Supplementen op goede manier combineren (Haflinger)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haflingerfam
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-06-19

Supplementen op goede manier combineren (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 15:42

Hi Bokkers,

Mijn Haflinger kwam met een zwaar tekort aan vitaminen en mineralen bij mij. Dat heb ik gelijk opgevangen met een koek Pavo Summerfit elke dag (2 weken nu). Het lijkt er op dat hij daar allergisch op reageert (suiker?), de bulten die veel weg leken te hebben van insectenbulten lijken bij het elimineren van de koek te verdwijnen.
Hiervoor in de plaats geef ik 2 handen Pavo Nature's Best in de ochtend met een halve maatschep Oerbalans en Omega Gold en 's avonds ook, dan voeg ik ook 2 scheppen Foeneklof bij en 3 scheppen Biotine.
Op deze manier lijkt hij echt op te knappen.

Nu is hij stijf en stram, een combinatie van spier en gewricht overbelasting door veranderingen in zijn leefstijl. Op advies van osteopaat en dierenarts nu Naf Superflex olie aangeschaft en Pavo EPlus om de spier en gewricht gezondheid te herstellen.

Ik wil natuurlijk geen overdosis gaan geven van allerlei poedertjes en korreltjes..
Hoe ga ik bovenstaande mix gezond balanceren?

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Supplementen op goede manier combineren (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:46

Mijn tinker doet het goed op pavo vital.
Een haflinger op stal keijgt vital bix.
Beide hoef je niet veel van tr geven en beide zijn vitaminenbrokjes

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:30

Ik zou hem een flinke vitamineboost geven met horseliquid la. Is erg geconcentreerd en geef je elke maand een klein flesje, evt verdeeld over op drie aan een volgende dagen. Voor de rest zou ik hem op een goede vitaminebrok zetten, bv vitalbix bevat weinig suiker en geef je maar weinig van. En dan zou ik de olie e.d. door wat slobber doen. Ik vind de vitamine e van horseflex het beste, is natuurlijke. En dan zou ik de rest weglaten, zeker de foeneknof. Knoflook is in grote hoeveelheden niet goed voor paarden en in kleine hoeveelheden doet het niks. Bij slechte hoeven kun je de biotine nog door wat slobber doen.
Mijn paard werd stijf en stug van voordroog, nu met hooi is het weer de oude.

Haflingerfam
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 17:32

* hij staat onbeperkt op voordrooghooi met slowfeeder overigens

Haflingerfam
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 17:33

Mariljo schreef:
Ik zou hem een flinke vitamineboost geven met horseliquid la. Is erg geconcentreerd en geef je elke maand een klein flesje, evt verdeeld over op drie aan een volgende dagen. Voor de rest zou ik hem op een goede vitaminebrok zetten, bv vitalbix bevat weinig suiker en geef je maar weinig van. En dan zou ik de olie e.d. door wat slobber doen. Ik vind de vitamine e van horseflex het beste, is natuurlijke. En dan zou ik de rest weglaten, zeker de foeneknof. Knoflook is in grote hoeveelheden niet goed voor paarden en in kleine hoeveelheden doet het niks. Bij slechte hoeven kun je de biotine nog door wat slobber doen.
Mijn paard werd stijf en stug van voordroog, nu met hooi is het weer de oude.


Oh joh? Dat zou ik ook nog eens kunnen bekijken inderdaad, hij krijgt nu voordrooghooi

Anoniem

Re: Supplementen op goede manier combineren (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:19

Vitamine stoten hebben geen zin.
Ik zou terug naar de basis: een vitamine brokje, aangevuld met zo nodig wat lijnzaadolie.
Eerst eens zien hoe dan je vetrekpunt wordt.
Vanaf daar kan je altijd nog zaken gaan toevoegen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Supplementen op goede manier combineren (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:33

Terugschakelen naar zo simpel mogelijk:
- goed hooi
- vitaminekorrel

Mijn haf kreeg jeuk van vitalbix (luzerne is niet 'haar ding' blijkbaar), ging stuk beter op marstall force en doet het nu nog beter op victorious secret 200.

Indien nodig kun je extra energie toevoegen in de vorm van een lijnzaadolie/-korrel of een muesli als ze hoger in het werk komen, maar meestal niet direct nodig.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:38

Nature's best ook skippen helemaal als je paard al gevoelig is voor suiker.
Die van mij stond na 2x 1/4 schep met gevoelige hoeven en een harde manen kam. -O-
Dus mijn stalgenoten mogen het opmaken...nooit meer.


Ik ben altijd van zo basic mogelijk...dus goed hooi en aanvullen met en vit brok.
Paard is gemaakt om ruwe vezels te verteren niet allerlei supplementen.

Slechte hoeven kunnen komen door het vit gebrek , dus als dat weer op orde is zal dat vanzelf weer herstellen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:00

Anoniem schreef:
Vitamine stoten hebben geen zin.
Ik zou terug naar de basis: een vitamine brokje, aangevuld met zo nodig wat lijnzaadolie.
Eerst eens zien hoe dan je vetrekpunt wordt.
Vanaf daar kan je altijd nog zaken gaan toevoegen.

Dit :j
Mocht hij de lijnzaadolie niet lusten, dan is er ook een lijnzaadbrokje of lijnzaadvlokken. En eventueel nu wat magnesium toevoegen om de spieren wat rust te geven en weer soepel te laten worden. Maar verder helemaal niets. En als daar weer rust in zit (geef het minimaal een maand), kun je weer verder kijken waar er aanvullingen nodig zijn. Maar eerst moet zijn systeem tot rust komen.

Haflingerfam
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-06-19

Re: Supplementen op goede manier combineren (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:27

Dank lieve Bokkers!
Ik ga de nature's best elimineren en de vitalbix aanschaffen.
Hopelijk gaan we nu een andere kant op, want dat getest en die zorgen... ik word er moedeloos van!
Hoe staan jullie paarden in de vacht op Vitalbix? Mijn Haf glanst nu prachtig, zal de omega 3 olie zijn denk ik...