Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

paard mag wat 'feller'

 
Profiel   

Hee bakkers,

ik heb sinds ongeveer 2 jaar een haflinger merrie waarmee ik best serieus aan het trainen ben, voornamelijk dressuur maar ook springen doen we regelmatig. Maar nou merk ik sinds een aantal maanden dat ze soms wat laks is, ze is verder goed aan mijn been etc maar ik mis net dat kleine beetje extra.
Het is verder geen sloom paard, ze is relatief heet in karakter en kan best sensibel zijn maar ze wordt snel slomer met het rijden, conditie kan het haast niet zijn aangezien ze zeer regelmatig gereden wordt (4-5 keer per week), we wisselen ook veel af dus we doen regelmatig grondwerk, vrijspringen, een buitenritje etc etc.
Ik heb ook niet het idee dat ze zich verveelt of iets, gewoon alsof ze wat pit mist en dan met name met de dressuur.
Van mij mag ze dus wat feller, ik heb al een sport muesli geprobeerd maar zodra ik daar meer dan 100 gram per dag van voer gaat ze schuren aan haar manen en staart, dat is uiteraard niet de bedoeling.
Nu krijgt ze 300 gram vitalbix daily complete voor de vitamine en mineralen en nog zo'n 300 gram vitalbix active+ (sportmuesli maar laag in suikers en zetmeel), ze krijgt hierbij ook nog 3 schepjes magnesium per dag en 2 pompjes lijnzaadolie. Hierop schuurt ze niet.

Maar ik ben toch aan het kijken naar alternatieven, aangezien ik vind dat ze hierop dus nog steeds dat extra beetje mist. ze staat overigens 24/7 buiten en krijgt momenteel strookbegrazing en in de winter onbeperkt hooi uit een slowfeeder.

Nu is mijn vraag aan jullie dus of jullie iets weten waarmee ik dus toch een stukje extra energie kan voeren maar daarbij niet teveel suikers en zetmeel geef.
Ik zit momenteel zelf te denken aan eventueel haver bijvoeren, kijken hoe ze daarop reageert? Maar ik wacht jullie adviezen eventjes af!

En nog even voor een goede beeldvorming, het gaat dus om een haflinger merrie van 8 jaar, we rijden zo'n 4 keer in de week denk ik waarvan 2x dressuurles van 60 min en verder vaak vrij rijden van ongeveer 30-40 min, tussendoor doen we vaak vrijheidsdressuur/grondwerk/longeren/buitenritjes. Ze is mooi op gewicht verder.


[ img ]

[ img ]

Alvast bedankt!
Groetjes, Faith.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 22:15 



 
Profiel   

Al gedacht om meer olie/vetten aan haar dieet toe te voegen. Krijgen ze meer energie van, maar geeft niet het piek effect van suikers en zetmelen. Kan door middel een vet/olie rijke muesli, maar er zijn ook andere producten verkrijgbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 22:29 



 
Profiel   

De mens heeft uit praktische overweging verzonnen dat iets een 'uur' moet zijn maar als een paard het na een kwartier al beu is, kan ze het alleen maar tonen door niet meer enthousiast te zijn. ;) Met voer pittig proberen te krijgen zonder nevenverschijnselen is bij een sober paard niet makkelijk.
Haver=zetmeel=koolhydraten die omgezet worden in suikers. Niet verstandig bij snel jeuk.

Een paard wat dressuur, meestal rondjes lopen, niet zo leuk vindt, kun je het niet 'leuker' laten vinden. Wissel de les meer af, zodat het uur dressuur bijvoorbeeld max een half uur wordt, en ga dan springen, of doe iets met balkjes tussendoor zodat ze geprikkeld blijft. Of ga na een half uur les nog een buitenrit maken als beloning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 22:34 



 
Profiel   

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Moonlight17 schreef
Al gedacht om meer olie/vetten aan haar dieet toe te voegen. Krijgen ze meer energie van, maar geeft niet het piek effect van suikers en zetmelen. Kan door middel een vet/olie rijke muesli, maar er zijn ook andere producten verkrijgbaar.

Ja hier heb ik al aan gedacht, alleen heb ik gehoord dat dit wel een echte dikmaker schijnt te zijn, nou is ze mooi op gewicht vindt ik maar ik weet niet of ze dan niet alsnog te zwaar gaat worden? Iemand die daar misschien wat meer info over kan geven?
ook meende ik gelezen te hebben dat je dan al gauw moet denken aan zo'n 200 ml olie per dag, dat is 5x zoveel. als wat ze nu krijgt, daar ben ik toch terughoudend in ofzo.
Maar ik ga hier wel even wat meer info over zoeken idd!


Lindsey_99 schreef
De mens heeft uit praktische overweging verzonnen dat iets een 'uur' moet zijn maar als een paard het na een kwartier al beu is, kan ze het alleen maar tonen door niet meer enthousiast te zijn. ;) Met voer pittig proberen te krijgen zonder nevenverschijnselen is bij een sober paard niet makkelijk.
Haver=zetmeel=koolhydraten die omgezet worden in suikers. Niet verstandig bij snel jeuk.

Een paard wat dressuur, meestal rondjes lopen, niet zo leuk vindt, kun je het niet 'leuker' laten vinden. Wissel de les meer af, zodat het uur dressuur bijvoorbeeld max een half uur wordt, en ga dan springen, of doe iets met balkjes tussendoor zodat ze geprikkeld blijft. Of ga na een half uur les nog een buitenrit maken als beloning.

ben ik het mee eens, zelf rij ik dan ook niet langer dan 40 minuten, mijn lessen van 60 minuten bestaan dan ook zeker uit 20 minuten in en uit stappen. Ze is dus niet 60 minuten intensief aan het trainen.
Ik heb zelf niet het idee dat ze het niet leuk vind, afwisselen doen we ook al veel, balkjes nemen we zeker regelmatig meen de trainingen en na het rijden rij ik vaak via een omrit terug naar stal langs de dijk.
Ik heb. zelf dus niet het idee dat het echt ligt aan gebrek aan motivatie maar meer echt energie tekort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 22:43 



 
Profiel   

Ik heb mijn makkelijke en rustige merrie op de speedmix gehad van horsefood. De leverancier zij me heel voorzichtig te voeren want ze kunnen er heel fel en energiek van worden. Mijn merrie kreeg een halfje per dag en liep glansrijk naar haar ster predikaat terwijl de normaal te simpel is en rustig door de baan hobbelt.

Het maakt mijn merrie veel energieker en alerter en ik ben heel tevreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 23:21 



 
Profiel   

Ik train mijn Fries ook eigenlijk nooit een uur, meestal 40 minuten met instappen erbij. Maar soms wordt ze na een 20 minuten al moe vooral bij moeilijke oefeningen. En dan stop ik ook. Je hoeft ook niet lang en intensief te trainen om het goed te doen. Een stap training kan ook erg effectief zijn en toch vermoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 23:41 



 
Profiel   

Die active+, is dat een volle voerschep wat die krijgt? Die van mij doet het daar namelijk heel goed op, ik merk duidelijk verschil als hij bij z'n brokken een extra schep active+ krijgt. Nu heb ik geen idee hoeveel gram dat precies is. Hij krijgt savonds een ruime literschep vol en na het rijden een schep extra. Dan is hij echt energieker tijdens het rijden, terwijl hij er niet dikker of naast het rijden vervelend van wordt.
Rij die van mij momenteel zelfs minder dan jij en die krijgt elke dat een schep brokken. Misschien heeft ze de energie gewoon nodig.
Dus hoeveel is 300gr ongeveer voor m'n beeldvorming? Misschien gewoon eens verhogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 23:49 



 
Profiel   

Ik volg eventjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 00:09 



 
Profiel   

_AAASCHAAA_ schreef
Ik heb mijn makkelijke en rustige merrie op de speedmix gehad van horsefood. De leverancier zij me heel voorzichtig te voeren want ze kunnen er heel fel en energiek van worden. Mijn merrie kreeg een halfje per dag en liep glansrijk naar haar ster predikaat terwijl de normaal te simpel is en rustig door de baan hobbelt.

Het maakt mijn merrie veel energieker en alerter en ik ben heel tevreden.

Bedankt voor de tip! Dat klinkt goed, ik ga het even googelen!!


alice0cullen schreef
Ik train mijn Fries ook eigenlijk nooit een uur, meestal 40 minuten met instappen erbij. Maar soms wordt ze na een 20 minuten al moe vooral bij moeilijke oefeningen. En dan stop ik ook. Je hoeft ook niet lang en intensief te trainen om het goed te doen. Een stap training kan ook erg effectief zijn en toch vermoeien.

ben ik met je eens, alleen zou ze het toch wel vol moeten kunnen houden, ik rij zelf liever ook wat korter maar ik vind het wel belangrijk voor haar om mee te lopen in een groepsles en die zijn nou eenmaal een uur, ik probeer me daar op aan te passen door lang in te stappen (dat doe ik sowieso al vaak, en van stal naar de bak is ook al 15 min stappen) en wat eerder te stoppen, langer dan 40 minuten echt trainen (dus ook stapoefeningen) zal nooit gebeuren.


MerleSimone schreef
Die active+, is dat een volle voerschep wat die krijgt? Die van mij doet het daar namelijk heel goed op, ik merk duidelijk verschil als hij bij z'n brokken een extra schep active+ krijgt. Nu heb ik geen idee hoeveel gram dat precies is. Hij krijgt savonds een ruime literschep vol en na het rijden een schep extra. Dan is hij echt energieker tijdens het rijden, terwijl hij er niet dikker of naast het rijden vervelend van wordt.
Rij die van mij momenteel zelfs minder dan jij en die krijgt elke dat een schep brokken. Misschien heeft ze de energie gewoon nodig.
Dus hoeveel is 300gr ongeveer voor m'n beeldvorming? Misschien gewoon eens verhogen?

nee dat is 1 bekertje, die bekertjes van vitalbix zelf, zal ongeveer een halve voerschep zijn. Lastige vind ik dat het ten eerste redelijk prijzig is, als je een hele voerschep per dag voert ben je per maand zeker al 25 euro kwijt, natuurlijk bezuinig ik niet op goede voeding, maar 25 euro per maand aan enkel de muesli vind ik wel heel prijzig. Maar wellicht dat ik het eens kan proberen, als het dé oplossing is, is het het voor mij waard.


FleurSandro schreef
Ik volg eventjes!

prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 00:27 



 
Profiel   

Al eens gedacht aan ‘bodybuilder’ van Mijten?
Dit voer ik aan mijn tinker, ik heb niet echt het idee dat hij er breder van wordt maar wel dat hij meer power heeft en zin om iets te doen. Hij eet het goed en de kosten vallen ook mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 00:53 



 
Profiel   

Geef je al elektrolyten (zouten) bij? Een tekort daaraan is snel opgelopen zonder bijvoeren (zeker met de temperaturen van afgelopen week) en daar kunnen ze ook mat door worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 06:31 



 
Profiel   

Romee_Sifra schreef
Al eens gedacht aan ‘bodybuilder’ van Mijten?
Dit voer ik aan mijn tinker, ik heb niet echt het idee dat hij er breder van wordt maar wel dat hij meer power heeft en zin om iets te doen. Hij eet het goed en de kosten vallen ook mee.


Mijn pony is daar alleen breder op geworden en TS moet dan ivm eiwitten wel oppassen als haar haflinger snel jeukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 06:41 



 
Profiel   

Lijnzaadolie voeren. Goedkoop en gemakkelijk. Goed voor vacht ook. En de haflingers doen het er goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 07:19 



 
Profiel   

Body Builder gaf bij mijn pony geen extra energie, kwam wel mooi spier op/werd voller. Maar niet meer power.

TS schuurt hij op suiker/zetmeel? Want dan zou je eens naar Pavo Topsport kunnen kijken. Een topping/aanvulling op je gewone voer, je geeft er dus heel weinig van. Heel laag in suiker en zetmeel en hoog in vetten en eiwit. Als hij niet goed tegen eiwitten kan moet je deze laten staan.

Voer je ook elektrolyten bij? Zo nee zou je dit ook zeker kunnen proberen. Bij een tekort kunnen ze mat worden, power missen. Ik kan je die van Pharmahorse aanbevelen; die is zonder toegevoegde suiker en andere rotzooi en mijn kieskeur eet het probleemloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 07:21 



 
Profiel   

Mijn kruising New-Forest doet het erg goed op 2G van Soul-Mate Nutrition. Dat is een supplement in poedervorm waar je maar een piepklein schepje van hoeft te geven. Het is voor hem precies genoeg extra, merk echt verschil. Je kunt van Soul Mate ook overwegen om Muscle Forte te geven, die is bedoeld voor paarden die nog iets extra nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 07:24 



 
Profiel   

mag ik vragen waarom je naast een compleet vitaminesupplement ook nog magnesium geeft?
misschien daar juist eens mee stoppen en misschien is dat het net?
als ze gevoelig voor schuren is zou ik er geen haver in stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 07:26 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
De mens heeft uit praktische overweging verzonnen dat iets een 'uur' moet zijn maar als een paard het na een kwartier al beu is, kan ze het alleen maar tonen door niet meer enthousiast te zijn. ;) Met voer pittig proberen te krijgen zonder nevenverschijnselen is bij een sober paard niet makkelijk.
Haver=zetmeel=koolhydraten die omgezet worden in suikers. Niet verstandig bij snel jeuk.

Een paard wat dressuur, meestal rondjes lopen, niet zo leuk vindt, kun je het niet 'leuker' laten vinden. Wissel de les meer af, zodat het uur dressuur bijvoorbeeld max een half uur wordt, en ga dan springen, of doe iets met balkjes tussendoor zodat ze geprikkeld blijft. Of ga na een half uur les nog een buitenrit maken als beloning.


Dat werkt natuurlijk ook de andere kant op.

Ga eens een lange rit maken om op te warmen en daarna nog even kort de bak in voor dressuur.
Rijd eens twee keer per dag, ga galoptraining doen, doe eens een oefen endurance mee.

Tegen verveling moet je oefeningen niet te lang of vaak herhalen. Maar het lichaam meer conditie geven geeft energie + je kan iets meer gaan voeren als ze meer verbrandden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 07:33 



 
Profiel   

Gekke vraag misschien, maar is dit iets wat zich vooral in de zomer laat zien? Het iets mattere?
Mijn haflinger is in de zomer ook wat trager altijd. Maar zij vindt het gewoon al gauw echt warm, ergert zich aan alle vliegende steekbeesten en is vrij veel energie kwijt aan het verjagen van alle vliegend gespuis met haar staart, hoofd en benen. Zomers kosten haar dus veel energie.
Zodra de ergste warmte én ergste steekbeesten straks weg zijn, is ze weer haar energieke zelf en loopt ze tot volgend jaar mei weer de sterren van de hemel zogezegd...

En inderdaad, wat Kelly_ann zegt: afwisselen, afwisselen, afwisselen, energie kweken door langdurig conditie op te bouwen in verschillende takken van sport. Wij pakken ook galoptraining, springtraining, obstakeltraining (denkwerk dus) etc mee. En dan longeren en werken aan de hand erbij voor de fine-tuning.

En onderschat niet het belang van af en toe een hele week vrij geven. Je kunt een paard ook overtrainen en het paarden-equivalent van een burn-out injagen zeg maar. Die van mij heeft geregeld even een weekje vrij. Eens per paar maanden zeg maar. Ik heb zelf óók 5 weken verlof per jaar en anders zou ik zeker weten omvallen... ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 07:51 



 
Profiel   

Het komt op mij niet over als een voerprobleem. Meer als een training die niet past bij het paard. Paarden die snel wat traag zijn hebben vaak behoefte aan al snel meer afwisseling en tempo als je er op stapt. Ik zie dat ook heel erg vaak bij haflingers.

-Zorg dat je, zodra je met je paard aan de slag gaat, direct zelf actief en consequent bent. Op de grond al. Maar zeker als je opstapt. Geen rond sjokken met een lang teugeltje... Er op betekent actief zijn. Elke pas! Niet 'inkakken' of afgeleid zijn door te kletsen oid.

-Maak al snel overgangen. Een lange zijde draf kan al direct als je paard niet van stal komt maar van buiten.

-Pak ook de galop mee in je warming up.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 08:34 



 
Profiel   

Als je dressuurtraining saai is dan rijd je geen dressuur, maar ben je aan het rond hobbelen.

Daarnaast lijkt mij het meest voor de hand liggend om de daily complete te minderen en de active+ op te hogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 09:21 



 
Profiel   

Vanitas schreef
Als je dressuurtraining saai is dan rijd je geen dressuur, maar ben je aan het rond hobbelen.

Daarnaast lijkt mij het meest voor de hand liggend om de daily complete te minderen en de active+ op te hogen.


Beetje kort door de bocht wel... Dat heel veel mensen voetbal tof vinden en ik voetbal echt niks aan vind, betekent niet ik voetbal verkeerd aanpak ;)
Sommige paarden houden niet van dressuurmatig werk. Dat kán. En daar moet je dan lekker mee gaan crossen, buitenrijden, etc. En het dressuurmatige deel puur inzetten voor het correcte lichaamsgebruik. Mijn god, ik zou ook gek worden als ik vijf dagen in de week MOEST dressuren hoor... Ik dressuur graag, mijn paard ook, maar na 2/3 keer in de week willen wij beiden echt iets anders doen ook... galoptraining, springen, noem maar iets... ;) :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 09:29 



 
Profiel   

Sorry, ik had niet gelezen dat er in mijn bericht stond dat je 5x per week een dressuurtraining moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 09:31 



 
Profiel   

Vanitas schreef
Sorry, ik had niet gelezen dat er in mijn bericht stond dat je 5x per week een dressuurtraining moet doen.


Ik zeg niet dat dat er staat.
Ik zeg alleen dat het kort door de bocht is te zeggen dat als dressuurtraining saai is, je het verkeerd doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 09:40 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Vanitas schreef
Sorry, ik had niet gelezen dat er in mijn bericht stond dat je 5x per week een dressuurtraining moet doen.


Ik zeg niet dat dat er staat.
Ik zeg alleen dat het kort door de bocht is te zeggen dat als dressuurtraining saai is, je het verkeerd doet.

Als je dressuurtraining saai is dan heb je een wereld aan kansen om het uitdagender te maken voor je paard en ook wel voor de ruiter. Het is toch juist leuk om je paard verder te brengen en te ontwikkelen tot een stoer en fit dier? Het helpt tussen de oren ook vast wel als hij nieuwe dingen leert en daarvoor beloond en geprezen wordt. Maar je moet als ruiter wel een beetje ausdauer hebben om door te kunnen zetten op alle momenten dat paardlief toch even niet zo top meewerkt. Je komt altijd punten tegen dat hij even niet zijn best doet en daar moet je je niet door laten ontmoedigen. Goede instructie kan hier allemaal goed bij helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 09:59 



 
Profiel   

@Pipidipo en @Vanitas dit kan een heeeeeele lange, zinloze discussie worden op deze manier ben ik bang :) Ik ben een fanatieke ruiter, snap heus het belang van dressuur en dressuur ook graag, maar dan nog heeft mijn paard een mening, die mag ze hebben en dus dressuren wij niet meer dan 2/3 keer per week. Maar jullie lezen mij anders dan ik bedoel en ik jullie vást ook.
Gevalletje "let's agree to disagree" denk ik :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 10:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen