paard mag wat 'feller'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard mag wat 'feller'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:37

Over voer is al genoeg gezegd, ik wil even een andere invalshoek meegeven.

In mijn ervaring moet je paarden echt scherp maken ohz of in de training, ik denk dat je paard niet goed genoeg aan je been is. Met longeren en rijden is het belangrijk om het punt op te zoeken waarop je paard zelf al zo enthousiast en heet wordt dat het stappen tussendoor bij wijze van spreken dribbelen van ongeduld wordt. Alleen dan is het paard ook pas ECHT actief van achteruit.
Hoe je dat doet verschilt per paard, maar mijn voorkeur heeft het om na het loswerken zeer veel tempowisselingen/ overgangen te maken waar je paard echt naar voren moet bij wijze van spreken op een klik van je tong. Reageert hij/zij te traag dan even kort flink naar voren rijden zonder dat je continu been geeft of je been er aan houdt, schrikmomentjes (timing!) zijn effectiever dat houd in dat je zelf waarschijnlijk veel sneller zult moeten gaan reageren. Dit is uiteraard een vorm van interval training en doe je korte stukjes afgewisseld met ontspannen stappen aan de losse teugel.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: paard mag wat 'feller'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:46

Andere invalshoek; Sla je wel eens een week of wat meer weken de dressuurles over? Soms helpt het enorm in de motivatie om niet elke week 2 x te trainen. Ik lees dat het groepslessen zijn; wellicht is het ook heel goed die af en toe over te slaan, en een privéles te nemen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:47

Elisa2 schreef:
Over voer is al genoeg gezegd, ik wil even een andere invalshoek meegeven.

In mijn ervaring moet je paarden echt scherp maken ohz of in de training, ik denk dat je paard niet goed genoeg aan je been is. Met longeren en rijden is het belangrijk om het punt op te zoeken waarop je paard zelf al zo enthousiast en heet wordt dat het stappen tussendoor bij wijze van spreken dribbelen van ongeduld wordt. Alleen dan is het paard ook pas ECHT actief van achteruit.
Hoe je dat doet verschilt per paard, maar mijn voorkeur heeft het om na het loswerken zeer veel tempowisselingen/ overgangen te maken waar je paard echt naar voren moet bij wijze van spreken op een klik van je tong. Reageert hij/zij te traag dan even kort flink naar voren rijden zonder dat je continu been geeft of je been er aan houdt, schrikmomentjes (timing!) zijn effectiever dat houd in dat je zelf waarschijnlijk veel sneller zult moeten gaan reageren. Dit is uiteraard een vorm van interval training en doe je korte stukjes afgewisseld met ontspannen stappen aan de losse teugel.


Dit dus.
Je omschrijft je merrie als in principe sensibel en werklustig, en daarbij is het een sober dier die dus letterlijk weinig nodig heeft om het goed te doen.
Denk dat Elisa2 een belangrijk punt heeft, en dat dit probleem veel meer een rijtechnisch probleem is dan een een voer probleem.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:29

Elisa2 schreef:
Over voer is al genoeg gezegd, ik wil even een andere invalshoek meegeven.

In mijn ervaring moet je paarden echt scherp maken ohz of in de training, ik denk dat je paard niet goed genoeg aan je been is. Met longeren en rijden is het belangrijk om het punt op te zoeken waarop je paard zelf al zo enthousiast en heet wordt dat het stappen tussendoor bij wijze van spreken dribbelen van ongeduld wordt. Alleen dan is het paard ook pas ECHT actief van achteruit.
Hoe je dat doet verschilt per paard, maar mijn voorkeur heeft het om na het loswerken zeer veel tempowisselingen/ overgangen te maken waar je paard echt naar voren moet bij wijze van spreken op een klik van je tong. Reageert hij/zij te traag dan even kort flink naar voren rijden zonder dat je continu been geeft of je been er aan houdt, schrikmomentjes (timing!) zijn effectiever dat houd in dat je zelf waarschijnlijk veel sneller zult moeten gaan reageren. Dit is uiteraard een vorm van interval training en doe je korte stukjes afgewisseld met ontspannen stappen aan de losse teugel.

Niets aan toe te voegen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 13:52

Allereerst super bedankt voor alle reacties! Ik heb alles aandachtig doorgelezen en neem echt alle punten in me op, ik probeer op alle tips even te reageren.

Romee_Sifra schreef:
Al eens gedacht aan ‘bodybuilder’ van Mijten?
Dit voer ik aan mijn tinker, ik heb niet echt het idee dat hij er breder van wordt maar wel dat hij meer power heeft en zin om iets te doen. Hij eet het goed en de kosten vallen ook mee.

dit heb ik inderdaad wel eens zien staan, ik was zelf inderdaad bang dat ze er niet echt energie uit gaat halen, maar ik ga hier eens op googelen!


Wijslander schreef:
Geef je al elektrolyten (zouten) bij? Een tekort daaraan is snel opgelopen zonder bijvoeren (zeker met de temperaturen van afgelopen week) en daar kunnen ze ook mat door worden.


Ze heeft een liksteen die erg uitbundig wordt gebruikt, echter weet ik dat dat niet altijd genoeg kan zijn met hoge tempraturen, daarom gooi ik soms wat zout door dr brokjes en krijgt ze na een intensieve training met de warmte van afgelopen week de slobber van cavalor waar elektrolyten aan toegevoegd zijn meende ik. Maar dit is wel een idee om naar te kijken, al is dit probleem niet alleen van de zomer.


janouk schreef:
Lijnzaadolie voeren. Goedkoop en gemakkelijk. Goed voor vacht ook. En de haflingers doen het er goed op.

Ik voer dus al lijnzaad, maar dan bedoel je een grotere hoeveelheid neem ik aan? Hoeveel zou ik dan aan moeten denken?


Susanne schreef:
Body Builder gaf bij mijn pony geen extra energie, kwam wel mooi spier op/werd voller. Maar niet meer power.

TS schuurt hij op suiker/zetmeel? Want dan zou je eens naar Pavo Topsport kunnen kijken. Een topping/aanvulling op je gewone voer, je geeft er dus heel weinig van. Heel laag in suiker en zetmeel en hoog in vetten en eiwit. Als hij niet goed tegen eiwitten kan moet je deze laten staan.

Voer je ook elektrolyten bij? Zo nee zou je dit ook zeker kunnen proberen. Bij een tekort kunnen ze mat worden, power missen. Ik kan je die van Pharmahorse aanbevelen; die is zonder toegevoegde suiker en andere rotzooi en mijn kieskeur eet het probleemloos.


Ik denk dat het inderdaad de suiker/zetmeel is waar ze op schuurt, alleen heb ik in de eerste winter dat ik haar had ook een tijdje een halve schep luzerne (zonder melasse) bijgevoerd en hierop schuurde ze ook, dit lijken dat toch eiwitten te zijn. Pavo topsport ga ik even opzoeken!
Elektrolyten ga ik zoals eerder genoemd even naar kijken!


pairadice schreef:
Mijn kruising New-Forest doet het erg goed op 2G van Soul-Mate Nutrition. Dat is een supplement in poedervorm waar je maar een piepklein schepje van hoeft te geven. Het is voor hem precies genoeg extra, merk echt verschil. Je kunt van Soul Mate ook overwegen om Muscle Forte te geven, die is bedoeld voor paarden die nog iets extra nodig hebben.

Klinkt interessant! Ik ga het even opzoeken! Hoe koop jij dit? Online bestellen of heb je een verkooppunt in de buurt?


ellepel schreef:
mag ik vragen waarom je naast een compleet vitaminesupplement ook nog magnesium geeft?
misschien daar juist eens mee stoppen en misschien is dat het net?
als ze gevoelig voor schuren is zou ik er geen haver in stoppen.


Natuurlijk! Dit heb ik gedaan in overleg met de dierenarts en de fysiotherapeut omdat zij een redelijk hoge spierspanning heeft continu, daarbij zat er een spier in haar hals die gevoelig is voor overbelasting waardoor we ongeveer om de 2 maanden daar een probleem mee kregen. Sinds ze de magnesium krijgt is de spierspanning een heel stuk omlaag en hebben we nog geen last gehad van die ene spier (afkloppen). Ik ben dus een beetje huiverig om daarmee te stoppen.


Kelly_ann schreef:
Dat werkt natuurlijk ook de andere kant op.

Ga eens een lange rit maken om op te warmen en daarna nog even kort de bak in voor dressuur.
Rijd eens twee keer per dag, ga galoptraining doen, doe eens een oefen endurance mee.

Tegen verveling moet je oefeningen niet te lang of vaak herhalen. Maar het lichaam meer conditie geven geeft energie + je kan iets meer gaan voeren als ze meer verbrandden.


Dit ga ik zeker proberen, echter doen wij echt al wel veel aan afwisselen, we doen regelmatig een springles of zelf springen, we doen veel vanaf de grond en rijden lekker buitenritjes. 2x op een dag rijden wil ik wel eens gaan doen maar ik wil haar ook niet overbelasten uiteraard!


Skippy01 schreef:
Gekke vraag misschien, maar is dit iets wat zich vooral in de zomer laat zien? Het iets mattere?
Mijn haflinger is in de zomer ook wat trager altijd. Maar zij vindt het gewoon al gauw echt warm, ergert zich aan alle vliegende steekbeesten en is vrij veel energie kwijt aan het verjagen van alle vliegend gespuis met haar staart, hoofd en benen. Zomers kosten haar dus veel energie.
Zodra de ergste warmte én ergste steekbeesten straks weg zijn, is ze weer haar energieke zelf en loopt ze tot volgend jaar mei weer de sterren van de hemel zogezegd...

En inderdaad, wat Kelly_ann zegt: afwisselen, afwisselen, afwisselen, energie kweken door langdurig conditie op te bouwen in verschillende takken van sport. Wij pakken ook galoptraining, springtraining, obstakeltraining (denkwerk dus) etc mee. En dan longeren en werken aan de hand erbij voor de fine-tuning.

En onderschat niet het belang van af en toe een hele week vrij geven. Je kunt een paard ook overtrainen en het paarden-equivalent van een burn-out injagen zeg maar. Die van mij heeft geregeld even een weekje vrij. Eens per paar maanden zeg maar. Ik heb zelf óók 5 weken verlof per jaar en anders zou ik zeker weten omvallen... ;)

Nee dit laat ze ook in de winter zien, in de zomer merk ik wel dat ze het dneller warm heeft en hier houden we ook rekening mee door meer te stappen en indien nodig tussendoor een keer snel de slang erover maar afgelopen winter begon het een beetje dat ik het gevoel kreeg dat het felle er wat af ging, ik ben toen ook wat meer gaan trainen dus opzich logisch dat ze dan misschien wat extra energie bijgevoerd moet krijgen.

Ze krijgt geregeld een weekje vrij! Ik ben zelf ook regelmatig een weekje weg namelijk en al ben ik veel thuis zorg ik inderdaad dat ze regelmatig een weekje vakantie krijgt!
Ik merk wel dat ze na een week vrij heel vervelend wordt in de omgang, echt verveeld, dus in alles happen, haar weidemaatje tot waanzin drijven met haar rondgesjees door de weide etc, ze wordt er dus niet altijd leuker op, als ik dit merk halverwege haar vrije week/dagen dan begin ik ook weet met het werk oppakken.


Vanitas schreef:
Als je dressuurtraining saai is dan rijd je geen dressuur, maar ben je aan het rond hobbelen.

Daarnaast lijkt mij het meest voor de hand liggend om de daily complete te minderen en de active+ op te hogen.

De active+ opbouwen is al geprobeerd maar had weinig effect. Dit ga ik echter wel nog een keer proberen denk ik voordat ik iets anders erbij ga voeren/op overstap.


Skippy01 schreef:
Beetje kort door de bocht wel... Dat heel veel mensen voetbal tof vinden en ik voetbal echt niks aan vind, betekent niet ik voetbal verkeerd aanpak ;)
Sommige paarden houden niet van dressuurmatig werk. Dat kán. En daar moet je dan lekker mee gaan crossen, buitenrijden, etc. En het dressuurmatige deel puur inzetten voor het correcte lichaamsgebruik. Mijn god, ik zou ook gek worden als ik vijf dagen in de week MOEST dressuren hoor... Ik dressuur graag, mijn paard ook, maar na 2/3 keer in de week willen wij beiden echt iets anders doen ook... galoptraining, springen, noem maar iets... ;) :+


Ik weet niet of je het naar ons bedoeld of gewoon als voorbeeld, maar wij doen dus absoluut niet 5x per week dressuur, Max 2/3 keer inderdaad en de rest is springen/buitenrijden etc.


Pipodipo schreef:
Als je dressuurtraining saai is dan heb je een wereld aan kansen om het uitdagender te maken voor je paard en ook wel voor de ruiter. Het is toch juist leuk om je paard verder te brengen en te ontwikkelen tot een stoer en fit dier? Het helpt tussen de oren ook vast wel als hij nieuwe dingen leert en daarvoor beloond en geprezen wordt. Maar je moet als ruiter wel een beetje ausdauer hebben om door te kunnen zetten op alle momenten dat paardlief toch even niet zo top meewerkt. Je komt altijd punten tegen dat hij even niet zijn best doet en daar moet je je niet door laten ontmoedigen. Goede instructie kan hier allemaal goed bij helpen.

Met dressuur zijn wij altijd bezig met nieuwe dingen, we hobbelen inderdaad zeker niet onze rondjes rond, we zijn veel bezig met nieuwe oefeningen om het voor ons beide interessant te houden, te merken is ook dat ze dat dan leuk vind en ook ‘heter’ wordt tijdens het leren van een nieuwe oefening, zo zijn we druk aan de gang met keertwendingen en de wissels, ze wordt dus zeker mentaal bezig gehouden!
Ik heb gelukkig hele fijne begeleiding waar ik heel tevreden over ben! Dat zit dus helemaal goed!


Elisa2 schreef:
Over voer is al genoeg gezegd, ik wil even een andere invalshoek meegeven.

In mijn ervaring moet je paarden echt scherp maken ohz of in de training, ik denk dat je paard niet goed genoeg aan je been is. Met longeren en rijden is het belangrijk om het punt op te zoeken waarop je paard zelf al zo enthousiast en heet wordt dat het stappen tussendoor bij wijze van spreken dribbelen van ongeduld wordt. Alleen dan is het paard ook pas ECHT actief van achteruit.
Hoe je dat doet verschilt per paard, maar mijn voorkeur heeft het om na het loswerken zeer veel tempowisselingen/ overgangen te maken waar je paard echt naar voren moet bij wijze van spreken op een klik van je tong. Reageert hij/zij te traag dan even kort flink naar voren rijden zonder dat je continu been geeft of je been er aan houdt, schrikmomentjes (timing!) zijn effectiever dat houd in dat je zelf waarschijnlijk veel sneller zult moeten gaan reageren. Dit is uiteraard een vorm van interval training en doe je korte stukjes afgewisseld met ontspannen stappen aan de losse teugel.

Ik snap je bericht, en ben het met je eens, als je paard goed aan je been is dan maakt dit heel veel uit en vaak lost dat een probleem zoals deze ook al op! Echter is mijn paard wel goed aan mijn been, hier hebben we hard aan gewerkt en dit is uiteraard een continu doorlopend proces. In het begin is mijn paard precies zoals jij zegt, ze wilt graag gaan, stappen is saai ze wil draven, harder etc. Dit is heerlijk om mee te werken ze is heel gevoelig op mijn been maar blijft daarbij heel zacht in de mond, ze denkt super mee in alle (nieuwe) oefeningen die ik haar voorleg en heeft echt zin om gewoon te werken. Je ziet ook dat het haar goed doet als ik haar dan laat weten dat ze braaf is en ze goed meewerkt. Echter merk ik dat ze al snel inzakt, omdat ze energie te kort komt (naar mijn idee). Ik ben niet iemand die bij elk probleem meteen naar supplementen etc gaat grijpen, zeker rijtechnische probleem zijn vaak echt rijtechnisch, bij dit probleem zeker ook voor 80%, maar als zij wat heter is, wat meer energie beschikbaar is, is dit voor ons beide fijner, want dan is ze sowieso al gevoeliger en hoeven we hier minder voor te ‘vechten’.
Geen idee of dit een beetje duidelijk is, maar ik denk persoonlijk dat als ze wat meer energie heeft ze zich zelf ook fijner voelt met de trainingen omdat ze wel heel graag wilt.


Lindsey_99 schreef:
Andere invalshoek; Sla je wel eens een week of wat meer weken de dressuurles over? Soms helpt het enorm in de motivatie om niet elke week 2 x te trainen. Ik lees dat het groepslessen zijn; wellicht is het ook heel goed die af en toe over te slaan, en een privéles te nemen.

Goed dat je het vraagt! Ik sla inderdaad regelmatig de lessen over, zeker in haar weekjes vrij dus maar ook als ik denk hmm, ze heeft wel genoeg gedaan etc of als we er niet zo’n zin in hebben. Ik merk ook dat dit inderdaad goed is om af en toe te doen.
Ik heb 1x per week groepsles, dit is ect voornamelijk voor haar zodat ze leert om met andere paarden te rijden etc.
Mijn andere les in de week is inderdaad een privéles, deze is van Aprils fysiotherapeut, dit vind ik super fijn omdat ze ons heel goed helpt met het soepel houden van April en ze meteen ziet als er iets niet helemaal lekker zit, deze les is vooral gymnastiserend, dus vooral veel figuren, buigen, moeilijkere oefeningen etc.

Ik hoop dat ik zo alles een beetje goed beantwoord heb! Ik ga even kijken naar alle voersoorten/supplementen die genoemd zijn en ook zeker de rijtechnische punten ga ik meenemen in de trainingen! Ik zal jullie tips ook even voorleggen bij mijn instructeurs.
Mijn instructeur is trouwens de eerste die me erop wees dat ze wellicht wat extra energie gevoerd mag krijgen, omdat hij ook ziet dat ze opzich wilt maar soms dus net dat beetje mist. Wat in mijn ogen opzich logisch is want ze wordt nu relatief sober gevoerd, krijgt weinig energie binnen via haar voeding terwijl ik toch redelijk wat van haar vraag.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:57

Aanbevolen dosering voor active+ voor een paard van 500 kg bij lichte arbeid is al 1.2 kg. Denk dat die 300gram weinig aanzet. Zou het verhogen zeker proberen, ook aangezien het laag in zetmeel en suikers is. Ik vind het overigens geen schrikbarend duur voer. Denk dat dat je eerste stap zou kunnen zijn en over een maand weer eens kijken hoe ze aanvoelt.
Zeker gezien je laatste alinea denk ik echt dat je paard wat extra energie kan gebruiken voor de arbeid die je vraagt :j

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 14:08

MerleSimone schreef:
Aanbevolen dosering voor active+ voor een paard van 500 kg bij lichte arbeid is al 1.2 kg. Denk dat die 300gram weinig aanzet. Zou het verhogen zeker proberen, ook aangezien het laag in zetmeel en suikers is. Ik vind het overigens geen schrikbarend duur voer. Denk dat dat je eerste stap zou kunnen zijn en over een maand weer eens kijken hoe ze aanvoelt.
Zeker gezien je laatste alinea denk ik echt dat je paard wat extra energie kan gebruiken voor de arbeid die je vraagt :j

Klopt maar dat is voornamelijk zodat ze de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine en mineralen krijgen en die krijgt zij al via de daily complete, maar ik ben het met je eens dat 300 gram inderdaad niet heel veel verschil (zal) maken. Het is niet belachelijk duur, maar als ik 1,2 kilo per dag zou voeren zou dat betekenen dat ik per maand al 60 euro kwijt ben aan de muesli.. dat vind ik persoonlijk wel aan de dure kant.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: paard mag wat 'feller'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:35

Heb je Green Vet van Havens al eens geprobeerd?
Een muesli met laag eiwit gehalte, maar hoog energie gehalte.
Ik moet mijn normaal wat trage Tinkerdame er heel voorzichtig mee voeren, omdat ze anders staat te tapdansen bij het opzadelen. (Ze krijgt bij normale dresuurtraining 2 handjes. Nu met wat zwaardere duinritten krijgt ze iets meer. 1/4 tot 1/2 schep.)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 16:07

Sabbientje schreef:
Heb je Green Vet van Havens al eens geprobeerd?
Een muesli met laag eiwit gehalte, maar hoog energie gehalte.
Ik moet mijn normaal wat trage Tinkerdame er heel voorzichtig mee voeren, omdat ze anders staat te tapdansen bij het opzadelen. (Ze krijgt bij normale dresuurtraining 2 handjes. Nu met wat zwaardere duinritten krijgt ze iets meer. 1/4 tot 1/2 schep.)

Nee nog niet geprobeerd, maar hoog energiegehalte betekent vaak ook hoog suiker/zetmeel denk ik. Ik ga er even naar kijken, als ze al heter worden van 1/4 schep zou dat nog wel los moeten lopen wellicht! Bedankt voor de tip!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:24

Citaat:
Natuurlijk! Dit heb ik gedaan in overleg met de dierenarts en de fysiotherapeut omdat zij een redelijk hoge spierspanning heeft continu, daarbij zat er een spier in haar hals die gevoelig is voor overbelasting waardoor we ongeveer om de 2 maanden daar een probleem mee kregen. Sinds ze de magnesium krijgt is de spierspanning een heel stuk omlaag en hebben we nog geen last gehad van die ene spier (afkloppen). Ik ben dus een beetje huiverig om daarmee te stoppen.


ik noem het omdat een bijwerking van langdurig magnesium geven wel kan zijn dat paarden wat “moe” over komen.
dus misschien niet er mee stoppen, maar minderen of niet dagelijks geven.
en die hoge spier spanning..waar zit dat dat en weet je de reden er ook van?
het heeft daar heel zeker weten niet mee te maken?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:32

Moonlight17 schreef:
Al gedacht om meer olie/vetten aan haar dieet toe te voegen. Krijgen ze meer energie van, maar geeft niet het piek effect van suikers en zetmelen. Kan door middel een vet/olie rijke muesli, maar er zijn ook andere producten verkrijgbaar.


Dit heeft bij mij zo een 10 jaar geleden het nog gedaan, toevallig ook bij een hafje :Y)

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: paard mag wat 'feller'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:38

Ik lees dat je 1200 gram per dag voert en 4 tot 5x per week werkt met het paard. Vind persoonlijk de hoeveelheid voer nogal weinig dan.
Wij werken ook 4 tot 5x per week met de paarden en die krijgen toch wel minstens 3 kilo per dag . Sommige meer...

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 16:59

ellepel schreef:
Citaat:
Natuurlijk! Dit heb ik gedaan in overleg met de dierenarts en de fysiotherapeut omdat zij een redelijk hoge spierspanning heeft continu, daarbij zat er een spier in haar hals die gevoelig is voor overbelasting waardoor we ongeveer om de 2 maanden daar een probleem mee kregen. Sinds ze de magnesium krijgt is de spierspanning een heel stuk omlaag en hebben we nog geen last gehad van die ene spier (afkloppen). Ik ben dus een beetje huiverig om daarmee te stoppen.


ik noem het omdat een bijwerking van langdurig magnesium geven wel kan zijn dat paarden wat “moe” over komen.
dus misschien niet er mee stoppen, maar minderen of niet dagelijks geven.
en die hoge spier spanning..waar zit dat dat en weet je de reden er ook van?
het heeft daar heel zeker weten niet mee te maken?

Hmm oke, van die bijwerking heb ik nog niet gehoord, wellicht dat het helpt als ik om de zoveel weken een stopweek inlas? Ik kan er sowieso wel wat in minderen denk ik.
Die hoge spierspanning dat is gewoon algemeen, ze heeft gewoon in haar lijf een hoge spierspanning, hier heb ik eerlijk gezegd nooit wat achter gezocht, de fysio merkte dat op maar gaf ook niet aan dat dat vreemd was ofzo, maar wel dat het zo is. Ik zal er morgen even naar vragen! Dit heeft ze echter al sinds ik haar heb (en wss daarvoor ook al) en ze is pas wat minder fel sinds afgelopen winter en sinds we dus wat intensiever trainen.


kwita schreef:
Moonlight17 schreef:
Al gedacht om meer olie/vetten aan haar dieet toe te voegen. Krijgen ze meer energie van, maar geeft niet het piek effect van suikers en zetmelen. Kan door middel een vet/olie rijke muesli, maar er zijn ook andere producten verkrijgbaar.


Dit heeft bij mij zo een 10 jaar geleden het nog gedaan, toevallig ook bij een hafje :Y)

En hoeveel voerde je hier dan van?


Popstra schreef:
Ik lees dat je 1200 gram per dag voert en 4 tot 5x per week werkt met het paard. Vind persoonlijk de hoeveelheid voer nogal weinig dan.
Wij werken ook 4 tot 5x per week met de paarden en die krijgen toch wel minstens 3 kilo per dag . Sommige meer...

Ik voer 900 gram per dag, 2x 300 gram waarvan de helft dus vitamine en mineralen brok en de andere helft een muesli.
En jullie paarden krijgen dus aanzienlijk meer maar dat zijn waarschijnlijk ook hele andere type paarden? Geen koudbloeden verwacht ik? Haflingers zijn erg sober en kunnen dus uit heel weinig al hun voedingsstoffen halen, bovendien geef ik een heel geconcentreerd brokje waardoor ze er niet teveel van nodig heeft, julkie geven waarschijnlijk een basis/sport brok/muesli en hiervan moeten ze inderdaad al gauw meerdere kilo’s krijgen om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.
De rede dat ik haar zo voer is omdat ze van nature (door haar ras) de aanleg heeft om snel te dik te worden, insuline resistent te zijn en gevoelig te zijn voor hoefbevangenheid en dat soort kwalen.
Ze is verder in top conditie, de vacht glimt, ze blijft niet achter in bespiering, voelt zich happy. Maar inderdaad, naar mijn idee krijgt ze momenteel te weinig energie binnen voor de arbeid die ze moet verrichten en nu ben ik opzoek naar een manier waarop ik die kan bijgeven zonder daar meteen een hele hoop suikers bij te voeren omdat ze daar dus gevoelig voor is.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: paard mag wat 'feller'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:21

Mijn paarden zijn quarters. Ook koudbloed dus.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 17:40

Popstra schreef:
Mijn paarden zijn quarters. Ook koudbloed dus.

en wat voeren jullie dan als ik vragen mag?

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:52

TS, wanneer je vindt dat je paard de laatste tijd wat flegmatieker is dan anders (en je vermoedt dat het niet door de hitte komt) zou ik even het bloed laten checken. Kost niet veel, en dan sluit je het echt helaas heel veel voorkomende bloedarmoede uit.
Er zijn veel paarden die dat hebben zonder dat de eigenaar dat in de gaten heeft. Het bespaart je veel geld en moeite door allerlei andere voeding te proberen als je even het 'hb gehalte' laat checken.
Succes met je leuke Haf!

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:17

Denk dat onze paarden goed met elkaar te vergelijken zijn, met wat ik uit jouw berichten haal. Ook een gevoelige, werkwillige haflinger, maar moet wel sober gevoerd worden ondanks het goed op gewicht te zijn. Heb hem ook op de active plus gehad (1,4 kg), werd hij niet energieker van en nog te veel suikers in deze hoeveelheden. Wat wel goed werkt is 100 ml lijnzaadolie per dag, loopt hij heel fijn op. Maar ik moet zijn voer in bakjes klaarzetten, dus dan is olie niet heel handig. Tijdje geleden de hipro flexible move gevonden, hetzelfde idee als de active plus, maar minder suikers en meer energie. Geef 700 gram per dag hiervan en dat is voldoende, vul de vitamine/mineralen dan nog aan met de daily compleet. Voer ook magnesium bij, zonder ook een hoge spierspanning hier.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:32

Popstra schreef:
Mijn paarden zijn quarters. Ook koudbloed dus.


Absoluut niet waar. Quarters mag je in dit opzicht echt niet gelijk stellen met een haflinger. Ze hebben totaal andere voedings-eisen. Al gaat dat denk ik te diep voor dit topic.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:21

Stel ze niet gelijk. Quarters zijn een mix van warm en koudbloed. Hebben ook relatief weinig nodig en kunnen dus ook sober leven maar als er arbeid gevraagd word mag je best wat voeren.
Internet maakt velen bang om te voeren. Als een paard 5x per week arbeid vericht mag het best wat hebben. Dat doen ze namelijk niet alleen op water, hooi en vitamine brokje.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 31-07-19 22:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:28


Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:44

Popstra schreef:
Relax :roll:
Zeg ik ergens dat ze gelijk zijn aan haflingers dan?..
Zeg alleen dat het ook koudbloeden zijn en dus als ze weinig tot niks doen ook niet veel nodig hebben. Mensen moeten niet zo moeilijk doen over voeding. Ik heb al heel wat jaren quarters en veel ook en voer ze allen hetzelfde voer en hoeveelheid naargelang hun arbeid. En of dat anders is voor een haflinger daar heb ik mijn twijfels over want leg maar eens uit wat er zo ,,anders,, is aan dit ras dat als ze flink arbeid verichten ze anders gevoerd moeten worden dan een ander ,,koudbloed,, ras!?

Internet maakt velen bang om te voeren. Als een paard 5x per week arbeid vericht mag het best wat hebben. Dat doen ze namelijk niet alleen op water, hooi en vitamine brokje.

Ik voer ook gewoon sportbrok hoor, de brok die ik voorheen voerde moesten ze het dubbele van hebben vergeleken met die ik nu voer, dus de kilo's zou ik nou niet zo klakkeloos overnemen. Verder ben ik het wel met je eens. Als je flink traint moet je ook flink voeren en niet dat gedoe met van die overprijste liflafjes.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: paard mag wat 'feller'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:50

Precies en dat geld voor zowel warm als koudbloed. Het is een beetje uitvogelen waar je paard het goed op doet en op welk moment maar als je dat eenmaal door hebt is er niks moeilijks aan en moet je daar bij blijven.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:23

Popstra schreef:
Stel ze niet gelijk. Quarters zijn een mix van warm en koudbloed. Hebben ook relatief weinig nodig en kunnen dus ook sober leven maar als er arbeid gevraagd word mag je best wat voeren.
Internet maakt velen bang om te voeren. Als een paard 5x per week arbeid vericht mag het best wat hebben. Dat doen ze namelijk niet alleen op water, hooi en vitamine brokje.


Quarters stammen hoofdzakelijk af van het Engels volbloed en worden op snelheid en wendbaarheid gefokt. Weinig koudbloed aan. Bovendien zijn ze geselecteerd op een andere spiermassa (licht afhankelijk van fokrichting) met ander metabool systeem en hebben daardoor andere behoeftes in voeding. Zo hebben ze meer aminozuren/eiwitten, vitamine E en selenium nodig. Zeker bij veel inspanning.

Echter gaat het hier niet om een quarter en denk ik ook niet dat we mogen spreken van zware of veel inspanning. Deze haflinger loopt wel een paar keer in de week. Maar van de twee uur les in de week is al 40 minuten besteed aan in en uitstappen. De andere keren is het rijden nog korter. Ik kan me niet voorstellen dat dit paardje (met een goede voederconditie) hier meer voer voor nodig heeft.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: paard mag wat 'feller'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:26

Ga eens afwisselen met buiten rijden. Eens een keer plat erop op een lang stuk en daarna aan een lang teugeltje hele einden vlot stappen. Al die rondjes wordt een paard ook helemaal gaar van. Als hij gemaakt was om rondjes te lopen was hij wel krom geboren. Zorg dat je pony het plezier niet verliest want dan ben je alles kwijt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:34

Malenka schreef:
Popstra schreef:
Stel ze niet gelijk. Quarters zijn een mix van warm en koudbloed. Hebben ook relatief weinig nodig en kunnen dus ook sober leven maar als er arbeid gevraagd word mag je best wat voeren.
Internet maakt velen bang om te voeren. Als een paard 5x per week arbeid vericht mag het best wat hebben. Dat doen ze namelijk niet alleen op water, hooi en vitamine brokje.


Quarters stammen hoofdzakelijk af van het Engels volbloed en worden op snelheid en wendbaarheid gefokt. Weinig koudbloed aan. Bovendien zijn ze geselecteerd op een andere spiermassa (licht afhankelijk van fokrichting) met ander metabool systeem en hebben daardoor andere behoeftes in voeding. Zo hebben ze meer aminozuren/eiwitten, vitamine E en selenium nodig. Zeker bij veel inspanning.

Echter gaat het hier niet om een quarter en denk ik ook niet dat we mogen spreken van zware of veel inspanning. Deze haflinger loopt wel een paar keer in de week. Maar van de twee uur les in de week is al 40 minuten besteed aan in en uitstappen. De andere keren is het rijden nog korter. Ik kan me niet voorstellen dat dit paardje (met een goede voederconditie) hier meer voer voor nodig heeft.


Eens met Malenka...
Quarters zijn grotendeels volbloed. Zit wat warmbloed en pony doorheen, maar is weinig koudbloed aan. Ze zijn wel relatief sober te noemen. Misschien bedoel je dat Popstra? Mijn paint horse (de gevlekte quarter dus, alleen mijne had geen vlekken, solid bred) had een héél andere voerbehoefte dan mijn haf...

Mijn paint leefde naast zijn hooi op luzerne en extreem vetrijk voer, die was op een product dat puur bestond uit granen niet te hanteren. Vet deed het prima bij hem. En inderdaad: hij had een verhoogde vit.E/selenium behoefte.

Mijn haflinger krijgt ook hooi, liefst zo arm en grof mogelijk, kan niet tegen luzerne (jeuk), en niet tegen suikerrijk voer (jeuk). En nee, geen eczemer. Gewoon extréém sober. Ze krijgt wel een vitaminekorrel die hoog in selenium is, maar dat ligt aan de bodem waarop wij staan, die seleniumarm is.

Voor wat betreft werk overschatten mensen écht enorm te hoeveel arbeid een paard verricht. Bijna alle paarden in NL verrichten lichte of matige arbeid. Topsportniveau is uiteraard een ander verhaal, en bij gemiddelde endurance training na de impulsklasses zul je sneller moeten aanvullen dan bij dressuurtraining vanaf de B/L zeg maar... Maar ga er gemiddeld genomen maar van uit dat Nederlandse paarden écht niet zo veel doen met een uurtje of misschien 2 per dag waarvan het grootste deel stap en draf. (hier zijn gewoon tabellen voor als richtlijn).

Vitalbix Active+ is een product waarvan de leverancier 1 tot 1,5 kg aanbeveelt en je minder mag voeren als je dat aanvult met vitalbix daily complete. 900 gram is als dat inclusief ongeveer 250-300 gram vitalbix DC is, prima. Je zou dat iets kunnen ophogen als je merkt dat het te weinig is voor jouw paard, maar het is niet te weinig 'volgens het boekje' hoor.

De gemiddelde muesli is een product waarbij de leverancier om de vit/min behoefte te dekken aangeeft dat je zo'n 3 kg per dag zou moeten voeren. Dan krijg je inderdaad tekorten als je maar 900 gram voert.

Mijn merrie krijgt nog minder dat de merrie van TS: 100 gram vitaminekorrel en in totaal zo'n 250-300 gram muesli of grasbrok zodat het toch iets lijkt in haar voerbak... 100 gram verdelen over 3 voerbeurten is wel errug sneu als de rest van de paarden best veel krijgt, plus door de muesli meng je zandwegkuurtjes makkelijker ;)