Voedingsadvies 8 jarige ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:25

Een stalgenootje heeft een voeradvies gekregen van een voedingsdeskundige, is dat geen idee? Dan weet je ook beter of je wel of geen supplementen moet voeren. Hier praat iedereen toch uit zijn eigen ervaring, inclusief ikzelf, logisch ook, maar zonder jouw paard specifiek te kennen.

Geen ervaring met luzerne brok.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:35

Is een supplement geen idee? Ik denk dan aan myoplast bijvoorbeeld, als je zegt dat je de basis al zo ‘arm’ houdt en er ook geen gras is kan hij dat wel hebben volgens mij! Het is best een duur supplement maar een paard dat zo flink werkt kan dat wel gebruiken. Het wordt bij ons op stal gebruikt voor sommige jonge paarden die moeilijk massa bijmaken of behouden, maar ook de andere sportpaarden die zoals de jouwe in training staan krijgen af en toe een pot myoplast. Dat duurt dan een week of 2/3 voor het uitgegeven is en je merkt echt een groot verschil!

Het is jammer dat hij geen lucerne eet, dat zou ook een goeie aanvulling geweest zijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:36

In ieder geval zorgen dat hij meer eiwitten en vetten binnen krijgt, om spieren op te kunnen bouwen.
Dus rijker ruwvoer, of iets toevoegen waar dat in zit, rijker voer of een supplement.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:49

Ik vind je lange rijden juist een plus.
Mijn stalhouder zei wel eens die beesten zijn gemaakt om veel te lopen!
Van stappen en zeker lekker rechtuit is nog nooit een paard slechter geworden.
Al rijd je 2,5 uur, als je veel stapt en niet meer doet aan ‘zwaar’ werk dan normaal is dat lijkt mij totaal maar dan ook totaal niet schadelijk.
En vooral als je paard het ok vind en niet gaat klieren, mijn pony zou het stom gaan vinden nou jou paard kennelijk niet.
Zelf zie ik het met sporten ook, ik streef naar maximaal 45 minuten ivm energie maar ik moet proppen, proppen, proppen.
Proppen om mijn oefeningen erin te krijgen en eigenlijk warm ik soms niet lang genoeg op.
Misschien toch maar naar een uur gaan en meer rustpauzes.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:53

Daancha schreef:
Een stalgenootje heeft een voeradvies gekregen van een voedingsdeskundige, is dat geen idee? Dan weet je ook beter of je wel of geen supplementen moet voeren. Hier praat iedereen toch uit zijn eigen ervaring, inclusief ikzelf, logisch ook, maar zonder jouw paard specifiek te kennen.

Geen ervaring met luzerne brok.

Dat is wellicht een goed idee, weet jij daar iets van een website of naam van?


Ik zit nu even naar wat opties te kijken en te vergelijken met zijn huidige rantsoen. Tot nu toe nog geen optie gevonden die meer eiwitten toevoegt of meer vet, wel kom ik bij hogere percentages suiker en zetmeel uit.

De zoektocht gaat dus nog even door.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:59

moonfish13 schreef:
Ik vind je lange rijden juist een plus.
Mijn stalhouder zei wel eens die beesten zijn gemaakt om veel te lopen!
Van stappen en zeker lekker rechtuit is nog nooit een paard slechter geworden.
Al rijd je 2,5 uur, als je veel stapt en niet meer doet aan ‘zwaar’ werk dan normaal is dat lijkt mij totaal maar dan ook totaal niet schadelijk.
En vooral als je paard het ok vind en niet gaat klieren, mijn pony zou het stom gaan vinden nou jou paard kennelijk niet.
Zelf zie ik het met sporten ook, ik streef naar maximaal 45 minuten ivm energie maar ik moet proppen, proppen, proppen.
Proppen om mijn oefeningen erin te krijgen en eigenlijk warm ik soms niet lang genoeg op.
Misschien toch maar naar een uur gaan en meer rustpauzes.


Heel leuk om deze verschillende inzichten te lezen.
Wat jij als laatste zegt, zo doe ik het ook met zelf sporten. Ik train zelf 1 keer per twee weken met een personal trainer en nu ik meer conditie krijg merk ik dat we veel langer bezig zijn. Was ik in het begin na een half uurtje al klaar, zijn we nu zo anderhalf uur bezig. Wij besteden daarbij ook goed aandacht aan het opwarmen en afkoelen, ik merk zelf als ik dat niet doe dat ik veel meer spierpijn heb.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:05

Op advies van de dierenarts heb ik supplementen van Equilin besteld. Ik voer het nog te kort om er echt iets van te kunnen zeggen maar het bevalt tot nu toe goed.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:07

Interessant topic en je bestaande management is al een compliment waard.

Qua voer had ik mijn 8 jarige KWPN ruin, 1.65 en M niveau in training, naar volle tevredenheid overgezet van Pavo’s Natures Best naar Marstall Optimal.

Ik wilde een muesli voeren vanwege de structuur, laag in suiker en loze vulling en met voldoende constante energie afgifte.

Marstall Optimal is geconcentreerd dus het volume dat je voert is heel laag (ik voerde geloof ik 2x daags 300gr.. weet het niet meer precies)
Ik vulde het aan met een schep lucerne zodat hij wat meer te kauwen had, vitamine E en een scheutje olie.
Daarnaast onbeperkt ruwvoer.
Het is vrij duur per zak en iets lastiger te krijgen, maar omgerekend per dag ben je niet heel veel duurder uit ivm het volume dat je voert.

Hier deed hij het súper op! Ik had een soepel paard met stabiele energie en hij bleef mooi constant spier opbouwen.

Hier zat precies 1 jaar tussen: een paar maanden na de eerste foto was ik overgestapt van Pavo naar Marstall: minder volume aan krachtvoer en toch bespiering ontwikkeld en voller geworden.

April 2017
Afbeelding
April 2018
Afbeelding

Wat de trainingsduur betreft lijken die 60-90min veel, maar ik ben het met je eens dat er veel ruiters zijn die denken dat ze maar 20-30min licht trainen maar de molen voor in- en uitstappen dan niet meerekenen. En op het harde 10-15min uitstappen met lange teugel zie ik niet als belastend, juist een pré en deed ik zelf ook vaak.

Misschien zou je wat meer rustdagen in kunnen bouwen ipv longeren, dat zou het enige zijn.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 13:35

De equilin zal ik eens opzoeken, is dat niet van Anneke Hallebeek? Wellicht is het sowieso wel interessant om contact met haar op te nemen, gezien zij voedingsdeskundige is.

Marieke, bedankt voor je uitgebreide post, wat een mooi verschil! Deze optie ga ik gelijk even uitzoeken, marstall voer kan onze leverancier bestellen dus dat zou geen probleem moeten zijn.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:12

meiske1577 schreef:
Daancha schreef:
Een stalgenootje heeft een voeradvies gekregen van een voedingsdeskundige, is dat geen idee? Dan weet je ook beter of je wel of geen supplementen moet voeren. Hier praat iedereen toch uit zijn eigen ervaring, inclusief ikzelf, logisch ook, maar zonder jouw paard specifiek te kennen.

Geen ervaring met luzerne brok.

Dat is wellicht een goed idee, weet jij daar iets van een website of naam van?



Djilan Boelen (ex Pavo)

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:18

meiske1577 schreef:
Daancha schreef:
Een stalgenootje heeft een voeradvies gekregen van een voedingsdeskundige, is dat geen idee? Dan weet je ook beter of je wel of geen supplementen moet voeren. Hier praat iedereen toch uit zijn eigen ervaring, inclusief ikzelf, logisch ook, maar zonder jouw paard specifiek te kennen.

Geen ervaring met luzerne brok.

Dat is wellicht een goed idee, weet jij daar iets van een website of naam van?


Ik zit nu even naar wat opties te kijken en te vergelijken met zijn huidige rantsoen. Tot nu toe nog geen optie gevonden die meer eiwitten toevoegt of meer vet, wel kom ik bij hogere percentages suiker en zetmeel uit.

De zoektocht gaat dus nog even door.


Je zou de speedibeet kunnen vervangen voor Pavo fibrebeet. Dat is een mix van bietenpulp en luzerne en moet ook geweekt worden.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:23

Wat gevoelig op de maag dan zou ik luzerne achterwege laten en je schrijft, uitgebloeid hooi, misschien een wat rijkere hooisoort gaan geven met wat meer voedingswaarde??

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:31

Je hoort mij niet over de duur van je training, mijn merrie loopt soms 2 maal daags. Kunnen ze prima hebben.
Ik vraag me alleen af waarom je zoveel "bijzonders" voert.
Een paard wat hoog in het werk staat heeft m.n eiwitten en vetten nodig.
Ik voer daarom merriebrok, 2kg per dag op dagen met flinke arbeid, 1kg op rust dagen.
Ze krijgt hiernaast geen onbeperkt ruwvoer maar wél van de juiste kwaliteit.
Dit, aangevuld met vit e, magnesium en een ruime schep luzerne 2x daags.
Op deze manier heeft ze voldoende energie, kan ze spieren aanmaken en herstelt ze makkelijker.
Ik ben persoonlijk al jaren havens gebruiker overigens. De draversbrok en gastro+ bevielen mij ook goed.
Ik zou zeggen; bouw minimaal 1 maar bij voorkeur 2 rustdagen in(geen enkele vorm van training) en ga eens terug naar de basis in voer.
Eat, train, sleep 》 repeat.
Dit werkt voor paarden niet anders dan voor mensen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:56

Als hij het goed doet op dit voer zou ik niet over gaan op een voer met echt meer suiker, tenzij je meer pit wilt. Zeker vanwege zijn verleden met ongemakken.

Zelf heb ik goede ervaringen met gastro. Eventueel met een schep luzernebrok voor meer eiwit. Schepje vitamine E omdat ie niet op het gras staat. En als ie veel zweet wat zout.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 08:07

Ik ben ook wel voorstander van simpel voeren.
Ik voer mijn 9 jarige op M niveau zomers alleen pavo vital bij naast het gras. En s winters 2x halve schep sportbrokken, pavo vital en het bakje opgevuld met Lucerne.
Bij mn jonkie heb ik een tijd magnesium geprobeerd en later vitamine E, maar beiden merkte ik geen verschil.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 08:57

Ik heb inmiddels aardig wat voeren vergeleken.
Ik dacht het ideale voer te hebben, namelijk Equifirst healthy fibre mix. Dit voer heeft qua suiker en zetmeel een laag percentage en qua ruw eiwit en vet een hoog percentage, hoger als de combi nature's best en topsport. Echter als ik dan het verteerbaar ruw eiwit vergelijk is dit vele malen lager.

Het enige voer wat echt beter uit de bus komt is de Pavo ease and excell, dit is alleen wel schrikbarend duur voer (3,90 per dag)

De gastro komt ook heel goed in de buurt, heeft een lager vetgehalte, hoger verteerbaar ruw eiwit gehalte, alleen de hoeveelheid suikers en zetmeel gaat dan wel omhoog en het bevat palmolie.

Als ik kijk naar de merriebrok van havens, komt ik op een lager verteerbaar ruw eiwit gehalte en een veel lager vetgehalte uit, terwijl de suikers en zetmeel omhoog gaan.

Qua teruggaan naar de basis, dat ben ik wel met jullie eens. Helaas lust hij geen losse lucerne. Als ik het simpeler wil maken zou ik terug moeten gaan naar 1 soort muesli. De slobber van geweekte grasbrok, bietenpulp en lijnzaadmeel zou ik kunnen vervangen voor 1 soort slobber, echter heb ik er nog geen kunnen vinden die leuk betaalbaar blijven als je er wat meer van wil voeren.

Ik ben de grasbrok en bietenpulp gaan geven omdat hij geen grote hooieter is en ik zo het ruwvoer kan aanvullen. De lijnzaad is erbij gekomen om de lijnzaadolie te vervangen.

Qua ruwvoer is het wat lastig om rijker te gaan voeren, omdat hij met anderen staat die geen rijk ruwvoer kunnen hebben (o.a. een shetlander). Ik zou hem dan apart moeten gaan zetten.

@bigone, mag ik vragen waarom jij juist niet voor lucerne zou kiezen? en welke bron van eiwitten zou jij dan aanraden?

Anoniem

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:09

Ik zou zelf kiezen voor een vitamine mineralen korrel, zodat je die al gedekt hebt zonder een lading””” loos voer”.
Dit kan je dan aanvullen met voer naar keus, en dan zou ik idd gaan voor vet en eiwit.
Vet kan bijvoorbeeld door lijnzaadolie, lijnzaadbrok, of Gemicroniseerd lijnzaad.
Ook coolstance copra kan, dat is op basis van kokos. Veel eiwit en vet.
Ook zou je luzerne brok kunnen geven, een grasbrok, bietenpulp of deze gemend en dan bijvoorbeeld nog wat muesli naar jouw keus erdoor.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:38

Ik denk dat je qua hoeveelheid voer niet op de aanbevolen hoeveelheid komt? Wat ik persoonlijk wel belangrijk vind voor een sportpaard ivm alle voedingsstoffen.

Ik zou persoonlijk beginnen met het voeren van de aanbevolen hoeveelheid (Gastro+ is fijn voer voor gevoelige paarden en worden ze niet onwijs druk van) of dit tekort aanvullen met een vitaminebrok als je geen extra energie wil en/of niet meer wilt voeren. Luzerne geven aan een paard met een gevoelige maag is absoluut een no go en zou ik ook zeker niet doen.

Bij mijn sensibele paard (inmiddels verkocht) hielp Subli Seniores Priores echt ontzettend voor het op gewicht houden. Ik voerde hier (na opbouwen) één voerschep van (droog) en deed dit aanlengen met ruim voldoende water. Uiteindelijk was het dan echt een emmer vol en de meeste paarden eten dit heel goed. Ik geef zelf standaard magnesium en muscle build van HorseAdds bij (vriendelijk voor de portemonnee en een van de weinige merken waarbij ik verschil zie bij m'n paarden).

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 11:29

Ik geef iets meer als de aanbevolen hoeveelheid, die zit bij de nature’s best op 400 gram bij 100kg LG en ik geef nu 450 gram per 100kg LG. Ik ben daarbij uitgegaan van 600 kg paard. Ik geef dus 2700 gram ipv de aanbevolen 2400 gram.
Als ik topsport bij voer haal ik bv 750 gram nature’s best eraf en vervang dat voor 750 gram topsport.

Ik vind het geen probleem om grotere hoeveelheden te voeren, zeker niet bij een muesli met een hoog aandeel “ruwvoer”. Hoe meer kauwen hoe beter denk ik dan maar.

Waarom is lucerne zo slecht voor een paard met een gevoelige maag? Ik zie juist overal dat dit wordt aanbevolen...

De Subli is inderdaad wellicht een goede vervanger van de huidige slobber die ik geef. Ik heb hem die in verleden al wel eens gegeven dus ik weet dat hij het lust.

De Horseadds ga ik even opzoeken.

Op alleen een vitaminekorrel en dat aanvullen heb ik geprobeerd, maar ik moest toen zoveel dingen ernaast gaan voeren dat het wel heel ingewikkeld voeren werd. Ik hen marstall force en vitalbix dc gevoerd in combi met cornmuesli en active+. Ik voerde toen twee keer daags nog een emmer grasbrok pulp en Subli omega 369 bij, maar hij bleef moeilijk op gewicht.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:40

Luzerne kan stekelig zijn en daardoor juist irriterend werken. Het is dus niet het product zelf, maar de vorm waarin je het aanbiedt.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:41

Luzerne is vrij hard en scherp en dit maakt kleine beschadigingen aan de maagwand is gebleken uit onderzoek.

Ik zou een sportbrok of een volledige meusli voor sportpaarden gaan voeren ipv Natures Best. En welke sportbrok moet je zelf kijken wat makkelijk te verkrijgen is en past bij jouw paard. Ik heb goede ervaringen met de Havens Gastro+. Pavo Topsport is overigens volgens mij slechts een 'topping' voor bovenop je normale voer.

Verder zou ik voor de dikmaker dan de slobber vervangen door Subli SP, hier mag je ook vrij veel van voeren.

Dan geef je uiteindelijk nog 2 soorten voer en supplementen kan je door de SP doen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 12:15

Dus lucerne is dan beter in brokvorm, duidelijk.

Mavantos, dit zou inderdaad een goede optie zijn. Ik ga me hier even verder in verdiepen, welke muesli of brok goed zou passen. Ik lees hier veel goede ervaringen met de gastro dus die staat zeker nog op het lijstje.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:19

Ja als je perse luzerne wil geven kan je dat beter in brokvorm doen inderdaad, maar als je een goede brok voert en een dikmaker erbij zie ik niet perse de grote meerwaarde er van in.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 13:29

Nee klopt, wil dat ook niet perse bijvoeren maar wel handig om te onthouden :)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:42

Ik heb niet de overige reacties gelezen maar ik vind je training ook wel zwaar.
Paard werkt 7 op 7 dus de spieren hebben nooit kans om te herstellen. 60 a 90 minuten dressuurmatig is echt zwaar, dressuur is nl heel veeleisend van de spieren, zeker als je bezig bent met verzameling.
Edit: je rekent in en uitstappen erbij, dat is natuurlijk anders. Echter vraag ik me af waaro je zo lang wil in en uitstapen als paard uit de paddock komt? Rustig loswerken in draf en gzlop is zeker geen probleem. In en uitstappen zou ik dàeerder rondje buiten doen ipv in de pistz.

Ik persoonlijk zou dressuurmatig max 20 minuten echt trainen (los van in en uitstappen) en minstens 1 dressuurtraining per week vervangen voor een buitenrit als dat kan . Lekker op tempo 1 a 2 uur kms maken op verschillende ondergronden.
De drie longetrainingen zou ik terugbrengen naar 1. Een a 2 maal per week grondwerken.
3 a 4 maal per week onder het zadel. Minstens 1 maar liever 2 rustdagen (uiteraard buiten in de paddock)
Geen 2 dagen na elkaar rijden/zwaar trainen,een spier die getraind wordt krijgt mini haarscheurtjes,die groeien dicht waardoor de spier groter wordt. Ik geloof dat een spier eigenlijk 24 a 48 uur tijd nodig hebben om te herstellen (daarom zullen mensen die iedere dag fitnessen nooit 2 maal dezelfde spiergroep trainen. Bij een paard is het moeilijker om een spiergroep apart te trainen).

Hierdoor zullen zijn spieren beter ontwikkelen en zal je meer vruchten van je training plukken.