Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

De zin & onzin van poeders en capsules

 

Dat inderdaad ook .. Daarnaast is het filteren van alle info op internet inderdaad ook zeker niet makkelijk.

Dan stel ik mij de vraag hoe iedereen dat 'vroeger' deed. Mensen hebben al zolang paarden, zowel voor de hobby als voor wedstrijden als voor het werk op het land ed. Kan me niet voorstellen dat al die dieren volgestopt werden met poeders en pilletjes, en hadden die het dan echt zoveel slechter? Waren die zoveel ongezonder? Wat maakt nu dat je, zo lijkt het, niet meer zonder kan als je goed wil doen voor je paard?


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-19 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 19:43 



 

Ja dat vraag ik me ook weleens af...
Ik vind het ook weleens lastig, ik wil het beste voor mijn paard maar soms zit ik zijn dieet meer uit tw vogelen dan het mijne.
Ben wel van mening dat kilo’s brok/ muesli niet zo gezond zijn, en dat we tegenwoordig gelukkig ook veel gezondere keuzes kunnen maken...
Maar tegelijkertijd speelt de commercie hier enorm op in om werkelijk voor elk “ mankement” een poedertje te verkopen.
Ik heb bv bijna twee jaar allerlei soorten magnesium gevoerd. Merk er eigenlijk niets van nu ik ermee gestopt ben.
Maar was wel in de veronderstelling dat jij het toch wel nodig zou hebben..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 19:54 



 
Profiel   

Ik had paarden in het pre-internet tijdperk. Hoe je moest voeren leerde ik van mensen met veel ervaring. En ik kocht een paar boeken (géén wetenschappelijke, maar gewoon, goede boeken met basiskennis over voeding). Daar kijk ik nog regelmatig in. En ik kijk goed naar mijn paarden. Zijn ze vrolijk, zien ze er goed uit, kunnen ze het werk goed aan?

'Vroeger' was de keus inderdaad beperkt. Ik heb jarenlang mijn paarden goed ruwvoer, lucerne en Equiral Stud gevoerd, of ze nu in de sport liepen of voor de fokkerij waren. Als het wat scherper moest kregen ze haver erbij en de fokmerries kregen een supplement om ocd bij veulens te voorkomen. In de zomer gaf ik elektrolyten bij en verder niks, helemaal niks.

De laatste jaren ben ik wel iets geavanceerder gaan voeren, maar vergeleken bij de meeste mensen hier houden wij het erg simpel.

Voeding is altijd maar een schakel in de keten. De hoeveelheid werk, beweging, het weer, hormonen, ontwormbeleid, zadel, algemeen welbevinden, ... alles speelt een rol.

Ik denk dat het bijvoeren van grote hoeveelheden supplementen, pillen, poeders, enz. meer over de eigenaren zegt dan over het paard. Net zoals sommige mensen voor hun paarden een abonnement hebben op de fysio of op allerlei vage types langs laten komen die haren trekken en vaak ook weer drupjes en poeders achterlaten. (Ik ben overigens een voorstander van homeopathie en holistische geneeskunde, daar heeft dit niets mee te maken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 12:48 



 
Profiel   

[***] schreef
Dat inderdaad ook .. Daarnaast is het filteren van alle info op internet inderdaad ook zeker niet makkelijk.

Dan stel ik mij de vraag hoe iedereen dat 'vroeger' deed. Mensen hebben al zolang paarden, zowel voor de hobby als voor wedstrijden als voor het werk op het land ed. Kan me niet voorstellen dat al die dieren volgestopt werden met poeders en pilletjes, en hadden die het dan echt zoveel slechter? Waren die zoveel ongezonder? Wat maakt nu dat je, zo lijkt het, niet meer zonder kan als je goed wil doen voor je paard?


"vroeger" deden de mensen dat ook hoor.
Een rauw ei bij de hengsten door het voor tijdens het dek seizoen. Sla olie over het voer. Een snufje zout. Er werd toen ook al van alles gedaan. En alle drie de voorbeelden ken ik persoonlijk, dus zo lang geleden is dat nog niet (ik ben geen 120 jaar oud :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 12:58 



 

Maar niet zo extreem als tegenwoordig, althans ik draai nu 30 jaar mee... en idd de olie en het ei ken ik wel.
Of wat tijm bij hoesten.
Verder gewoon een schep brok, later kwam er ook muesli en de slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 13:20 



 
Profiel   

Ook ik zit hiermee

Mijn hafje heeft atrose. En ik ben alle suplimenten zat. Vooral als je de oorsprong van zoekt. Vaak is het gemaakt van dierelijk (kippenbotten) in mijn beleving eet een paard geen vlees dus zou de darmen het dan uberhaupt opnemen?

Tegenwoordig bestaat voor elke kwaaltje wel een supliment. Ik ben nu aan het afbouwen kwa suplimenten.

Enige wat ik nog geef is de glucosamine van EQuilin is dit op plantaardig basis. En lijkt mij beter opneembaar voor mijn paard. Ook de korrels van equilin ben ik nu aan het geven. Verder beetje krachtvoer om mengen. Mijn hafje is eerder te dik dan te dun.

Ik ga ook terug naar de basis goede vitamine-brok en ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 13:22 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Maar niet zo extreem als tegenwoordig, althans ik draai nu 30 jaar mee... en idd de olie en het ei ken ik wel.
Of wat tijm bij hoesten.
Verder gewoon een schep brok, later kwam er ook muesli en de slobber.


Brok, haver.
Ei, olie, zout, rammenas met suiker (hoestende paarden), melasse. Als ik er zo over nadenk, schiet me steeds meer te binnen. Grappig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 13:24 



 
Profiel   

rien10 schreef
[***] schreef
Dat inderdaad ook .. Daarnaast is het filteren van alle info op internet inderdaad ook zeker niet makkelijk.

Dan stel ik mij de vraag hoe iedereen dat 'vroeger' deed. Mensen hebben al zolang paarden, zowel voor de hobby als voor wedstrijden als voor het werk op het land ed. Kan me niet voorstellen dat al die dieren volgestopt werden met poeders en pilletjes, en hadden die het dan echt zoveel slechter? Waren die zoveel ongezonder? Wat maakt nu dat je, zo lijkt het, niet meer zonder kan als je goed wil doen voor je paard?


"vroeger" deden de mensen dat ook hoor.
Een rauw ei bij de hengsten door het voor tijdens het dek seizoen. Sla olie over het voer. Een snufje zout. Er werd toen ook al van alles gedaan. En alle drie de voorbeelden ken ik persoonlijk, dus zo lang geleden is dat nog niet (ik ben geen 120 jaar oud :D )

Altijd gedacht dat de 10 in je naam het geboortejaar was, vond je al zo vitaal {:} . Grappie natuurlijk.

Hier ook nog opgevoed in het brok-haver tijdperk, slobber werd toen voornamelijk zelf gemaakt uit de verschillende bestanddelen, wie doet dat tegenwoordig nog? Vergeleken met nu was het assortiment toen heel erg beperkt. De paarden mochten wel gewoon nog suikerklontjes als ze lief waren en daar kregen ze niks van behalve een blije snuit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 13:51 



 
Profiel   

Er werd toen veel meer met een directe aanleiding/reden gedaan.
Dat is wel een groot verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 13:52 



 
Profiel   

En belangrijker nog, er werd meer met de paarden gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 14:08 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
En belangrijker nog, er werd meer met de paarden gedaan.

Nee, niet per definitie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 14:18 



 
Profiel   

rien10 schreef
Pipodipo schreef
En belangrijker nog, er werd meer met de paarden gedaan.

Nee, niet per definitie.

Misschien ligt het ook de omgeving waar ik zit, maar ik hoor tegenwoordig vaker dan vroeger dat een paard 'een lekker dagje vrij is'. Voor een deel denk ik dat bepaalde problemen in spijsvertering, huid en gedrag rechtstreeks te maken hebben met de dagjes vrij.

In het algemeen vertrouw ik er op dat de voerfabrikant in een compleet voer zorgt voor de juiste vitamines, mineralen en sporenelementen zodat een paard alles krijgt qua voedingsstoffen. Daarom zou ik het zelf ook best ingewikkeld vinden om van brok af te stappen en over te gaan op maagvulling en de voedingsstoffen apart te geven in een brokje, supplement, koek of balancer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 14:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen