Welk voer voor dik paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Welk voer voor dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 11:38

Mijn paard is te dik, altijd al zwaar geweest, elke winter krijg ik hem weer enigszins in vorm maar vanaf de lente ontploft hij weer :o

Ik probeer al zo goed mogelijk te voeren en hij is nu redelijk op gewicht voor zijn doen (nog te zwaar maar hij wordt normaal echt nog dikker).
Dus ik dacht misschien kan bokt eens meedenken.

Hij krijgt ‘s ochtends minimaal hooi en een handje brok, daarna gaat hij de wei op (rond 8).
Hij komt tussen 4 en 5 naar binnen en buikt dan uit of knabbelt/eet van het stro (strooi ook bewust niet te veel op ivm stro eten).
‘Savonds krijgt hij een volle bak hooi en weer een handje brok.
Tussendoor geef ik nog een paar wortels maar merk geen verschil als ik deze weglaat.
(In de winter krijgt hij als hij binnen komt van de wei ook wat hooi).

Hij heeft door omstandigheden alleen beweging als hij op de wei staat en doet verder niks.

Is er misschien een brok die meer vezels oid bevat waardoor hij er langer op moet kauwen en wat niet te veel bevat? Dat handje brok heeft hij natuurlijk zo op en zet ook geen zoden aan de dijk :Y)
Hij krijgt nu Havens basis sportbrok.

Foto voor het idee:
Afbeelding

Ik ben benieuwd of jullie ideetjes hebben voor mijn dikke :)

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:55

Maak een leuke track met paadjes, boomstammetjes e.d. geeft hem een vriendje als hij alleen staat, geef hem geen gras meer maar onbeperkt hooi in slowfeeder. Hooi de wei eind juni en voer hem dat de rest van het jaar. Wat is het nut van sportbrok als hij niets doet? Flinke handvol Vitalbix of iets dergelijks (in elk geval geen goedkoop melassehoudende brok of muesli met granen) en zet de hooibak zo ver mogelijk van het waterpunt. Je paard doet nl. precies waar hij voor gemaakt is; vet kweken in de zomer wat hij in de winter verbruikt om warm te blijven. Alleen is té dik nooit gezond, helemaal als er weinig beweging aan te pas komt.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:58

Het enige wat echt helpt voor zulke dikkerdjes is heel beperkt gras, beperkt hooi en een balancer.
En beweging.
Brokken achterwege laten. Van geen enkel soort voer valt een paard af :+
Niet direct wat je wil lezen waarschijnlijk, maar het is gewoon niet anders :Y)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:58

Ik zou gaan voor een goede vitamine korrel en al het overbodige weg laten. Goed ruwvoer en een vitamine korrel is voor veel paarden en pony's genoeg.

Eventueel kun je kijken voor strookbegrazing of een graasmasker. Hoefbevangenheid is een groter risico bij te dikke dieren.

Ik voer zelf marstall force

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Welk voer voor dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:02

Kan je hem niet van het gras af halen?

Als brok zou ik voor een vitaminebrok gaan.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:03

Mijne was ook veel te dik. Ik heb hem helemaal van krachtvoer afgehaald en alleen een vitaminebrokje gegeven en ben zijn hooi in slowfeeders voor de nacht gaan afwegen. Overdag stond (staat) hij wel gewoon op een graswei. Na een half jaar was hij nog maar iets te dik, dat vind ik voor nu goed genoeg.
Natuurlijk heb ik de mijne wel doorgetraind, weet niet welke omstandigheden ervoor gezorgd hebben dat de jouwe verder geen beweging krijgt, maar misschien zou je met hem kunnen gaan wandelen?

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Welk voer voor dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:06

Zo dik vind k m niet hoor, gewoon een maatje meer.
Maar zou een hooinet eventueel niet helpen?
Bij mijn paard heeft dat echt ontzettend geholpen op langer termijn!

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:06

Jouw (leuke) paard is inderdaad te dik := Hoefbevangenheid ligt op de loer, dat zou heel jammer zijn. Ik zou hem veel minder gras geven. Halveer zijn weiland en doe hem inderdaad 's nachts binnen. Stro eten is voor een gezond paard geen enkel probleem, helemaal niet als het dier overdag in het land staat. Er zijn vitamine/mineralenkoeken van Pavo. Dat scheelt weer extra toegevoegde stoffen in de biks waarvan hij minimaal een kilo zou moeten hebben om aan de aanvullende voedingsstoffen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:08

Je wei lijkt nu redelijk leeg maar zeker in het voorjaar als er veel gras is zou ik gaan werken met een graasmasker of strookbegrazing :j

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:12

Je kan een hooi net half om half vullen met stro en hooi. Dat deden wij altijd bij veel te dikke Shetlanders, (was wel kaliber obesitas nu geen actie =dode pony) maar als je een bodempje stro doet werkt het denk ik ook wel. Maar goed. Als je dat niks vind. Je zou m dan ook op ipv van stro als bodem een stal kunnen zetten waar die op vlas of houtkrullen staat.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 07-08-19 12:14, in het totaal 3 keer bewerkt

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 12:12

Hij staat in pension, dus track maken of strookbegrazing gaat niet.
Hij staat in een kudde met zo'n 15-18 paarden in een grote wei maar het gras is vrij kort.

Niet of minder op gras vind ik geen optie aangezien hij dan de hele dag alleen op een kleine paddock staat zonder eten en minder lang buiten vind ik geen optie aangezien hij niet bereden wordt en dus eigenlijk buiten de uren wei niet uit de stal komt.
Hij stond eerder in een kleine wei met 1 maatje maar na een tijdje wilde hij de wei niet meer op omdat hij het denkelijk te saai vond/vriendje niet leuk? Toen weer in de grote groep en nu geniet hij er weer echt van.

capopjekopje, ik ga eens zoeken naar het voer wat jij geeft.
Hoefbevangen is hij al eens BIJNA geweest op de vorige stal (volle wei en hooi bijvoeren was niet handig, kwam terug van vakantie en paard stond toen echt op knappen := ) dat hebben we dus weten te voorkomen, hij is er gelukkig niet erg gevoelig voor ondanks z'n overgewicht :=

Hij is lang niet zo dik als dat hij normaal is, maar vraag mij af of ik door anders voeren misschien toch wat smaller krijg.

Door veel stro eten wordt hij normaal wel dik dus vandaar het minder opstrooien, of ik nu 1, 2 of 3 plakken opstrooi, de dag erna ligt er toch evenveel nog in de stal, vandaar het minder opstrooien haha!

nessinator, door zwangerschap en volgende gezondheidsredenen van mij staat hij nu al zo'n jaar stil helaas, wandelen is wel een optie inderdaad!

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:27

Ik heb ook zo’n gezellige dikkerd .
Buikje zal ze altijd houden maar momenteel ziet ze er redelijk goed uit. Het is een fjord overigens.
Ze krijgt Liga brokken, is voor sobere rassen, ze krijgt daar maar een handje per dag van puur voor de vitaminen en ze is er dol op.
Verder snachts hooi in slowfeeder.
Overdag in de wei, momenteel strookbegrazing, heeft ze altijd een graasmasker op.
Ik denk dat voor jouw leukerd een graasmasker al veel verschil kan maken.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Welk voer voor dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:35

Reken uit wat hij minimaal aan hooi mag hebben en geef dit 3 of 4 x over de dag verdeeld het liefst in een slowfeeder. Geen volle wei zetten en geef hem zemelen ipv brokken. Zemelen dit niks in maar geeft toch vulling. Door deze dingen te doen is mijn pony nu al ruim 10 cm omvang van zijn buik kwijt. + ik rij hem nog 4 x per week. Die van jou beweegt verder ook niet. Over het stro eten deed die van mij ook en werd ie ook dik van. Wij hebben hem nu 24/7 buiten staan = extra beweging en in de stal (toen die nog op stal stond) hadden wij vlas liggen. At die niet van... Succes

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:52

Hallo ik zag het even snel voorbij komen dus ook een snel antwoordje.
Mijn shetlander die altijd problemen heeft met haar gewicht dat ze te dik wordt en mijn volbloed dat ze te dun wordt.
Ze krijgen 3x per dag een flinke pluk hooi (ze staan 24/7 buiten)
En mijn shetlander krijgt 3 kleine handjes haver en mijn volbloed 3 grote handen plus een maatbeker van pavo vitamine brok low sugar heel veel mensen zeggen dat ze daar heet van worden maar dat is echt niet zo en anders moet ik mijn volbloed 2kg biks per dag geven om op gewicht te blijven en daar word ze nog veel heter van.
Veel sucses
Dan kruip ik maar weer onder mijn meeleessteen :evaw: +:)+
Gr

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Welk voer voor dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 12:54

Het woordje ‘heet’ kent de mijne niet (ja als het +25 graden is is het heet :') _O- )
Verder is hij de sloomheid zelve dus wat dat betreft hoef ik niet op te letten wat ik voer.

Anoniem

Re: Welk voer voor dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:10

Ik snap helemaal dat je hem op gras wilt houden en dat de mogelijkheden voor aanpassen van je wei dan moeilijk zijn. Een graasmasker is dan wel een hele goede optie :j Minder gras en toch lekker buitenspelen. Mijn paardje had het eten/drinken erdoor snel in de gaten en staat er ook gerust zijn vriendjes mee te kriebelen.

Anoniem

Re: Welk voer voor dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:19

Is er niemand die hem bv tweemaal per week voor je kan longeren, of wellicht rijden???
Dat, samen met alleen een vitaminekorrel zou al een boel schelen..