Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voedingsadvies 8 jarige ruin

 
Profiel   

Voor mijn paard ben ik aan het kijken hoe ik zijn rantsoen zou kunnen aanpassen/optimaliseren.
Op zijn huidige voer doet hij het eigenlijk helemaal niet slecht, maar ik merk dat hij steeds iets gaat laten liggen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik zijn rantsoen zou kunnen optimaliseren.

Het gaat om:

Paard KWPN stokmaat 1.74m 8 jaar Z niveau dressuur
Normaal gesproken vier keer per week dressuurtraining 60 tot 90 minuten (inclusief losstappen, stappauzes tussendoor en uitstappen)
Overige drie dagen ongeveer 20 minuten longeerwerk
Vaak 1 dag per week korter longewerk en wandelen of alleen wandelen
Schema is meestal 2 dagen rijden en 1 dag longe, soms na een zwaardere training of les 1 dag rust en 1 dag longe.

Huisvesting:
Overdag ruime paddock
In de nacht ruime box (6,5m bij 4,5m)

Voeding:
Onbeperkt onverpakt hooi, van uitgebloeid gras ( hij eet ongeveer 12 kilo per dag).
Als basis Pavo Nature's Best 3 voerscheppen ( 2700 gram), afhankelijk van de arbeid wordt een deel Nature's Best vervangen door Pavo Topsport, tot maximaal 1 voerschep.

1 x daags slobber van 1/3 voerschep Pavo Speedibeet, 1/2 voerschep marstall wiesencobs en 1/2 voerschep lijnzaadmeel met een supplement met natuurlijke vitamine E, magnesium, biotine, lysine, msm en kamille. Bij elkaar is dit geweekt een volle Pavo emmer.

Aandachtspunten:
Lucerne en andere ruwvoermixen eet hij niet graag of niet.
Valt makkelijk in, ook in bespiering.
Snel wat gevoelig op de maag.
Kan wat gespannen zijn op de spieren.

Merken die hier op stal verkrijgbaar zijn:
Equifirst
Marstall
Pavo
Horsefood
Mijten
Hartog
Cavalor
Subli
Havens
Vitalbix

Toen ik dit paard net had heb ik erg moeten zoeken naar een juist rantsoen. Ik heb zowel martsall (combi force en cornmuesli) en vitalbix ( daily complete in combi met active+ en volledig active+) geprobeerd. In die periode was hij echter zeer kijkerig en gespannen.
Dit is nu helemaal weg, het is een veel rustiger paard geworden. Wellicht is een deel daarvan ook voedingsgerelateerd.

Ik ben erg benieuwd naar ideeën en tips.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 08:56 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
Paard KWPN stokmaat 1.74m 8 jaar Z niveau dressuur
Normaal gesproken vier keer per week dressuurtraining 60 tot 90 minuten (inclusief losstappen, stappauzes tussendoor en uitstappen)
Overige drie dagen ongeveer 20 minuten longeerwerk
Vaak 1 dag per week korter longewerk en wandelen of alleen wandelen
Schema is meestal 2 dagen rijden en 1 dag longe, soms na een zwaardere training of les 1 dag rust en 1 dag longe.

...

Aandachtspunten:
Lucerne en andere ruwvoermixen eet hij niet graag of niet.
Valt makkelijk in, ook in bespiering.
Snel wat gevoelig op de maag.
Kan wat gespannen zijn op de spieren.



Ik vind je trainingsschema vrij heftig. Spieren kunnen verzuren na lang trainen en hebben ook rust nodig, juist dan groeien ze. Misschien valt daar je winst te behalen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:11 



 
Profiel   

Waarom vindt je dit heftig als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:14 



 
Profiel   

Waarom voer je voornamelijk pavo nature’s best?

Citaat
stukje uit productomschrijving:
Nature's Best van Pavo is zeer geschikt voor paarden en pony's die licht werken maar toch snel dik worden, gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en te heet worden van haver.


Jouw paard werkt niet licht en je schrijft dat je paard juist snel invalt, dus niet snel dik wordt... Dan lijkt nature’s best niet echt aan te sluiten als belangrijkste voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:29 



 
Profiel   

60 tot 90 minuten vind ik ook veel. Vaak heeft langer trainen ook geen zin. Als t goed is, is t goed.

3 x per week longeren vind ik persoonlijk ook veel. 1 x p week vind ik voldoende.

Ik zou minder lang rijden en minder vaak longeren. 5 dagen rijden. 1 dag longeren. 1 dag wandelen. En dat “gemixt” over de week. Dan eens kijken wat dat doet. Succes.


Laatst bijgewerkt door rien10 op 03-08-19 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:34 



 
Profiel   

Ik mis eigenlijk het belangrijkste voer: gras. Staat je paard niet in de wei?

ik vind tot 90min trainen ook heel erg lang, ook zou k een keer longeren vervangen door een rondje buiten. Hou hem ook fris in zn koppie he, dagje vrij krijgt hij ook niks van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:36 



 
Profiel   

Ik denka an gastro + van Havens omdat hij snel last heeft van zn maag en er zit natriumbicarbonaat in wat goed werkt tegen eventuele verzuring. In combinatie met iets eiwitrijks voor spieropbouw (anders moet je heel veel gastro voeren) en olie voor duurzame energie. Eventueel nog aangevuld met magnesium voor ontspanning.

Ik zie dat je al het ea doet, bietenpulp is sowieso goed en zou ik ook zeker blijven voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:38 



 
Profiel   

Ik vind het ook een vrij vol schema en 60-90 min trainen lang. Ook GP ruiters en andere fanatiekelingen hier krijg ik van mee dat die gemiddeld 40-50 minuten trainen en niet standaard over het uur heen. Een zware training zeker geen uur. Ik zou ook af en toe 2 dagen aaneengesloten rust inlassen. Hoewel op een paddock (alleen?) hij dan waarschijnlijk weinig beweegt, dat is weer anders dan 10+ uur in de groep op een grote weide. Dat laatste draagt ook weer bij aan de bespiering.

Qua voer zou ik ook oliën gaan uitproberen. Wel even in verdiepen welke je mixt, maar je kunt dat tot 200/300 ml opvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 09:49 



 
Profiel   

Ik denk dat ik in mijn openingspost de training niet helemaal duidelijk heb beschreven. 90 minuten hard werken is niet helemaal aan de orde.

De training ziet er als volgt uit:
10 minuten losstappen met lange teugel
10 minuten loswerken in stap
15 tot 20 minuten loswerken in draf en een klein stukje galop, wat schakelingen rijden met stukjes stap tussendoor.

Dan kom ik al aan 40 minuten. Als ik die dag een lichtere training doe, rij ik hem nog even 10 minuutjes ontspannen over de rug en stap nog een 15 minuten uit.
Zit je al op 65 minuten. Dit is een training die ik het meeste doe.

Als ik een zwaardere training doe plak ik er bijvoorbeeld een stukje proefgerichte oefeningen of kracht oefeningen tussen, ook met stappauzes. Dit maakt dat er dan al snel 15 tot 20 minuten bijkomen, dus je bent dan al snel 85 minuten bezig.

Ik rij nooit twee zwaardere trainingen achter elkaar om te laten herstellen.

Longewerk is vaak 20 minuten aan het halster lang en laag draven. Dit om hem los over de rug te houden.

Hoe zien jullie een goede opbouw van een training?

Wat ik wil is niet alleen de oefeningen aanleren, maar ook souplesse, conditie, kracht etc trainen. Ik rij dan liever kortere stukken met pauzes zodat ik hem niet moe of in het zweet rij ipv in een half uur/drie kwartier alles achter elkaar rijden.
Wellicht heb ik hier een verkeerd idee achter.

Mijn achtergrond is in de aangespannen sport waar de paarden een flinke conditie moeten hebben en ook wel twee keer per dag gewerkt worden en ik heb bij een dressuurstal gewerkt waar de paarden zes dagen per week gereden werden, de training van de grand prix paarden duurde zeker een uur en deze paarden kwamen ook nog dagelijks aan de molen een drie kwartier tot uur.

Rien; wat is voor jou het verschil om ipv te longeren een keer extra te rijden?

Buitenrijden is absoluut een doel, maar op dit moment nog niet ontspannen omdat hij het heel eng vindt om te gaan. Dit bouw ik dus rustig op door bv buiten uit te stappen en zo steeds een stukje verder de omgeving te verkennen. Helaas is hier een vrij drukke weg dus dat is even met verstand mee omgaan.

Gras heeft hij nu inderdaad niet. Dit heb ik natuurlijk wel geprobeerd, echter kreeg hij erg vaak dikke benen en werd er eerder dunner van als voller. Ook viel het mij op dat hij bijvoorbeeld in korte tijd vier keer mestte als hij op het land gestaan had.
Ook werd hij zeer traag en sloom, niet gewoon ontspannen maar echt traag. Daarom heb ik nu de keuze gemaakt om hem weer op de paddock met hooi te zetten waar hij het veel beter op doet. Hier staat hij natuurlijk niet alleen.

De keuze is op Nature’s Best gevallen omdat dit voer relatief laag in suikers en zetmeel zit, met een hoog verteerbaar eiwit gehalte. Daarnaast bevat het veel vezels zodat het voor mijn idee goed is voor zijn spijsvertering.

De snel strakke spieren en gevoelige maag waren vooral in het begin een aandachtspunt, op dit moment is het eigenlijk niet aan de orde. Ik merk het alleen als er iets spannends is gebeurd voor hem, je merkt dan dat hij een wat opgetrokken buik heeft. Ook zag ik het aan hem toen hij op marstall cornmuesli stond met een hoger suiker en zetmeel gehalte en toen hij op de wei stond.

Ik wil hier in het voer wel rekening mee houden.

De gastro+ en de Pavo ease and excell vind ik zeker interessant, waar ik zelf bang voor ben is om dit soort voer langere tijd te voeren. Kan dat met dit soort ingrediënten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 10:09 



 
Profiel   

Nature's best komt aan de vezels o.a. door de luzerne die erin zit. Die kun je natuurlijk eenvoudig zelf toevoegen, een hand luzerne door bijv je gastro+.

Hoe lang heb je het aangekeken op de wei? Een paard kan er een paar maanden voor nodig hebben om te wennen als ze het niet gewend zijn. Uiteindelijk denk ik dat elk paard wel op de wei moet kunnen aangezien dat natuurlijk is? Maar ik zie dat je alles uitprobeert met het oog op je paard dus no offence.

Je training bevat in mijn ogen (ben geen expert, heb wel veel dressuurruiters om me heen) extreem veel losstappen en uitstappen. 35 minuten alleen aan in- en uitstappen. Dat tikt wel aan ja. Ik zie zelf niet de meerwaarde van 10 minuten beginnen aan de lange teugel (= zonder contact?) maar ook niet echt de schade ervan. Bij anderen is de training denk ik wat compacter. Zijgangen in stap etc. reken ik wel tot de effectieve trainingsminuten. Al is het in stap, een appuyement met veel lengtebuiging bijvoorbeeld is wel werk. Ik weet niet of je dat tot het loswerken rekent. Het lijkt of je op- en afbouw niet heel opmerkelijk zijn, alleen vrij veel minuten per onderdeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 10:51 



 
Profiel   

Klopt, ik denk dat de tijdsduur daarom ook veel lijkt, omdat ik het losstappen en uitstappen mee reken.
Dit doe ik omdat ik in het verleden paarden heb gereden die moesten revalideren. Het is nog steeds een gewoonte van mij om die minimaal tien minuten lange teugel losstappen (of aan de hand stappen als het paard zelf nog geen balans heeft) en kwartier uitstappen mee te nemen. Het liefste stap ik buiten de bak uit, een ommetje stappen is dan al gauw tien minuten tot een kwartier.

Ik denk dat veel professionele ruiters hier geen tijd voor hebben en daarom gebruik maken van bv uitstappen in de molen. Op mijn werk vroeger reden wij de hoger opgeleide paarden bv los en de ruiter nam ze dan over. Het uitstappen deden we vaak aan de hand of in de molen.

Het toevoegen van lucerne is inderdaad een optie. De losse lucerne heb ik al eens geprobeerd, maar hij eet dit niet echt lekker op en laat het dan na een tijdje gewoon liggen. Wellicht is een lucernebrok een optie?

In de wei hebben we zeker de kans gegeven, maar hij doet het daar gewoon niet zo lekker op. Dit kan ook aan de soort wei gelegen hebben uiteraard, wellicht een andere grassoort zou beter gaan maar die mogelijkheid heb ik helaas niet.


Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 03-08-19 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:05 



 
Profiel   

Jennyxx schreef
Ik vind je trainingsschema vrij heftig. Spieren kunnen verzuren na lang trainen en hebben ook rust nodig, juist dan groeien ze. Misschien valt daar je winst te behalen :-)


Same same...

Mijn paard loopt ook Z op drie keer trainen per week... Gaat dikke prima, houdt hem fit in het hoofd. Iets wat ook nodig is om te zorgen dat ze zich niet van binnen gaan opvreten.

Want veel of dagelijks werken is ook een enorme mentale belasting. Gevoelig op de maag? Komt vaak door stress, gespannen op de spieren, onvoldoende magnesiumreserves in het lichaam door stress?
Hele goede mogelijkheden naar mijn idee.

TS, ik zou de trainingen absoluut inkorten. Juist kleine stapjes dragen vele malen meer bij tot een gezond paard, zowel mentaal als fysiek.
Souplesse en kracht train je niet door constant maar door te gaan. Die train je ook door kleine stapjes te zetten. Als het goed is, is het goed en klaar. Ga je door, ga je de boel forceren en zet je jezelf meteen 1-0 achter. Een paard dat zweet is niet per se moe. Een paard dat regelmatig een uur tot wel anderhalf uur moet lopen, raakt mentaal af.
In drie kwartier hoef je niet AL je oefeningen te gaan rijden, je hebt gewoon de focus op een bepaald aspect. In mijn geval is het een kwestie van aanvoelen bij het opstappen. Losstappen benutten om te voelen hoe het paard in zijn vel zit die dag, waar de werkpunten zitten.

Laat een paard lekker 4 keer mesten, doet die van mij ook als hij uit de wei komt. Zolang het geen dunne mest is, zie ik geen bezwaar om hem niet in het gras te zetten, gras bevat nu eenmaal meer vocht en het paard kan eindelijk doen waar hij voor gemaakt is. Lekker de kop naar beneden en al lopend grazen. Hoe krijg je een paard beter over de rug? ;) Paarden die niet aan het gras gewend zijn, worden eerst inderdaad sloom. Kwestie van gras opbouwen en je training eerst aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:07 



 
Profiel   

Ik vind juist het uitgebreide in- en uitstappen een compliment voor de TS waard. Ik rij op een veel lager niveau en stap ook lang in en uit, en ik word er ook op aangekeken terwijl het juist het behoud van je paard kan vormen.

Je kunt mogelijk wel gerichter trainen, en meer vrij geven, maar daar ligt op het gebied van de dressuur mijn expertise niet.

Wat goed aanzet is (lijnzaad)olie, maar in de Topsport zit ook al redelijk wat vet. Is het invallen spiertechnisch of buikvulling? Anders zou je ook nog wat meer hooi kunnen voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:17 



 
Profiel   

Hilli schreef
Ik vind juist het uitgebreide in- en uitstappen een compliment voor de TS waard. Ik rij op een veel lager niveau en stap ook lang in en uit, en ik word er ook op aangekeken terwijl het juist het behoud van je paard kan vormen.

Je kunt mogelijk wel gerichter trainen, en meer vrij geven, maar daar ligt op het gebied van de dressuur mijn expertise niet.

Wat goed aanzet is (lijnzaad)olie, maar in de Topsport zit ook al redelijk wat vet. Is het invallen spiertechnisch of buikvulling? Anders zou je ook nog wat meer hooi kunnen voeren.


Niemand die TS aanspreekt op het lange in- en uitstappen toch?
Wel op het erg volle trainingsschema met zeer lange trainingen er in...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:24 



 
Profiel   

Daancha maakt er wel degelijk een opmerking over en TS heeft ook haar schema aangegeven. Dan kom je al gauw aan een uur. Gerichter trainen en 'de kunst van het weglaten' zorgen waarschijnlijk voor minder belasting en dat is de moeite van het uitzoeken waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:34 



 
Profiel   

Ik zou ook verwachten dat Nature’sBest niet de juiste keuze is voor paard op dit niveau en met dit werkschema, die vervangen door een krachtvoer die meer energie levert lijkt me logisch. Dus Gastro+ zou kunnen maar als je liever muesli voert kan je ook PAVO Sportsfit doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:38 



 
Profiel   

Ik denk dat ik even moet verduidelijken dat op dit moment mijn paard geen problemen heeft.
De reden waarom ik dit topic geopend heb is omdat ik graag wil kijken hoe ik zijn voer kan optimaliseren. Ook merk ik dat hij de nature's best soms niet helemaal opeet, dus wellicht een mooi moment om alles eens onder de loep te nemen en kijken wat er nog meer op de markt is. Daarbij hoor ik graag hoe jullie je paarden voeren zodat ik daar weer tips uit kan halen.

Ik zeg niet dat mijn paard op dit moment gevoelig op de maag is. Ook is hij op dit moment niet gespannen op de spieren. Ik zeg alleen dat in het verleden of bij voor hem spannende momenten is gebleken dat hij daar gevoelig voor is, dus dat ik daar rekening mee wil houden in de voeding. Hij krijgt al een supplement bij met extra magnesium.

Het is ook niet zo dat ik mijn paard elke dag anderhalf uur alleen maar oefingen laat lopen. Hij is gelukkig ook niet mentaal overspannen :+

Op de weide hebben zoals aangegeven geprobeerd maar dit werkt voor hem gewoon niet fijn. Dan maar op een manier waarop hij wel beter in zijn vel zit. Volgens mij is dat juist de manier om stress te vermijden.


Waar ik dan benieuwd naar ben en wat ook de vraag van dit topic is is hoe jullie de voeding van je paard hebben opgebouwd?

Meer hooi geven is niet echt mogelijk, hij krijgt al onbeperkt en eet er gewoonweg niet meer van op. Vetten toevoegen is inderdaad een optie, in het verleden heb ik altijd lijnzaadolie bijgevoerd maar ivm de kans op ranzig worden ben ik overgestapt op de lijnzaadmeel, waar hij nu een halve voerschep per dag van krijgt. In de topsport zit inderdaad ook een hoger vetpercentage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:40 



 
Profiel   

Hilli schreef
Daancha maakt er wel degelijk een opmerking over en TS heeft ook haar schema aangegeven. Dan kom je al gauw aan een uur. Gerichter trainen en 'de kunst van het weglaten' zorgen waarschijnlijk voor minder belasting en dat is de moeite van het uitzoeken waard.


Ik heb er geen kritiek op he, ik benoem dat je daarmee op die lange duur zit die mensen opvalt. Ik zeg dat ik de toegevoegde waarde niet zie (icm veel vrije beweging op wei of paddock) maar ook geen probleem. Maar inderdaad, een compliment was het ook weer niet ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:43 



 
Profiel   

Evelijn, ik zal de sportsfit eens gaan vergelijken hoe dat uitkomt tegenover de combi nature's best en topsport.

Danchaa, ik heb jouw posts niet als kritiek gezien hoor, ik besefte me alleen dat ik het wellicht wat meer moest verduidelijken. Dat heb ik gedaan en ik zie ook niet in waarom het langer losstappen en uitstappen ervoor zou moeten zorgen dat een paard overwerkt raakt.

Ik vind het wel een heel interessant onderwerp dus tips zijn zeker welkom.


Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 03-08-19 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:46 



 
Profiel   

Voor mijn merrie is de situatie misschien net wat anders dan voor jouw paard: ze is 24, werkt nog, mist 4 kiezen. Voor haar bestaat de voeding 's winters uit Equifirst Senior Mash, bietenpulp, een vitaminebrokje, lijnzaadolie en vitamine E, naast uiteraard ruim voldoende hooi. In de zomer vallen de olie en de bietenpulp uit het rantsoen vanwege weidegang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:48 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
Waar ik dan benieuwd naar ben en wat ook de vraag van dit topic is is hoe jullie de voeding van je paard hebben opgebouwd?
.


Ik ben ook nog aan het puzzelen :Y) Heb een vierjarige die ik nu rustig op pak... 2-3 x per week ‘rijden’ want dat is nu nog even aan de longe en dan 15-20 minuten wat stappen en draven. En daarnaast 2x longeren en 2 rustdagen. Maar hij is groot en er mag nog wel wat bij qua kilo’s en spieren... hij staat wel 24/7 buiten nu zelfs met extra hooi bijgevoerd en ga ik dagelijks heen om hem bij te voeren.
Ik voer nu 1/2 schep Subli Senior Priores, 1/2 schep Hartog Concept en 1/2 schep luzerne brok. Daarbij 50 gr Marstall Force en schepje maagcompositum (hij is ook wat gevoelig is op zijn maag)
Ik ga de SP vervangen door Speedibeet, zit meer energie in en is sneller klaar met weken... en denk dat ik toch ook weer lijnzaadolie erbij ga voeren. Denk dat het nog wel even duurt voordat ik het ideale voerschema heb ...en dan gaan ze op stal en paddock en kan ik weer gaan puzzelen vermoed ik :Y)


Laatst bijgewerkt door Evelijn op 03-08-19 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 11:59 



 
Profiel   

TS, antwoord op je vraag:
Mijn paard staat overdag op het gras en snachts met onbeperkt hooi. Hij krijgt momenteel smorgens 0,25 kg basisbrok en savonds 0,75. Na het rijden/longe krijgt hij max een schep muesli (wisselend) met magnesium en olie. Dus gemiddeld 1,5 kg krachtvoer per dag. Dat is minder dan de meeste 'basissportpaarden' om me heen. Ook voer ik luzerne bij. In de winter meer.
Hoop dit jaar naar het M2 over te stappen, we starten erg weinig, thuis natuurlijk al een stukje verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 12:01 



 
Profiel   

Je paard werkt best veel, als ‘ie snel invalt zou ik toch zoeken naar iets rijker voer erbij.
Om spieren op te bouwen en de behouden moet hij ergens de energie vandaan halen.
Misschien kun je een deel van de natures best vervangen door een rijkere voersoort in de zin van bijv olie rijker.
Ik vind zelf de omega powermix van Horsefood fijn, of anders de omega 369 mix als extra supplement bij je eigen voer.
Verder anders nog wat meer lucerne of rijker hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 12:03 



 
Profiel   

60-90 min. zit ik ook altijd aan en dat komt omdat ik net als jou veel aandacht besteed aan losrijden en uitstappen. Voorkomt veel blessureleed dus ik zou daar zeker niets aan veranderen.

Longeren doe ik daarentegen helemaal nooit, ja 2x per jaar voor de chiropractor.
Mijn paard krijgt vrij, ik maak een buitenrit of mijn vriend gaat met hem fietsen. Dat houdt hem blij en fris in zijn hoofd.

Qua voeradvies, ik heb hier ook nog een grote 4 jarige hengst die niet zo snel aanzette. Ik kreeg allerlei tips maar heb het redelijk basic gehouden. Onbeperkt hooi, 2 kg Havens draversbrok en 2 scheppen Cavalor muesli, voerbak vol luzerne, wat lijnzaadolie en een kg wortels in de winter en zomers 24/7 op de wei met 2 kg brok, 120 gr. Balancer en een emmer luzerne met een flinke scheut lijnzaadolie. We hebben hem een jaar en nu pas begint hij iets aan te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 12:09 



 
Profiel   

Qua lucerne zou ik een brok kunnen proberen, nog tips welke?
De omega powermix ga ik even opzoeken.

Om nog meer nature's best door topsport te vervangen op de dagen dat we werken lijkt me gezien de product omschrijving niet wenselijk, wellicht kan ik dan beter overstappen op een compleet ander voer.

Mochten jullie nog tips hebben voor een mooi compleet supplement erbij (als dat nodig is, want ook dat vraag ik me af) zijn die ook van harte welkom.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 12:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen