Voeding hoefbevangen pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juudje81
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-12-06

Voeding hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 07:47

Wij zijn net verhuisd en druk bezig met stal en paddock aan huis maken :) Mijn oudste pony (23) is vorig jaar voor het eerst hoefbevangen geworden en dit jaar helaas weer. Ze staat nu nog op een pensionstal en daar krijgt ze hooi. Is er een speciale brok voor hoefbevangenheid? Of mag ze alleen hooi? Mag ze wel stro in de stal? Ik heb geen idee aangezien dit nieuw is en ik ze voor het eerst aan huis krijg. Alle tips zijn welkom! Bedankt alvast :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:54

Een vitaminebrokje geven zoals bijv vitalbix en zo arm mogelijk hooi.
Stro in de stal kan wel, je kunt ook vlas of houtvezel gebruiken.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:44

Mijn merrie was ook hoefbevangen met een lichte kanteling.
Ze krijgt 8 kilo hooi verdeeld over 24 uur en 1/3 schipper marstall faser light zonder suiker. Het gaat nu na een jaar weer prima. Ze kan nu weer twee uur per dag op de weide. Ik houd wel de fructaan in de gaten.
Verder staat ze nu op vlas, houtkrullen kan ook. Met stro oppassen, daar zit ook suiker in.

Heel veel sterkte met je paardje.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:58

Je zult vooral op suikers en zetmeel moeten letten. Hoe lager dat is hoe beter. Ik probeer het zelf iig onder de 10 procent te houden

Alleen hooi voeren niet doen hoor. De vitamines en mineralen lopen snel terug en dat is vragen om te korten. Beter voer je dan een vitamine korrel bij.

Mijn pony's hebben cushing en zijn gevoelig voor hb. Ze staan op een kale wei met her en der een sprietje en krijgen onbeperkt graszaadhooi uit slowfeeders. Om ze niet te dun te laten worden meng ik dat met weidehooi. Ze krijgen wat grasbrok en marstall force bij. En sinds kort een pompje lijnzaadolie.

Mijn shetten krijgen nauwelijks gras. Mijn welsh mag een uurtje per dag grazen. Dat heeft ze wel nodig want ze valt snel in.

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Re: Voeding hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:31

Mijn paard staat nu hoefbevangen in Utrecht. Hij krijgt nu minimaal aan hooi, 6,5 kilo per dag en 400 gr soja brok per dag.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Voeding hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:39

Ik meld me ook. Mijn paard is ook HB en krijgt nu hooi en Pavo Vital. Heb vanochtend de arts gehad en aan haar gevraagd.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voeding hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:45

Ik heb die van mij ook pavo vital gevoerd maar toen gingen ze extreem aan hun liksteen en de grond likken. Binnen een week was mijn knzsteen weg. Ik vermoed dat de scheve calcium/fosfor verhouding meespeelt. Als dat kan bij zo'n kleine hoeveelheid.

Nu ik marstall force voer is dat over. Verder was er in hun voeding niks veranderd

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:50

wij hebben ook een gevoelige pony. Hij krijgt getest hooi (zelfs van te rijk hooi wordt hij bevangen) en Metazoa, daarop doet hij het goed. In de zomer mag hij ook afhankelijk van het weer (lees fructaan) 1 tot 2 uur op een wei die ingezaaid is met paardenmengeling.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:26

smurvaas schreef:
Mijn paard staat nu hoefbevangen in Utrecht. Hij krijgt nu minimaal aan hooi, 6,5 kilo per dag en 400 gr soja brok per dag.


Hoezo de soja? Zou dat niet willen, maar ja.....Utrecht


capopjekop schreef:
Ik heb die van mij ook pavo vital gevoerd maar toen gingen ze extreem aan hun liksteen en de grond likken. Binnen een week was mijn knzsteen weg. Ik vermoed dat de scheve calcium/fosfor verhouding meespeelt. Als dat kan bij zo'n kleine hoeveelheid.

Nu ik marstall force voer is dat over. Verder was er in hun voeding niks veranderd


Nou dat. Ik geef al even pavo vital en zie ze ook extreem in de grond graven en likken. Staan 24/7 buiten met onbeperkt goed hooi en hebben diverse likstenen. Baal daar wel flink van.

TS, niet alleen naar voeding kijken. Het is heel belangrijk bij hb gevoelige paarden dat ze veel bewegen. Inmiddels zie je gelukkig daar steeds meer aandacht op komen, want in Nederland krijgen paarden veel teveel te eten, tegenover te weinig beweging. Alleen voer minderen is niet gezond en helpt niet afdoende om hb te voorkomen.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:27

Jammer dat Pavo Vital dan toch niet zo goed blijkt, terwijl de DA mij dat adviseerde. Zal eens even kijken naar Marstall.

Edit: erg slecht te krijgen bij ons in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 06-08-19 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:28

Myfairytale schreef:
Jammer dat Pavo Vital dan toch niet zo goed blijkt, terwijl de DA mij dat adviseerde. Zal eens even kijken naar Marstall.


Ja, maar veeartsen hebben echt veel te weinig verstand van voeding. En ze adviseren gewoon snel iets commercieels.

Ik heb ook jaren Force gegeven en dit niet gehad.

En het gekke is dat ik ook weleens een tijdje niks heb gegeven en ze dit dan ook niet doen. Ze krijgen het door een beetje wiesencobs.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Voeding hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:46

Ik heb ook goede ervaringen met OerBalans. :j Vitaminen en mineralenbrokje met kruiden die de stofwisseling stimuleren, onmisbaar bij hoefbevangenheid!

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:55

superpony schreef:
smurvaas schreef:
Mijn paard staat nu hoefbevangen in Utrecht. Hij krijgt nu minimaal aan hooi, 6,5 kilo per dag en 400 gr soja brok per dag.


Hoezo de soja? Zou dat niet willen, maar ja.....Utrecht


Omdat de soja brokken welke ze voeren alles inzit wat hij op dit moment nodig heeft, wat ook allemaal gemeten is met diverse onderzoeken.
Ik wel en ik heb alle vertrouwen in Utrecht.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:20

Myfairytale schreef:
Jammer dat Pavo Vital dan toch niet zo goed blijkt, terwijl de DA mij dat adviseerde. Zal eens even kijken naar Marstall.

Edit: erg slecht te krijgen bij ons in de buurt.


Er zijn ook best paarden die het er goed op doen. Het is even zoeken wat bij je paard en de rest van je voeding past.

Overigens bestel ik de force via zooplus. Geen verzendkosten.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:25

capopjekop schreef:
Myfairytale schreef:
Jammer dat Pavo Vital dan toch niet zo goed blijkt, terwijl de DA mij dat adviseerde. Zal eens even kijken naar Marstall.

Edit: erg slecht te krijgen bij ons in de buurt.


Er zijn ook best paarden die het er goed op doen. Het is even zoeken wat bij je paard en de rest van je voeding past.

Overigens bestel ik de force via zooplus. Geen verzendkosten.


Goede tip, dank je wel!
Ik start eerst maar met de Vital, dan maar even verder zien. Eerst hier doorheen.

Juudje81
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 16:13

Bedankt voor alle tips zover!! Maar hoe houd ik de suikers in de gaten? Ze krijgt nu alleen hooi.. hoe weet ik of dat suiker arm is?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voeding hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:29

Je kunt je ruwvoer laten analyseren. Bijvoorbeeld bij blgg of pavo quick scan