Vezelrijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noraafjord
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-08-15

Vezelrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 09:29

Hoi medebokkers ik heb even jullie hulp nodig, zoals de titel zegt ben ik op zoek naar iets wat vezelrijk is.

Het probleem is dat mijn 26 jarig fjordenmerrie haar kiezen helemaal glad zijn waardoor ze amper nog hooi kan malen en proppen maakt. Volgens de tandarts is alles wat ze binnenkrijgt aan hooi mooi meegenomen, maar moet ik er nu niet veel van verwachten. Gras lukt haar prima.

Toch ben ik op zoek naar iets wat heel vezelrijk is. Lucerne en grasbrokken ken ik al maar ik zou graag ook andere opties horen. Hopelijk weten jullie medebokkers ook nog wat opties.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:40

Ik zou contact opnemen met het paardenrusthuis. Zij weten alles van paarden met slechte tanden of zelfs geen tanden.

Zij kunnen gepast advies geven wat paarden nog goed weg krijgen en goed mee op gewicht blijven en kunnen kauwen nog.

De structuur van je hooi kan ook nog schelen in wat ze er van binnen krijgt.

Kidde
Berichten: 3458
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Vezelrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:56

De slobber seniores priores van Subli is een ruwvoervervanger :j

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Vezelrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:58

Ik voer aan mijn bijna tandloze oudje:
- seniores priores (ruwvoer vervanger), een berg vezel dus :)
- FibreBeet (eiwitrijk voer)
- vitaminebrokje
Alles wordt geweekt, ook t vitaminebrokje.
Ik heb een stralend gezonde pony :)

Hij probeert nog wat ruwvoer met zijn vriend binnen te krijgen maar dat schiet niet echt op natuurlijk. Daarom krijgt hij dat andere voer als basis en wat ie bij eet als hooi is mooi mee genomen :)

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:59

Hartog Grasmix, is veel fijner van structuur dan lucerne. En doordat het kort gesneden is kunnen de oudjes met een slecht gebit dit nog lang eten. Omdat dit droog is, is het ook vaak een fijne toevoeging naast alle slobbers (SP etc.)

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vezelrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:18

Als eerste zou ik pavo daily plus, Hartog compact gras, Hartog grasmix, subli omnia en pavo fibernuggets aanraden, dit zijn allemaal ruwvoerproducten.

Op gewicht gedoseerd: een mengsel van 3 delen bietenpulp, 2 delen tarwezemelen en 1 deel luzerne.

Super ruwvoervervanger.

Als geweekte ruwvoervervanger kan je subli seniores priores gebruiken (reken op 1.2kg/100kg paard, dat is 1.5 schep/100kg paard)
Of pavo fiberbeet+ pavo 18+

Als je een ongeweekte ruwvoervervanger zoekt kan je:
pavo natures best max 0.5kg/100kg paard
Subli dieetmix max 0.5kg/100kg paard
Cavalor fiber force max 1kg/100kg paard

Zorg dat je paard bij elkaar minimaal 1kg/100kg paard voert. Je mag combineren, maar niet de ongeweekte ruwvoervervanger bij elkaar optellen, bij hen is de max bepaald door de hoeveelheid selenium. De rest mag allemaal bovenop elkaar gevoerd worden.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:40

Een artikel met veel mogelijkheden ter vervanging of aanvulling van hooi : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

En heb je al ander hooi geprobeerd ? Soms scheelt het enorm veel voor het kauwen of je b.v. grof hooi of juist heel fijn hooi voert. Of lang hooi tov kort hooi.

Noraafjord
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-08-15

Re: Vezelrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 08:40

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee.

Zelf voer ik al 18+ (1 5 kg) en slobber (0.5-1 kg) van pavo en ook lucerne digest van Hartog.
Heb ook proefzakjes van de fibrebeet en fibre nuggets gekregen en die gingen er goed in.

@ mizora Helaas de pavo natures best hoeft ze niet meer nadat ze het recept hebben aangepast.

De andere producten ga ik ook even allemaal rustig bekijken om te zien wat er in zit en of ze het lust.

@maris ander hooi heb ik ook geprobeerd lang/ kort, natter/droger. Het natte wat kortere gaat er iets beter in maar alsnog maakt ze redelijk veel proppen hiervan. Gras gaat gelukkig wel goed. Maar bedankt voor het voorleggen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:44

Ik weet niet welke slobber van pavo je bedoelt, geef je dan fibrebeet of eentje op basis van granen ?? Als je geen fibrebeet voert, dan kan je de slobber beter vervangen door sp ( seniores priores ) of een vergelijkbaar product . Dus op basis van bietenpulp. Die slobbers kunnen dienen als ruwvoervervanger, slobbers op basis van granen niet.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vezelrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:29

Carli Wafer en dan even klein uurtje laten weken....