Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voer voor tinker x fries

 
Profiel   

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie helpt mij. Alle google resultaten beloven gouden bergen maar ik ben huiverig voor zomaar overstappen.

De situatie :
Paard staat alleen snachts buiten, krijgt nu in de zomer tweemaal per dag hooi en twee maal per dag pavo natures best (1 handje per voerbeurt) met vitalbix lucerne (1 hand per voerbeurt).
Om de dag vul ik het aan met pavo vital voor extra vitaminen en na inspanning krijgt hij een half schepje slobbermash ook van pavo geloof ik. 1x per twee dagen doe ik een beetje kruidenmix voor darmen en vacht en anijszaad (tegen winderigheid) door het voer.

We zijn 3 tot 4x per week druk met trainen varierent van buitenrit tot springen/dressuurles. We rijden geen wedstrijden en werken druk aan onze band en communicatie als combinatie.

Nu heeft hij sinds een tijdje wat last van rasp en ik weet dat dit een afzetting van suiker kan zijn.

Hij is wel aan de bolle kant op het moment (nooit echt dun geweest). Het land wordt deels bemest (drie weilanden waarvan twee bemest en gemaaid wanneer mogelijk). Dit hooi krijgen ze in de winter.

Ik wil kijken of ik door voeding wat kan veranderen aan de wondjes/rasp op zijn achterbenen en hem iets terug kan krijgen in gewicht. Dus:voer zonder suiker/melasse etc.

Kan ik het suikergehalte nog verlagen door te switchen naar ander voer? Of andere lucerne? Of wellicht stoppen met de kruiden/supplementen.

Wie helpt ons verder.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 01:37 



 
Profiel   

Lucerne en pavo staat niet heel goed bekend voor paarden met cpl, dus het kan heel goed dat je paard daar een uitbraak door krijgt. Maar het kan natuurlijk net zo goed aan het gras of hooi liggen, als die wat hoog in suiker zitten. Ik voer zelf alleen marstall force, een vitaminebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 06:41 



 
Profiel   

Ik voer alleen vitalbix daily complete, dat is ook een vitaminebrokje. Ik vul het aan met cavalor fiberforce zodat ie wat meer te eten heeft. Daar krijgt hij twee handjes van ofzo. Ik heb een haflinger kruising.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 06:48 



 
Profiel   

Zou eerst even die extra's ( pavo vital, slobbermash, kruiden, en ook pavo's natures best) eraf halen. Op zich krijgt hij genoeg vanuit het hooi / weidegang. Zeker als dat een bemeste wei is.
Anders als je denkt dat dat te weinig is (eigenlijk kun je dat alleen objectief vaststellen met een bloedonderzoek....)wellicht obv vacht / temperament als je geen bloedonderzoek doet een vitamine supplement erbij.

Mijn tinker krijgt elke dag in de winter een halve schep Subli ponybrok, zit laag in van alles. Doet het daar uitstekend op en in de zomer .... de nada erbij of hooguit een handje brok. HOllands welvaren en nergens rasp of andere ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 07:03 



 
Profiel   

Pavo vital is een heel arm vitaminebrokje en dus prima. Luzerne bevat ook geen suiker. Slobbermash is een flinke suikerbom, de natures minder maar bevat wel redelijk wat complexe koolhydraten. Ik zou de laatste twee schrappen. Eventueel vervangen door een voer als care4life als je perse bij pavo moet blijven.

Wat zit er in de kruidenmix? Veel favrikanten gooien ook daar flink suiker bij zodat de paarden het beter eten. Even uitzoeken dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 07:27 



 
Profiel   

Mijn koudbloedkruising krijgt een pavo zomerkoek met een handje biks ( geweekt, anders lust ze het niet, weirdo )en in de stalmaanden krijgt ze een kwart biks per dag met een schepje pavo vital complete. Het gras is alweer schaars hier dus vitamines bijvoeren moet wel en ze wordt snel dik maar hier doet ze het prima op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 07:57 



 
Profiel   

Je kunt op voervergelijk.nl kijken wat er in zit en verschillende voeders vergelijken. Soms is het ook echt even puzzelen, zeker ook met zo'n sober ras. Pavo Vital is een prima brokje voor dagelijkse aanvulling, maar daar zou ik het bij een sober paardje bij houden in de zomer, zeker als het gras weer een nieuwe groeispurt krijgt.
Ik heb mijn sobere kruising lange tijd op Pavo Vital met een klein handje Pavo Care4life (lager in suiker en zetmeel dan Nature's best) gehad en daar deed hij het prima op. Afgelopen najaar heb ik hem op Vitalbix Daily Complete gezet en voor de winter met een handje Lucerne van Vitalbix maar sinds ze op het land staan heb ik dat er af gehaald. Af en toe voor de aanvulling / lekker een beetje slobber van Vitalbix (ook heel laag in suikers, zeker in vergelijking met de slobbermash van Pavo). Hier doet hij het ook prima op. Ik geef geen supplementen meer, behalve wat lijnzaadolie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 08:00 



 
Profiel   

Ik voer ook alles van vitalbix. Weinig suiker en zetmeel en het bevalt me beter als pavo nature's best. Van de daily complete hoef je maar weinig te geven om aan de vitamientjes te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 10:37 



 
Profiel   

Ik heb de daily complete ool gehad van vitalbix maar we hebben geen leveranciers in de regio en dan bezorgden ze het bij de buren (pakket van 15 kg) waar ik (en de buren) niet blij mee was. Vandaar dat ik daarmee ben gestopt.
Ik vind die Pavo vital wel fijn en denk dat ik eens een zak care4life ga halen. En de slobber van vitalbix is dus beter dan die van pavo. Dan pak ik die denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 11:28 



 
Profiel   

Mijn fries x tinker voer ik ook vitalbix, de daily complete en active+. Ik merkte dat zij niets kon met "energieloze" voeding. Ik geef dus de active+ of ander hoogwaardig voer (Pure Performance), maar in kleine hoeveelheid in combinatie met vitamine aanvulling. Dat is in het geval van mijn paard zinvoller dat voer met een lage energiewaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 11:35 



 
Profiel   

Hier een kruising fries fjord merrie. Loopt in de zomer dag en nacht buiten op een onbemest stukje land waar nog 3 grassprieten staan. 2x daags een flinke berg hooi en als er gewerkt is een half schepje kruidenmuesli van Subli, meer als beloning. 2x in de week ofzo. Hollands welvaren, eigenlijk nog wat te vol. Ik denk dat al die vital bix koeken enzo vooral goed zijn voor de portemonnee van de fabrikant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 11:40 



 
Profiel   

Ik voer de pavo vital op en heb net bestelling gedaan voor vitalbix daily complete, nutrimash (voor na inspanning) en extra lucerne.
Eens kijken hoe hij het daarop gaat doen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 02:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen