Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 11:15

Hoi, afgelopen woensdag is ons nieuwe paard na een lange reis (zuid frankrijk - belgie) bij ons aangekomen.

Nu ziet ze er erg ingevallen uit, ribben net niet zichtbaar, afhankelijk hoe ze staat.

Ze is wel levendig , nieuwsgierig en alert :j

Ze staat 24/24 op gras (wel vrij arm gras, zandgrond) , heeft droog hooi en een liksteen.
De da zei om zeker een goede basisbrok ofzo te voeren.

Maar welk voer is dan goed? Ze is net 2 jaar van april.

Zelf dacht ik bvb aan cavalor juniorix of vitalbix breed and grow.

Iemand suggesties?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nayla op 29-06-19 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:19

Knap paardje ! <3

Ik zou om te beginnen gewoon een soort van balancer geven. Pavo Vital ofzo en het een tijdje aankijken.
Als ze hele dag gras heeft en ook hooi zou dat moeten volstaan.
In Zuid-Frankrijk is het gras lang niet zo rijk als hier, als er al gras was.
Dus voorzichtigheid is geboden dat je ze niet gaat overvoeren met wat ze nu al krijgt.

Ik vind ze er trouwens helemaal niet slecht uitzien na zo'n lange reis !

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:24

Idd een goede balancer lijkt me ook voldoende ( vitalbix is prima) ze ziet er helemaal niet zo slecht uit voor een 2 jarige..liever iets te schraal dan straks overvoerd...leuk paardje!

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 11:31

Snelle reacties, dank je wel :)

En merci, was ook op slag verliefd <3 maar toen ze aankwam schrok ik wel van hoe schraal ze was in vergelijking met de foto en video die ik eerder kreeg.

Het is moeilijk om het ingevallen deel op foto te zetten, heb net 1 toegevoegd. Het is vooral aan haar hals en billen.

Wat bedoelen jullie met een balancer? De gewone vitalbix daily en active heb ik bvb hier staan, maar omdat ze jong is dacht ik dat een voer voor jonge paarden meer geschikt zou zijn.

Edit* in Frankrijk stond ze 24/24 op een hele grote wei van verschillende ha, maar idd wel kort gras voor zover ik kan zien.
Laatst bijgewerkt door nayla op 29-06-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:33

Ben het wel met mijn voorgangers eens. Zo slecht ziet ze er niet uit. Voorzichtig aan met gras en hooi opvoeren, niet te snel volproppen. Met goed ruwvoer en een vitaminebrok moet ze het makkelijk redden.
Weet niet hoe het ontworm beleid is in Frankrijk. Maar misschien kan je daar nog even naar kijken. Kan nooit kwaad.

Edit: zie wel wat je bedoelt. Mijn ruin was na een lange reis ook in die conditie. Flinke aanslag op een paard wel, zo’n transport. Even geduld hebben denk ik.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 11:37

Ze eet gras en hooi wel rustig en met pauzes, ontworming zit wel goed denk ik, ik heb een schema gekregen van wanneer en met wat ze ontwormd is. Het was nu bijna tijd voor nieuwe ontworming dus de da heeft wel een sterkere gegeven nu.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:40

Hey !
Ik denk dat ik dit paardje herken. Hoe noemt zij ? :D

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 11:41

Rafaella ;)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:41

Balancer is een heel geconcentreerd brokje waar alles inzit om het ruwvoer aan te vullen.
Moet je dus ook maar heel weinig van geven, klein potje is dat bij Pavo Vital.
Bij Vitalbix weet ik niet hoe het zit.

Alleen maar goed dat ze eet met pauzes zou ik zeggen ! Zo doen paarden dat in de natuur ook.
Teveel paarden blijven vreten en worden daardoor veel te vet.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 11:47

Ooh ok, vitalbix is dan ook een balancer , vooral de daily complete, ik heb hun gelijk voeradvies gevraagd, hopelijk krijg ik snel respons van hun.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:50

Ik zou dan wel weer gaan voeren met een brok die geschikt is voor deze leeftijd :j
Ik voer zelf pavo, maar sommigen vallen over de suikers. Hier geen enkel probleem. Ik heb verder geen verstand van de cavalor, wat daar op genoemd staat bijvoorbeeld. Of de vital die je ook zelf noemt.
En dat eventueel aanvullen met een vitamine en mineralen brokje of poeder. Ik voer een vitamine en mineralen poeder bij aan elk paard :j

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:01

Dacht al dat zij het was ! Heb haar geboren weten worden en stond op dezelfde stal. Leuk dat ze bij een bokker terecht is gekomen :D

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:11

Cioccolato schreef:
Ik zou dan wel weer gaan voeren met een brok die geschikt is voor deze leeftijd :j
Ik voer zelf pavo, maar sommigen vallen over de suikers. Hier geen enkel probleem. Ik heb verder geen verstand van de cavalor, wat daar op genoemd staat bijvoorbeeld. Of de vital die je ook zelf noemt.
En dat eventueel aanvullen met een vitamine en mineralen brokje of poeder. Ik voer een vitamine en mineralen poeder bij aan elk paard :j


Ik ken geen brokken 'die geschikt zijn voor een bepaalde leeftijd'. Ik ken alleen maar goede brokken, balancers, vitamine/mineralenbrok die evt. tekorten in ruwvoer aanvullen. En dan zonder troep, melasse, schrot en granen.

Met goed ruwvoer (de basis) en een goede vitamine/mineralebrok, (idd pavo vital, vitalbix, metazoa, jpgef etc) en de voorgeschreven hoeveelheid, hoeven geen extra mineralen of vitaminen te worden toegevoegd. Dan kan eerder de boel uit balans brengen dan erin ;)
Het kan wel goed zijn de tandarts te laten controleren ivm wisselen en zo.

oude paarden met een slechter wordend gebit is een ander verhaal, voordat daarover begonnen wordt. Maar dat heeft een totaal andere oorzaak.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 12:12

Wat leuk xLaraaj , ik ben nog aan het wachten op haar baby fotos :)

Als je meer weet over haar hoor ik het graag :)) (mag via pc of fb) , het was niet altijd even handig communiceren met de verkoopster omdat ik geen frans praat _O-

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:15

Wat een leuk dier :)

Ik ga met mijn voorgangers mee om zeker niet te gaan volvoeren op dit moment.
Een mineralenbrokje tegen tekorten met eventueel wat lucerne of een jonge paarden brok. Het gras is nu nog vrij rijk.
Gewoon eens met een half schepje brok starten, grote kans dat ze in Augustus al te dik is :P

Is ze wel op PSSM1 getest trouwens (voordat je er brok en gras instopt)?

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 12:20

Wil ook niet overdrijven met voer idd Y)(^) , ik denk dat ik vitalbix hun advies even ga afwachten voor nu. Het zal nu ook niet erg zijn als ik nog een paar dagen wacht voor ik iets bijgeef.

Over een 2 weken komt de da haar eens goed nakijken (komt dan langs voor een ander paard) , tanden kan hij dan ook nakijken en zeggen of ik de tandarts moet laten komen. (Wat ik niet direct verwacht bij zo een jong paard).
Smid komt woensdag al langs. :)

Edit: nog niet getest op pssm, ik stuur komende week een staal haren op voor een panel 5 test. Vader is panel 5 goed, moeder is niet getest (kruising appaloosa x anglo arabier)

garffpamela

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:53

Misschien de breed and grow van vitalbix, die geef ik aan mijn tweejarige. Ik heb eerst de podowgrow van pavo gegeven maar doordat hij van de winter zo druk was ben ik over gegaan op de vitalbix. Ik heb er luzerne bij voor als hij wat schraal zou worden.
Ik denk dat het per paard scheelt en dat je haar misschien eerst even de tijd moet geven om te wennen en zien hoe ze er over een week of twee uitziet.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 00:03

Zet het dier gewoon op een volle weide. Over een maand herken je haar al niet meer terug.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 10:01

Bedankt allemaal, ik ga het advies van vitalbix afwachten en in tussentijd blijft ze gewoon op de weide met wat droog hooi. :j
Heb wel de indruk dat ze pas gras gaat eten als het hooi ongeveer op is.
Verder volg ik mijn da zijn mening ook wel en zoals sommigen ook al vermeld hadden,om een balancer bij te geven en geen krachtvoer. Moet niet veel zijn. :)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Welk voer schrale 2 jarige quarter x appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:27

Ik gaf mijn 2,5 jarige breed & grow van Vitalbix bij. Hij was erg schraal toen ik hem kocht en hij is hierdoor mooi bijgekomen in combinatie met weidegang.