Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

in plaats van slobber.

 
Profiel   

Mijn oudere paard voerde ik steeds slobber bij, om op gewicht te houden. Senior priores is wat dat betreft heel goed, alleen krijgt hij maar een derde binnen van wat ik voer. 2/3 beland op de vloer, op zijn rug, op de rug van de shet , enz. Nu voer ik hem musli en luzerne brok, maar ik denk dat dat niet genoeg aanzet. Is er iets waar hij dikker van wordt, zonder het geklieder?
Zijn tanden zijn in het voorjaar nagekeken, 1 kant is nog redelijk, de andere kant wel vlak.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 07:43 



 
Profiel   

Bietenpulp, kan ook troep worden maar als je het met de goede hoeveelheid water oplost is het wat vaster dan slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 07:51 



 
Profiel   

Bietenpulp is het hoofdbestanddeel van seniores priores.
TS: ik zou je SP gewoon eerst eens met minder water aanmaken. Het mag best een dikke pap zijn, en als je paard er 2/3 van verknoeit lijkt het mij dat je er eerder een soort soep van maakt.

Verder voerde ik vroeger mijn oudje-zonder-kiezen vooral ook veel olie bij. Daar zitten de calorieeën in die je wilt hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 08:02 



 
Profiel   

Hoe komt het dat ie maar 1/3 binnen krijgt? Kan hij het moeilijk weg krijgen of gaat hij gewoon steeds met het hoofd uit de bak waardoor alles er uitloopt?
In dat geval zou ik een emmer niet te vol doen en met een touwtje achter de oren vast maken dan blijft die neus in de emmer. Wel opletten dat de emmer niet te vol is!

Is er verschil als je het iets dikker of dunner maakt?
Stalgenootje deed er nog een schep brokken door zodat het minder dun was.

Knoeit je paard met de muesli die ie nu krijgt ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 08:04 



 
Profiel   

Hij gaat inderdaad voortdurend met zijn hoofd uit de bak. De emmer aan zijn halster binden heb ik ook al eens aan gedacht, maar daar durf ik toch niet aan te beginnen. Hij wil nog wel eens in paniek schieten. Met de muesli knoeit hij ook, maar niet zoveel en is bovendien gemakkelijker op te ruimen.

Ik denk dat het wel een idee is om de sp iets dikker te maken en er dan wat brok door heen te gooien. Ik doe er inderdaad ook een scheutje olie in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 08:28 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar voeding en supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 09:19 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk wat minder water erin doen zodat het wat "steviger" is.

En meer aanmaken. Stel hij gooit er 1/3 uit, doe je bovenop je normale portie 1/3 extra. :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 09:39 



 
Profiel   

Meeste mensen maken idd van SP of andere bietenpulpmengsels bijna soep.
Mijn ervaring met mijn eigen senior is dat hij het beter eet en ook echt lekkerder vindt, wanneer ik er precies genoeg water bij doe dat alles netjes uitzet, maar dat er dan een soort van "droge" substantie in de emmer zit.
Dan knoeit hij veel minder en eet met veel meer enthousiasme dan wanneer ik per ongeluk uit ben geschoten met het water en het een te natte pap wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 09:45 



 
Profiel   

Touwtje om de emmer en om zijn hoofd doen. Zo voeren wij altijd, geen problemen mee!

Edit: [OPG] Pony gooit voer emmer om

Hier staan fotos

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 09:46 



 
Profiel   

Een hele grote bak.Onze Britt had een bak zo groot als een wasmand.Ook wit zodat ze alles goed kon zien in de bak.Britt likte wel de grond helemaal schoon.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:22 



 
Profiel   

Inderdaad een beetje dikker maken/minder water, maar wat ook zeker helpt is een grotere, flexibele emmer, zoals deze: klik
Ik heb dezelfde in een lichtere kleur, volgens mij gewoon van de Heuts of Action, en die zijn ideaal omdat het plastic flexibel genoeg is dat ze het niet stuk kunnen stampen, en ze zijn hoog en breed genoeg dat er nog weinig knoeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:29 



 
Profiel   

Hij heeft een vrij grote bak, zo'n flexibele, maar hij kijkt onder het kauwen alle kanten op, dan zou ik een zwembad voor hem moeten kopen. :) Een emmer om zijn hoofd durf ik niet te doen, vanwege zijn temperament.
Ik heb nu eerst bietenpulp gekocht (fibrebeet). Met de aangegeven portie water word het mooi rul, eens kijken of dat helpt. Ik gooi er nog wat muesli door. En als dat op is eens kijken of senior priores wil, met minder water. Ik volgde trouwens gewoon de gebruiksaanwijzing, 1 op 3, maar daar word het erg nat van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:36 



 
Profiel   

Ik maakte het zo dik dat ze het een beetje kon afhappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:44 



 
Profiel   

Koop normale bietenpulp en niet al die "beten" je betaald veel meer en je krijgt veel minder voor hetzelfde geld, Bietenpulp kan een voerschep op 8 liter water en dan heb je het mooi rul dat red je niet met die beten die veel ruimte in beslag nemen maar geen voer geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:44 



 
Profiel   

Is18 plus van pavo niet wat deze muesli kan je ook droog voeren maar nat ook maar dat betekent dat je het lekker stevig kan laten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen