Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kuilgras en energie

 
Profiel   

Kan het zijn dat mijn paard teveel energie krijgt van kuilgras?
Ik ben een buitenrijder mijn paard krijgt in de winter kuil of voordroog dat verschild wel eens per pak
Nu is ze in de winter veel pittiger en schrikachtiger
Dat komt natuurlijk ook doordat ze meer binnen staat maar ik denk ook het voer
Zou dat kunnen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 10:14 



 
Profiel   

Zeker, rijker voer kan prima een drukker paard geven.

Houdt er rekening mee dat de spijsvertering van een paard niet gemaakt is voor kuilgras, dat is koeienvoer.
Misschien verstandig om naar je voerbeleid kritisch te kijken?

Vaak is de winter een combinatie van alles, minder buiten, frisser weer en ander voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 10:36 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Zeker, rijker voer kan prima een drukker paard geven.

Houdt er rekening mee dat de spijsvertering van een paard niet gemaakt is voor kuilgras, dat is koeienvoer.
Misschien verstandig om naar je voerbeleid kritisch te kijken?

Vaak is de winter een combinatie van alles, minder buiten, frisser weer en ander voer.

Het is niet dat koeiekuil maar vaak wat natter dan voordroog
Het is zeker van alles bij elkaar krachtvoer kan bijna niet minder want dat is al weinig en dan ook nog voor sobere rassen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 10:44 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 14:36 



 
Profiel   

Je hebt koeienkuil, van 35-50% droge stof, dat is absoluut ongeschikt voor paarden.
Dan heb je schapenkuil, van 50-65% ds, ook dat is ongeschikt voor paarden.
Voordroog, soms paardenkuil genoemd, heeft een ds van 65-75%, dat is voor sommige paarden geschikt.
En dan is er nog ingepakt hooi, met een ds van 75-85%, dat is voor de meeste paarden geschikt.
Touwtjeshooi heeft een ds van 80-90%, dat is uiteraard ook voor de meeste paarden geschikt.

Voordroog is licht vochtig, niet meer dan dat.
Verpakt hooi is alleen direct na het openen soms licht vochtig omdat het vocht wat naar het plastic getrokken is, na een half uur is dat zo droog als touwtjeshooi, alleen wat zachter en een fractie minder stoffig.

Schapenkuil kan al voor flink wat darmproblemen zorgen, veelal darmwandirritatie. Deze pijn maakt je paard on edge waardoor hij veel sneller schrikt en heftiger reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 14:45 



 
Profiel   

Hoeveel stond ze in de zomer buiten en wat kreeg ze toen te eten?
Sinds wanneer staat ze meer binnen en hoeveel binnen is dat? En hoeveel kuil krijgt ze?

Kuil en meeste voordroog is inderdaad niet geschikt. Alles begint bij een gezonde darmflora, dus goed hooi.
Van kuil geven mensen vaak ook minder en dan zou een paard en langer op stal staan en ook zonder eten. Dat in combinatie met de werking op de darmen, is dat een hele slechte combinatie.

Goed dat je naar je paard luistert!! Gedrag heeft altijd een reden.

Wat voer je er trouwens nog naast? Dat is ook behoorlijk belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 00:18 



 
Profiel   

Waarom geef je kuil en geen gewoon baaltjes hooi, ik herken het wel mijn paard was ook veel drukker toen hij kuil kreeg.Zijn darmen konden er niet tegen dus toen nooit meer gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 05:57 



 
Profiel   

Staat je paard in de winter ook op een groot stuk buiten waar die goed kan rennen? Dus niet een paddockje van 10x10? Kan ook enorm verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 06:19 



 
Profiel   

superpony schreef
Hoeveel stond ze in de zomer buiten en wat kreeg ze toen te eten?
Sinds wanneer staat ze meer binnen en hoeveel binnen is dat? En hoeveel kuil krijgt ze?

Kuil en meeste voordroog is inderdaad niet geschikt. Alles begint bij een gezonde darmflora, dus goed hooi.
Van kuil geven mensen vaak ook minder en dan zou een paard en langer op stal staan en ook zonder eten. Dat in combinatie met de werking op de darmen, is dat een hele slechte combinatie.

Goed dat je naar je paard luistert!! Gedrag heeft altijd een reden.

Wat voer je er trouwens nog naast? Dat is ook behoorlijk belangrijk.

Ik bejn geen voorstander van kuil of voordroog het is handig als je een hoestend paard hebt
Of voor paarden die veel energie verbruiken
Ik sta op een pensionstal waar ze 2x kuil /voordroog krijgen en 1x hooi
Verder krijgt ze 2x 1/4 muesli met een flinke hand luzerne

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 09:46 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Staat je paard in de winter ook op een groot stuk buiten waar die goed kan rennen? Dus niet een paddockje van 10x10? Kan ook enorm verschillen.

Nee geen groot stuk indd een paddock

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 09:47 



 
Profiel   

Mijn ruin van 21 heeft luchtwegproblemen, maar denk er niet aan om van goed hooi af te stappen. Ook luchtwegproblemen beginnen uiteindelijk in de darmen. Goede darmen=goede weerstand.

Maar die van ons lopen 24/7 vrij rond op meer dan 10x10. En zelfs dat is niet genoeg om voldoende beweging te krijgen. Ook niet voor de oudjes die dan alsnog hun ei kwijt moeten.

Kuil voeren is puur gemak van stallen en financieel vaak voordeliger. Opslag is makkelijk, kan buiten. En waar vroeger hooi opgeslagen werd, zijn nu vaak stallen die wat opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 09:51 



 
Profiel   

Die van mij kreeg vaker last van zijn darmen als ik kuil gaf.Ik geef het niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 10:00 



 
Profiel   

Mogen jullie bepalen wat er gevoerc word ??
Hooi of kuil
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 11:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen