Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Voedingsadvies 8 jarige ruin

 
Profiel   

Was die omegapowermix van Horsefood niks?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:12 



 
Profiel   

De omegapower mix kwam qua vetten en eiwitten niet echt beter uit, en er zit ook meer suiker en zetmeel in.

Ik zal de hippalgo body builder eens opzoeken, ken het merk niet. Is dat goed verkrijgbaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 19:38 



 
Profiel   

En waarom hou je niet je ratsoen zoals 't is, maar geeft je bij lijnzaadolie ? Ik kreeg te horen dat sommige sportpaarden die echt intensief gereden worden, krijgen 400ml olie (zonnebloemolie of colzaolie dan wel) per dag in hun voer.
Ik heb ooit ook een slechte eter op deze manier heel mooi gekregen, ik ging nooit hoger dan 200ml olie per dag, op presgressive manier toegevoegd natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 22:49 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
De omegapower mix kwam qua vetten en eiwitten niet echt beter uit, en er zit ook meer suiker en zetmeel in.

Ik zal de hippalgo body builder eens opzoeken, ken het merk niet. Is dat goed verkrijgbaar?

Die omega power heeft bijna even weinig suiker als een fibre force van cavalor... ik denk niet dat je bang moet zijn voor te veel suiker. Zetmeel daarentegen is idd stuk hoger, maar als hij zo hard werkt kan hij dat volgens mij echt wel hebben? Mijn merrie kakt echt wat in na 30min les, dus wij schakelen binnen enkele weken over van fibre force naar omega 3 mix van Horsefood. Ik voerde na elke training al da basis sportbrok van Horsefood bij, een halve schep. Die is in zetmeel zelfs hoger dan de omega 3 mix. Bij die omega 3 komt de energie echt uit de olie en vetten, niet uit haver of iets dergelijk. Daarop is hij zo ideaal om wat meer uithouding te creëren. Ik zou het echt eens proberen! Ik ben zelf ook benieuwd of het wat is voor onze paarden. We hebben een hoop jong grut op stal die absoluut niet heet/springerig mogen worden van hun voer maar wel energie nodig hebben. Ook daarom gaan we over op omega 3 mix met daarnaast de basis sportbrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 23:04 



 
Profiel   

Ik ben ook wel fan van de omega powermix, mijn paard is alleen eerder te dik dan te dun dus ik durf er nog niet al te veel van te voeren, maar mijn paard doet het er wel fijn op

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 23:07 



 
Profiel   

Misschien dat het voor jouw paard niet aansluit hoor, want ik ken niet zo veel van voeding, maar mijn paard doet het goed op Cavalor Wholegain. Dit is een brok met weinig suiker, maar juist veel vetten.

Mijn paard is 22 en loopt op M2-niveau. Het is een kijkerig, bang paard met veel energie en is zijn hele leven al snel aan de wat schralere kant. Hij heeft ook niet zoveel interesse in voedsel en laat zijn brok vaak liggen. Op advies van de dierenarts voer ik nu Wholegain, wat als voordeel heeft dat je hiervan minder hoeft te voeren, waardoor mijn paard het nu wel opeet. Nadeel is wel dat het aan de prijzige kant is. Daarnaast doe ik maisolie (200ml) door zijn voedsel en hij ziet er nu voor het eerst in zijn leven (beter laat dan nooit :+ ) echt mooi vol, glanzend en gespierd uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 01:01 



 
Profiel   

Ik ben overgestapt op de hippolago bodybuilder. Ik gebruik het als "supplement"

Het zijn brokjes waar je 500 gram ongeveer van voert. Er zit veel olie in dus daarvan zetten ze aan. Ik voer dit na het rijden samen met grasmix. Daarnaast krijgt hij gewoon zijn normale rantsoen (hartog energy special)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 07:55 



 
Profiel   

mavantos schreef
Pavo Ease & Excel zit luzerne door heen, waardoor mijn gevoelige paard het beter deed op de Gastro+

Ook moet je van de Ease&Excel bizar veel voeren. Een kilo is namelijk ongeveer 1,5 voerschep, waardoor je dus 4,5 voerschep moet voeren voor 3kg. Over 2 à 3 voerbeurten voer je dan erg grote porties krachtvoer. Er zit maar 15kg in een zak en het voer was toen ik het gaf onwijs duur.

Mijn zz licht ruin staat op 750 gram ease en excell per dag en doet het daar super op, hij krijgt er wel nog wat losse luzerne bij, maar verder niets. Het wil dus niet perse zeggen dat je er erg veel van moet voeren.

Mijn andere paarden krijgen basisbrok aangevuld met de omega3 powermix van horsefood. Ook heel fijn. Weinig suiker en geeft ze wel extra langdurige power

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 08:26 



 
Profiel   

Suzanne_J schreef
Misschien dat het voor jouw paard niet aansluit hoor, want ik ken niet zo veel van voeding, maar mijn paard doet het goed op Cavalor Wholegain. Dit is een brok met weinig suiker, maar juist veel vetten.

Mijn paard is 22 en loopt op M2-niveau. Het is een kijkerig, bang paard met veel energie en is zijn hele leven al snel aan de wat schralere kant. Hij heeft ook niet zoveel interesse in voedsel en laat zijn brok vaak liggen. Op advies van de dierenarts voer ik nu Wholegain, wat als voordeel heeft dat je hiervan minder hoeft te voeren, waardoor mijn paard het nu wel opeet. Nadeel is wel dat het aan de prijzige kant is. Daarnaast doe ik maisolie (200ml) door zijn voedsel en hij ziet er nu voor het eerst in zijn leven (beter laat dan nooit :+ ) echt mooi vol, glanzend en gespierd uit.

heb je meer informatie over de percentage suiker en zetmeel in deze brok?
Wat ik vind op google is nergens een percentage te vinden en bestaat het vooral uit graan, dus laag in suiker zou me eigenlijk verbazen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 10:49 



 
Profiel   

Je training, dat zit wel goed.
Qua voer is er misschien nog wel iets te optimaliseren, maar zo slecht ziet dat er nu ook weer niet uit.
Wat me in dit verhaal wel opvalt is het gebrek aan beweging van je paard. Daar valt nog heel veel winst te halen. Hij werkt gemiddeld 1 uur per dag, maar de 23 overige uren op stal en in de paddock heeft hij niet veel meer te doen dan hooi eten en heeft weinig kans/nood om te bewegen, wat niet gezond is.
Je hebt weidegang geprobeerd, maar dat was geen succes. Heb je al geprobeerd het aantal uren weidegang te beperken? Of desnoods een graasmasker?
Als dat echt niet mogelijk is kan een stapmolen (indien aanwezig natuurlijk) nog een noodoplossing zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 11:00 



 
Profiel   

Eens met Scliimpre. Want Z is natuurlijk gewoon basissport, dus qua voer hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld...Ik doe meestal alleen een beetje meer als ze hoger lopen (maar dat zijn springpaarden, misschien ligt dat anders).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 11:39 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Suzanne_J schreef
Misschien dat het voor jouw paard niet aansluit hoor, want ik ken niet zo veel van voeding, maar mijn paard doet het goed op Cavalor Wholegain. Dit is een brok met weinig suiker, maar juist veel vetten.

Mijn paard is 22 en loopt op M2-niveau. Het is een kijkerig, bang paard met veel energie en is zijn hele leven al snel aan de wat schralere kant. Hij heeft ook niet zoveel interesse in voedsel en laat zijn brok vaak liggen. Op advies van de dierenarts voer ik nu Wholegain, wat als voordeel heeft dat je hiervan minder hoeft te voeren, waardoor mijn paard het nu wel opeet. Nadeel is wel dat het aan de prijzige kant is. Daarnaast doe ik maisolie (200ml) door zijn voedsel en hij ziet er nu voor het eerst in zijn leven (beter laat dan nooit :+ ) echt mooi vol, glanzend en gespierd uit.

heb je meer informatie over de percentage suiker en zetmeel in deze brok?
Wat ik vind op google is nergens een percentage te vinden en bestaat het vooral uit graan, dus laag in suiker zou me eigenlijk verbazen...


Goh, geen idee, ik heb me laten adviseren door de veearts. Mijn paard is echter gevoelig voor hoefbevangenheid en deze brok is met dat in het achterhoofd geadviseerd. Hij is zichtbaar dikker geworden en ook zijn vacht glanst meer. Onder het zadel is hij niet drukker geworden, wel veel power, maar dat heb ik graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 13:13 



 
Profiel   

Oh, maar bij ons adviseerden dierenarts en leverancier ook mijten quattro, speciaal voor hb paarden.
De suiker werd niet vrijgegeven en bij navraag kregen we ook geen percentage. Maar het zetmeel alleen al zit op 28 %, suiker in voer zit al zeker op minstens 5-10 %, dus je mag hierbij rekenen op 33-38 % suikers minimum ...
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... tro-mijten

Ik ben daardoor overgeschakeld naar de pre-active van equifyt. die zit op 10.5 suiker + zetmeel
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ve-equifyt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 14:29 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
mavantos schreef
Pavo Ease & Excel zit luzerne door heen, waardoor mijn gevoelige paard het beter deed op de Gastro+

Ook moet je van de Ease&Excel bizar veel voeren. Een kilo is namelijk ongeveer 1,5 voerschep, waardoor je dus 4,5 voerschep moet voeren voor 3kg. Over 2 à 3 voerbeurten voer je dan erg grote porties krachtvoer. Er zit maar 15kg in een zak en het voer was toen ik het gaf onwijs duur.

Mijn zz licht ruin staat op 750 gram ease en excell per dag en doet het daar super op, hij krijgt er wel nog wat losse luzerne bij, maar verder niets. Het wil dus niet perse zeggen dat je er erg veel van moet voeren.

Mijn andere paarden krijgen basisbrok aangevuld met de omega3 powermix van horsefood. Ook heel fijn. Weinig suiker en geeft ze wel extra langdurige power


Maar als je niet de aanbevolen hoeveelheid voert, dan voer je niet voldoende voedingsstoffen. Deze zal je dan moeten aanvullen. Daarbij is Luzerne voor een paard met een gevoelige maag een no go.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 12:23 



 
Profiel   

Lijnzaadolie heb ik in het verleden wel toegevoegd. Ik kocht dan 20 liter jerrycans. Het gevaar is alleen dat de olie ranzig wordt. Daarom ben ik overgestapt op lijnzaadmeel, zo voer ik toch de vetten en het heeft ook gelijk een zandafvoerende werking.

Vanwege de hoeveelheid omega 6 in zonnebloemolie is die niet zo geschikt, omega 6 werkt ontstekingsbevorderend. Daarom kan je beter voor lijnzaadolie kiezen, wat rijker is aan omega 3 vetten.

Ik heb de Omega mix vergeleken met wat ik nu voer en met de Ease and excell.
Omega power mix heeft per dagdosering voor mijn paard (3 kilo, aanbevolen hoeveelheid volgens fabrikant) 869,4 gram suiker en zetmeel tegenover 512,5 gram uit zijn huidige voer. De ease and excell komt op 420 gram per dag bij een gift van 3 kilo per dag.
Qua eiwitten komt de omega power mix op 329,4 gram ruw eiwit en 202,5 gram verteerbaar eiwit (VREP). Het huidige voer komt op 370 gram ruw eiwit en 286,5 gram VREP. De ease and excell komt op 390 gram ruw eiwit en 331,5 gram VREP.
Qua vetten komt de omega power mix op 186,3 gram ruw vet. Zijn huidige voer komt op 207 gram ruw vet. De ease and excell komt op 315 gram ruw vet.

Ik heb ook de vitamine E, biotine, magnesium en lysine gehaltes vergeleken. De omega mix zit ietsje hoger in vitamine E als de ease and excell, scheelt 9 mg. De ease and excell zit heel hoog in biotine. Qua magnesium heeft de omega power mix het laagste gehalte. Qua lysine zit de ease and excell het hoogste met 24 gram.

De cavalor wholegain is zo te zien een product wat echt bedoelt is om vet toe te voegen. Ik denk dat je het kan vergelijken met een product als Subli omega 369? Of is het echt een compleet voer? Ik ken het in ieder geval niet.

Qua beweging, de meningen verschillen daarover dus blijkbaar nogal :+
We hebben wel een stapmolen op stal, die gebruik ik heel weinig. Soms in de winter zet ik hem er in de avons nog even aan als het slecht weer is, maar ga liever even wandelen dan.
In de paddock beweegt hij op zich best wel, het is een grote paddock (groter als de rijbaan) en door hooi en water op verschillende punten te zetten stimuleren we beweging. Ook houden ze elkaar wel bezig en af toe gooi ik er ander speelgoed in. Daarnaast is het geen paard wat heel gefixeerd is op het hooi, hij zou van mij best wat meer mogen eten maar dat doet hij niet.

Ik heb de Ease and Excell inmiddels gevoerd, ik meng het nu even met de nature’s best. De bak is telkens schoon leeg dus dat is positief. Er zit inderdaad wat lucerne doorheen, maar niet anders als door de nature’s best en daar doet zijn maag het goed op, dus ik ben niet heel bang dat dat zal verminderen maar ik hou het in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 14:31 



 
Profiel   

[/quote]
Mijn zz licht ruin staat op 750 gram ease en excell per dag en doet het daar super op, hij krijgt er wel nog wat losse luzerne bij, maar verder niets. Het wil dus niet perse zeggen dat je er erg veel van moet voeren.

Mijn andere paarden krijgen basisbrok aangevuld met de omega3 powermix van horsefood. Ook heel fijn. Weinig suiker en geeft ze wel extra langdurige power[/quote]

Maar als je niet de aanbevolen hoeveelheid voert, dan voer je niet voldoende voedingsstoffen. Deze zal je dan moeten aanvullen. Daarbij is Luzerne voor een paard met een gevoelige maag een no go.[/quote]

Mijn paard krijgt een klein schepje pavo vital erbij als balancer en verder voordroog met hoge voedingswaarde. Als ik hem de aanbevolen hoeveelheid geef groeit hij dicht. Vooral goed naar je eigen paard kijken, ze zijn allemaal net anders. De ene moet meer, de andere minder.
En mijn paard is ooit gevoelig op zn maag geweest, maar sinds ik mix van havens voer erbij (gras/luzernemix), nooit meer ergens last van gehad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 16:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen