Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke routine heeft jouw voorkeur?

6u Hooi en brok - 12u Hooi - 18u Hooi en brok
4 (4%)
6u Hooi en brok - 12u Hooi en brok - 18u Hooi en brok
1 (1%)
7u30 Hooi en brok - 14u Hooi - 21u30 Hooi en brok
23 (24%)
7u30 Hooi en brok - 14u Hooi en brok - 21u30 Hooi en brok
9 (9%)
8u Hooi en brok - 14u Hooi - 22u Hooi en brok
23 (24%)
8u Hooi en brok - 14u Hooi en brok - 22u Hooi en brok
4 (4%)
Anders: vermeld in reactie
31 (32%)

Totaal aantal stemmen: 95


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 11:22

Ik vroeg me af wat bokkers nou de ideale tijdstippen en routine vinden om te voeren, er vanuit gaande dat de brok altijd pas een kwartiertje na het hooi gegeven wordt. Daarom deze poll!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:26

Het maakt de paarden iig niks uit, ik bedoel die hebben geen dag nacht ritme.

Hier hebben ze onbeperkt hooi, en brok geef ik wanneer t mij uitkomt.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:30

Optie 3 gekozen, dat komt het dichts in de buurt met hoe we het doen.

Eerste voerbeurt om 6:30, luzerne met wat dingen erin; 7:00 hooi, voldoende tot de volgende voerbeurt
12:00 Indien nodig 's middags extra portie hooi
16:00 tweede portie luzerne+, eventueel hooi
22:00 laatste portie hooi

Paarden staan in principe nooit zonder hooi, maar doen we het op meerdere momenten ivm stomen, en verknoeien als we teveel in 1x geven. Hangt ook af van hoeveelheid gras (en de bereidheid ook idd naar buiten te gaan :') )

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:31

Altijd hooi uit een slowfeeder en geen brokjes vanuit stal heeft mijn voorkeur. :j

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 11:33

Weidegang geeft bij ons idd ook een groot verschil, mijn paard eet vaak maar een paar happen ochtendhooi voor ze op de weide gaat. Dan hoeft er in principe 's middags niks meer bijgegeven te worden want alles van de ochtend ligt er nog. Daardoor staan ze ook niet lang zonder, maar het wordt ook in porties gegeven omdat het anders overal ligt en niet meer gegeten wordt. Dat is dan ook zonde.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:34

Ik deed altijd om 08:00 Hooi + brok, voldoende hooi dat ze er de dag mee doorkomen, dan rond 19:00 weer Hooi + brok. Beetje afhankelijk van hoeveel hooi ze hebben gegeten. Stonden 24/7 buiten dus hadden ook gras tot beschikking.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:36

Heleennn schreef:
Weidegang geeft bij ons idd ook een groot verschil, mijn paard eet vaak maar een paar happen ochtendhooi voor ze op de weide gaat. Dan hoeft er in principe 's middags niks meer bijgegeven te worden want alles van de ochtend ligt er nog. Daardoor staan ze ook niet lang zonder, maar het wordt ook in porties gegeven omdat het anders overal ligt en niet meer gegeten wordt. Dat is dan ook zonde.


Dit dus :j
En zeker met 1 paard geven we het niet meer uit een slowfeeder, die heeft haar kaak erdoor gebroken.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:38

Ligt echt compleet aan het management. Beperkt hooi en geen weidegang, dan vind ik 3beurten te weinig. De precieze tijden maken me niet uit, zolang ze niet te lang (>5 uur) zonder staan.
Brok het liefst als ze ruwvoer in de buik hebben, niet op lege maag. Tijd maakt me weer niet uit.

Met onbeperkt vind ik 1x voeren ook prima als het past bij de dieren.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:40

Gras en hooi a volonté en brok krijgen ze tussen 18-22 uur. Wanneer we weg moeten savonds krijgt ze het soms al over de middag. Niet echt een routine dus :p

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 11:40

mooney schreef:
Ligt echt compleet aan het management. Beperkt hooi en geen weidegang, dan vind ik 3beurten te weinig. De precieze tijden maken me niet uit, zolang ze niet te lang (>5 uur) zonder staan.
Brok het liefst als ze ruwvoer in de buik hebben, niet op lege maag. Tijd maakt me weer niet uit.

Met onbeperkt vind ik 1x voeren ook prima als het past bij de dieren.

Dus voor jou zou het niet zo erg zijn als je paard pas om 22u zijn krachtvoer van de avond krijgt? Ik heb tussen m'n oren zitten dat het te laat is, maar paarden hebben inderdaad geen dag en nachtritme zoals ons dus in principe zou het niet uit moeten maken?

BertBaley

Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:49

Haha nou dan hebben die van ons pech maar dat gebeurt wanneer het ons uitkomt.
Dan kan variëren van 7 uur 's morgens tot 11 uur 's morgens (weekend soms haha!!) en dan avond eten kan van 16 uur tot 22 uur bijv, echt puur wanneer het ons uitkomt. Beesten worden al als prinsen behandeld, kan niet altijd om de paarden draaien.

Scheelt wel dat die van mij 24/7 buiten staan thuis, wei/bak/paddock etc.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:51

Dat vroeg ik me ook af, waar is de weidegang?
Hier staat alles ongeveer 14 uur buiten en 10 uur op stal.
Als ze op stal staan krijgen ze 3 x wat hooi/kuil, waarvan 2 x samen met krachtvoer.

's Winters verandert dat iets omdat we dan bijvoeren in het land.
Dan zit er dus meer tijd tussen de voerbeurten.

Omdat ze hier altijd of op stro staan of in de wei voer ik krachtvoer en hooi tegelijk.
Altijd een schepje lucerne bij het krachtvoer. Nooit maagproblemen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 12:03

Het was een beetje moeilijk om weidegang te integreren in de poll, want het hangt er dan ook vanaf hoelang je weidegang geeft, of er gras op de weide staat of je hooi moet bijvoeren etc... Dus dat was nogal omslachtig om te verwerken in de opties, maar ik lees al een aantal reacties waarbij weidegang ook een rol speelt dus kan gewoon vermeld worden dan :) Is interessant om te lezen!

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:29

Ik heb anders ingevuld. Ik handteer geen vaste voertijden mede door mijn werk/ school, ik voer mijn paarden tussen 06.30 en 09.00 uur. (afhankelijk van werk/ school)
's zomers krijgen ze eerst krachtvoer, daarna de wei op totdat het donker word. (hier in zweden word het zomers niet donker) maar dan gaan ze tussen 21.00 en 22.00 uur op stal met eerst krachtvoer en daarna hooi.
's winters krijgen ze eerst krachtvoer, dan de wei op met hooi. Tussen 12.00 en 13.00 uur weer hooi. Rond 16.00 uur is het donker dan gaan ze de stal op en krijgen ze krachtvoer. Rond 20.30 uur krijgen ze slobber en om ongeveer 22.00 uur krijgen ze weer hooi.
Ik weet dat het beter is om eerst hooi te voeren 's morgens maar vanwege werk/ school is dat niet haalbaar. Paarden staan iedere dag tussen 7.30 en 9.30 uur buiten.

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:31

Ik vind de poll sowieso niet echt afdoende om een goed beeld te geven. Ik geef 's ochtends brok maar dan hebben ze nog hooi over van de nacht. Dan gaan ze naar buiten de wei op. Bij binnenkomen (21.30u) krijgen ze dan weer hooi en brok.

's Winters krijgen ze dan ook overdag op de wei hooi, en komen ze vaak rond 19.00u binnen en dan krijgen ze hooi en dan rond 23.30 brok.

Zowel 's zomers als 's winters gaan we drie avonden per week naar de bak en dan krijgen ze op de trailer hooi.

Hoe dan ook heb ik nooit een middagvoerbeurt vanwege het simpele feit dat ik dan niet aanwezig kan zijn. Ik zorg ervoor dat ze voldoende hooi hebben tot de eerst volgende voerbeurt.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:43

Mijn voerroutine wijkt volledig af van wat hierboven staat :))

Ik heb een kleine kudde van 3 koudbloedjes (twee shetlanders en een fjord) die 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer. In de zomer mogen ze ongeveer 1,5 a 2u per dag op de weide, 's avonds tussen 17u00 en 18u00 gaan ze de weide op.

Ze krijgen hen vitaminen brokjes als ze van het gras af zijn in de zomer, dus meestal rond 19u30. In de winter is dat iets vroeger, rond 18u00 meestal, dan krijgt mijn oude dame ook slobber ipv een vitaminen brokje :j .

Het hooi wordt ook 's avonds vervangen, terwijl ze op de weide staan in de zomer, in de winter ergens tussen 17u00 en 18u00. Daarmee komen ze toe tot de volgende dag.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:48

Ons voerschema:
7.00u hooi en muesli.
Ik ben er altijd voor mijn werk, als ik klaar ben krijgt de mijne een emmer geweekte grasbrok, pulp, lijnmeel en supplement, dan in de paddock met hooi meestal rond 10.00u
12.00u/12.30u muesli en indien nodig hooi, met name de Shetlander omdat die onbeperkt niet kan hebben omdat hij dan blijft eten dus die krijgt porties. Paarden hebben altijd hooi tot beschikking.
16.30u/17.00u muesli en voor de shet hooi.
21.00u/22.00u muesli en hooi voor de nacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:48

Ik heb anders gestemd. Onbeperkt ruwvoer en krachtvoer naar inspanning vind ik ideaal. Tussen de middag geen krachtvoer, dan staat ze buiten (weide en paddock).

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:52

07:00 uur hooi en brok
08:00 uur naar buiten + slow feeder vol
18:00/23:00 naar binnen ligt echt aan hoe donker het is.
Daarna kreeg hij een hooi net + hooi.
En als hij vroeg binnen stond kreeg hij om 22:00 uur nog een hooinet + hooi.


Zo ging het bij mij op stal toen ik het nog in eigen beheer had.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:58

07.30 à 08.00: Bietenpulp
09.00: Brok
10.00: Buiten met hooi
15.00 à 16.00: Zemelen/wortelen
18.00 à 18.30: Brok
22.00: Hooi

Varieert nog wel een beetje, maar vaak komt het hierop neer. Hangt er ook nog vanaf of ze op gras of zand buitenstaan, hoe het weer is, hoelang ze buitenstaan, ...

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:12

Heleennn schreef:
mooney schreef:
Ligt echt compleet aan het management. Beperkt hooi en geen weidegang, dan vind ik 3beurten te weinig. De precieze tijden maken me niet uit, zolang ze niet te lang (>5 uur) zonder staan.
Brok het liefst als ze ruwvoer in de buik hebben, niet op lege maag. Tijd maakt me weer niet uit.

Met onbeperkt vind ik 1x voeren ook prima als het past bij de dieren.

Dus voor jou zou het niet zo erg zijn als je paard pas om 22u zijn krachtvoer van de avond krijgt? Ik heb tussen m'n oren zitten dat het te laat is, maar paarden hebben inderdaad geen dag en nachtritme zoals ons dus in principe zou het niet uit moeten maken?

In mijn situatie maakt dat niet uit nee, maar ik heb relatief sobere pony's (al deed ik met mijn Arabisch volbloed hetzelfde) die geen korte krachtexplosies hoeven te leveren (voornamelijk milde krachttraining of duurloop). Brok is hier dus een kwestie van handjes ipv kilo's.
Heb je een paard dat >1,5 kilo nodig heeft of op een specifieke tijd echt een energiepiek moet leveren dan moet je je er misschien verder in verdiepen qua timing.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:30

Bij mij staan ze 's zomers 24/7 buiten en krijgen ze 1 a 2x per dag hooi bijgevoerd.
De tijden daarvoor wisselen sterk (ligt ook aan de hoeveelheid gras in de wei).

In de winter gaan ze om 8 uur naar buiten (waar 3 volle slowfeeders hangen).
Indien nodig worden deze ergens op de dag bijgevuld.
s' Avonds gaan ze om 23:00 naar binnen waar ze brok/seniorenvoer krijgen en een slowfeeder vol hooi klaar hangt.
Deze zijn 's morgens niet leeg.

Mesten doe ik of 's ochtends (en gooi de stallen vol met voer) of 's avonds voordat ze op stal gaan.
Zodra ze op stal staan gooi ik de slowfeeders buiten helemaal vol zodat ze 's morgens zo naar buiten kunnen.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:56

Eerste Voerbeurt is hier rond 8
Hooi hebben ze onbeperkt dus hoef dat maar 1x daags bij te vullen.

Savonds krijgen ze rond 9 nog eens Krachtvoer.... in de winter rond 18 uur wanneer ze weer binnen komen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 15:51

Ik vind het belangrijk dat het zo evenredig mogelijk verspreid over de dag is, het precieze tijdstip maakt me dan niet uit, maar de nacht staan ze vaak het langst zonder dus dan savonds zo laat mogelijk voeren en sochtends zo vroeg mogelijk.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Voerroutine/tijdstippen: wat heeft jouw voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 15:56

Op onze manege werd om 7.30 gevoerd en na het opstrooien werd hooi gegeven (ca. 8.30), rond 12 uur wederom brok en in de namiddag werd nogmaals hooi gegeven en rond 17.00 gevoerd.