Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 12:20

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuw paard. En ik ben op zoek naar een goed voeradvies voor haar. Nu is er zóveel te vinden dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. Wellicht kunnen jullie me op de juiste route zetten?

Wat info over mijn merrie:
Ze is 5 jaar oud, 166 groot en sinds een jaartje ong onder het zadel. Ze staat wel in training maar is bij lange na nog niet op volledig rij-niveau. Een stuk daarvan is rijtechnisch, merrie heeft meer leiding en duidelijkheid nodig dan ik haar kon geven. Dit gaat echter wel steeds beter nu we elkaar beter leren kennen. Ik denk echter dat er qua (overtollige?) energie nog winst te behalen is.
Het is een kwpn-er, aan vaders kant een Johnson-nakomeling en aan moederskant volledig Gelders. En ja, ze is qua gedrag wel een typische Gelder af en toe :-)

Ze staat nu op een kwart vente sport extra in de morgen en avond. Daarnaast 3x voordroog in voldoende hoeveelheid. Ze staat op stro. En daarnaast krijgt ze van mij 50 gr Moody Mix, om haar hormoonbalans te reguleren. Dit heeft duidelijk gewerkt. Ze is wat regelmatiger in haar hengstigheid geworden. Nog steeds is het een slettebak zodra er een ruin naast staat hoor maar ik zie wel verbetering. Verder krijgt ze sinds kort van mij een beetje muesli Natures best om de moody mix te geven. Dit ipv de slobbermash waar meer suiker in zat. En geef ik sinds dr muesli ook extra magnesium en lijnzaadolie bij de afgelopen 3 dagen. Ook krijgt ze een redelijke hoeveelheid wortels nu.

Ik zie dat ze snel wat jeukjes op staart en manen heeft. Had gehoopt dat dat weg zou zijn zodra ze niet meer op het land zou staan, maar alhoewel minder, is het niet volledig weg.
Daarnaast merk ik nu ze op de paddock staat (3 uur pd en geen ruimte om energie kwijt te kunnen) dat ze in het werk zowel ohz als bij het wadh veel te veel energie heeft. Ze reageert op elk dingetje wat ze hoort of ziet door weg te springen. Ik ben dus meer bezig om alle energie in goede banen te leiden dan dat we aan echt rijtechnische zaken toekomen.

Genoeg om aan te werken dus, maar waar zou ik qua voer nog winst kunnen behalen? Wat zouden jullie voeren en waarom?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:22

Ik denk dat je niet naar het voer, maar naar haar huisvesting moet kijken.
Ze staat 21 uur op een heel klein stukje waar ze haar energie natuurlijk niet kwijt kan.
Als ze gewoon overdag (of24/7) buiten staat, heb je, gok ik zo, een heel ander paard.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:38

Beginnen met wortels weglaten, onnodig en barst van de suikers .

En een jong paard heeft echt genoeg aan een handje vitaminebrokjes en heel goed ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-11-19 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:45

Ik denk inderdaad dat je zoals lies hierboven al zegt beter kan kijken naar een plekje waar ze langer buiten kan en ook haar energie kwijt kan. Mijn bijrijdpaard is ook erg energiek en bij hem merk ik enorm verschil wanneer ik 's middags ga en hij al een halve dag op de wei heeft kunnen ravotten, of wanneer ik 's ochtends ga en hij van stal af komt (dan kan ik eerst een half uur overgangen rijden voordat meneer een beetje z'n ei kwijt is :o )

paars

Berichten: 5563
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:46

Ook kan je de sportbrok, al lijkt het niet veel, weg kan laten. Probeer het eens, idd met weglaten van de wortels. Je merkt het snel genoeg. Wees niet bang dat ‘ie tekort krijgt. Goed hooi is een prima basis.
Huisvesting is zeker ook belangrijk, hoe meer vrije beweging hoe beter zo’n jong paard de energie kwijt kan. Vaak echter niet zo snel te realiseren. Vandaar (en sowieso) eerst je voer aanpassen. Je bent eigenlijk steeds een katapult aan het spannen met teveel energie in het voer. En dat moet eruit. Logisch.
Heb zelf “ooit” met mijn toen jonge paard daar echt enorm veel verschil gemerkt. Die kreeg ook sportbrok. Werd er erg nerveus en springerig van.
Succes!

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:08

Ik kan die sportbrok niet aan mijn merrie geven, dan wordt ze heel wakker en reageert overal op. Zij staat op basisbrok en ik vul het aan met pavo sportfit? muesli, waar ze niet heet van wordt. De basisbrok alleen maar omdat ze op stal brok voeren en ze de tent afbreekt als ze niks krijgt, haha. Hier is het een keer per ongeluk verwisseld, waardoor ze de sportbrok kreeg ipv basis en het was een ramp, terwijl het normaal echt een braaf dier is. Wel wakker, maar niet zo extreem schieterig

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:13

bigone schreef:
Beginnen met wortels weglaten, onnodig en barst van de suikers .

En een jong paard heeft echt genoeg aan een handje vitaminebrokjes en heel goed ruwvoer.


Wauw...
Klopt geen barst van.
80 procent is water.
De suikers zijn zelfs verwaarloosbaar.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 13:15

Thanks voor de reacties al!Ik dacht juist dat wortels niet of nou ja weinig suikers bevatten? Die kan ik idd verminderen of helemaal niet meer geven. Makkelijk te testen. Zou ze ook explosiever worden van de lijnzaadolie? Die geef ik ivm de zandpaddock, maar zou ik ook nog weg kunnen laten?
We hebben een goede kwaliteit ruwvoer gelukkig, van eigen land. Maar zonder enige aanvulling? Dat lijkt me wat weinig voor haar. Buiten dat, op zijn minst een handje zodat ze niet 'overgeslagen' wordt in de voerronde lijkt me toch wel fijn. Heb net een voeradvies aangevraagd bij vitalbix. Eens kijken wat zij aangeven. Ik denk dat de sportbrok extra te veel voor haar is.

Huisvesting: ik zit in de Randstad en op kleigrond. Tuurlijk zie ik dat ze onvoldoende energie kwijt kan nu. Maar in dit topic vraag ik voeradvies ;-)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:24

Charmaine schreef:
Thanks voor de reacties al!Ik dacht juist dat wortels niet of nou ja weinig suikers bevatten? Die kan ik idd verminderen of helemaal niet meer geven. Makkelijk te testen. Zou ze ook explosiever worden van de lijnzaadolie? Die geef ik ivm de zandpaddock, maar zou ik ook nog weg kunnen laten?
We hebben een goede kwaliteit ruwvoer gelukkig, van eigen land. Maar zonder enige aanvulling? Dat lijkt me wat weinig voor haar. Buiten dat, op zijn minst een handje zodat ze niet 'overgeslagen' wordt in de voerronde lijkt me toch wel fijn. Heb net een voeradvies aangevraagd bij vitalbix. Eens kijken wat zij aangeven. Ik denk dat de sportbrok extra te veel voor haar is.

Huisvesting: ik zit in de Randstad en op kleigrond. Tuurlijk zie ik dat ze onvoldoende energie kwijt kan nu. Maar in dit topic vraag ik voeradvies ;-)


Probeer eens een onafhankelijke adviseur.
Want meestal is het "wij van wc eend" en dat kan een vertekend beeld geven.

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:26

Wortels bevatten vooral water en weinig suiker.
Als je alleen naar de droge stof uit wortels kijkt, al het water eruit, dan zit er wel een hoog suikeraandeel in.
De stukjes gedroogde wortel in muesli, maar dat moet je dan weer in verhouding zien, hoeveel wortel zit er in de muesli.

Gewoon een wortel als beloning kan helemaal geen kwaad.

Verder denk ik, met anderen, sportbrok vervangen door basisbrok en veel meer naar buiten. Minimaal de gehele tijd dat het licht is overdag.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:39

Een wortel als beloning is ook geen probleem, echter ts geeft aan dat er nogal wat wortels in gaan en dat kan net te veel zijn.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:48

maralyn schreef:
bigone schreef:
Beginnen met wortels weglaten, onnodig en barst van de suikers .

En een jong paard heeft echt genoeg aan een handje vitaminebrokjes en heel goed ruwvoer.


Wauw...
Klopt geen barst van.
80 procent is water.
De suikers zijn zelfs verwaarloosbaar.


Kilo wortels is voor 4% suiker, dus 40 gram, niet veel maar een paard dat er gevoelig voor is icm met al het andere wat hij krijgt kan het net te veel zijn. En een kilo wortels is niks, geef een halve emmer en er gaat al snel het veelvoudige van suikers naar binnen. 40 gram is al 10 suikerklontjes dus reken maar uit.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:54

Ik zou beginnen met voer met minder suiker en iets wat havervrij is. Mijn jonge sportpaarden krijgen de vernieuwde Pavo Condition en zijn nog fris genoeg.

En wat betreft beweging: misschien zou je haar een keer extra uit stal kunnen halen om een halfuur te wandelen? Alle beetjes zijn iets.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:56

Los van alle goed bedoelde adviezen over voer en huisvesting moet je niet het karakter van je paard vergeten , datverander je namelijk niet door minder of meer te voeren , wel of niet naar buiten .kijk eens eerlijk naar jezelf of een paard met een dergelijke heetheid wel bij je past .zoals jezelf al aangeeft dat ze duidelijkheid nodig heeft , dit soort paarden zijn gebaat bij duidelijkheid en rust . Overigens niet aanvallend bedoeld :)

paars

Berichten: 5563
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:06

Charmaine schreef:
Zou ze ook explosiever worden van de lijnzaadolie? Die geef ik ivm de zandpaddock, maar zou ik ook nog weg kunnen laten?
We hebben een goede kwaliteit ruwvoer gelukkig, van eigen land. Maar zonder enige aanvulling? Dat lijkt me wat weinig voor haar. Buiten dat, op zijn minst een handje zodat ze niet 'overgeslagen' wordt in de voerronde lijkt me toch wel fijn.

Lijnzaadolie helpt sowieso niet tegen zand. Daarvoor moet je lijnzaad of sandclear geven (naast voldoende ruwvoer).
Wat betreft de aanvulling: maak je echt geen zorgen.
En bij de voerbeurt een handje muesli, en zet eventueel een bakje volgepropt met hooi klaar. Als ze maar iets krijgt, en niet wordt overgeslagen daar gaat het in dit geval om voor je.

bigone schreef:
[40 gram is al 10 suikerklontjes dus reken maar uit.

Exact.
Stel je dus even dat stapeltje klontjes voor als je een kg wortelen voert.

Probeer niet te ingewikkeld te denken. Voeradvies: met gezond verstand kom je een heel eind. Je jonge paard, een bewegingsdier, staat 21 uur stil, 3 uur in een kleine paddock (schrijf je) en mss een uurtje beweging met jou waar hij eigenlijk vooral moet bewegen in een tempo wat jij wil. Die heeft dus qua voer alleen een goede basis nodig. Thats it.

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:22

Ik vernam laatst van een vriendin die een fijn voeradvies heeft gekregen van de Blauwe Hengst. Wellicht ook wat voor jou?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:30

Mijn bijrijdpaard is ook zo'n bommetje energie. Haalt overal energie uit. Zij krijgt een hand grasbrok, geweekt in een laagje water, en een klein schepje vitamine brokjes. Verder uiteraard voldoende ruw voer maar meer krijgt ze niet.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:42

Maar TS, ik heb met dat merk sportbrok dus ook die ervaring. Dat had niks met karakter te maken, maar echt puur met sportbrok van die leverancier. Hebben jullie niet de keuze voor basisbrok?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:35

In suiker zit helemaal niet veel suiker dus een paar penen lijken me geen probleem. Tenzij ze heel gevoelig daarop is.

Waarom probeer je niet een vitamine brokje? Alleen hooi lijkt me niet voldoende, in het ruwvoer zit toch niet genoeg. Er zijn ondertussen echt veel merken die goede vitamine brok hebben. Ook met keuze of je luzerne als drager wilt of niet.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:41

Mijn Gribaldi-merrie staat sinds enkele maanden op 2x een half schepje Havens Coolmix (muesli zonder haver) en dat maakt echt een wereld van verschil. Verder krijgt ze voordroog en een beetje voedingsarm hooi erbij.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:49

Charmaine schreef:
Zou ze ook explosiever worden van de lijnzaadolie? Die geef ik ivm de zandpaddock, maar zou ik ook nog weg kunnen laten?


Olie levert trage energie in tegenstelling tot suikers die voor snelle energie zorgen, maar het geeft wèl energie. Bij sommige van de paarden merk ik geen verschil, mijn merrie wordt er wel feller op.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:42

En van mijn paarden werd ook helemaal lijp van wortels. Dus dat zou ik iig even weglaten om te kijken wat het effect is.

En voor het werk dat ze doet volstaat goed en veel ruwvoer met een vitaminebrok (zelf voer ik Equilin).

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:51

Pytje schreef:
En van mijn paarden werd ook helemaal lijp van wortels. Dus dat zou ik iig even weglaten om te kijken wat het effect is.

En voor het werk dat ze doet volstaat goed en veel ruwvoer met een vitaminebrok (zelf voer ik Equilin).

Ik schat in dat vervangen van voordroog door goed hooi beduidend meer resultaat zal geven, naast meer buiten in een fatsoenlijk grote paddock.

Handjevol basisbrok, flinke bult hooi, wat wortels en eventueel een vitaminekorrel moet het doen.
Krijgt ze te weinig, dan begin je bij meer hooi/ruwvoer en pas als daar echt niet meer in te proppen is, voer je wat meer brok.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:51

Dit voer ben ik na een onderzoekje op bokt gaan gebruiken. Kan nog niet zeggen of het helpt en ik ben begonnen met nerv control pavo supplement.

Ik snap dat je haar huisvesting niet kan veranderen. Stukje zal ook karakter zijn.

Basis brok zou mijn eerste ingeving zijn om te voeren.

Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:16

bigone schreef:
maralyn schreef:

Wauw...
Klopt geen barst van.
80 procent is water.
De suikers zijn zelfs verwaarloosbaar.


Kilo wortels is voor 4% suiker, dus 40 gram, niet veel maar een paard dat er gevoelig voor is icm met al het andere wat hij krijgt kan het net te veel zijn. En een kilo wortels is niks, geef een halve emmer en er gaat al snel het veelvoudige van suikers naar binnen. 40 gram is al 10 suikerklontjes dus reken maar uit.


Dit verhaal klopt gedeeltelijk.

In kleine worteltjes zit inderdaad ongeveer 40 gram suiker per kg
In winterwortel zit veel minder, 3 gram/kg.

Dat maakt nog al verschil en in verhouding tot wat ze uit ruwvoer binnen krijgen verwaarloosbaar.

Zie fabel 3
https://www.pavo.nl/download/7196/downl ... fabels.pdf