Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

paard mag wat 'feller'

 
Profiel   

Vanitas schreef
Popstra schreef
Relax :roll:
Zeg ik ergens dat ze gelijk zijn aan haflingers dan?..
Zeg alleen dat het ook koudbloeden zijn en dus als ze weinig tot niks doen ook niet veel nodig hebben. Mensen moeten niet zo moeilijk doen over voeding. Ik heb al heel wat jaren quarters en veel ook en voer ze allen hetzelfde voer en hoeveelheid naargelang hun arbeid. En of dat anders is voor een haflinger daar heb ik mijn twijfels over want leg maar eens uit wat er zo ,,anders,, is aan dit ras dat als ze flink arbeid verichten ze anders gevoerd moeten worden dan een ander ,,koudbloed,, ras!?

Internet maakt velen bang om te voeren. Als een paard 5x per week arbeid vericht mag het best wat hebben. Dat doen ze namelijk niet alleen op water, hooi en vitamine brokje.

Ik voer ook gewoon sportbrok hoor, de brok die ik voorheen voerde moesten ze het dubbele van hebben vergeleken met die ik nu voer, dus de kilo's zou ik nou niet zo klakkeloos overnemen. Verder ben ik het wel met je eens. Als je flink traint moet je ook flink voeren en niet dat gedoe met van die overprijste liflafjes.



Vooral naar het individuele paard kijken.

Mijn Connemara ruin start in het ZZ-licht tussen de paarden op gras (staat wel met graasmasker), schraal hooi en een halve kilo Natures best...

Hij is in een superconditie, kan eindeloos doorgaan, van nature íets flegmatiek maar door consequent rijden super voorwaarts en heel fijn aan het been...

Iets meer voer en hij wordt moddervet en gaat schuren, ongeacht het werk wat hij doet ( moet toch minimaal 4 x per week flink aan de bak)

Dus:
Maatwerk.. kijken naar je paard EN naast het voor ook durven kijken naar het complete management en het rijden zelf ook
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 12:57 



 
Profiel   

Rizette schreef
Ga eens afwisselen met buiten rijden. Eens een keer plat erop op een lang stuk en daarna aan een lang teugeltje hele einden vlot stappen. Al die rondjes wordt een paard ook helemaal gaar van. Als hij gemaakt was om rondjes te lopen was hij wel krom geboren. Zorg dat je pony het plezier niet verliest want dan ben je alles kwijt.

Zoals al genoemd doe ik dit al, helaas is hier geen mogelijkheid om een keer flink hard te gaan aangezien er geen bos of iets dergelijk in de buurt is, ik kan zelf nog niet met de trailer rijden dus dat is nog geen optie voor ond helaas. Ik vind je wat negatief ingesteld richting de dressuur (voor zover ik dat kan beoordelen van je berichtje), dit is ook uitdagend voor een paard en plezier heeft ze er (naar mijn en omstanders inziens) in

De rest van de reacties zijn volgens mij wat meer onderlinge discussies, geen probleem maar geen antwoord op mijn vraag.
Ik lees al jullie tips door en neem ze uiteraard mee in de trainingen etc. Maar ik heb dit topix gemaakt omdat ik zoek naar een voersoort die hoog in energie is en laag in suikers/zetmeel. Hier heb ik een aantal hele goede tips voor gehad en ook de rijtechnische tips waren super fijn! Maar laten we niet te ver afdwalen! Zo blijft het overzichtelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 13:53 



 
Profiel   

Doe je genoeg leuke dingen, laat je haar ook soms lekker gaan, dus dat ze een galop op haar hardst kan doen en dat soort dingen.
Anders is er voor een paard geen lol meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 14:15 



 
Profiel   

Faitherr schreef
Rizette schreef
Ga eens afwisselen met buiten rijden. Eens een keer plat erop op een lang stuk en daarna aan een lang teugeltje hele einden vlot stappen. Al die rondjes wordt een paard ook helemaal gaar van. Als hij gemaakt was om rondjes te lopen was hij wel krom geboren. Zorg dat je pony het plezier niet verliest want dan ben je alles kwijt.

Zoals al genoemd doe ik dit al, helaas is hier geen mogelijkheid om een keer flink hard te gaan aangezien er geen bos of iets dergelijk in de buurt is, ik kan zelf nog niet met de trailer rijden dus dat is nog geen optie voor ond helaas. Ik vind je wat negatief ingesteld richting de dressuur (voor zover ik dat kan beoordelen van je berichtje), dit is ook uitdagend voor een paard en plezier heeft ze er (naar mijn en omstanders inziens) in

De rest van de reacties zijn volgens mij wat meer onderlinge discussies, geen probleem maar geen antwoord op mijn vraag.
Ik lees al jullie tips door en neem ze uiteraard mee in de trainingen etc. Maar ik heb dit topix gemaakt omdat ik zoek naar een voersoort die hoog in energie is en laag in suikers/zetmeel. Hier heb ik een aantal hele goede tips voor gehad en ook de rijtechnische tips waren super fijn! Maar laten we niet te ver afdwalen! Zo blijft het overzichtelijk.


Nog even wat anders: is er bloed geprikt? er was een paard met een soortgelijk "probleem" die bleek een ijzer tekort te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 17:47 



 
Profiel   

En les working equitation?
Paarden vinden dat helemaal leuk, juf kan dan op lokatie komen. (Tish van Walsem is enorm goed en leuk )

Als je het in voer gaat zoeken, zou ik eerst uit laten zoeken waar ze een tekort aan heeft.
Maar voor ik er een sportbrok in zou gooien, zou ik eerst lichamelijk uit laten zoeken, en kijken wat ze nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 18:03 



 
Profiel   

Rakkie123 schreef
Doe je genoeg leuke dingen, laat je haar ook soms lekker gaan, dus dat ze een galop op haar hardst kan doen en dat soort dingen.
Anders is er voor een paard geen lol meer aan.

Ja, we wisselen veel af, gaan regelmatig vrijspringen, even laten uitrazen in de bak, grondwerk, vrijheidsdressuur, buitenritten, wandelen, zwemmen hier in een meertje. Ze heeft het echt naar dr zin en is ook altijd enthousiast om mee te gaan.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Citaat
Nog even wat anders: is er bloed geprikt? er was een paard met een soortgelijk "probleem" die bleek een ijzer tekort te hebben.

Nee dit heb ik nog niet gedaan, heb de dierenarts wel gevraagd laatst maar die leek het overbodig. Ik wil dit wel inderdaad nog een keer doen.


Rakkie123 schreef
En les working equitation?
Paarden vinden dat helemaal leuk, juf kan dan op lokatie komen. (Tish van Walsem is enorm goed en leuk )

Als je het in voer gaat zoeken, zou ik eerst uit laten zoeken waar ze een tekort aan heeft.
Maar voor ik er een sportbrok in zou gooien, zou ik eerst lichamelijk uit laten zoeken, en kijken wat ze nodig heeft.


Bedankt voor de tip! We hebben inderdaad een keer mee proberen te doen aan een les op een andere locatie maar helaas wilde ze absoluut niet trailerladen, ze vond de 2 paards trailer maar eng. Nu zijn we aan het oefenen met het laden, dit was eert ook nooit een probleem maar is ineens op komen zetten. Nu gaat ze er weer zonder problemen op en af dus binnenkort maar weer even kijken voor lessen inderdaad.
Eerst lichamelijk binnenstebuiten keren vind ik lastig want het is (in mijn inziens) redelijk aannemelijk dat ze meer energie verbruikt dan dat erin gaat, omdat ze gewoon redelijk veel bereden/aan het werk gezet wordt en daarbij ook redelijk sober gevoerd wordt. Aangezien ze verder top in haar vel zit en ik niks anders merk vind ik dat nog geen noodzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 09:42 



 
Profiel   

Het is wel een knappie zeg <3

Ik had niet begrepen dat je zo vaak wat met haar doet.
Maar misschien doe je teveel met haar?

En moet je juist een extra dag pauze per week van jouw activiteiten met haar inlassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 10:12 



 
Profiel   

Een handige website om voer te vergelijken en checken op suiker + zetmeel is:
http://www.voervergelijk.nl/

Mijn IJslander doet het erg goed op een vitaminenbrok + Subli dieetmix. Hij is eerder wat flegmatiek, maar de laatste tijd heeft hij altijd wel lekkere energie om te lopen (ik rijd wel alleen buiten want doe hem geen plezier met rijden in de bak).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 10:26 



 
Profiel   

Rakkie123 schreef
Het is wel een knappie zeg <3

Ik had niet begrepen dat je zo vaak wat met haar doet.
Maar misschien doe je teveel met haar?

En moet je juist een extra dag pauze per week van jouw activiteiten met haar inlassen.

Hahah dankjewel! Ik ben er ook helemaal gek op <3
We werken zeer regelmatig inderdaad maar naar mijn idee niet teveel, ze krijgt meestal 2 dagen in de week helemaal vrij en de overige 5 dagen zijn echt niet enkel heel hard werken, ook dus leuke lol momentjes etc. Dit zou ze makkelijk aan moeten kunnen.

Citaat
Een handige website om voer te vergelijken en checken op suiker + zetmeel is:
http://www.voervergelijk.nl/

Mijn IJslander doet het erg goed op een vitaminenbrok + Subli dieetmix. Hij is eerder wat flegmatiek, maar de laatste tijd heeft hij altijd wel lekkere energie om te lopen (ik rijd wel alleen buiten want doe hem geen plezier met rijden in de bak).

Bedankt voor de tip! Met deze site was ik inderdaad bekend! Werkt hele erg fijn!

Merk je verschil sinds je de subli dieetmix toevoegde in zn ratsoen? Qua energie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 11:15 



 
Profiel   

Voor paarden met een energietekort dat te maken heeft met een ijzergebrek is er EnerG van NAF, dat kun je over het voer geven en daar kunnen ze erg van opknappen. Verkrijgbaar bij ruitersportzaken die NAF producten verkopen, bijv. Eppeljeck. Het is niet duur en je doet er met een paard 2 maanden mee en met een pony dus langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 11:43 



 
Profiel   

Ik zag dat het op de vorige pagina ook al wordt genoemd maar heb je al eens selenium + vit e geprobeerd? Mijn paard werd ook ineens wat slomer, net niet helemaal te motiveren tijdens het rijden maar ook in de wei vond ik hem wat trager dan normaal (hij houdt normaal gesproken wel van een sprintje door de wei met zijn vriendjes). Omdat dit zonder aanleiding was ontstaan maar even laten bloedprikken en toen bleek hij verhoogde spierenzymen in het bloed te hebben en een verlaagd selenium gehalte. Ik heb een tijdje een supplement bijgevoerd en nu geef ik dit alleen nog maar na een zware training. Selenium kan je overvoeren dus dat zit vaak weinig in krachtvoer maar het is misschien de kosten waard om even het bloed te laten checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 11:44 



 
Profiel   

Ik heb een KWPN’er die heel sensibel en ril is, maar in het werk snel ‘traag’ is. Ze verdoet haar energie liever in schrikken en opzoek gaan naar enge dingen :D

Heel veel supplementen en verschillende soorten voer geprobeerd, maar zonder gewenst resultaat.

Ik voer nu sinds 2 maanden dodson & horrel fibre performance en dat gaat echt top! Meer energie en looplust zonder dat ze heftiger wordt in schrikreacties. Ze lijkt nu zelfs geconcentreerder in het werk.

https://www.rwdh.nl/diervoeders/dodson- ... rformance/

Ik weet niet wat je teveel aan suiker vindt. De mix die ik momenteel voer bevat 8% natuurlijke suikers. Verder is het volgens mij een compleet voer, waarbij ik verder niets toevoeg aan supplementen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 11:58 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
Voor paarden met een energietekort dat te maken heeft met een ijzergebrek is er EnerG van NAF, dat kun je over het voer geven en daar kunnen ze erg van opknappen. Verkrijgbaar bij ruitersportzaken die NAF producten verkopen, bijv. Eppeljeck. Het is niet duur en je doet er met een paard 2 maanden mee en met een pony dus langer.

Hmm oke! Bedankt voor de tip, al weet ik wel dat hier redelijk wat ijzer in de grond zit (kleigrond), dus wil ik dit zeker niet zonder eerst een bloedonderzoek te doen gaan voren.


Dee_Es schreef
Ik zag dat het op de vorige pagina ook al wordt genoemd maar heb je al eens selenium + vit e geprobeerd? Mijn paard werd ook ineens wat slomer, net niet helemaal te motiveren tijdens het rijden maar ook in de wei vond ik hem wat trager dan normaal (hij houdt normaal gesproken wel van een sprintje door de wei met zijn vriendjes). Omdat dit zonder aanleiding was ontstaan maar even laten bloedprikken en toen bleek hij verhoogde spierenzymen in het bloed te hebben en een verlaagd selenium gehalte. Ik heb een tijdje een supplement bijgevoerd en nu geef ik dit alleen nog maar na een zware training. Selenium kan je overvoeren dus dat zit vaak weinig in krachtvoer maar het is misschien de kosten waard om even het bloed te laten checken.

Nee niet geprobeerd, ze krijgt wel lijnzaadolie met vitamine e maar selenium heb ik nog niet naar gekeken.
Liess__ schreef
Ik heb een KWPN’er die heel sensibel en ril is, maar in het werk snel ‘traag’ is. Ze verdoet haar energie liever in schrikken en opzoek gaan naar enge dingen :D

Heel veel supplementen en verschillende soorten voer geprobeerd, maar zonder gewenst resultaat.

Ik voer nu sinds 2 maanden dodson & horrel fibre performance en dat gaat echt top! Meer energie en looplust zonder dat ze heftiger wordt in schrikreacties. Ze lijkt nu zelfs geconcentreerder in het werk.

https://www.rwdh.nl/diervoeders/dodson- ... rformance/

Ik weet niet wat je teveel aan suiker vindt. De mix die ik momenteel voer bevat 8% natuurlijke suikers. Verder is het volgens mij een compleet voer, waarbij ik verder niets toevoeg aan supplementen

Wat jij omschrijft is wel wat ik bedoel inderdaad, vaak toch flink heet en dan met name schrikkerig maar wel wat aan de trage kant soms met rijden, ik ga het product zeker even bekijken!! Bedankt voor de tip!


Ik heb vandaag besloten om iets te gaan proberen, meer olie voeren en bietenpulp, ik wil uiteindelijk (eerst opbouwen) dagelijks 450 gram bietenpulp geven met daar 100 mL zonnebloemolie doorheen, daarnaast blijf ik de vitalbix daily complete zeker voeren en de active + voorlopig ook, dit wil ik uiteindelijk proberen af te bouwen omdat ik geen hoeveelheid geef waaruit ze echt energie kan halen dus ik niet denk dat het heel veel verschil maakt.
Bietenpulp en olie zijn allebei een langzame vorm van energie en hierdoor krijgt ze geen pieken in dr suikerspiegel. Ik ga het hiermee aankijken en mocht ik nog te weinig/geen verschil maken bel ik de dierenarts voor overleg.
Morgen begin ik met de bietenpulp en de olie.
Ik merk verder weinig verschil in hoe ze is in de weide dus maak me verder geen zorgen, ik hoop dat dit een oplossing gaat zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 21:18 



 
Profiel   

Ik hoop het ook voor je, succes ermee en houd ons op de hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:27 



 
Profiel   

ik zou alleen wel kijken naar een andere olie.
zonnebloemolie bevat veel omega 6, mij is altijd verteld dat dat niet goed zou zijn(even googlen voor info)
beter dan een lijnzaadolie gaan gebruiken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:39 



 
Profiel   

Ja ik zal jullie op de hoogte houden!

Ellepel, jaa ik heb idd lang getwijfeld over welke olie, lijnzaadolie is namelijk veel prijziger dan een andere soort, en zonnebloemolie scheen een van de olieen te zijn waarin de hoeveelheid omega 6 nog meeviel.
In het gras zit (meende ik, als ik het goed heb onthouden) veel omega 3, vandaar dat ik nu dacht, zeker in de zomer moet ze dan wel zonnebloemolie kunnen krijgen, want een overvloed aan omega 3 is ook weer niet goed. Ze krijgt overigens ook nog 2 pompjes lijnzaadolie per dag voorlopig maar ik moet nog even goed uitzoeken welke olie het meest geschrikt gaat zijn om echt grotere hoeveelheden van te geven. Als iemand hier advies over kn geven is dat altijd welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 13:14 



 
Profiel   

Ik bedoel inderdaad dat quarters sober te noemen zijn....

Wij zijn trouwens erg te spreken over de olie van het merk Excel.
Word momenteel veel gebruikt in onze sport.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 16:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen