Voedingsadvies 8 jarige ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 13:56

Duhelo, bedankt voor je post.
In mijn posts kan je lezen hoe ik de training indeel, alles wat jij benoemd is al aan de orde geweest namelijk.

Ik denk dat wij in principe heel erg op 1 lijn zitten, alleen het anders verwoorden en wellicht heb je over bepaalde dingen heen gelezen.

Paard werkt niet 7 op 7, heeft 1 rustdag waarop we gaan wandelen of hij loopt heel kort even aan de longe om een bok te geven oid.
De twee andere longe dagen wordt hij 20 minuutjes aan het halster gelongeerd waarbij hij alleen stapt en draaft.
Ik rij ook nooit twee zware trainingen achter elkaar.

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:10

Vandaar ook mijn edits ;)
Ik zie echter het nut niet van het longeren? Als hij dagelijks de ganse dag op de paddock staat dan dragt het longeren niks bij.
Als je dan iets wil doen zou ik eerder kiezen voor 15 minuutjes grondwerk ( en de zijgangen bijpakken) dan doelloos longeren. Of lekker aan de hand buiten rechte stukken maken.
Zoals je nu beschrijft werkt je paard 6 dagen per week in de bak ( dus bochten en op zand) wat ik persoonlijk niet zo bevorderend vind.

Maar 90 minuten blijf ik lang vinden voor Pistewerk. Erg lang instappen bij een paard dat uit de paddock komt heeft geen toevoegende waarde, kan je prima opvangen door 5 minuten stap en 20 minuten losrijden in draf en galop. Daarna 20 minuten zwaarder werk erbij en als het goed is kan je afsluiten en uitstappen. Dan zit je ook aan een uur werk maar wel erg doelgericht.
Zodra je kms buiten kan maken zou ik 3 dressuurtrainingen doen en de 4 de vervangen door km's buiten,dan heb je dd duurtijdstraining daarmee ook opgevangen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:21

Jeutje, kennelijk ziet ts dat nut wel en bokt haar paard ondanks de paddock graag even.
En ze dressuurt geen 60-90 minuten, daarvan wordt onwijs veel gestapt.
Dus nee ze traint geen 60-90 minuten.
Ik vraag me echt af of wij beide hetzelfde lezen.
En jij oppert vrij, maar ipv vrij longeren moet ze dan maar zijgangen oefenen?
Wat is daar vrij aan?
En jij ziet het nut niet van longeren, ts wel en kennelijk raast paard graag even uit.
Ik vind het bijna gezanik op niks af dit als ik eerlijk ben.
Paard gaat echt niet stuk van heel veel stappen en ik denk dat geen dierenarts dat afkeurt.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:37

moonfish13 schreef:
Jeutje, kennelijk ziet ts dat nut wel en bokt haar paard ondanks de paddock graag even.
En ze dressuurt geen 60-90 minuten, daarvan wordt onwijs veel gestapt.
Dus nee ze traint geen 60-90 minuten.
Ik vraag me echt af of wij beide hetzelfde lezen.
En jij oppert vrij, maar ipv vrij longeren moet ze dan maar zijgangen oefenen?
Wat is daar vrij aan?
En jij ziet het nut niet van longeren, ts wel en kennelijk raast paard graag even uit.
Ik vind het bijna gezanik op niks af dit als ik eerlijk ben.
Paard gaat echt niet stuk van heel veel stappen en ik denk dat geen dierenarts dat afkeurt.


Nou nou, zo heftig reageert TS toch ook niet ;)

Ik denk dat mensen met bezwaar ten opzichte van het trainingsschema meer vallen over de mentale druk (longeren, hoe je het went of keert, is wijken voor druk, hoe 'vrij' ook) voor het paard dan over de lichamelijke druk.
En iedereen die in deze tijd naar school gaat of werkt, weet wat verkeerde/te veel mentale druk met het lichaam doet. :)

Kennelijk vind TS het niet verkeerd of te veel, moet zij weten... Maar in mijn ogen zijn de afkeurende reacties heel begrijpelijk.

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:05

moonfish13 schreef:
Jeutje, kennelijk ziet ts dat nut wel en bokt haar paard ondanks de paddock graag even.
En ze dressuurt geen 60-90 minuten, daarvan wordt onwijs veel gestapt.
Dus nee ze traint geen 60-90 minuten.
Ik vraag me echt af of wij beide hetzelfde lezen.
En jij oppert vrij, maar ipv vrij longeren moet ze dan maar zijgangen oefenen?
Wat is daar vrij aan?
En jij ziet het nut niet van longeren, ts wel en kennelijk raast paard graag even uit.
Ik vind het bijna gezanik op niks af dit als ik eerlijk ben.
Paard gaat echt niet stuk van heel veel stappen en ik denk dat geen dierenarts dat afkeurt.

Misschien moet je mijn post wat beter lezen. Ik val vooral over het 6 dagen per week pistewerk waarvan hele lange sessies die eigenlijk niet echt nodig zijn om hetzelfde resultaat te bereiken.
Ik vind longeren geen toegevoegde waarde behalve voor eens een boksessie. En dat is prima, maar hoeft geen drie keer per week. Eens per week een longeersessie en de andere keer wat grondwerk waarin wat zijgangen meegenomen worden vind ik zinvoller. (Of lekker buiten aan de hand rechtuit gaan stappen,maar dat had je volgens mij niet gelezen toen ik dat opperde.)

Mij maakt het heus niet uit of ts 20 minuten traint of elke dag 3 uur op het paard zit. Maar alsnhet paard snel in de spieren invalt lijkt me het zinvol om te kijken naar hoe spieren werken en zich ontwikkelen,en als je weet dat spieren langer dan een dag nodig hebben om te herstellen dan is het logisch dat ze er meer baat van hebben om korter en krachtiger te werken en niet iedere dag dezelfde spiergroep aan te spreken. ( dus heel logisch:geen twee dagen na elkaar rijden. Korte en krachtige trainingen afgewisseld door uithouding (bij voorkeur rechtuit,en tijd geven om te herstellen.

Het voerschema lijkt me prima (maar vind ik persoonlijk nogal veel. Ik zou opteren voor een ruwvoervervanger met een vitamine erbij en ev een kleine hoeveelheid graanvrij krachtvoer als hij dat nodig heeft kwa temperament,maar als hij het er nu goed op doet dan zou ik dat gewoon zo houden.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:47

Alhoewel een paard veel meer beweegt in de 'vrijheid' van een paddock of weide, is het toch echt hapjehapjehapje-stapje. Het enige wat echt opgewarmd is, zijn de kaakspieren wat mij betreft ;-)

Ik vind het noodzakelijk voor je paard om een goede warming up (en cooling down) aan te bieden, en dus ook langer dan 5 minuten in te stappen, zoals in het voorbeeld van Duhelo.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:50

Dus paarden zijn tegenwoordig van suiker?
Had het er toevallig gister over met twee stalgenoten, dit topic.
Ze delen de mening die ik er over heb, maar zij denken laat die mensen lekker denken en hoor je hier niet.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:53

Oja, TS, misschien nog een idee om via Pavo de ruwvoer-quickscan te doen. Dan heb je ook een beter idee wat de voedingswaarde van je hooi/voordroog is. Wie weet helpt dat ook nog wat in je puzzel :j

mavantos

Berichten: 3591
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:02

moonfish13 schreef:
Dus paarden zijn tegenwoordig van suiker?
Had het er toevallig gister over met twee stalgenoten, dit topic.
Ze delen de mening die ik er over heb, maar zij denken laat die mensen lekker denken en hoor je hier niet.


Dit dus... Ze kunnen echt wel wat hebben hoor. Voer gewoon een goede brok waar alle voedingsstoffen in zitten en eventueel (tijdelijk) een extra dikmaker erbij als ze dit nodig hebben naast voldoende ruwvoer.

En van veel stappen onder het zadel en 20 minuten lang en laag aan de longe sjokken krijgen ze niks van. Als ik spierpijn heb blijf ik ook niet de hele dag in m'n bed liggen, dan beweeg je rustig om soepel te blijven. Dat ze altijd maar moeten wijken voor druk en daar overspannen van raken net zoals mensen? Volgens mij 'werkt' mijn paard nog geen uurtje per dag gemiddeld en een mens gemiddeld wat meer. Schei toch uit zeg, hij heeft weer 23 uur om bij te komen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:57

mavantos schreef:
Dit dus... Ze kunnen echt wel wat hebben hoor. Voer gewoon een goede brok waar alle voedingsstoffen in zitten en eventueel (tijdelijk) een extra dikmaker erbij als ze dit nodig hebben naast voldoende ruwvoer.

En van veel stappen onder het zadel en 20 minuten lang en laag aan de longe sjokken krijgen ze niks van. Als ik spierpijn heb blijf ik ook niet de hele dag in m'n bed liggen, dan beweeg je rustig om soepel te blijven. Dat ze altijd maar moeten wijken voor druk en daar overspannen van raken net zoals mensen? Volgens mij 'werkt' mijn paard nog geen uurtje per dag gemiddeld en een mens gemiddeld wat meer. Schei toch uit zeg, hij heeft weer 23 uur om bij te komen.

inderdaad, helemaal mee eens...

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 18:30

Ten eerste, vind ik dit een hele interessante discussie en is het leuk om te zien hoe iedereen andere ideeën heeft.

Duhelo, wat jij zegt ben ik het niet helemaal mee eens.
Longeerwerk voegt wel degelijk wat toe. Als ik hem lekker even lang en laag over de rug kan laten lopen is dat volgens mij bevorderlijk voor zijn coördinatie, balans, en rug/hals gebruik.

Ook het de tijd nemen voor het losstappen en loswerken vind ik gewoon een belangrijk onderdeel en ik zie aan de reacties dat ik daar gelukkig niet de enige in ben.
Ook al staan ze op de paddock of weide, dat is echt niet te vergelijken en absoluut geen reden om een goede warming up over te slaan.
Net als een goede cooling down en daar hoort ook lang genoeg uit stappen bij. Zoals je kan lezen doe ik dat inderdaad het liefste buiten de bak. Wandelen trouwens ook dus ook daarin wordt voorzien :j

Wat betreft de mentale druk die Janine beschrijft, ik denk dat we een paard niet met een mens moeten gaan vergelijken op psychisch vlak. Wellicht voor een paard wat nog niet bekend is met het werk is het een druk, maar ik geloof echt niet dat mijn paard, of elk ander paard wat gewend is hoe het spelletje werkt, mentale druk ondervindt aan even ontspannen lang en laag longeren.

Wat dat betreft zal grondwerk dan ook voor die mentale druk moeten zorgen en ik zie dan ook niet het verschil waarom grondwerk niet belastend zou zijn en longeerwerk wel... Duhelo misschien kan je dat uitleggen?

Ik denk dat een paard eerder mentaal "overspannen" zal raken als hij niet in zijn basisbehoeften kan voorzien, of in een groep staat waar hij niet in past, of een ruiter/ verzorger heeft die niet consistent is in de omgang met het paard (de ene dag mag alles, de andere dag niet) of wanneer een paard bijvoorbeeld boven zijn kunnen moet presteren of oneerlijk gereden wordt om maar een paar voorbeelden te noemen.

Wat ik weet is dat spieren hersteltijd nodig hebben en je daarom zwaardere trainingen met minder zware hersteltrainingen en rustdagen in moet plannen. Wat ik ook weet is dat na een zware training helemaal niks doen ook niet gewenst is.

Ik vraag mij af hoe jullie het dan zien als paarden bijvoorbeeld in de aangespannen sport drie dagen achter elkaar flink moeten presteren. Die moeten toch ook een goede basisconditie hebben om dit vol te houden en hier niet zichzelf in een wedstrijd kapot te lopen. Dit zal toch ook getraind moeten worden en dat redt je echt niet met drie keer per week een half uurtje werken.

