laat hem nu om al probeert hij hem nog wel af te doen.
Zit zijn kop onder de bagger en het riempje op zijn voorhoofd scheef, en ondertussen heel onschuldig kijken uiteraard. :D
Heerlijke is ook dat hij nu veilig voordroog mee kan eten op de wei met droogte, hij kan ook voordroog meesnoepen zonder dat hij zich dood eet.
Hij vind dat veel veel te lekker en blijft maar bunkeren, alternatief zonder greenguard had helaas voor hem nu al de paddock geweest, nu staat hij in de kudde op de wei.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 16:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen