paard te dun en heeft ze het koud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

paard te dun en heeft ze het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 19:25

hoihoi,

toch maar eens hier na meningen vragen, ik verzamel namelijk zo veel mogelijk informatie en ben me graag bewust van eventuele alternatieve.

Even in het kort, ik heb een merrie die vanaf het begin dat ik haar kocht extreem dun was. (3 jaar geleden) In 1-2 jaar tijd heb ik haar op een redelijk mooi gewicht gekregen in combinatie met spieropbouwen, ze was naar mijn ideaal beeld nog iets te dun (hou wel van een beetje body). Helaas heeft ze sinds september 2018 een peesblesurre gediagnostiseerd gekregen en heb ik haar lekker de rust gegeven, nu bijna een jaar later wil ik haar recreatief gaan oppakken. Ze is echter weer heel erg mager en wil voordat ik actief begin haar weer op iets meer gewicht krijgen (natuurlijk komt het ook deels door spierverlies)

Wat krijgt ze nu:
- 1,5 kg basis sport master
- 1 hooiblok Louis fourage
- 1x per dag hooi (helaas op onze huidige staling, ben bang dat het ook te weinig voedingsstoffen heeft, winter vaker)
- 10-12 uur weidegang (schraal en wss ook niet heel rijk aan voedingsstoffen)
- handje muesli en 600 gram fibrebeet extra als ik er in de middag ben
- Biotine

waar ik eventueel aan zit te denken
- merrie brok (was hier nooit zo'n fan van omdat ik niet voor snel wou gaan maar een blijvend resultaat)
- luzerne
- gemicroniseerd lijnzaad
- eventuele vitamineboost ?
- supplementen? kleefkruid?
- helaas kan ik niks veranderen aan het hooi of gras.

Extra informatie:
- is twee weken geleden bij de tandarts geweest
- blessure is behandeld en word constant in de gaten gehouden (arbeid is nu minimaal (stap en korte stukjes draf))
- slecht in der vacht
- geen wormen

Ook merk ik dat ze heel snel een wintervacht aanmaakt, ondanks dat ik haar onder 300 gram in de winter heb staan. (wil niet dat ze het te heet krijg) Het valt me op dat ze toch nogsteeds een wintervacht aanmaakt, heeft ze dan toch een dikkere deken nodig?

Ze zat nu in haar zomervacht, maar na het wat koudere weer (15 graden ongeveer) en de regen begint ze toch al weer een vachtje te maken. Misschien dan toch een zomerdeken op doen van bijvoorbeeld Bucas (twill sheet) en zodra het begint te regenen een regendeken?

Ik ben benieuwd naar de mening van andere mensen op mijn situatie en wat hun zouden aanraden. Iemand ervaring ook met een eventueel bloedonderzoek of is dat geldverspilling?

Afbeelding
bovenste is 3 jaar geleden onderste is ander half jaar geleden. Ze is nu weer tussen 1 en 2, ik had er ook eentje niet onder het zadel maar kan hem niet zo snel vinden. Met de laatste foto stond ze op 2 kg Condition van PAVO en SUBLI Atleet

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:43

Is het een optie om zelf hooi te kopen en een hooinet in stal op te hangen?
Is wel wat extra werk, maar dit is gewoon de basis qua voeding.
Ze ziet er al een stuk beter uit dan 3 jaar geleden ja, maar zeker nog wat schraal.
Bloedprikken zou ik zeker doen, maar ik zou ook zeker controleren op maagzweren!

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: paard te dun en heeft ze het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:48

1x per dag hooi?

Kan dit niet verhoogd worden?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:50

Dieren maken geen wintervacht aan omdat ze het koud hebben maar omdat de dagen korter worden.

Vachtje aanmaken duurt even, zouden ze wachten op de kou dan lopen ze achter de feiten aan.

Deken heeft wel invloed op hoe dik de wintervacht wordt.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:52

Mijn eerste idee is een lading hooi erin totdat ze niet meer kan. Desnoods zelf creatief oplossen. Al vind ik het wel echt kwalijk van de stal. Daarnaast merriebrok ipv je standaard brok. Zonder voldoende voedingsstoffen krijg je ook geen nieuwe spieren opgebouwd. Wel netjes op/afbouwen van basis brok naar merrie brok. Bloed trekken kan geen kwaad lijkt mij. Dan kun je veel specifieker het juiste voer zoeken.
Koud zal ze het met zo weinig spieren en vet het nu niet hebben, maar rond een graadje of 10 zou dat zeker kunnen.

Cioccolato

Berichten: 6610
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:55

En het is niet mogelijk om korter op het land te doen en extra voerronde op stal? Ik heb ook weinig gras, voer daarom 3 keer per dag hooi bij op stal (op het land laten ze liggen). Daardoor lever ik wel in op weidegang. Dat is nu 8 a 9 uur..
Anders eventueel proberen om hooi bij te voeren op land? Of staat ze in een groep, dan werkt het niet echt meer.

Ik zou investeren in hooi en gras. Dat is basis. Anders een ander plekje zoeken?
Of kijken naar seniores priores, dat is vervanger van ruwvoer. Ik zou het niet geheel vervangen hoor, maar ik zou als je niks kan veranderen daar flink van gaan bijvoeren.. Die biks zou ik weg laten, of flink verminderen. Zou een luzernebrok er bij gaan voeren, met seniores prioers.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: paard te dun en heeft ze het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:05

Voor de zekerheid zou je een bloedonderzoek kunnen laten doen; cushing etc.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:09

Ik vind dat ze er wel goed uitziet :-)...
En op dit voer zou ze het prima moeten doen. Wel vreemd dat ze niet goed door het haar heen komt, dat lijkt toch op een stofwisselingsprobleem of iets hormonaals. Of toch wormen. Ik zou er toch een keer een wormspuit in drukken, ik doe dat ook - ondanks bijna altijd negatief mestonderzoek. Zo vaak gehoord dat dat niet 100% betrouwbaar is...
Bloedprikken kan, maar waar wil je dan op laten testen? Ik denk dat er weinig uit een standaard bloedonderzoek komt. Cushing lijkt me wat overdreven...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:16

In principe is ruwvoer de basis daar moet een paard het in principe oed op kunnen doen. Eventueel aangevuld met een specifiek vit brokje en een liksteen.

Grasbrok/pulp varianten zijn goede aanvullingen op het ruwvoer.
Pavo heeft onlangs 2 nieuwe producten op de markt gezet die je zou kunnen geven.

Ik heb ook wel op een stal gestaan waar de ruwvoer gift te weinig was en dat vulde ik dan aan met pulp(huismerk, SP, Speedibeet etc zijn producten)
Uiteindelijk heb ik ook een winter zelf hooi gekocht.

Staan ze s'nachts op stal?
Dan zou je bv bij de ochtend voerbeurt pulp kunnen geven en als ze naar binnen gaan weer een portie.

Keertje bloedonderzoek op te korten kan nooit kwaad natuurlijk.

nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 21:21

Cheminee schreef:
1x per dag hooi?

Kan dit niet verhoogd worden?


Ik probeer het er wel weer in te krijgen, in de winter krijgen ze 4 x per dag hooi wat ik prettig vond, maar nu ze op het gras staan "hoeft dat niet meer".

nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 21:35

Moonlight17 schreef:
Mijn eerste idee is een lading hooi erin totdat ze niet meer kan. Desnoods zelf creatief oplossen. Al vind ik het wel echt kwalijk van de stal. Daarnaast merriebrok ipv je standaard brok. Zonder voldoende voedingsstoffen krijg je ook geen nieuwe spieren opgebouwd. Wel netjes op/afbouwen van basis brok naar merrie brok. Bloed trekken kan geen kwaad lijkt mij. Dan kun je veel specifieker het juiste voer zoeken.
Koud zal ze het met zo weinig spieren en vet het nu niet hebben, maar rond een graadje of 10 zou dat zeker kunnen.

Iemand bekend met de prijzen van bloedanalyse? Waar moet ik ongeveer aan denken? Ik heb meestal Lingehoeve.
Ik ga dan inderdaad even kijken naar merrie brok, nog ideeën over een bepaald merk? Hier hoor ik namelijk ook heel veel verschillende dingen over.

Rex_Rolfo schreef:
Dieren maken geen wintervacht aan omdat ze het koud hebben maar omdat de dagen korter worden.

Vachtje aanmaken duurt even, zouden ze wachten op de kou dan lopen ze achter de feiten aan.

Deken heeft wel invloed op hoe dik de wintervacht wordt.


oke duidelijk! Is het verstandig om eerder met een deken te beginnen en vanaf welke temperaturen gebruiken jullie welke deken?


Cioccolato schreef:
En het is niet mogelijk om korter op het land te doen en extra voerronde op stal? Ik heb ook weinig gras, voer daarom 3 keer per dag hooi bij op stal (op het land laten ze liggen). Daardoor lever ik wel in op weidegang. Dat is nu 8 a 9 uur..
Anders eventueel proberen om hooi bij te voeren op land? Of staat ze in een groep, dan werkt het niet echt meer.

Ik zou investeren in hooi en gras. Dat is basis. Anders een ander plekje zoeken?
Of kijken naar seniores priores, dat is vervanger van ruwvoer. Ik zou het niet geheel vervangen hoor, maar ik zou als je niks kan veranderen daar flink van gaan bijvoeren.. Die biks zou ik weg laten, of flink verminderen. Zou een luzernebrok er bij gaan voeren, met seniores prioers.


Ik geef nu "stiekem" hooi bij als ik op stal kom om ze toch wat extra's te geven, ik sta hier ook nog maar net (oktober) het is kleinschalig en niet een officiele pensionstal. Ik probeer het nog even te rekken omdat ik eventueel als ik klaar ben met school de verzorging zelf zou kunenn overnemen (en van eventueel de andere paarden) dit zorgt dan dat ik nog goedkoper uit ben en het eventueel weer terug kan verdienen. Maar dit betekend dat ik het nog een jaartje moet rekken en het nu op een creatieve manier op moet lossen.


Hevonen schreef:
Voor de zekerheid zou je een bloedonderzoek kunnen laten doen; cushing etc.

cushing denk ik niet, ze heeft niet zoveel haar en het laat wel redelijk makkelijk los. Ze is alleen wat vroeg/laat met de wintervacht.


Kendra schreef:
Ik vind dat ze er wel goed uitziet :-)...
En op dit voer zou ze het prima moeten doen. Wel vreemd dat ze niet goed door het haar heen komt, dat lijkt toch op een stofwisselingsprobleem of iets hormonaals. Of toch wormen. Ik zou er toch een keer een wormspuit in drukken, ik doe dat ook - ondanks bijna altijd negatief mestonderzoek. Zo vaak gehoord dat dat niet 100% betrouwbaar is...
Bloedprikken kan, maar waar wil je dan op laten testen? Ik denk dat er weinig uit een standaard bloedonderzoek komt. Cushing lijkt me wat overdreven...

Dankjewel!! In die laatste foto was ze wel op haar toppunt hoor, helaas is dat dus nu weer wat minder geworden. Ik ga even kijken naar een wormenspuit, ik las ook dat ze niet alle wormen in een mestonderzoek kunnen zien.


Cowgirl schreef:
In principe is ruwvoer de basis daar moet een paard het in principe oed op kunnen doen. Eventueel aangevuld met een specifiek vit brokje en een liksteen.

Grasbrok/pulp varianten zijn goede aanvullingen op het ruwvoer.
Pavo heeft onlangs 2 nieuwe producten op de markt gezet die je zou kunnen geven.

Ik heb ook wel op een stal gestaan waar de ruwvoer gift te weinig was en dat vulde ik dan aan met pulp(huismerk, SP, Speedibeet etc zijn producten)
Uiteindelijk heb ik ook een winter zelf hooi gekocht.

Staan ze s'nachts op stal?
Dan zou je bv bij de ochtend voerbeurt pulp kunnen geven en als ze naar binnen gaan weer een portie.

Keertje bloedonderzoek op te korten kan nooit kwaad natuurlijk.

Ik geef nu inderdaad fibrebeet van Pavo in de middag als ik op stal ben. ze staan 's nachts binnen, maar in de ochtend pulp geven zal voor de meiden die de verzorging doen te lang duren. Vandaar dat ik dat zelf geef.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:52

Ik zou hartog grasmix bijvoeren en eventueel pavo natures best. Grasmix mag ze eventueel onbeperkt, maar je kunt beginnen met een kwart zak per dag (4kg). Dat is gewoon ruwvoer met een klein beetje melasse tegen het stof en gemakkelijk te vervoeren (ten opzichte van Hartog compact gras) en ook nog enigszins betaalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:46

Als er niks op de wei staat, zou er voor haar iig meer hooi gevoerd moeten worden.. Hoe staan de andere paarden erbij? Wat is haar leeftijd?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:33

Citaat:
Ik geef nu inderdaad fibrebeet van Pavo in de middag als ik op stal ben. ze staan 's nachts binnen, maar in de ochtend pulp geven zal voor de meiden die de verzorging doen te lang duren. Vandaar dat ik dat zelf geef.
Meld dit bericht


Als je het gewoon in een emmertje klaar zet kunnen ze dat s óchtends gewoon in de voerbak mikken.

Speedibeet is snel klaar dat kan je zelfs zelf nog klaar maken en mengen met lucerne/grasmix o.i.d en dat klaar zetten voor de ochtend.

Ander idee is een paar balen hooi voor jezelf kopen en 2 extra plakken in de box leggen/slowfeeder.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:38

Denk voor bloedanalyse aan rond de 100 euro

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: paard te dun en heeft ze het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 00:59

Ik zou ook zeggen probeer om meer hooi te geven. En een emmer pulp in de ochtend voor ze naar buiten gaat. Ik zet zelf de avond er voor de pulp in de week, gewone bietenpulp kan best een nacht weken, alleen even rekening houden dat het niet zuur wordt als het echt heel warm wordt maar ook dat moet lukken als je het s'avonds maakt voor s'ochtends. Voor het personeel is het heel makkelijk want die gooien er een schep brok op en kunnen de bak zo de stal in schuiven. Dan heeft ze ook wel een goed gevulde maag als ze naar buiten gaat. Pulp is ook ruwvoer en goed voor maag en darmen. En daar worden ze echt wel dikker van. De mijne krijgt per dag een volle emmer aangemaakte pulp wat 1 schep droge is met een emmer water aangemaakt.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:08

Als pulp voor de ochtend niet lukt zou je ook lucerne gemengd met omega 369 mix klaar kunnen zetten.
Dat kun je gewoon droog klaar zetten en daar zetten ze ook van aan.