Even in het algemeen; hoeveel paarden zijn er niet die op zondag twee dressuurproefjes moeten lopen en het tweede proefje geen energie meer hebben? Wellicht hebben die paarden niet genoeg conditie om het vol te houden?

Hoeveel paarden krijgen de tijd om zich op wedstrijd te acclimatiseren in de omgeving? Veel mensen halen het paard van de trailer, rijden 20 minuutjes los en gaan dan de ring in. Waarom niet eerst de tijd nemen om bijvoorbeeld rustig los te stappen en de omgeving verkennen?
Hoeveel mensen nemen na de proeven nog de tijd om het paard nog ontspannen na te rijden en een goede cooling down te geven?

Dan even terug naar het voer. De Pavo Quick scan is zeker interessant, ik zag dat ze nu ook een wat uitgebreidere variant aanbieden. Aangezien we dit jaar voor het eerst een grotere partij hooi in kunnen kopen is het wellicht een goed idee om dit te doen.

Echter kan ik het ruwvoer niet makkelijk rijker maken, omdat hij met anderen staat die geen rijk ruwvoer mogen hebben.

In principe doet hij het goed op het huidige voer, alleen omdat hij steeds vaker beetjes gaat laten liggen ben ik me aan het oriënteren op wat de markt nog meer te bieden heeft. Tips zijn dus nog steeds van harte welkom.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:42

Ik bedoelde met de quick scan-suggestie ook niet dat je je ruwvoer rijker moet maken, maar bijvoorbeeld dat wanneer een partij die laag in eiwit is, er wel voor zorgt dat je dat voor je ruin extra zal moeten aanvullen. Of als een partij laag in suiker is, je best wat suiker uit je krachtvoer kunt 'toestaan'. De scan geeft je extra hints als het ware.

In de endurance wordt na een grensverleggende (blok)training overigens wel gewerkt met 72 uur vrij naderhand. Vrij als in weivrij dan dus (vrije beweging mogelijk). Juist ook om het lijf de kans te geven op herstel.

Ik weet alleen niet goed hoe dat zich verhoudt tot dressuurtrainingen: het is toch het verschil tussen een balletdanser en een marathonloper met elk hun eigen trainingsmethodes.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:03

Klopt, dat is zeker een goed idee om die scan uit te laten voeren.

Hoe de vergelijking is met een echt zware endurance training is durf ik ook niet te zeggen. Ik denk dat een paard tijdens zo’n training wellicht wel meer van zijn lijf vraagt maar ik weet niet hoe zo’n training er uit ziet. Ik denk dat de energieverbranding op een gegeven moment anders in elkaar steekt dan tijdens een dressuurtraining.

Het zou interessant zijn als je zou kunnen meten hoe hard een paard nou daadwerkelijk werkt om het maar even zo te zeggen, dus hoeveel calorieën er bijvoorbeeld verbrand worden en welke energieverbranding er plaats vindt.

Een hartslagmeter kan denk ik wel inzicht geven?
Ik las laatst wel dat tijdens onderzoek is gebleken dat bijvoorbeeld tijdens de piaffe de hartslag van het geteste paard weer omlaag ging tijdens de training.

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:11

Betreft het loswerken;
Vooreerst : instappen is niet gelijk aan warming up.
Het basiswerk ( over de rug en laag losrijden in stap,draf en galop) valt gewoon onder loswerken. Mijn ene paard bv stapte ik vrij lang los (10 a 20 minuten nageeflijk en veel bochtenwerk) om daarna direct over te gaan naar galop. (Deze had een goede galop maar een baggere draf. Het correct draven was voor haar al lastiger.) Terwijl mijn huidig paard meer baat heeft bij losdraven ipv stappen of galopperen.
Onlangs hier een infoavond over gevolgd waarin ze metingen gedaan hebben betreft de impact op het paardenlichaam. Hierin kwam bij een training van een paard op z niveau de hartslag nog niet eens in de zone waarin het moet werken (ik ben even de aantallen vergeten) en ook de impact op gewrichten en spieren was laag. (Omdat gewoon draven en galopperen niet eens onder het niveau van belasting valt Indien dit wel zo zou zijn zouden alle paarden in het wild die even in galop vluchten ook een groot probleem hebben.
Belasting kwam pas bij het inzetten van de verzameling en vanaf daar is het uiteraard wel belangrijk dat het paard warm en soepel gereden is in de 3 gangen.

Scheelt ook weer zomer bij winter en of ze uit de paddock of vanuit stal komen, een stalpaard zou ik minstens een kwartier aan de hand stappen en dan gewoon loswerken zoals normaal. Maar imo is het echt niet nodig om ze vooraf en tussendoor zo lang te laten instappen, je kan ze prima instappen terwijl je al een deel training erin verwoven waardoor de uiteindelijke sessies korter kunnen.

Ik heb het niet over mentale druk trouwens, ben van mening dat een paard prima een uurtje of 2 per dag naar de mens kan luisteren.
Ik vind wel dat doordat je eerst liet uitschijnen dat het paard 7 keer per week (4 x rijden 3 x longeren pistewerk deed, je een behoorlijke hoge druknop her lichaam legt (altijd bochtenwerk en altijd in het zand). Ik werk liever grondwerkmatig (in stap voor het hoofd eowel op de cirkels als rechtuit) en deels op de schouder of longepositie maar dan met afwisseling en gebruik van de volledige piste ipv het werken op een vaste cirkel.
Instappen buiten is uiteraard toppie! (Daar je eerder aangaf dat buitenrijden nog niet aan de orde is bij dit paard was dit niet helemaal duidelijk)

De paarden op concours die de 2 de proef leeg zijn liggen volgens mij eerder aan de mentale toestand dan de lichamelijke.
De meeste gaan geen probleem hebben om de 2 proefjes na elkaar te rijden, maar alle indrukken,de pauze tussendoor,externe prikkels. Stilvallen en weer opstarten. Daar ligt volgens mij meer het probleem.

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:12

Mij lijkt het dat hij teveel krachtvoer krijgt. Hooi onbeperkt is goed. Teveel krachtvoer kan maagproblemen veroorzaken. En dik wordt hij alleen van ruwvoeder. Je kan eens proberen met bietenpulp geweekt uiteraard. Ik meng een droge schep bietenpulp met 1 schep maïsvlokken en 1 schep geplette gerst. Goed laten weken. Is een volle emmer van 10 l. Ik heb zelf al ondervonden als je teveel krachtvoeder geeft dat ze vermageren.

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:57

Maisvlokken zou ik dan net weer niet doen. Dat spul zit bomvol suiker.
Ik zou dan eerder opteren voor bietenpulp met herbs van equifyt of fetura (fetura is hoger in eiwit)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 12:12

Ik reageer later even wat uitgebreider, maar op het moment krijgt hij al bietenpulp bij gevoerd, zou deze hoeveelheid wel op kunnen hogen eventueel.
Het is ook niet zo dat hij op dit moment te mager is, dus in principe zou ik ook naar vervangers kunnen kijken met een vergelijkbare voedingswaarde. Het hoeft niet perse omhoog.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 14:05

Ik heb vandaag een mail gestuurd naar Pavo. Ik heb heel veel varianten voer en combinaties vergeleken, maar ik kom maar moeilijk aan een hoger vet en verteerbaar eiwitgehalte en heel snel aan een flinke verhoging van de suiker en zetmeelgehaltes. Met name de ease and excell zou echt een positieve verandering kunnen geven.
Het komt er op alle vlakken beter uit, behalve de prijs :o

Voordeel zou wel zijn dat ik kan stoppen met supplementen en losse toevoegingen, dus daar bespaar ik dan weer op. Ik zou dan vier keer per dag de ease and excell willen gaan voeren (in totaal 3 tot 3,2 kilo) en verder overal mee stoppen. Voeradvies op de site van Pavo is 450 tot 600 gram per 100kg lichaamsgewicht, voor 600kg paard dus 2,7 tot 3,6 kilo.

De gastro+ komt ook heel goed in de buurt qua eiwitten en vet, maar daar zou ik wel supplementen bij moeten blijven voeren (en dus slobber). Het suiker en zetmeel gehalte is ook wat hoger en er zit palmolie in.

mavantos

Berichten: 3591
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:17

Pavo Ease & Excel zit luzerne door heen, waardoor mijn gevoelige paard het beter deed op de Gastro+

Ook moet je van de Ease&Excel bizar veel voeren. Een kilo is namelijk ongeveer 1,5 voerschep, waardoor je dus 4,5 voerschep moet voeren voor 3kg. Over 2 à 3 voerbeurten voer je dan erg grote porties krachtvoer. Er zit maar 15kg in een zak en het voer was toen ik het gaf onwijs duur.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 23:03

Ik heb inmiddels van Pavo een voeradvies binnen van 2,5 kilo per dag, een voerschep zou 850 gram zijn volgens hen.

Ik heb maar eens een zak besteld, komt morgen binnen, eens kijken hoe het eruit ziet en wat hij er van vindt. Prijs is inderdaad erg hoog, maar als ik alleen nog maar de ease and excel zou voeren en geen supplementen en bijvoeders meer, ben ik hetzelfde en zelfs ietsje goedkoper uit, uitgerekend op 3200 gram ease and excel per dag (dat zou dan 4 keer 800 gram zijn, we hebben 4 voerbeurten op stal)

Ik zal eens nawegen wat een voerschep daadwerkelijk weegt, want hele grote hoeveelheden voeren is wellicht niet praktisch als hij er dan een gedeelte van laat liggen...

En ik denk dat er toch wel iets van een slobbertje bij zal blijven omdat hij dat zo ontzettend lekker vindt, wellicht een bakje na het rijden oid.

mavantos

Berichten: 3591
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:35

Je moet maar eens een handje van het voer in je hand nemen en dan knijpen, dan voel je wel hoe hard d luzerne is die erin zit.

Misschien werkt het voor die van jou wel fantastisch, dat weet je maar op één manier!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 00:07

Meiske, in de openingspost staat dat er op stal ook Cavalor beschikbaar is, die hebben hele fijne sportbrokken waar paarden zich mooi mee kunnen ontwikkelen. Wij voeren momenteel Voermeesters, die hebben diverse soorten brokken voor sport die allemaal in de details anders zijn, misschien is het de moeite waard om daar even te kijken voor de specifieke ingredienten en voedingsstoffen die je zoekt. De brokken van dit merk bevatten relatief meer ijzer en dat heeft wel voordelen voor paarden die werken.

Voor vitamine E geef ik een scheut zonnebloemolie bij, dat is nadrukkelijk goedkoper dan allerlei andere olietjes en je hebt wel de E-opbrengst. Lijnzaad zit namelijk al in de brokken en geef ik ook apart met een beloningsbrokje.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 08:42

Mavantos, ik ben benieuwd. Als er echt veel lucerne door zit, zal hij er waarschijnlijk niet heel gek op zijn want dat lust hij niet zo.

Pipodipo, de Cavalor vind ik zo lastig, omdat ze niet altijd alle ingrediënten vrijgeven. In het verleden (praat ik over 6 tot 8 jaar terug) hebben we wel Cavalor gevoerd, maar niet geheel tevreden daarover. Op een gegeven moment zaten er ook telkens grote stukken zout in de zakken en zijn we naar Pavo overgestapt.

Voermeesters kan ik eens naar kijken en vragen of dat wellicht geleverd kan worden.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Voedingsadvies 8 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:27

Als je hele brokken zout vindt, snap ik wel dat je het vertrouwen een beetje kwijt bent in het merk.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:53

Ik train mijn merrie niet zwaar maar zij is wel een paard wat snel schraal wordt.

Ze staat nu 24/7 op gras en ik geef haar naast een vitaminebrok ook 250 gram lijnzaadbrok van horsefood en 300 gram hippalgo bodybuilder op een dag. Ze ziet er super nu. Misschien dat dit ook iets is voor jouw paard. Mijn paard is wel een stuk kleiner dus je zult wellicht de verhoudingen naar rato moeten aanpassen naar jouw paard :)