Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hooi voor dikke pony

 
Profiel   

Ik heb een fjord die heel snel bijkomt. Op dit moment staat hij op een paddock paradise in eigen beheer, dus sta ik zelf in het voor zoeken naar hooi. Ik heb een aantal maanden geleden bij een boer hooi gekocht, wat ouder hooi, en daar doet hij het eigenlijk super op. Sindsdien is hij vermagerd en is zijn nek ook niet meer zo "vet".

De boer in kwestie heeft wel nog voldoende om even toe te komen, ik kan zelf niet zoveel stockeren. Maar in de tussentijd ben ik toch ook aan het uitkijken voor ander hooi, maar ik heb er zelf te weinig verstand van om te weten wat geschikt is voor mijn pony.

Dus, wat moet ik vragen aan de boer in kwestie als ik "arm" hooi wil?

Alvast bedankt! _/-\o_
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 11:06 



 
Profiel   

Oe das moeilijk! De meest betrouwbare manier is een puk laten testen door pavo voor drie tientjes. Maar dan moet de boer wel wat meer van dezelfde lading hebben liggen anders blijf je testen natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 11:13 



 
Profiel   

Je zou kunnen kijken naar kruidenhooi of graszaadhooi. Het laatste is erg arm qua voeding (waarbij je evt. moet aanvullen met mineralenbrok) en moet wel vrij zijn van endofyten, maar als je bij een gecertificeerde hooiboer inkoopt zou dat denk ik geen probleem moeten zijn.

Stel je blijft bij dezelfde boer als leverancier, dan helpt de 2e of 3e snee ook qua hoeveelheid voedingsstoffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 11:33 



 

Misschien kan je het hooi vast betalen en het bij de boer opgeslagen laten liggen totdat je het nodig hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:55 



 
Profiel   

Hier krijgen ze graszaadhooi voor de vulling en gewoon weidehooi erbij

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:56 



 
Profiel   

inderdaad graszaadhooi. hier staan ze er volledig op en zijn erg mooi afgevallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 11:32 



 
Profiel   

Ik heb juist slechte ervaringen met graszaadhooi. Eentje duidelijke koliek en de andere twee aten het niet/nauwelijks en waren ook niet lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 11:34 



 
Profiel   

Je hebt uiteraard ook verschillende types graszaadhooi. Ene is groffer dan het ander. Ik voer de mijne al 9 jaar gzhooi en ze vinden het prima te eten. Uiteraard eten ze liever eerst het weidehooi op maar daarna knabbelen ze de hele dag door aan het gzhooi.

Je moet het alleen wel rustig introduceren. Ze moeten er aan wennen. En uiteindelijk zullen er nog dieren zijn die het op ander hooi beter doen. Ieder dier is uniek dus dat is even uittesten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 12:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen