Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De zin & onzin van poeders en capsules

 

Iets waar ik momenteel over na zit te denken, wat geef ik aan mijn paarden en heeft het wel zin. Helpt het hen echt of is het meer voor mijn idee/gevoel en geef ik geld uit aan dingen die toch niet uitmaken?

Wie heeft er meer verstand van dan ik?

In mijn geval zit het zo:
Pony's (ruim 20+) hebben onbeperkt ruwvoer (tegenwoordig ligt er altijd nog hooi en moest dat toch op zijn is er nog stro), krijgen als krachtvoer een ruime hoeveelheid bietenpulp & lijnzaadvlokken en daarnaast Vitalbix Daily Complete als vitaminen/mineralenkorrel. Ze komen niet op het gras, tenzij af en toe eens wat snacken of eens een half uurtje grazen, maar dat tel ik eigenlijk niet mee. Dit omdat 1 van de pony's allergisch is en de andere kan niet onbewaakt op de weide.

Op dit moment krijgt de allergische pony nog extra vitamine E bij (natuurlijke vitamine E, 1000 IE per dag) en pilletjes tegen de hooikoorts/allergie. De andere pony krijgt ook pilletjes tegen hooikoorts maar een kleinere hoeveelheid. Ben bij hem er nog niet 100% uit of het verschil maakt, hij lijkt minder snel benauwd met dan zonder dus blijf ik het maar geven.

Nu is de vitamine E die de ene pony krijgt bijna op, en zit ik te denken wat ik moet doen. Ik vraag me af of het wel helpt. Hij ziet er momenteel goed uit en loopt prima, maar is dat door de vitamine E of niet? In het verleden heb ik regelmatig een bloedtest laten doen, maar ondanks extra vitamine E en steeds dezelfde voeding bleven de waarden enorm schommelen en kan je er dus echt niks van zeggen.

Tegelijk zit ik dan weer te kijken naar andere dingen .. iets voor de luchtwegen (door de allergie heeft hij het soms wat moeilijk, al helpen de pilletjes al heel wat) en/of een detox-mix. Momenteel vind ik hem weer opgeblazen/sloom, normaal heeft hij dit in de overgang zomer/herfst maar aangezien sommige bomen in de natuur ook al denken dat het herfst is werkt dat bij hem misschien ook zo... Daarnaast is hij jeukerig, gaan bepaalde wondjes op zijn benen weer open (heeft hij jaren last van gehad maar ineens ging het dicht toen alles qua voeding in balans leek, nu met dezelfde voeding is het weer open) en vind ik hem een dikke koker hebben.. Vorige winter heeft bij de andere pony met dikkere koker de Detox Mix enorm geholpen. Maar dan zit je weer met nieuwe poeders en doet het ook echt wat of zit het meer in het hoofd van de eigenaar, of gewoon toeval.

Heb echt geen idee wat ik ermee moet doen. Bestel ik weer een ruime voorraad vitamine E en blijf ik het maar geven? Ga ik iets bijgeven voor de luchtwegen en om het opgeblazen gevoel weg te krijgen? Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet kijken? Of ga ik gewoon terug naar de basis, geef ik niks extra bij (behalve de hooikoorts-pilletjes dan) en kijk ik even hoe het gaat?

Hoe pakken jullie dit aan? Geven jullie je paarden iets extra en waarom? Gaat daar een bloeduitslag aan vooraf en merken jullie dat het dan ook echt verschil maakt? Laten jullie regelmatig bloed trekken? Ik weet op dit moment niet meer wat wijsheid is ...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 11:33 



 
Profiel   

Toen mijn voederschema op een gegeven moment meer op hogere wiskunde begon te lijken, ben ik teruggegaan naar de basis.
Goede kwaliteit hooi aangevuld met een vitaminebrok en eventueel wat lijnzaad-olie voor extra energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 11:41 



 
Profiel   

Als je bang bent dat hij iets tekort komt, doe dan een bloedonderzoek. Ik geef niets op eigen initiatief bij, alleen als het nodig is (volgens de DA). Als je paard het niet nodig heeft, waarom zou je dan kosten maken?

Ik doe dus 1x per jaar bloedonderzoek voor de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 11:46 



 

@ Matheno : dat gevoel dus inderdaad .. Ben zoveel bezig met berekenen en tellen en dan weet ik het uiteindelijk nog niet. Hoewel het intussen heel erg afgebouwd is, als je zag wat ze in het verleden kregen is dit maar het minimum :+ Heb je verschil gemerkt aan je paard? Afkickverschijnselen ofzo? Hahaha.

@ Tango1979 : zoals in de tekst staat heb ik al regelmatig bloedonderzoek laten doen, sowieso elk jaar en heb zelfs tussenin 4x per jaar een bloedonderzoek laten doen (elk seizoen zeg maar). Ondanks dat alles hetzelfde bleef qua voer en supplementen schommelden de waarden toch enorm, dus ik kan er niks uithalen, de DA ook niet, die zegt 'kijk hoe het gaat en zolang hij er goed uitziet/goed loopt is het ok'. Maarja, wat is goed ... . Anders zou het inderdaad simpel zijn :)

Heb je al eens iets moeten bijgeven naar aanleiding van het bloedonderzoek? Laat je dan ook alle vitaminen/mineralen testen? Heb je dan na x aantal tijd een controle-onderzoek gedaan? En eventueel nog later nog eens opnieuw? Of nog nooit wat nodig gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 11:51 



 
Profiel   

[***] schreef
@ Matheno : dat gevoel dus inderdaad .. Ben zoveel bezig met berekenen en tellen en dan weet ik het uiteindelijk nog niet. Hoewel het intussen heel erg afgebouwd is, als je zag wat ze in het verleden kregen is dit maar het minimum :+ Heb je verschil gemerkt aan je paard? Afkickverschijnselen ofzo? Hahaha.


Ik betrapte mezelf erop dat ik alles onder een vergrootglas ging leggen. Reageerde hij wat minder actief? Oh da's vast de schuld van het voer.

Duurde even voordat dat uit het systeem was. Zelf ben ik ook niet altijd op mijn allerbest ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 14:12 



 
Profiel   

Ik heb een ems en cushing pony, beest krijgt wel poeders bij maar ik geef alles enkel wat nodig is en zichtbaar wat doet.
Dat houdt in dat hij nu 2 theelepels poeder krijgt, bevat pure biotine, pure chroom, magnesium, creatine en glucosamine.
Maar van de laatste drie dus enkel een halve dosis of aangevuld op wat in zijn voer al zit.
De vitamine E zit in zijn vitaminebrokjes.
Verder naast zijn pil voor de cushing en inderdaad ook een hooikoortspil krijgt hij niks naast hooi.

Ik mix eens per 3 maanden de poeders en dat is dat, laatst kom ik op stal:
X is zó opgeblazen vandaag...
Ja hij heeft zijn poeder twee dagen niet gehad, ik wilde jou niet lastig vallen.
Duidelijk altijd als hij het niet heeft gehad, maar dat is ook wetenschappelijk bewezen effectief.

Maar waarom geef je de hooikoortspillen als je niet weet wat het echt doet?
Als ik mijn pony ze niet geef staat hij een dag later al met traanogen en geïrriteerde neusslijmvliezen, en proesten.
Één pilletje en ik heb een andere pony, zelfs stalgenoten valt het op als hij zijn medicijnen niet heeft gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 14:26 



 

Hoe weet je dat het werkt? Omdat er een mooie uitleg op internet staat? En als iets wetenschappelijk bewezen is dat het niet werkt (zoals bv hooikoortsmedicatie) dan werkt het ook niet? Hoeveel onderzoeken zijn dan nodig voordat je iets gaat geven? Het kan ook allemaal toeval zijn... heb laatste keer in overleg met de DA het een paar dagen aangekeken ivm het opgeblazen zijn en toen ging het ook weg. Om maar een voorbeeld te geven.

Ik denk altijd dat iets werkt maar of het echt zo is vind ik een moeilijke. Met hooikoortsmedicatie is hij een stuk beter, maar misschien zou hij dat zonder intussen ook zijn. Hoewel ik dat wel betwijfel. Helemaal weg is het overigens niet, dus misschien heeft hij toch nog extra ondersteuning nodig... Maar pony 2 krijgt het ook omdat ik gelijkaardige symptomen zag en bij die weet ik niet of het echt werkt.

Nu krijgen ze in verhouding echt nog weinig tov een aantal jaar terug. Nu twijfel over de vitamine E omdat ik daar niet altijd makkelijk aan kan komen. En misschien geef ik het ook wel voor niks, ik heb geen idee. En dus de hooikoortstabletten bij de ene pony, die heeft misschien meer aan een algemene luchtwegenmix. Maar dan begin je weer... en waar eindig je dan.

@ Matheno : herkenbaar. Denk zelf ook dat ik het grotere probleem ben (op meerdere gebieden overigens :+ ) maar ik werk eraan, hahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 15:22 



 
Profiel   

Wat is er op tegen om nu te stoppen en te kijken wat er gebeurt?
Volgens mij houd jij je paarden goed in de gaten en dus zul je heel snel weten als er iets mis is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 15:30 



 
Profiel   

[***] schreef
Hoe weet je dat het werkt? Omdat er een mooie uitleg op internet staat? En als iets wetenschappelijk bewezen is dat het niet werkt (zoals bv hooikoortsmedicatie) dan werkt het ook niet? Hoeveel onderzoeken zijn dan nodig voordat je iets gaat geven? Het kan ook allemaal toeval zijn... heb laatste keer in overleg met de DA het een paar dagen aangekeken ivm het opgeblazen zijn en toen ging het ook weg. Om maar een voorbeeld te geven.

Ik denk altijd dat iets werkt maar of het echt zo is vind ik een moeilijke. Met hooikoortsmedicatie is hij een stuk beter, maar misschien zou hij dat zonder intussen ook zijn. Hoewel ik dat wel betwijfel. Helemaal weg is het overigens niet, dus misschien heeft hij toch nog extra ondersteuning nodig... Maar pony 2 krijgt het ook omdat ik gelijkaardige symptomen zag en bij die weet ik niet of het echt werkt.

Nu krijgen ze in verhouding echt nog weinig tov een aantal jaar terug. Nu twijfel over de vitamine E omdat ik daar niet altijd makkelijk aan kan komen. En misschien geef ik het ook wel voor niks, ik heb geen idee. En dus de hooikoortstabletten bij de ene pony, die heeft misschien meer aan een algemene luchtwegenmix. Maar dan begin je weer... en waar eindig je dan.

@ Matheno : herkenbaar. Denk zelf ook dat ik het grotere probleem ben (op meerdere gebieden overigens :+ ) maar ik werk eraan, hahaha.


Je hoeft niet op je tenen getrapt te zijn hoor. :+
Wat werkt werkt wetenschappelijk bewezen maakt mij daarin weinig uit.
Maargoed je vraagt je wat af, maar reageert toch enkel mi gepikeert als ik iets vraag waar je wellicht voor jezelf een antwoord in kunt vinden.
Ik heb zelf de pillen gewoon geregeld even gestopt als ik dacht heeft hij het nog wel nodig, toen kreeg ik een foto van een pony met traanogen van stal twee dagen later.
Nou duidelijk dan, dat is dus mijn vraag hoe weet je dat het wat doet en zin heeft wat je geeft, ik weet dat door te stoppen en te kijken wat er gebeurde.
Niks meer of minder eigenlijk, doel van de vraag was hoe weet je voor jezelf dat die pillen geven wat doet, om niet direct een oordeel te vellen, wat ik sowieso niet kan want ik ken jou paarden en jou niet.

Poeder en pillen mania blijft in elk geval lastig.
Ik heb dus de middenweg genomen en kijk af en toe of het nog nodig is bepaalde dingen te blijven geven.
De dierenarts heeft hier wel permanent magnesium, biotine en vitamine E geadviseert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 15:41 



 

@ Kendra : Zou ik inderdaad kunnen doen, het ding is dat ik nu zou moeten bestellen want het is bijna op (en vaste leverancier op vakantie dus goede timing van mij ;) ). Ben ook aan het kijken naar een ander merk, die hebben momenteel een actie zodat ik voor dezelfde prijs kan kopen, terwijl het normaal veel duurder is. Maar dan moet ik dus nu beslissen wat ik ga doen en ik weet het niet.. nog maar eens geld uitgeven aan iets wat geen effect lijkt te hebben (bloedonderzoek). Maar eerder had ik het idee dat hij zonder stijver was.. Heb bang als ik stop en het gaat toch niet dat ik niet snel genoeg nieuwe voorraad heb, en dat ik het misschien niet op tijd merk en dan dus meer kwaad dan goed doe. Of dat ik juist te snel denk dat er een probleem is, dat kan ook :+

@ moonfish13 : ik ben niet op mijn tenen getrapt? Ik stel gewoon (kritische) vragen over hoe jij bepaald wat je geeft en wat je denkt dat werkt. Jij zegt, in je eerdere reactie, dat je alleen geeft wat wetenschappelijk bewezen effectief is, dus vraag ik hoe je dat bepaald, want op internet bij de producten staat altijd een mooie uitleg en werkt het natuurlijk altijd.

Waar baseert jouw DA zijn/haar advies op? Gewoon uit interesse. Want heb het idee dat die supplementen standaard nodig zijn als je alles mag geloven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 15:50 



 
Profiel   

Mag jij quoten waar ik zeg dat ik alleen geef wat bewezen effectief is.
Dat heb ik namelijk nergens gezegd. :)
Dus die kritische vragen waren daarin niet terecht, ik heb nergens gezegd dat ik alleen geef wat bewezen is.

Ik heb gezegd dat ik van een van de supplementen ik het geef en blijf geven omdat dat bewezen werkt, niks meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 15:56 



 

moonfish13 schreef
Duidelijk altijd als hij het niet heeft gehad, maar dat is ook wetenschappelijk bewezen effectief.


Ging er met deze zin even vanuit dat het ging om wetenschappelijk bewezen effectieve supplementen. My bad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 16:10 



 

Even mijn geval buiten beschouwing gelaten, hoe denken jullie in het algemeen over supplementen en pilletjes? Is het nodig of draven we te ver door? Zoveel jaren terug was het er allemaal niet, en zagen de paarden er ook goed uit en waren ze ook gezond. Of was dat maar schijn? Weten we nu gewoon veel meer waardoor al die dingen wel nodig blijken te zijn?

Ik vind het wel interessante materie. Wat is er nu zo anders dat elk paard vanalles extra nodig lijkt te hebben? En doet het ook wat voor je paard of is het meer voor het gevoel van het baasje?

Zit er al even over te denken naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek over de werking van cetirizine bij pollenallergie bij paarden. Staat in het headshaking-topic. Baasjes zien vaak verbetering, zelfs bij een placebo.. Vandaar mijn hersenspinsels :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 18:43 



 

Ik ga voorlopig eens terug naar de basis.
Gaf vanalles bij, pony wil het niet eens eten en vraag en vraag me ook af of het wat doet / deed.
Terug naar een goede vit/ min brok, wat lijnzaadolie, klein beetje zout en wat hartog digest voor t smaakje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 19:52 



 
Profiel   

Ik ga met mijn pony’s naar een holistisch dierenarts en geef de poedertjes / druppeltjes / kruiden etc die zij adviseert.
In sommige gevallen ben ik het voor; mijn merrie krijgt jaarrond Podo Comp en voor mijn ruin heb ik altijd een emmertje Yea Sacc klaarstaan voor als zijn darmen moeilijk doen. Ook staat er altijd een flesje detox klaar voor als er ineens jeuk is (meestal grasgerelateerd). Voor beide pony’s is dit overigens op advies van de holistisch DA. Maar bij voor ons bekende problemen grijp ik terug op dingen die destijds ook werkten.
Hoe ik zie dat het werkt: mijn ruin heeft bij de overgangen hooi <-> gras moeite. Zijn darmen zijn dan snel wat van slag en hij krijgt dan natte mest en water bij de mest. Geef ik hem niets bij ter ondersteuning, dan blijft hij hiermee aan modderen en krijgt hij een soort ‘dakje’ bij zijn lendenen (het aanhechtingspunt van de banden waar de darmen aan/in hangen). Met z’n Yea Sacc is de mest heel snel weer normaal en verdwijnt zijn dakje langzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 20:08 



 
Profiel   

Nou ts.... Laat ik nu toch de laatste dagen met exact hetzelfde in mijn hoofd zitten.

Ik geef ook al een flinke tijd bepaalde supplementen erbij. Maar krijg nu toch het idee dat het misschien wel eens meer kwaad dan goed kan doen, doordat hij nu ook de hele dag beschikking over gras heeft.

Ik wil dus ook een poging gaan wagen om terug naar de basis te gaan en te zien wat er gebeurd, maar ik vind het best spannend eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 20:09 



 
Profiel   

Ik heb bijna mijn hele leven paarden en heb nog maar 1 x meegemaakt dat er echt iets uit een bloedonderzoek kwam....en dat bevestigde een vermoeden, dus de poeders en pillen zaten er al in voor we de uitslag hadden.

Verder kijk ik vooral naar mijn paarden. Als ik denk dat er iets moet veranderen, doe ik dat altijd step-by-step. En ik neem de tijd. Dus als de fysio komt, ga ik in die maand niets aan het voer veranderen. Andersom ook; als ik iets aan het voer verander, geef ik het een maand de kans om te zien wat er gebeurt. Dat geldt natuurlijk niet als een paard echt ziek is, dan is het 'alle hens aan dek'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 20:22 



 

Wanneer is een paard ziek te noemen? Wanneer is er geen tijd om het aan te kijken? In geval van koliek of dergelijke is dat natuurlijk duidelijk, maar wat als je paard bv wat hoest maar geen geel/groen snot of koorts heeft? Is er dan tijd om vanalles te proberen en af te wachten? Hoesten is ook niet fijn/goed voor een paard. Zelfde met niet zo goede mest, hoelang kan je het aankijken wat een bepaald supplement al dan niet doet. Hoeveel en hoelang probeer je?

Hier is altijd wel aanleiding geweest om bepaalde dingen te doen, en hij is een stuk beter nu dan een aantal jaar terug, maar is dat door de supplementen of door de andere veranderingen? Ik kan het testen door te stoppen, maar hoelang kijk je iets aan? En is het te verantwoorden dat hij zo stijf wordt als een plank omdat ik zeker wil zijn dat de extra vitamine E iets doet? Want zoiets zie je denk ik niet op een paar dagen.

Fijn trouwens dat ik niet de enige ben die ermee zit/erover nadenkt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 21:11 



 
Profiel   

Ik herken je dilemma wel hoor. Merrie krijgt al jaren glucosamine, de huidige pot begint op te raken en ik twijfel of ik een nieuwe ga bestellen. Destijds ook gestart via de holist, maar die start ook wel eens iets wat maar tijdelijk nodig is. Dus bij ons volgende consult wil ik opnieuw laten bepalen of pony het nog steeds nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 21:31 



 
Profiel   

Ik geef ook natuurlijke vitamine e. En laat nu achteraf besef ik mij dit ineens het mestwater zo ongeveer vlak na het veranderen van merk natuurlijke vitamine e begonnen zijn.

Ik heb het gedaan iig; ik stop nu eerst 1 week met alle supplementen en ga kijken of het mestwater stopt. En dan ga ik alles 1 voor 1 weer bijvoegen en zien of het idd aan 1 van de supplementen ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 12:02 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit gehad dat er iets uit mijn bloedonderzoek kwam, altijd normale waardes. Wij hebben goed kwaliteit hooi (elk jaar analyse) Ik voer kwalitatief goede brok, haver en bietenpulp (paard heeft veel nodig om op gewicht te blijven). Op advies van DA gaat er olie door de bietenpulp, gewoon zonnebloem. En hij heeft een zoutblok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 12:36 



 

Dat inderdaad Hilary, maar hoe bepaal je of ze zoiets nog nodig hebben?
Vitaminen/mineralen kunnen gemeten worden, hoewel blijkbaar niet betrouwbaar in bloed (dus wat zegt het dan uiteindelijk?) maar al de rest ... Veel op het gevoel en voor de gemoedsrust denk ik...

Denk je dat een week voldoende is neetoch om iets te merken? Een tekort ontstaat doorgaans niet op zo'n korte tijd denk ik. En of alles zo snel uit het systeem is weet ik ook niet.

Laat je dan wel volledig bloedonderzoek doen Tango1979? Want bij een standaard onderzoek is hier ook alles ok (behalve dan de eerste keer) maar als je bepaalde dingen extra laat bepalen, zoals dus vitaminen/mineralen is het hier anders. Maar ik schiet er verder ook weinig mee op want de waarden blijven schommelen, zelfs met supplementen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 00:00 



 
Profiel   

Om te kijken of het vele mestwater stopt of niet? Dat hoop ik wel eigenlijk. Want ik ben er wel van overtuigd dat de supplementen hem veel goed doen, maar ik twijfel nu of het iets met de andere vitamine e te maken heeft gehad dat hij zulke natte billen en benen heeft steeds. Ik ga er ook van uit dat hij met een week niet ineens tekorten opbouwt. Ik heb meer de gedachte dat het nu er ook genoeg gras is het eerder teveel is door ook die supplementen te geven, dat dat het mestwater veroorzaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 11:50 



 
Profiel   

[***] schreef
Dat inderdaad Hilary, maar hoe bepaal je of ze zoiets nog nodig hebben?
Vitaminen/mineralen kunnen gemeten worden, hoewel blijkbaar niet betrouwbaar in bloed (dus wat zegt het dan uiteindelijk?) maar al de rest ... Veel op het gevoel en voor de gemoedsrust denk ik...

Maar basiskennis van voeding is wel noodzakelijk en belangrijk.
Niet alleen over wat een paard nodig heeft, maar ook over verhoudingen, over hoe iets wordt opgenomen of wat soms door het paard zelf wordt aangemaakt.
Ik heb een paar boeken in de kast staan waar ik nog steeds dingen in op zoek.
Er zijn (betere) Engelstalige boeken, die probeer ik te lenen via de bib.

Daarnaast geeft Internet natuurlijk heel veel informatie, maar dat is best lastig zoeken omdat de betrouwbaarheid en objectiviteit soms moeilijk in te schatten is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 12:39 



 

En zelfs wetenschappelijke onderzoeken spreken elkaar soms tegen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 19:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen